Macbook is tergend traag, grrrrrr

02-10-2013 13:44 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn macbook is sinds enkele weken tergend traag geworden, kan niet meer meerder pagina's geopend houden want dan trekt ie het helemaal niet meer lijkt het.. Als ik een youtube filmpje laat draaien hapert ie met de muziek en er komt af en toe zo'n gekleurd wieltje draaien in mijn beeldscherm....

Weet iemand hier mss wat ik kan doen om dit op te lossen, kan ik mss een (veilig) soort virusscanner van internet downloaden of zoiets?
Hoe vol is je harde schijf?

Heb je al eens schijfbevoegdheden hersteld?

Laat je je MacBook wel eens een nachtje aanstaan? In de nacht doet een Mac namelijk meestal zelf systeemonderhoud...
Ram nodig?
quote:lulletjerozenwater schreef op 02 oktober 2013 @ 13:48:

Hoe vol is je harde schijf?

Heb je al eens schijfbevoegdheden hersteld?

Laat je je MacBook wel eens een nachtje aanstaan? In de nacht doet een Mac namelijk meestal zelf systeemonderhoud...Ik zet em eigenlijk nooit uit, klap em 's avonds dicht als ik ga slapen en that's it.. Ik heb nog nooit schijfbevoegdheden hersteld vrees ik, waar kan ik dit doen? En ik weet ook niet hoe vol mijn harde schijf is en waar ik dit kan zien.. Zoals je leest, ben ik een echte computergek!
quote:Ikhierhuh schreef op 02 oktober 2013 @ 13:49:

Ram nodig?Als dat helpt??
Met een Macbook heb ik niet zoveel ervaring, maar kijk hier eens http://www.onemorething.n ... aag-geworden-wat-te-doen/
Ik zou eens beginnen met hem eens af en terug aan te zetten.

Waarschijnlijk lopen er wat dingen op de achtergrond, of hangt daar al weken iets vast. Je zou eens kunnen kijken in "Activity Monitor" of er iets veel geheugen in beslag is aan het nemen.
Om te kijken hoe vol je schijf is: In de Finder je schijf aanklikken (waarschijnlijk Macintosh HD) en dan zie je onderaan in je scherm hoeveel Gig er nog vrij is.
quote:nephthys schreef op 02 oktober 2013 @ 14:30:

Om te kijken hoe vol je schijf is: In de Finder je schijf aanklikken (waarschijnlijk Macintosh HD) en dan zie je onderaan in je scherm hoeveel Gig er nog vrij is.

Ik heb even de shift ingedrukt toen ik em opnieuw heb opgestart voor een Clean nogwattes en hij is nu al minder traag geloof ik..

Heb ook in Finder de schijf Macintosh HD aangeklikt maar krijg dan niet te zien hoeveel gig er nog vrij is...
quote:Ruby-Ann schreef op 02 oktober 2013 @ 14:59:

[...]

Ik heb even de shift ingedrukt toen ik em opnieuw heb opgestart voor een Clean nogwattes en hij is nu al minder traag geloof ik..

Heb ook in Finder de schijf Macintosh HD aangeklikt maar krijg dan niet te zien hoeveel gig er nog vrij is...Probeer eens in de Finder rechtermuisknop op je schijf, en dan Get Info, daar zou moeten staan hoeveel er nog available is.
Ik lees even mee, mijn mac heeft hier soms ook last van. Wel minder nu ik hem regelmatiger uitzet! Dat is wel echt een goede tip geweest die ik destijds las.

Anyway, wat ik nog wel wil weten: wat is schijfbevoegdheden herstellen?
Maak ook geregeld je Trash en Downloads folder leeg, en de folder Library/Mail Downloads.

Hier staat vaak veel rommel in die alleen maar plaats inneemt.
Ik doe ook vrijwel altijd de klep dicht en als die dan op een gegeven moment sloom wordt zet ik m even helemaal uit als ik ga slapen en dat werkt meestal
Schijfbevoegdheden herstel je in het "Schijfhulpprogramma".

Daarin zie je links een lijst met je schijven, selecteer die en onder het venster rechts zit dan een knop met die naam.
Je hebt een handig programmaatje genaamd CC Cleaner. Dat wist systeemdingetjes die je niet nodig hebt (browserhistorie etc) Het werkte voor mijn macbook goed als ik het om de zoveel tijd een keer doen. Ik zit zelf te denken aan het uitbreiden van mijn geheugen zodat deze ook wat minder snel volloopt. Iemand daar ervarinjg mee?
Waarom zetten jullie dat ding nooit uit? Macs starten meestal zo snel op dat er geen reden is om ze aan te laten staan.
Herstel schijfbevoegdheden doe ik zelf ook regelmatig en dat werkt echt goed, meestal na een software update is het nodig om het een keer te doen.

Finder

Systeemhulpprogamma's

Dan schijf selecteren

Controleer op schijfbevoegdheden

Herstel schijfbevoegdheden.

Gr Heleen

En dan de vraag van Butterfly, ik heb geheugen van mijn imac uitgebreid van 4 naar 8 G, is makkelijk zelf te doen en je kan wat meer en zwaardere progamma's draaien zonder dat je mac traag wordt.
Leef vandaag, niet morgen!
quote:kadanz schreef op 03 oktober 2013 @ 10:14:

Waarom zetten jullie dat ding nooit uit? Macs starten meestal zo snel op dat er geen reden is om ze aan te laten staan.Ik heb geen tv en voordat ik ga slapen kijk ik graag tv dus dat doe ik op mijn mac. Als ik merk dat ik in slaap ga vallen is het makkelijker om m alleen maar eventjes dicht te klappen.
quote:boomerdino schreef op 03 oktober 2013 @ 23:10:

Herstel schijfbevoegdheden doe ik zelf ook regelmatig en dat werkt echt goed, meestal na een software update is het nodig om het een keer te doen.

Finder

Systeemhulpprogamma's

Dan schijf selecteren

Controleer op schijfbevoegdheden

Herstel schijfbevoegdheden.

Gr Heleen

Hallo Heleen, bedankt voor je tip, het klinkt alleen wel gek misschien maar als ik naar Finder ga, staat er alleen maar Macintosh HD en Network. Als ik op Macintosh HD klik (alles is in engels btw) dan krijg ik allerlei mapjes als Applications, Library, Users e.d. te zien...

En dan de vraag van Butterfly, ik heb geheugen van mijn imac uitgebreid van 4 naar 8 G, is makkelijk zelf te doen en je kan wat meer en zwaardere progamma's draaien zonder dat je mac traag wordt.
quote:nephthys schreef op 02 oktober 2013 @ 15:20:

[...]

Probeer eens in de Finder rechtermuisknop op je schijf, en dan Get Info, daar zou moeten staan hoeveel er nog available is.Dat is gelukt! Ik heb een capacity van 249,72 GB en nog available 147,15 GB.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven