Mail van Google, echt of niet?

11-02-2013 19:46 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ontving net een e-mailbericht en ik twijfel of het van Google afkomstig is. Wie herkent het en kan me vertellen of het echt of niet echt is? Bij Google discussiegroepen vind ik alleen een Kroatische met dezelfde vraag en het antwoord dat het bericht origineel lijkt.

Afzender: accounts-noreply@google.com

Mailing,

Iemand heeft kort geleden geprobeerd een applicatie te gebruiken om zich aan te melden bij uw Google-account XXX. We hebben de

aanmeldingspoging geblokkeerd voor het geval een hacker toegang probeerde te krijgen tot uw account. Bekijk de details van de aanmeldingspoging:

maandag 11 februari 2013 18:29:24 uur UTC

IP-adres: 76.26.5.166 (c-76-26-5-166.hsd1.fl.comcast.net.)

Als u de aanmeldingspoging niet herkent, probeert iemand anders mogelijk toegang te krijgen tot uw account. U zou zich moeten aanmelden bij uw account en onmiddellijk een nieuw wachtwoord moeten instellen. Ga voor informatie over hoe u dit kunt doen naar

http://support.google.com/accounts?p=resetXXX

Als u zich probeerde aan te melden en deze applicatie toegang wilt geven tot uw account, voert u de stappen voor probleemoplossing uit op

http://support.google.com/mail?p=client_login.

Opmerking: dit e-mailadres kan geen antwoorden accepteren.

Met vriendelijke groet,

Het team van Google Accounts

Als XXX niet uw Google-account is, klikt u op deze link om uw e-mailadres los te koppelen van dit account: https://www.google.com/accounts/XXX

© 2013 Google Inc. 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043

We hebben u deze e-mail toegestuurd om u te informeren over belangrijke wijzigingen in uw Google-product of -account.
Het kan best echt zijn. Er staan geen enge linkjes in waar je op 'moet' klikken, toch? Als ik jou was zou ik gewoon via de reguliere weg even mijn wachtwoord veranderen zonder op links in de mail te klikken.
Lijkt mij ook wel echt.
quote:lolitablue schreef op 11 februari 2013 @ 19:48:

Als ik jou was zou ik gewoon via de reguliere weg even mijn wachtwoord veranderen zonder op links in de mail te klikken.

Dit heb ik inderdaad maar even gedaan. Bedankt voor het meedenken. Jij ook, Naski.
Kijk uit! Is niet echt!
Cajean, hoe weet je dat?
Hoe weet je dat? Ik las wel ergens dat met een vergelijkbare tekst een trojan horse was verzonden. Maar daar zat een attachement bij. Bij mijn bericht niet. Heb helaas totaal geen verstand van dit soort toestanden.

Ik heb gelukkig niet op links geklikt en heb handmatig mijn wachtwoord aangepast. Kan dat laatste kwaad?
Hier staat dat het wel echt is: http://tweakers.net/nieuw ... r-hackende-overheden.html
Ik heb ook eens zo'n mail gehad, ben op onderzoek uit gegaan en kwam erachter dat Google zelf nooit zulke mails verstuurd. Er zijn ook een tijd terug zulke mails met dezelfde linken geweest waarin werd gezegd dat je als google gebruiker beloont zou worden met een geldprijs.
BeloonD
Het bedrijf wil echter geen duidelijkheid geven over hoe het bepaalt of een gebruiker doelwit is van overheidshackers, omdat het zijn detectiemethoden niet wil prijsgeven.

Ah, bummer. Kan ik niet eens meer veilig en ongezien over m'n geplande terroristische aanslagen heen en weer mailen.
Oh, nu lees ik de link van Naski.......mmmm, dit zal misschien dan wel echt kunnen zijn......
quote:cajean schreef op 11 februari 2013 @ 21:54:

Ik heb ook eens zo'n mail gehad, ben op onderzoek uit gegaan en kwam erachter dat Google zelf nooit zulke mails verstuurd. Er zijn ook een tijd terug zulke mails met dezelfde linken geweest waarin werd gezegd dat je als google gebruiker beloont zou worden met een geldprijs.

Zo'n geldprijs zou ik inderdaad verdacht vinden. Eigenlijk had ik Google willen mailen met m'n vraag, maar kon niet ontdekken welk e-mailadres of vragenveld ik daarvoor kan gebruiken.
Ik heb kort geleden ingesteld dat ik via POP de email die binnenkomt op mijn ene (werk) account ook kan zien op mijn andere (prive) account. Mijn ene mail haalt dus de mail van de andere op, soort inbraak. Tijdens het proces van instellen kreeg ik in de 'ene' mailbox ook een vergelijkbaar mailtje, dat iemand probeerde mijn account in te komen. Als ik dat zelf was, dan... etc, als ik het niet zelf was.. enz. Ik was het dus wel zelf, heb de toegang gegeven en toen werkte het importeren. Dus ik zou dit mailtje geloven (en in dit geval was jij het dus niet zelf). Maar inderdaad, wachtwoord veranderen zonder de link te gebruiken lijkt me de beste oplossing, dan zit je in alle gevallen goed

Ik zal even kijken of ik de mail die ik bij het instellen kreeg nog terug kan vinden.
Aaaane, ik heb mijn accounts inderdaad niet gelinkt en ik weet zeker dat ik het zelf niet was. Was een poging vanaf een Amerikaans IP-adres (maar goed, via mysterieuze digitale omwegen kan dat iedereen zijn).
Mail die in elk geval echt van Google kwam (even de persoonlijke info tussen [..] gezet)

[mijn naam],

Someone recently tried to use an application to sign in to your Google Account - [mijn emailadres]. We prevented the sign-in attempt in case this was a hijacker trying to access your account. Please review the details of the sign-in attempt:

Wednesday, January 16, 2013 10:15:33 AM UTC

IP Address: [ip adres] (mail-vb0-f12.google.com.)

If you do not recognize this sign-in attempt, someone else might be trying to access your account. You should sign in to your account and reset your password immediately. Find out how at http://support.google.com/accounts?p=reset_pw

If this was you, and you want to give this application access to your account, complete the troubleshooting steps listed at http://support.google.com/mail?p=client_login

Note: This email address cannot accept replies.

Sincerely,

The Google Accounts Team

© 2012 Google Inc. 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043

You have received this mandatory email service announcement to update you about important changes to your Google product or account.
Hee ja, die van mij staat ook in dat het een adres in de US was. Blijkbaar omdat die andere gmail dan indirect ook ergens vanuit de US werkt (spannend, weten we dat ook weer ).
Thanx voor het plaatsen van de mail; de links zijn hetzelfde en de tekst van de mijne is een exacte vertaling van jouw tekst.

Was jouw bericht ook afkomstig van accounts-noreply@google.com?
Ja, zelfde afzender.

Onderwerp was: Suspicious sign in prevented

Is inderdaad dezelfde mail en waarschijnlijk bij jou dus een echte inbraakpoging. Bah, vervelend idee!
Dan ga ik er maar vanuit dat het echt was. Niet leuk, maar ben blij dat men het bij Google blijkbaar in de gaten houdt.

Bedankt voor de hulp in elk geval!
Ik had ook zo'n bericht vorige week. Ik denk dat het echt is, ik heb als backup adres mijn werkmail en daar kreeg ik hem ook op binnen. Ik ben er daardoor vanuit gegan dat het echt is. Mar voor de zekerheid ook niet op linkjes geklikt, maar gewoon mijn wachtwoord veranderd.
Schiet me opeens te binnen: ik heb vanmiddag op het forum een discussie gehad over de islam. Hierin kwamen ook woorden voor als 'extremisme, moslim, dood'. Als het bericht van Tweakers waar is en overheden dus mailaccounts proberen te hacken, zou het dan zo zijn dat deze termen zijn 'gescreend' en dat men daarom mijn mail zou willen inzien? Het gaat om een e-mailadres met mijn nickname erin en het hackpogingbericht kwam net na deze discussie binnen.

Geen idee, maar daar krijg ik wel de kriebels van!
Even kijken of het na bovenstaand bericht weer gebeurt, want daar staan ook allemaal termen in die een bedreiging zijn voor de staatsveiligheid.
quote:aaaanne schreef op 11 februari 2013 @ 22:35:

.

Geen idee, maar daar krijg ik wel de kriebels van!

Ik heb dat mailaccount al jaren en heb nooit eerder een hackpoging meegemaakt. Nu na die discussie opeens wel. Maar goed, dat kan toeval zijn. Weet niet zeker of er een verband is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven