Social media gedrag, verplicht?

06-03-2013 16:30 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik ook facebook, maar doe daar niet veel mee, ik kijk er wel veel op, en plaats af en toe foto's, maar zet er soms ook een status neer, wat ik bijvoorbeeld in het weekend ga doen, of dat het een leuk weekend gaat worden. Dit doe ik zelden, maar soms wordt er wel op gereageerd, en vaak heb ik zoiets van, dat ik me verplicht voel om dan terug te reageren.. Krijg dan soms wel vragen van wat ga je doen dan enz.. En dan denk ik, moet ik daar nou echt op reageren, zou dat niet asociaal zijn om er niet op te reageren, of moet ik er wel op reageren om gewoon sociaal te blijven? Maar vrienden die een antwoord onder mijn status zetten, kunnen dat bijvoorbeeld ook via de whatss app vragen, als ze het echt willen weten.

Dit geldt ook voor whatss app, als ik wordt geappt, voel ik me dan altijd wel verplicht om direct terug te reageren, en dan denk ik soms ook wel, oke nu even niet, ik reageer straks wel!

Maar hoe gaan jullie hiermee om? Is het onbeschoft om niet gelijk te reageren op een status op facebook of helemaal niet te reageren? En via whatss app reageren jullie gelijk? of wachten jullie meestal? Als ik het druk heb, en ik heb een afspraak of ik ben weg, kan ik niet altijd reageren, maar wil ook niet onvriendelijk overkomen en aan de ene kant ik denk, nou ja ik ben niet verplicht om te reageren

hoe zit dat bij jullie? is het altijd reageren of niet?
Je denkt teveel.

Als je geen zin of tijd hebt om te reageren, dan doe je dat gewoon niet.
nee dat weet ik, maar soms wordt er dan gewoon doorgevraagd van, waarom reageer je niet of zeg maar dat je niet wil praten en dat soort dingen en idd ik denk teveel, dat weet ik, kan soms van een mug een olifant maken
Hell no! Als iemand echt iets wil bellen ze me maar.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
zo dacht ik dus ook! het zijn vooral goede vrienden die reageren en die kunnen altijd bellen!
Je MOET niks op social media he. Het is ook niet meer leuk als je van jezelf vanalles moet.

Ik weet van mijn FB vrienden wie wel en wie niet veel online is of reageert. De mensen die dat niet doen benader ik dan ook gewoon standaard op een andere manier (bellen, sms) en de mensen die dat wel doen maar net hoe het uitkomt.

Whatsapp antwoord ik als ik zin heb gewoon meteen (en als het belangrijk is) en wat later als ik geen zin heb. Zelfde met gemiste oproepen(en uberhaupt de telefoon opnemen), die bel ik gerust een dag later terug, als het belangrijk is spreken ze wel in of smsen/whatsappen ze wel.
Nee hoor, je bent niks verplicht.

Zit nou eenmaal niet dag en nacht aan mijn telefoon / computer geplakt. Je moet nu eenmaal ook werken / school / schoonmaken / naar de wc. Mensen weten van mij dat ik over het algemeen 's avonds een keertje reageer.

Krijg wel eens een 'boze' reactie, 'he, ik had je gemaild, waarom heb je nog niet geantwoord' ('s avonds laat kreeg ik de mail en 's morgens vroeg zag ik diegene op het schoolplein). Tja, ik check nou eenmaal niet elke dag mijn mail... Jammer dan hoor. Als het dringend is moet je me maar bellen.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Als iemand op facebook zet wat zijn plannen voor het weekend zijn, dan vind ik het een teken van interesse dat iemand daarop reageert. Om dan vervolgens te zeggen 'als ze het echt willen weten, bellen/appen/sms'en ze maar, vind ik een beetje gek. Je hebt toch zelf facebook gekozen als medium?

Maar natuurlijk ben je niet verplicht om te reageren, net als met e-mail of sms ben je daar (als het goed is) niet constant mee bezig. Ik zou dan gewoon niets posten eigenlijk, als je daarna geen zin hebt om op vragen in te gaan. Het idee van social media is nu eenmaal dat je dingen met elkaar deelt. Als je dat niet wilt, of alleen persoonlijk wilt communiceren, dan is facebook misschien niet iets voor jou.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Als je zelf een status op facebook plaatst dan kan je er op wachten dat er gereageerd word.

Verder heeft je telefoon een knop om hem uit te zetten. Al eens geprobeerd?

Maar zonder gekheid. Gewoon aangeven dat je andere dingen hebt te doen en dat het daarom soms even kan duren voor je antwoord. Dan blijf je beleefd, want dat wil je graag, en geef je toch een duidelijke boodschap af.

Verder heb ik hier regelmatig avonden dat mijn telefoon echt even uit staat of ik mijn internetverbinding heb verbroken. Even geen whats app of statussen van FB ontvangen. Een avondje alleen met mijn vriend. Heerlijk!
Als je iets op Facebook post, kun je verwachten dat daarop gereageerd wordt. Het ligt doorgaans aan de manier waarop je het formuleert of mensen reageren met een wedervraag. En dat doen ze via hetzelfde communicatiekanaal als waar jij gepost hebt. Lijkt me logisch.

Als je geen zin hebt om die wedervraag, dan zou ik gewoonweg duidelijker zijn. Of niks posten.

Wat whatsapp betreft reageer ik ook niet meteen. Maak eerst af waar ik mee bezig ben. Ze wachten maar.
Facebook is een SOCIAAL medium. Als je geen zin hebt in dit soort dingen, moet je er niks op plaatsen, toch?
quote:loempiaatje schreef op 06 maart 2013 @ 16:30:

Zelf heb ik ook facebook, maar doe daar niet veel mee, ik kijk er wel veel op, en plaats af en toe foto's, maar zet er soms ook een status neer, wat ik bijvoorbeeld in het weekend ga doen, of dat het een leuk weekend gaat worden. Dit doe ik zelden, maar soms wordt er wel op gereageerd, en vaak heb ik zoiets van, dat ik me verplicht voel om dan terug te reageren.. Krijg dan soms wel vragen van wat ga je doen dan enz.. En dan denk ik, moet ik daar nou echt op reageren, zou dat niet asociaal zijn om er niet op te reageren, of moet ik er wel op reageren om gewoon sociaal te blijven?

Zet jij er dan op 'leuk weekend in het vooruitzicht' ofzo? Dan kan ik me voorstellen dat mensen uit belangstelling vragen wát je dan gaat doen. Als je dat niet wilt, dan moet je niets op je facebook zetten, of niet zo vaag.

Net zoals van die mensen die zetten 'voel me zo rot' en als er dan mensen vragen 'wat is er dan' dan zeggen ze niets, of zeggen ze 'dat ga ik niet op FB zetten'. Rot op, zet er dan niets op. Ik vind dat gewoon aandachtsgeil zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En ook dat Himalaya!! Aandachtsgeil en uitlokkerij van de bovenste plank!

Verder is het ook irritant als iemand via een ander communicatiekanaal gaat reageren. Krijg je een whatsapp over een Facebook bericht alwaar je met sms op antwoord terwijl Skype aan staat. Vreselijk moeilijk.
Als je de hele dag gehoor geeft aan al die whatsapps en FB oprispingen van mensen dan ben je dus zo'n persoon die de hele dag zijn smartphone zit te vingeren...

Dat vind ik pas aso en neurotisch ook.

Verplicht om te reageren ben je net zo min als het gaat om het opnemen van je telefoon of opendoen als er wordt gebeld.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Als jij op je FB zet dat het een leuk weekend gaat worden, dan kun je op je vingers natellen dat er gevraagd gaat worden wat je gaat doen. Als je dan geen zin hebt om antwoord te geven, vind ik jou vooral een beetje raar, niet degenen die reageren op je status. Als je niet wil dat mensen er naar vragen, dan zet je het er niet op. Simpel hè?
quote:banaanaap schreef op 06 maart 2013 @ 17:22:

En ook dat Himalaya!! Aandachtsgeil en uitlokkerij van de bovenste plank!

Verder is het ook irritant als iemand via een ander communicatiekanaal gaat reageren. Krijg je een whatsapp over een Facebook bericht alwaar je met sms op antwoord terwijl Skype aan staat. Vreselijk moeilijk.Ik word al moe als ik het lees. Geef mij maar een bakkie koffie op een terras en een goed gesprek.
Maar missmicky, om dat af te spreken gaan er nog wat berichtjes heen en weer via de facebookchat, viber, mail en een ingesproken voicemail als bonus.
Daarvoor hebben ze de Like knop uitgevonden,

En je als je geen zin hebt om een pm te beantwoorden ( maar die heb je wel gelezen), dan kan de andere persoon zien dat je het gelezen hebt.
Ik heb toch zo'n zin in het weekend! Ik ga allemaal leuke dingen doen met een vriendin en ik kom maandag pas weer terug. Nog wel even mijn paspoort zoeken.

O, als je écht wilt weten wat ik precies ga doen moet je me maar even bellen of appen want ik zit niet zo vaak op FB!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven