levensduur accu laptop

13-11-2010 21:38 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, hier een vraagje over de levensduur van de accu van de laptop. Mijn vraag is namelijk; hoe kan je deze zo lang mogelijk rekken?

Meestal laat ik de laptop, als ik erop werk, gewoon aan de lader hangen. Ik heb echter gehoord dat dat niet zo goed is voor de accu. Mij is verteld dat het het beste is om de accu iedere keer helemaal leeg te gebruiken en hem dan weer op te laden.

Maar wat doe je dan als je de laptop uitzet en de accu nog voor 20% vol is. Hang je hem dan aan de lader of gebruik je hem de volgende keer leeg? Hoe doe je het dan als je halverwege het bericht krijgt dat de accu bijna leeg is; ga je dan verder werken terwijlk je hem aan de lader hebt? en hoe doe je het als je hem aan de lader hebt hangen, hij nog niet volledig gevuld is en je de laptop toch gebruiken wilt?
Ik ben er nooit bewust mee bezig geweest.

De laptop heeft het lange tijd 3 uur zonder stroom kunnen doen.

Hij is nu 3 jaar oud en kan nog maar 5 minuten zonder stroom.

Ik weet niet of ik dat had kunnen verlengen door elke de accu leeg te laten lopen. Lijkt me knap onhandig.
De beste tip die ik je kan geven is je kan je energiebeheer aanpassen ;) EN inderdaad gewoon opgebruiken!

Als je erop werkt en halverwege de batterij zegt "20%" dan kan je door werken met lader dat je hem daarna maar oplaad denk ik ik werk al een jaar met mijn laptop en zo doe ik het ook en mijn accu houd het geweldig vol! hij kan 5,5 uur zonder stroom Succes
Wat we niet kunnen veranderen, moeten we verdragen..
Bedankt voor jullie snelle reacties! Mijn huidige laptop heb ik afgelopen zomer gekocht en heb hem, zoals ik al zei, eigenlijk continu aan de lader hangen. Met mijn vorige laptop had ik het zelfde "probleem" als Wallace. Ik ervoer het nooit als een probleem, totdat ik hem echt even nodig had tijdens een stroomstoring in huis. Ik wil nu dus proberen om de accu zo "gezond" mogelijk te houden.
Als ie continu aan de lader hangt: accu er uit en af en toe een keer opladen en leeg maken, opnieuw opladen en koel/droog wegleggen.
Het hangt ervan af wat voor batterij je hebt. De meeste (litium ion) kunnen tegenwoordig goed tegen kleine stukjes bijladen, als je hem maar af en toe leeggebruikt - maar niet tot 0%, dan kan je hem vaak daarna weggooien. Tot een paar procent maximaal. De meeste laptops gaan dan trouwens vanzelf uit om dat effect te voorkomen.

Continue aan de lader is op zich niet slecht, dan gebruik je de accu niet en dat is op zich juist goed, dan verslijt -ie ook niet. Wat nadah zegt is nog beter, aangezien sommige laptops toch nog via de batterij werken ook al heb je de lader aangesloten.
Hij verslijt sowieso wel, of je hem nou wel of niet gebruikt. Na 2 jaar is ie gewoon op en mag je blij zijn als ie het nog een uur uithoudt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven