regelafstand in Word

07-10-2016 13:45 19 berichten
Ik moet een officiele brief schrijven in Word, op een pc van iemand anders. Nu krijg ik het niet voor elkaar om de regels gewoon onder elkaar te krijgen, dus zonder ruimte ertussen. Als ik op enter druk slaat hij 1 regel over. Ik neem aan dat dit in de werkbalk bij regelafstand ingesteld moet worden, maar wat ik ook probeer, het lukt niet!

Kan iemand mij uit de brand helpen?
Alle reacties Link kopieren
Dat kl@teprobleem heb ik ook.

Volgens mijn broer ,de ICT expert, is het een mankement van Word, want meer mensen klagen erover.

Je kan het wel aanpassen in regelafstand maar er verandert dan niks.
Shift-enter. Of was het nou Ctrl-enter? Ik doe het altijd blindelings maar zit nu niet achter een toetsenbord. Nou ja, een van die twee in ieder geval, dat doet wat jij wil.
Shift + enter al geprobeerd?
Shift + enter inderdaad.
Waarschijnlijk slaat hij geen regel over, maar is de afstand tussen de regels groter dan je gewend bent. Als je in Word onder Start op het pijltje rechtsonder bij Alinea klikt, zie je de instelling voor de regelafstand. Deze kun je aanpassen, bijvoorbeeld naar Enkel als je weinig afstand tussen de regels wilt.

Let op: deze aanpassing geldt alleen voor de alinea waar op dat moment je cursor in staat. Wil je de regelafstand voor het hele document verkleinen, dan moet je alle tekst selecteren (met Ctrl A) en dan de regelafstand aanpassen.

Nog beter is het, om de instellingen van de Standaard stijl aan te passen, maar dat gaat misschien iets te ver voor nu.
De tekst waar het om gaat selecteren

rechtermuisknop indrukken

paragraph (alinea) aanklikken

Line spacing (regelafstand) instellen op single

vakje aanvinken waarachter staat 'don't add space between paragraphs of the same style'(geen witregels toevoegen)
MOSTERD! (Maar ik heb wel een plaatje...)

"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
shift+enter werkt. Dat is voor nu even voldoende. Mijn dank is groot!

Je hebt toch boven aan Stijlen staan?

Dan is het eerste hokje standaard en het hokje er na Geen Afstand die klik ik altijd aan
Zeer waarschijnlijk is een afstand ingesteld voor of na de alinea. Die instelling kun je vinden waar je ook de regelafstand instelt. Links daarvan staat "Afstand" met daaronder "Voor" en "Na". Bij één van die twee staat waarschijnlijk 10 pt. Deze met je op 0 zetten.
Nee hoor geen bug in Word. Een enter geeft een nieuwe alinea aan. Als je tussen je alinea's geen witruimte wilt dan moet je de alinea afstand op nul zetten.
Ter illustratie: http://i.imgur.com/QqwYhep.jpg
quote:nimbus schreef op 07 oktober 2016 @ 13:55:

Nee hoor geen bug in Word. Een enter geeft een nieuwe alinea aan. Als je tussen je alinea's geen witruimte wilt dan moet je de alinea afstand op nul zetten.Het is inderdaad geen bug. Word staat standaard ingesteld op extra ruimte tussen alinea's (of na een harde enter). Dit kun je heel makkelijk zelf aanpassen.
quote:nerdopviva schreef op 07 oktober 2016 @ 13:57:

[...]

Het is inderdaad geen bug. Word staat standaard ingesteld op extra ruimte tussen alinea's (of na een harde enter). Dit kun je heel makkelijk zelf aanpassen.Fijn, heb het probleem nu volgens mij ook kunnen verhelpen!
brief is al klaar :-)

Al die dingen als afstand op nul zetten of 'geen afstand' aanvinken, daar reageert dit programma niet op. Snap het ook niet.
Als je eerst Ctrl+A tikt (hele tekst selecteren) en daarna Shift+F1, dan krijg je rechts in beeld een venster met alles wat er aan opmaak in je document zit. Dit gebruik ik altijd om te veel regelafstand, afstand voor/na alinea's, lijnen of wat dan ook, uit mijn tekst te halen. Ideaal.

Voor jouw specifieke probleem, hoewel al opgelost... in dat vak 'Inspringing' aanklikken... afstand voor en na beide op 0 zetten en regelafstand op enkel.
Well behaved women rarely make history.
Je moet geen shift+enter doen omdat je dan de regel onderbreekt. Mocht je ooit nog wat in de tekst of opmaak aanpassen, mag je overal de enter eruit gaan halen. Daarnaast lost dit ook niet jouw probleem op. Het probleem hier is: als je Word opstart staat de stijl 'standaard' aan. Deze heeft automatisch een witruimte tussen de regels. Zowel als de tekst doorloopt alsmede als deze onderbroken wordt door een harde enter. Dit kun je handmatig aanpassen door de regelafstand aan te passen. Maar veel makkelijker is het om de juiste stijl te gebruiken. Dus de volgende keer als je iets wilt maken in Word klik je op de stijl 'Geen afstand'. Als je de tekst al getypt hebt, selecteer je deze (ctrl+A) en klik je op de juiste stijl.

Juist. Shift + enter of 2e stijl (geen afstand). Bij de laatste ook handmatig lettertype etc instellen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven