Nepprofiel strafbaar?

10-03-2020 12:40 20 berichten
Hallo, er is een besloten facebook groep waarin een fb gebruiker verwijderd is omdat zij ook nog middels een nepprofiel deelnam aan deze groep, beiden accounts vertelden verhalen die verschillen van elkaar. Nu heeft zij meedere malen nepprofielen(met andere namen) gemaakt om toch deel uit te kunnen maken van de groep.

Mijn vraag is of dit strafbaar is, of mag dit gewoon?? Dit is gemeld bij Facebook maar er gebeurd weinig mee.
Alle reacties Link kopieren
Strafbaar en onwenselijk zijn twee verschillende dingen. De wet en wat facebook wel en niet op zijn site accepteert zijn niet hetzelfde.

Als die profielen offline zijn gehaald, waar zou de persoon dan nog meer straf voor verdienen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat zou er strafbaar aan zijn dan?

Het is sneu. Maar verder..
viva-amber schreef:
10-03-2020 12:42
Strafbaar en onwenselijk zijn twee verschillende dingen. De wet en wat facebook wel en niet op zijn site accepteert zijn niet hetzelfde.

Als die profielen offline zijn gehaald, waar zou de persoon dan nog meer straf voor verdienen?
Het gaat om een lotgenoten groep, mijn inziens moet dat wel veilig en beschermd zijn. Die persoon keert steeds terug, althans probeert, met een ander account.
Dat is met zo strafbaar als hier op Viva een trol account aanmaken en gaan. Je wordt vanzelf gestaft, verwijderd en klaar.
fietsen varen vrouwelijk doen
PoesinBoots schreef:
10-03-2020 12:44
Wat zou er strafbaar aan zijn dan?

Het is sneu. Maar verder..
Je steeds onder een andere naam weer aanmelden?
Jonibalonie schreef:
10-03-2020 12:45
Het gaat om een lotgenoten groep, mijn inziens moet dat wel veilig en beschermd zijn. Die persoon keert steeds terug, althans probeert, met een ander account.
Als je denkt dat sociale media veilig en beschermd is dan woon je in Lala-land.
Iedereen kan zich op internet voor van alles uitgeven en daar kun je erg weinig aan veranderen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Een alias is niet strafbaar, je uitgeven voor iemand anders kan dat wel zijn.
Tiana_76 schreef:
10-03-2020 12:48
Een alias is niet strafbaar, je uitgeven voor iemand anders kan dat wel zijn.
Ze doet zich steeds als iemand anders weer voor, andere foto, andere woonplaats etc
Jonibalonie schreef:
Je steeds onder een andere naam weer aanmelden?

Wat wil je nou horen dan?

Het is sneu en lullig voor jullie maar er gebeurt niks strafbaars.
Wat wil je met topic? Je kan haar ook gewoon negeren of een groep zoeken in real life met een professionele gespreksleider die de identiteit en achtergrond checkt van alle deelnemers. Het internet is niet veilig en van zeuren over de onveiligheid wordt het niet veiliger.
https://www.vraaghetdepolitie.nl/privac ... ielen.html

Het is dus wel strafbaar om je voor te doen als een ander bestaand persoon. Maar ik denk dat die persoon dan aangifte moet doen.
anappleaday wijzigde dit bericht op 10-03-2020 13:05
41.59% gewijzigd
Strenger controleren wie je toelaat tot de groep. Eventueel met controle vragen.

Waarom wil je haar niet in groep?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Jonibalonie schreef:

Als dat echt je idee erbij is dan moet je dat natuurlijk niet op FB doen. En als je de groep beslotener wil houden moet je natuurlijk niet zomaar iedereen toevoegen maar alleen na kennismaking in het echt. Maakt het nog steeds niet beschermd maar dan bouw je wat meer veiligheid in. Zoals je het nu aanpakt is het ontzettend naïef om te denken dat een FB groepje veilig en beschermd is.
Ik zit ook op een besloten FB groep voor lotgenoten. Daar heb ik toevallig gisteren nog iemand geblokkeerd. Doe je dat toch gewoon.
Uitgeven voor de identiteit van iemand anders is strafbaar. Een niet bestaande naam en adres opgeven is wel tegen de regels van Facebook, maar niet strafbaar.
Nee.
Je kunt de groep zo instellen dat je alleen op uitnodiging lid mag worden. Dus even screenen vantevoren.
AnAppleADay schreef:
10-03-2020 13:04
https://www.vraaghetdepolitie.nl/privac ... ielen.html

Het is dus wel strafbaar om je voor te doen als een ander bestaand persoon. Maar ik denk dat die persoon dan aangifte moet doen.
Je voor doen als een ander bestaand persoon of (delen daarvan, foto, naam etc) is strafbaar. een volledig gefaked profiel in principe niet. Maar dan moet er niets van derden worden gebruikt en bijvoorbeeld foto's fundamenteel anders gefotoshopt worden.

Wat je vervolgens doet moet dat profiel wordt weer een ander verhaal. uitlokken tot, of het aanzetten tot crimineel handelen, of het zelf verrichten van crimineel handelen (grooming of internetoplichting etc.) is natuurlijk strafbaar, en dán is zo'n profiel, wat ze juridisch noemen, een voorbereidingshandeling tot..... en dan werkt in sommige gevallen als verzwarende omstandigheid.

Veel sociale media en internet sites (ook Viva!) hebben wel specifiek beleid m.b.t. nep profielen en hoe je daar mee handelt. Nep nieuws is op Twitter zo'n dingetje.....
jouw leven is een keuze
Als jij je uitgeeft voor Bettine Vriesekoop of Sanne Wevers, is dat strafbaar.

Als jij een profiel van Tessa de Vries19 aanmaakt, terwijl dat niet je echte naam is, is dat niet strafbaar.

Ik snap heel goed dat je dit onprettig vindt. Maar ja, de burger mag alles, tenzij de wet het verbiedt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven