Smartphone voor moeder op leeftijd

02-04-2014 11:14 21 berichten
Ik wil een simpele smartphone kado doen aan mijn moeder. Mn zodat we kunnen Whatsappen ipv smsen aangezien dat voor mij (woon in buitenland) vrij prijzig is.

Mijn moeder is tegen de 70, niet heel handig met dit soort dingen en gebruikt nu een simpele Nokia telefoon met prepaid beltegoed.

Ik dacht aan de Samsung Young, en zag dat die met een normale SIM-kaart werkt. Ze zou dan in principe de SIM-kaart die ze nu heeft daarin kunnen gebruiken en internet alleen via wifi. Of is het toch beter om met een prepaid met databundel te werken? Ik ben een beetje bang dat ze daarmee ongewild dingen downloadt en ik haar daarmee op kosten jaag, iets wat zeker niet de bedoeling is.

En ik neem aan dat men in een KPN-winkel de telefoon voor haar gebruiksklaar kunnen maken, bv Whatsapp installeren? Ik vrees nl dat ze dat niet zelf klaar krijgt. Al kan ze daarvoor vast ook wel iemand in haar omgeving voor vragen.

Tips? Ook eventueel voor een andere eenvoudige en gebruiksvriendelijke smartphone?
Alle reacties Link kopieren
Heeft je moeder wel een computer waarmee ze op internet zit en zo?

Als je moeder dat niet heeft en nu een simpele nokia heeft dan vrees ik dat zo'n smartphone niets voor haar is.

Mijn moeder is een stukje ouder maar die snapt er helemaal niets meer van.

Als ze een computer nog wel snapt dan zal een smartphone ook wel gaan lukken. Mits ze niet zo eigenwijs is dat ze haar leesbril niet wil opzetten.
Ik heb een Samsung Young. Ben er dik tevreden over hoor, maar hij is wel klein. Ik vind dat juist mooi, en zou geen grotere willen, maar ik denk dat het typen erop voor je moeder een heel gehannes zal worden.
Oh ja, prepaid vind ik wel een goed idee.
Ja een computer hebben ze, ook een iPad. Daar kan ze redelijk mee omgaan, al moet mijn vader het haar wel eerst een paar keer uitleggen. Maar hij is ook niet zo vreselijk handig (en heel eigenwijs ).... Het zou al schelen als ik de telefoon voor haar zou kunnen instellen en alles even uitleggen maar dat is door de afstand helaas niet mogelijk.
Dat is een goeie Lotte, daar had ik nog niet aan gedacht.

Maar hij werkt dus met een gewone SIM (geen micro) en met alleen prepaid beltegoed (en internet via wifi) zou moeten kunnen toch?
Ik zou inderdaad voor Samsung gaan! Makkelijk en snel onder de knie.. en inderdaad je kunt gewoon een prepaid nemen. Even de provider inlopen (kpn, Vodafone noem maar op. Daar helpen ze je verder!
Trots!
Wil je echt Whatsappen terwijl je moeder niet thuis is, of zou het sowieso voornamelijk thuis gebeuren?

Je kan Whatsapp ook gewoon op je computer installeren, misschien is dat handiger voor je moeder?

http://www.bluestacks.com/app-player.html
Ik heb laatst een 92 jarige oma aan de i-pad geholpen en dat ging echt prima. Apple is gewoon veel intuitiver dan android, vind ik en ik ben echt een andriod fan.

Zou je niet een oude iphone op kunnen snorren en daar WA op kunnen installeren? Als je dan zelf ook iets van apple hebt kan je facetimen, ook leuk.
Als ze een computer en een iPad hebben dan hoef je toch niet telkens te Whatsappen? Dan kan ze (al dan niet met hulp van je vader ) Skypen en Facetimen en de SMS'jes tot een minimum beperken.
Whatsapp is vnl handig van mijn kant uit, aangezien ik moet betalen voor sms-en naar buitenland. Die zou ze dan alleen thuis kunnen lezen, wat wel jammer is maar nogmaals, ik denk dat ze liever geen abonnement heeft ivm de kosten.

Ik heb zelf ook een Samsung dus geen Facetime maar we Skypen wel geregeld vanuit huis.

Een iPhone, tja, ik weet niet, lijkt me iets teveel van het goede voor alleen af en toe Whatsappen.
en een oude iponhe? hoeft toch niet een nieuwe te zijn? misschien is er in de familie nog wel iemand met een oude.

En anders is er een app om WA op je ipad te zetten, dat is misschien wel genoeg.
@Joyce: Mail en Skype gebruiken we ook geregeld maar appen is bv ook leuk voor snel een foto (vooral vanuit mijn kant, van mijn kinderen ofzo). De computer/iPad staat niet de hele dag aan, haar mobiel natuurlijk wel. Iets laagdrempeliger.
Hm, rondvragen voor oude iPhone is misschien ook nog wat.

Kan ze daarvoor haar gewone SIM omruilen voor een micro-SIM?

Al denk ik nog steeds dat ze heel blij zal zijn met een nieuwe simpele smartphone.
quote:Aceitunas schreef op 02 april 2014 @ 11:40:

Maar hij werkt dus met een gewone SIM (geen micro) en met alleen prepaid beltegoed (en internet via wifi) zou moeten kunnen toch?

Ja, klopt helemaal.

Ik heb ook een prepaid beltegoed, en heb meer dan genoeg aan alleen Wi-Fi.
Het typen op een Samsung Young wordt voor je moeder misschien wel makkelijker met zo'n pennetje, bedenk ik me net:

Zo´n pennetje dacht ik ook al aan!
Mijn moeder is 70 en heeft mijn oude iPhone. Ze is er helemaal blij mee en ze kan er goed mee overweg. De smiley's vliegen me om de oren ;). Ze had hiervoor een Samsung en dat werkte voor geen meter.

Bericht aangepast. In een iPhone 5 zit een nano-sim en in een 4 een micro-sim
Als ze i-pad gewend is is een iphone gemakkelijker denk ik.
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
ik heb er 1 (een witte 4, als je kan wachten tot 19 mei mag je hem overnemen en als je moeder in de buurt woont wil ik ook wel helpen alles te installeren)
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Mijn schoonmoeder van in de 80 heeft een ipad en we sturen elkaar berichtjes via Message, superhandig. En je kunt facetimen.

Maar dan zou jij een iphone moeten nemen.

Een iphone heeft ze ook, maar ze is handiger met de ipad (ikzelf trouwens ook).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven