Luistert mijn tablet mij af???

26-07-2020 21:08 111 berichten
Vandaag had ik een gesprekje met mijn man, dat ging ongeveer zo:

Man: ik heb nieuwe korte broeken nodig. Zullen we morgen naar de stad gaan?
Ik: is goed, maar ik kan ook wel even online zoeken als je wil?
Man: nee, ik koop ze liever in de stad.
Ik: oké

(we noemen het 'de stad' omdat we in een klein dorp wonen, maar wel dicht bij een grote stad. Iedereen hier noemt dat zo, don't judge me)

Ik zat op het forum, dus ik had mijn tablet in de hand. Maar ik heb niet online gezocht naar korte broeken. Toch krijg ik, nu ik een uurtje of twee later even een filmpje wilde kijken op YouTube, nu reclame voor korte broeken te zien. En in die prominente eerste rij aanbevolen video's is de middelste plek een reclame voor korte broeken!

Hoe dan??

Er doemen overal reclames op over dingen die te maken hebben met iets wat ik heb opgezocht, maar hier héb ik niets over opgezocht! En nooit eerder waren het reclames voor korte broeken. Voor heren! En nu kijk ik steeds tegen blote heren knieën aan tegen mijn wil!

Is dit toeval?
Luistert mijn tablet onze gesprekken af?
Leest het ding mijn gedachten?

Wie vertelt het me?
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
26-07-2020 22:10
Siri is alleen voor Apple. Dat heb ik niet. Of klopt dat niet?

Bij Android is het dus de Google Assistant. Bij mij komt die tevoorschijn als ik het rondje onderin de taskbar van Android vasthoud. Als je daar vier gekleurde puntjes ziet staan dan is hij waarschijnlijk al geactiveerd.
Jufjoke schreef:
26-07-2020 22:10
Siri is alleen voor Apple. Dat heb ik niet. Of klopt dat niet?
Siri is alleen voor Apple dacht ik.
Dat was het idee ook van die "intelligente ijskast" die zelfstandig bijhield of iets opraakte en dan zou hij het zelf bijbestellen. Nu veronderstellen ze dat je telkens hetzelfde eet maar dat is juist niet het geval. Eén keer aardbeien gegeten dan hoef ik voorlopig niet meer. Blauwe kaas hoef ik maar eens per jaar. En nu eens heb ik dit merk kwark en dan weer wil ik liever een ander merk.

Dus dan zit ik met allerlei rotzooi opgescheept die ze me komen bezorgen en waar voor ik dan een hele middag of avond voor thuis moet blijven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Er zijn legio instructies om de assistant weer uit te zetten:

https://www.youtube.com/results?search_ ... nt+disable
Foechoer schreef:
26-07-2020 22:18

Die keus heb je al bij de eerste set-up.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Foechoer schreef:
26-07-2020 22:18

Bedankt. Ik heb hem uitgezet.
De gemiddelde mens is niet interessant genoeg om constant af te luisteren, al wordt data wel graag gebruikt door commerciële partijen, voor bijvoorbeeld advertenties. Dat gaat op steekwoorden.
Als ik het goed onthouden heb van Edward Snowden is dat microfoons en camera's door derden kunnen worden aangezet. Dat klinkt vergezocht en dat is het voor de gemiddelde burger ook maar wees je ervan bewust dat alles wat digitaal is en microfoons en camera's bevat een zwak punt is in de privacy.
Snowden gaf destijds alleen interviews aan journalisten als zij hun mobiele telefoons ontmantelden en in de vriezer legden. (Batterij eruit om de voeding te onderbreken)
Ik heb het ook regelmatig, dat ik alleen maar over iets praat en ik krijg er een advertentie van. Heel specifieke dingen, zoals dat ik het met mijn dochter had over mijn vader die politieagent was en of dat iets voor haar was na de middelbare school. Niks erover opgezocht, alleen een kort gesprekje. Vlak daarna kreeg ik een advertentie over werken bij de politie.
Ook met specifieke producten heb ik dat vaak, kan echt geen toeval meer zijn. Maar het boeit me te weinig om er iets aan te doen.
Ik heb het niet over korte broeken gehad en ik zie ze ook. Het is nu niet bepaald winter of zo.

Daarnaast heeft bright een hele mooie uitleg gemaakt over hoe dat zit.

Alle apparaten zijn onderzocht en het is dus niet zo. Het vooral psychologisch hoe dit werkt. Normaal vallen die advertenties je niet op. Maar nu je het er over gehad hebt dus wel. Dat is net als met een andere auto, normaal zie je die niet rijden, maar als je er zelf een hebt, dan zie je ze heel veel rijden, het lijkt dan wel alsof er helemaal geen andere auto’s meer rijden.
Ik herken het ook, 2x meegemaakt. Een keer een gesprek over terrasoverkappingen, in de winter, niet op gezocht, daarna meteen reclames over terrasoverkappingen.
Onlangs een gesprek met een vriendin over haar nieuwe Pomm’s jurk. En voila, reclames op mijn fb tijdlijn over jurken van Pomm. Zeker weten nooit eerder gehad en ook niet op gezocht.
mariekekol schreef:
26-07-2020 23:04
Ik herken het ook, 2x meegemaakt. Een keer een gesprek over terrasoverkappingen, in de winter, niet op gezocht, daarna meteen reclames over terrasoverkappingen.
Onlangs een gesprek met een vriendin over haar nieuwe Pomm’s jurk. En voila, reclames op mijn fb tijdlijn over jurken van Pomm. Zeker weten nooit eerder gehad en ook niet op gezocht.
Maar die vriendin had er ongetwijfeld wel op gezocht en via Facebook, Instagram of wat dan ook zijn jullie gelinkt. Dat heeft niets met afluisteren te maken, maar alles met doelgroepenmarketing.

Ik geloof niet in die afluistertheorie.
Dit is een feature van google. Je kan het uitzetten... maar dat verandert niets. ;)
Meer mensen vragen zich af hoe het echt zit. Duidelijkheid daarover wordt niet echt gegeven. Omdat ik er van overtuigd ben dat er wel afgeluisterd wordt, heb ik bepaalde apps verwijderd (altijd de gratis apps die je bekoopt met je privacy)

Ik ben als gemiddelde burger misschien nu niet interessant maar het feit dat de software meer kan dan je je als gemiddelde burger realiseert mag toch wel wat vragen oproepen.

https://youtu.be/CVazBWGgg64
DS1971 schreef:
26-07-2020 23:32
Dit is een feature van google. Je kan het uitzetten... maar dat verandert niets. ;)
Denk het ook niet. Al is het voor de schijnveiligheid/schijn privacy wel fijn zoiets uit te kunnen zetten.
Hecamel schreef:
26-07-2020 22:55
Ik heb het niet over korte broeken gehad en ik zie ze ook. Het is nu niet bepaald winter of zo.

Daarnaast heeft bright een hele mooie uitleg gemaakt over hoe dat zit.

Alle apparaten zijn onderzocht en het is dus niet zo. Het vooral psychologisch hoe dit werkt. Normaal vallen die advertenties je niet op. Maar nu je het er over gehad hebt dus wel. Dat is net als met een andere auto, normaal zie je die niet rijden, maar als je er zelf een hebt, dan zie je ze heel veel rijden, het lijkt dan wel alsof er helemaal geen andere auto’s meer rijden.
Dream on darling.
Ja dat doen ze. Mijn telefoon doet dat ook, als ik een gesprek heb met iemand dan komt daarna de onderwerpen van mijn bezoek bij reclames.
Wij hebben het eens geprobeerd met een collega die in de overgang zat. Niks op babyspullen en zwangerschapskleding gezocht maar 5 minuten gesproken over zwangerschapstest, luiers rompertjes enz. Daarna kreeg ze allemaal advertenties van zwangerschapskleding en bankproducten.
Jazeker word je “afgeluisterd”. Dit is dan wel alleen voor reclames, het gaat eigenlijk automatisch. Je telefoon/tablet hoort een paar woorden (“korte broek”) en zoekt daar de advertentie bij die een merk heeft aangemaakt met de zoekterm “korte broek”. Ik heb eens de hele voorwaarden doorgelezen omdat ik zo benieuwd was hoe dit kon, en het kwam vanuit Google geloof ik dat er ergens stond “zoekopdrachten per microfoon kunnen worden gebruikt voor commerciële doeleinden” (of iets dergelijks, is al een jaar of 6 terug dat ik dit op zocht). Oftewel; het staat letterlijk in de voorwaarden die iedereen accepteert- en niet leest.
Ik schrok me wel eens kapot; ik had gegoogeld op “jeuk aan anus” (ja why not, scheelt weer een dokter bezoek :hihi:) en toen kreeg ik dus op Facebook een advertentie: “je dokter weet wat je hebt voordat je het zelf weet” met daarbij een animatie dat je in de Google zoekmachine ingetypt ziet worden: “jeuk aan anus”. Daar schrok ik wel van maar meer omdat het toch een soort gênant is ofzo? :bonk: :rofl:
forumdame2011 schreef:
27-07-2020 00:09
Dream on darling.
En toch werkt het zo. Het was niet bright maar de NOS die dat bericht maakte.

https://nos.nl/l/2224246
Deurmat1 schreef:
27-07-2020 00:40
Jazeker word je “afgeluisterd”. Dit is dan wel alleen voor reclames, het gaat eigenlijk automatisch. Je telefoon/tablet hoort een paar woorden (“korte broek”) en zoekt daar de advertentie bij die een merk heeft aangemaakt met de zoekterm “korte broek”. Ik heb eens de hele voorwaarden doorgelezen omdat ik zo benieuwd was hoe dit kon, en het kwam vanuit Google geloof ik dat er ergens stond “zoekopdrachten per microfoon kunnen worden gebruikt voor commerciële doeleinden” (of iets dergelijks, is al een jaar of 6 terug dat ik dit op zocht). Oftewel; het staat letterlijk in de voorwaarden die iedereen accepteert- en niet leest.
Ik schrok me wel eens kapot; ik had gegoogeld op “jeuk aan anus” (ja why not, scheelt weer een dokter bezoek :hihi:) en toen kreeg ik dus op Facebook een advertentie: “je dokter weet wat je hebt voordat je het zelf weet” met daarbij een animatie dat je in de Google zoekmachine ingetypt ziet worden: “jeuk aan anus”. Daar schrok ik wel van maar meer omdat het toch een soort gênant is ofzo? :bonk: :rofl:
Jij hebt het nu over een functie die je gebruikt met spraak om iets op te zoeken. To heeft het over de tablet die gewoon op tafel ligt en gesprekken afluistert om zo advertenties te tonen. Dat is een verschil.
Volgens mij is dit juist al een tijdje ontkracht door verschillende organisaties, en is het meer het gevolg van cognitieve bias/slimme algoritmes. Er zijn onderzoeken mee gedaan waar ze telefoons, met alle permissies voor wat maar mogelijk was bij gesprekken over specifieke onderwerpen hebben gelegd, en daarnaast telefoons hebben gehad in stille ruimtes zonder input en er zat geen verschil in de advertenties die ze daarna te zien kregen (ik heb hier volgens mij een BBC artikel over gelezen, maar die moet ik dan even opzoeken en kijken hoe betrouwbaar het onderzoek daadwerkelijk is :p BBC: https://www.bbc.com/news/technology-49585682 en het daadwerkelijke onderzoek: https://www.wandera.com/phone-listening/. )

Het viel mij op een gegeven moment ook wel eens op, maar waar het op neer komt is dat Google en Apple en weet ik het gewoonweg veel data van je hebben op basis van wat ze wél kunnen volgen (o.a. op het internet, dingen die je zoekt, artikeltjes die je op facebook aanklikt etc.) en dat ze kijken naar mensen met wie jij interacties hebt. Stel: Mijn beste vriendin is zwanger, ik bezoek haar en ze verteld dat. Ik ga naar een andere vriendin en bespreek "goh, leuk, zwanger, leuke cadeautjes bedenken". Ik kom thuis en krijg zwangerschapsgerelateerde advertenties voor leuke cadeautjes. Huh?

Maar, Google weet dat ik bij mijn zwangere vriendin op bezoek ben geweest, ongetwijfeld door locaties van de telefoons (ik heb die aanstaan). Google weet dat zij zwanger is, want ze heeft zwangerschapsgerelateerde dingen gegoogled. Google weet op basis van weet ik het hoe veel data, dat mensen die interacties hebben met zwangeren ook vaak zwangerschapscadeautjes kopen, en laat mij dus dit soort advertenties zien. Dat is een manier waarop het kan gaan.

Daarnaast, soms weet Google het simpelweg niet, en gaan ze gewoon gokken. Het wordt warm weer, dus we laten ventilatoren, bikini's en korte broeken zien, want in het algemeen zijn er daar meer zoekopdrachten voor als er warm weer wordt voorspeld. Jij hebt met je man besproken dat er korte broeken gekocht moeten worden. Je ziet wellicht reclames voor alle drie deze dingen, maar jij pikt die korte broeken eruit omdat je het er net over gehad hebt. Net zoals dat als je een nieuwe auto koopt, je die auto ineens overal ziet rijden bijvoorbeeld. Of mensen de neiging hebben om de klok "altijd" op 22:22 te zien staan bijvoorbeeld (ze zien het net zo vaak als 13:52, maar dat is niet bijzonder en valt dus niet op).

Als ik kijk naar de advertenties die ik krijg, is het grootste gedeelte absoluut niet interessant. En dat blijft dus ook niet hangen als zijnde "oh kijk, Google heeft het fout". Ik denk dat Google het bij mij grofweg 95% van de tijd gewoon fout heeft, maar die 5% valt gewoon extreem op.
anoniem_63ecfa79b7c50 wijzigde dit bericht op 27-07-2020 00:54
Reden: Toevoeging
2.47% gewijzigd
@Hecamel ik heb het niet over een app die aanstaat, ik heb het over de microfoon die aanstaat op de achtergrond - dus als je hem niet zelf actief hebt aangezet.
Oh ja, die link van Hecamel dus. De NOS is beter in dit uitleggen ;-D
Hecamel schreef:
27-07-2020 00:44
En toch werkt het zo. Het was niet bright maar de NOS die dat bericht maakte.

https://nos.nl/l/2224246
Dat maakt nog niet dat ze gelijk hebben. In deze zijn ze willig naief.
Google-medewerkers luisteren naar huiselijke gesprekken

De NOS kreeg twee telefoongesprekken en een huiselijk gesprek in handen, die door Google-medewerkers zijn beluisterd. In dit gesprek vraagt een vrouw aan een kind of hij “nog een grote bek” heeft. De betrokken medewerker heeft bij tientallen huiselijke gesprekken meegeluisterd, ook ruzies en intieme gesprekken. Hij moest deze gesprekken beluisteren om te kunnen aangeven of het al dan niet om spraakopdrachten ging. “Ik herinner mij een lang fragment waarbij ik het gevoel had dat er fysiek geweld aan te pas kwam, waarbij iemand hoorbaar echt in nood was met op de achtergrond veel gestommel”, zo liet de medewerker weten.

Google Home speaker

Volgens Google kent het bedrijf niet de identiteit van de personen die ze afluisteren. Het werk zou “van cruciaal belang” zijn voor de ontwikkeling van producten zoals Google Assistent. Het zou volgens Google gaan om een klein aantal audiofragmenten, ongeveer 0,2 procent van het totaal. Maar omdat het om miljoenen gesprekken gaat, kunnen het uiteindelijk nog steeds grote aantallen zijn. Het meeluisteren gebeurt wereldwijd en dus niet alleen in Nederland en België.

Google ziet het meeluisteren met huiselijke gesprekken als iets vanzelfsprekends. Ze vinden het echter wél een probleem dat een medewerker de gang van zaken naar buiten heeft gebracht en gesprekken heeft laten uitlekken naar de media. Dat is volgens Google een schending van het beveiligingsbeleid. Het meeluisteren van gesprekken lijkt echter een schending zijn van het privacybeleid.

Slimme speakers en assistenten luisteren in principe altijd mee om het actiewoord te horen, dus bijvoorbeeld “Hey Google”. Als er geen actiewoord te horen is zou de speaker de gesprekken die in de kamer zijn gevoerd moeten wissen, maar in plaats daarvan worden ze bij Google geüpload naar de server en in sommige gevallen dus ook beluisterd door medewerkers. Je kunt aangeven dat je geen audio naar Google wilt sturen. Je regelt dit via de privacy-instellingen, maar ook in dat geval heb je geen zekerheid dat er echt niets gebeurt.

Bron https://www.iculture.nl/nieuws/google-m ... esprekken/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven