Luistert mijn tablet mij af???

26-07-2020 21:08 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag had ik een gesprekje met mijn man, dat ging ongeveer zo:

Man: ik heb nieuwe korte broeken nodig. Zullen we morgen naar de stad gaan?
Ik: is goed, maar ik kan ook wel even online zoeken als je wil?
Man: nee, ik koop ze liever in de stad.
Ik: oké

(we noemen het 'de stad' omdat we in een klein dorp wonen, maar wel dicht bij een grote stad. Iedereen hier noemt dat zo, don't judge me)

Ik zat op het forum, dus ik had mijn tablet in de hand. Maar ik heb niet online gezocht naar korte broeken. Toch krijg ik, nu ik een uurtje of twee later even een filmpje wilde kijken op YouTube, nu reclame voor korte broeken te zien. En in die prominente eerste rij aanbevolen video's is de middelste plek een reclame voor korte broeken!

Hoe dan??

Er doemen overal reclames op over dingen die te maken hebben met iets wat ik heb opgezocht, maar hier héb ik niets over opgezocht! En nooit eerder waren het reclames voor korte broeken. Voor heren! En nu kijk ik steeds tegen blote heren knieën aan tegen mijn wil!

Is dit toeval?
Luistert mijn tablet onze gesprekken af?
Leest het ding mijn gedachten?

Wie vertelt het me?
Alle reacties Link kopieren
Gebruiken jullie dezelfde tablet? Kan natuurlijk dat man onbewust is geprimed door advertenties vervolgens zelf het idee had om er een te kopen en vervolgens de advertenties opvallen.
Alle reacties Link kopieren
Wow, ik leer hier een hoop van. Toch wel een eigenaardige gedachte.
Algoritmes of dingen waar ik zelf op geklikt heb, oké.
Maar afluisteren is wel echt next level.
Raar.
Alle reacties Link kopieren
chrisjoh schreef:
26-07-2020 21:27
Staat je tablet dan aan Of uit?
Aan. In het voorbeeld van vandaag had ik alleen het Viva forum open staan.
Alle reacties Link kopieren
Het is pas eng wanneer je het nu over het kopen van oorwarmers zou hebben en die komen voorbij.

Reklames voor korte broeken lijken mij vrij logisch in de zomer met een paar warme dagen voor de boeg het volgende weekeinde.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
26-07-2020 21:26
Ze kunnen in je hoofd kijken tegenwoordig en voorspellen wat jij de volgende week nodig hebt, nog voordat jij het weet. Gewoon door kunstmatige intelligentie op je data los te laten.
Maar dat vind ik dan weer super handig! Worden bestellingen ook alvast geplaatst? Ik ben zó benieuwd als post.nl morgen komt!
Jufjoke schreef:
26-07-2020 21:29
Wow, ik leer hier een hoop van. Toch wel een eigenaardige gedachte.
Algoritmes of dingen waar ik zelf op geklikt heb, oké.
Maar afluisteren is wel echt next level.
Raar.
Als je het interessant vindt of meer wilt weten kun je op YouTube een hoop vinden over hoe het precies werkt. Ik wist pas hoe vergaand de software is toen ik een interview met Edward Snowden zag. Dat is niet alleen next level maar above the next next next level. Wij hebben het hier alleen nog maar over reclames.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
26-07-2020 21:29
Gebruiken jullie dezelfde tablet? Kan natuurlijk dat man onbewust is geprimed door advertenties vervolgens zelf het idee had om er een te kopen en vervolgens de advertenties opvallen.
Man heeft geen tablet (of beter gezegd, we hebben er één). De reden waarom hij korte broeken wil is omdat hij er drie had. Één is onlangs versleten door zijn zware portemonnee die er altijd in zit. Tweede is gisteren over de hele bilnaad uitgescheurd. Misschien teveel gesport???
Dus hij heeft er nog maar één over.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-07-2020 21:31
Het is pas eng wanneer je het nu over het kopen van oorwarmers zou hebben en die komen voorbij.

Reklames voor korte broeken lijken mij vrij logisch in de zomer met een paar warme dagen voor de boeg het volgende weekeinde.
Ik ga dit proberen. Als ik reclame voor oorwarmers krijg, laat ik het weten.
Alle reacties Link kopieren
Oké, ik heb net een soortgelijk gesprekje met mijn man gevoerd over oorwarmers. Nu afwachten.
Ik had dit in Marokko via Instagram een paar keer, ik zei tegen mijn huisgenoot dat ze een keer La Roche Posay moest gebruiken, daarna gelijk reclame van LRP op Insta. Ook op school hadden we het over Berbers, diezelfde dag reclame over Berberse kleding. In Nederland nog niet gehad.
Alle reacties Link kopieren
Heb het ook best vaak!
Vind er verschillende dingen over:
https://www.nporadio1.nl/feit-of-fictie ... vertenties

Maar ook veel sites die zeggen dat de microfoon toch wel meeluistert.. waarheid zal ergens in het midden liggen
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
26-07-2020 21:37
Oké, ik heb net een soortgelijk gesprekje met mijn man gevoerd over oorwarmers. Nu afwachten.
Ik heb het al zo vaak gehad, man en kennissen ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer gehad dat ik op internet bij de Blokker iets had besteld en dat ik op mijn instagram een post kreeg met de vraag of ik tevreden was over de bestelling.
Gauw geblokt.
Alle reacties Link kopieren
zeker, heb ik met mijn telefoon. Een keer heel bewust over dior mascara gehad, daarna allemaal advertenties.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
26-07-2020 21:24
Siri van Apple staat altijd aan. Google ook. Ze luisteren tot dat je Siri zegt of Ok Google.
Het gebeurt mij regelmatig dat Siri opeens begint "te praten" over iets dat vlak daarvoor op tv was of als ik met iemand in gesprek ben, als ik bijv. tegen een vriendin zeg dat ik de kapper wil bellen voor een afspraak, zoekt Siri het telefoonnummer al op.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het niet, maar heb Siri uit staan.
https://www.thebestsocial.media/nl/tele ... luisteren/

Ik heb het ook een keer gedacht. Hele avond met vriend op de bank expres over hondenbrokken gepraat in de hoop dat dat zou triggeren (we hebben geen hond). Werkte dus niet :rofl:
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
26-07-2020 21:54
Ik herken het niet, maar heb Siri uit staan.
Ik ook. Het eerste wat ik deed. Ook de assistent Cortana op Windows.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Oké, geen reclame voor oorwarmers. Wel oorhangers. Misschien verkeerd verstaan.
Alle reacties Link kopieren
Haha dit is echt zo. Het afluisteren voor advertenties. Een vriendin had het hier jaren geleden al over en daarna is het me op gaan vallen.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
26-07-2020 22:02
Ik ook. Het eerste wat ik deed. Ook de assistent Cortana op Windows.

Dit ja. Op Android zit de Google assistant. Als je deze apps uitzet dan heb je een stuk minder kans op dit soort ongewenste effecten. Siri en consorten zijn bedoeld als service om je het leven (en het consumeren) zo makkelijk mogelijk te maken, maar het komt natuurlijk in dit soort gevallen heel stalkerig over. In feite verstrek je als je praat constant verbale zoekopdrachten aan die apps, en ze hebben een vrij ruime opvatting over wat precies een 'opdracht' is.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
26-07-2020 21:54
Ik herken het niet, maar heb Siri uit staan.
Siri is alleen voor Apple. Dat heb ik niet. Of klopt dat niet?
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
26-07-2020 21:31
Maar dat vind ik dan weer super handig! Worden bestellingen ook alvast geplaatst? Ik ben zó benieuwd als post.nl morgen komt!
Ik zou nooit bij de eerste de beste winkel tegen elke prijs waartegen zij me iets willen aansmeren iets kopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
O ja, een adblocker helpt ook. Niet tegen het luisteren, maar wel tegen wat je vervolgens voorgeschoteld krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Siri staat bij mij ook uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven