Luistert mijn tablet mij af???

26-07-2020 21:08 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag had ik een gesprekje met mijn man, dat ging ongeveer zo:

Man: ik heb nieuwe korte broeken nodig. Zullen we morgen naar de stad gaan?
Ik: is goed, maar ik kan ook wel even online zoeken als je wil?
Man: nee, ik koop ze liever in de stad.
Ik: oké

(we noemen het 'de stad' omdat we in een klein dorp wonen, maar wel dicht bij een grote stad. Iedereen hier noemt dat zo, don't judge me)

Ik zat op het forum, dus ik had mijn tablet in de hand. Maar ik heb niet online gezocht naar korte broeken. Toch krijg ik, nu ik een uurtje of twee later even een filmpje wilde kijken op YouTube, nu reclame voor korte broeken te zien. En in die prominente eerste rij aanbevolen video's is de middelste plek een reclame voor korte broeken!

Hoe dan??

Er doemen overal reclames op over dingen die te maken hebben met iets wat ik heb opgezocht, maar hier héb ik niets over opgezocht! En nooit eerder waren het reclames voor korte broeken. Voor heren! En nu kijk ik steeds tegen blote heren knieën aan tegen mijn wil!

Is dit toeval?
Luistert mijn tablet onze gesprekken af?
Leest het ding mijn gedachten?

Wie vertelt het me?
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
27-07-2020 01:49
Iemand met iets te veel op, dacht ik, toen ik de topic-titel zag. Of iemand die nodig een alu-hoedje nodig heeft. Zal wel gefileerd worden door het vivapubliek, om dezelfde reden.

Dat was serieus wat ik dacht toen ik door de lijst met nieuwe topics scrolde.

Naarmate ik verder las, was het meer en meer
:woa:
:rofl: nee, geen alu-hoedjes hier! En het topic is luchtig bedoeld, hoewel de OP wel zo ging bij mij thuis gisteren. Maar nee, niet heel serieus nemen, het is met een knipoog bedoeld, niet met een sixpack bier.

Niet stil gestaan bij het risico dat ik gefileerd had kunnen worden trouwens...
Manaku schreef:
27-07-2020 16:16
Dit heb ik eerder ook gezegd. Die opnames worden wel degelijk gebruikt, net zoals in het Google voorbeeld. Waar wel (vind ik) open over gesproken word, is dat het dus niet voor advertenties gebruikt wordt, simpelweg omdat het takkeduur en onpraktisch is. Ik heb echt niet de illusie dat techbedrijven onze privacy zo verschrikkelijk belangrijk vinden en niets opnemen. Geld zullen ze daarentegen wel enorm belangrijk vinden. De algoritmes werken overduidelijk goed zoals ze nu doen, waarom zouden ze dan bakken met geld uitgeven om dit soort audio-dingen te analyseren waar misschien wat uitkomt.
Ik ken de juiste term niet meer, geloof dat het junk tech is of zoiets. Technologie dat jaren vooruitloopt op wat het publiek kent. Net zoals de magnetron opeens beschikbaar werd voor huishoudens maar de techniek al ik weet niet hoe lang werd gebruikt voor militaire doeleinden.

De techniek is er dus al en het is een kwestie van tijd voor het voor/door het publiek gebruikt wordt. Zal dus met minder bakken geld opgekocht worden om te gebruiken voor commerciële doeleinden. Het is niet iets wat ze nog moet ontwikkelen, het ligt er allang.
Jufjoke schreef:
27-07-2020 16:16
:rofl: nee, geen alu-hoedjes hier! En het topic is luchtig bedoeld, hoewel de OP wel zo ging bij mij thuis gisteren. Maar nee, niet heel serieus nemen, het is met een knipoog bedoeld, niet met een sixpack bier.

Niet stil gestaan bij het risico dat ik gefileerd had kunnen worden trouwens...
Dan kwamen de alu-hoedjes wel to the rescue hoor :proud:
Alle reacties Link kopieren
Manaku schreef:
27-07-2020 16:16
Dit heb ik eerder ook gezegd. Die opnames worden wel degelijk gebruikt, net zoals in het Google voorbeeld. Waar wel (vind ik) open over gesproken word, is dat het dus niet voor advertenties gebruikt wordt, simpelweg omdat het takkeduur en onpraktisch is. Ik heb echt niet de illusie dat techbedrijven onze privacy zo verschrikkelijk belangrijk vinden en niets opnemen. Geld zullen ze daarentegen wel enorm belangrijk vinden. De algoritmes werken overduidelijk goed zoals ze nu doen, waarom zouden ze dan bakken met geld uitgeven om dit soort audio-dingen te analyseren waar misschien wat uitkomt.

Als je Siri vraagt om een pizza te bestellen dan slingert ze meteen een zoekopdracht het web op. Ik vind het niet zo heel moeilijk voor te stellen dat ze in de tussentijd een beetje staat te luisteren of je niet wat steekwoorden in de mond neemt die aansluiten bij haar lijstje van openstaande reclamecampagnes die ze kan doorgeven aan het moederschip.
Jufjoke schreef:
27-07-2020 16:16
:rofl: nee, geen alu-hoedjes hier! En het topic is luchtig bedoeld, hoewel de OP wel zo ging bij mij thuis gisteren. Maar nee, niet heel serieus nemen, het is met een knipoog bedoeld, niet met een sixpack bier.

Niet stil gestaan bij het risico dat ik gefileerd had kunnen worden trouwens...

Nou mensen worden hier voor minder volledig door de zeik gehaald. En weggezet als volslagen debiel.

Ik was dus vooral verbaasd door alle reacties. En ervaringen.

Zelf overigens geen last mee. Ik heb Siri uitgezet en geen Google assistant. Wel vaak advertenties op FB, maar niet van dien aard dat die gaan over iets waar ik kort daarboven over sprak.
anoniem_279245 wijzigde dit bericht op 27-07-2020 22:31
0.28% gewijzigd
Het is allang bekend dat siri inderdaad continu luistert, en het word ook automatisch opgeslagen

zie:
https://www.theguardian.com/technology/ ... -of-action
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic dit. :lol:

Wat mij dwars zit is deep faking: https://youtu.be/5rPKeUXjEvE

Zo kun je straks niet meer op videobeelden vertrouwen.
Ik denk dat je al heel lang niet meer op video beelden kan vertrouwen met alle special effects...
Ugli schreef:
29-07-2020 23:57
Leuk topic dit. :lol:

Wat mij dwars zit is deep faking: https://youtu.be/5rPKeUXjEvE

Zo kun je straks niet meer op videobeelden vertrouwen.
Straks? ;-)
Pfoe.

Dacht dat ik paranoia was.
Bedrijven proberen het dus niet eens meer te verdoezelen dat ze op alle mogelijke manieren ons leven in creepen en toch zijn vele mensen er niet van op de hoogte dat dit gebeurd.
Waarom wordt hier niet meer aandacht aan geschonken?

De inbreuk op onze privacy is iets wat heel geleidelijk aan door wordt gevoerd en dat is een goede tactiek om ophef te omzeilen blijkbaar.

Maargoed de meeste mensen interesseert het ook geen bal meer ondertussen.
''Wat maakt het uit dat ze mij op de voet kunnen volgen en mijn gesprekken kunnen afluisteren, heb toch niets te verbergen...''
Is het enige wat er tegenwoordig nog uit wordt geblaat.
Moreina schreef:
31-07-2020 11:36
Pfoe.

Dacht dat ik paranoia was.
Bedrijven proberen het dus niet eens meer te verdoezelen dat ze op alle mogelijke manieren ons leven in creepen en toch zijn vele mensen er niet van op de hoogte dat dit gebeurd.
Waarom wordt hier niet meer aandacht aan geschonken?

De inbreuk op onze privacy is iets wat heel geleidelijk aan door wordt gevoerd en dat is een goede tactiek om ophef te omzeilen blijkbaar.

Maargoed de meeste mensen interesseert het ook geen bal meer ondertussen.
''Wat maakt het uit dat ze mij op de voet kunnen volgen en mijn gesprekken kunnen afluisteren, heb toch niets te verbergen...''
Is het enige wat er tegenwoordig nog uit wordt geblaat.
Waarom denk je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven