Social media

22-05-2012 00:47 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment wordt er door de overheid en door particuliere organisaties - i.m.o.terecht - aandacht gevraagd voor de gevaren van social media. Kinderen en jonge meisjes moeten zich bewust zijn en worden van het feit dat iedereen zich op het internet kan voordoen zoals hij/zij dat wil, zonder dat je je daar misschien bewust van bent. Terecht en niet meer dan logisch. Ik zag vorige week nog een reportage op TV van een meisje van 16 dat regelmatig chatte met een - dacht zij - stoere bink van 19. Bleek in werkelijkheid een viezerik te zijn van 69....!!!

Wat zijn jullie ervaringen met social media (MSN, ICQ, Hyves, Facebook, Netlog, Badoo en noem verder maar op)? Worden jullie wel eens seksueel benaderd door een m/v? En hoe ga je daar dan mee om?

Ik heb dat zelf wel eens gehad toen ik nog actief was op ICQ. Ik kapte dat meestal meteen af door zo'n persoon meteen te negeren.
Nog nooit echt nare dingen meegemaakt eigenlijk. Weleens prive berichtjes ontvangen waarvan ik dacht: heeft die gast niks beters te doen? Kijk, ik ben volwassen en slim genoeg om er niet op in te gaan. Het gaat bij mij gelijk de prullenbak in.

Maar jonge meisjes (en trouwens ook jongens) zijn soms zo gemakkelijk jn te palmen met leuke/lieve praatjes. Vroeger werd ik gewaarschuwd dat ik niet met vreemde mannen mocht praten etc. Nu zijn de tijden zo veranderd.

Trouwens, ik vind het ook belachelijk als ik 8 jarige meiden met een Hyves profiel zie.
Met gezond verstand kom je een heel eind. Jonge(re) kinderen hebben dat nog niet en moeten daar dan ook niet actief op kunnen zijn.
@doerian, waarom vind je het belachelijk als je 8 jarigen met een hyvesprofiel ziet?
Mn maag draait als ik een meisje van 9 zwoel zie kijken in een pose die totaal niet bij haar leeftijd past. Zo'n campagne is wel terecht om ouders er bewust op te maken, maar volgens mij kan je als ouder weinig controleren. Tegenwoordig hebben kleintjes al vroeg een (smart)phone en kunnen ze daar prima mee msnen en bepaalde contacten leggen ipv dat de pc nog in de woonkamer staat tot op een bepaalde leeftijd.
RoyalExp schreef op 22 mei 2012 @ 07:58:

volgens mij kan je als ouder weinig controleren. Tegenwoordig hebben kleintjes al vroeg een (smart)phone

Dat doe je toch echt zelf als ouder dan?

Als je het wilt controleren geef je ze geen smartphone, weet je hun inlogcodes voor social media en mail en ook niet geheel onbelangrijk: leer je ze er mee omgaan en bekijk je geregeld samen hun pagina's en die van vriendjes.
Dit laatste dus.

Natuurlijk heb je daar invloed op als ouder!

Ik weet inderdaad alle inlogcodes van mijn zoon van twaalf, ik zit regelmatig met hem samen achter de computer en zie naast de gevaren (waar we het uiteraard over hebben) ook veel voordelen.

Hij heeft toevallig de ipod van zijn oudere broer gekregen, en zo kunnen we als hij in de bus (met gratis wifi) naar zijn vader zit via fb chatten. Kan ik hem een berichtje sturen als hij er niet is.
bertje_ schreef op 22 mei 2012 @ 07:44:

@doerian, waarom vind je het belachelijk als je 8 jarigen met een hyvesprofiel ziet?
Ik vind dat je op die leeftijd gewoon lekker met klasgenootjes/leeftijdgenootjes moet gaan spelen. Iemand van zo'n leeftijd heeft zoiets als Hyves in mijn ogen niet nodig. Ik weet dat het allemaal bij deze tijd hoort hoor, maar ik vind iemand van 8 nog te jong om op dat gebied actief bezig te zijn..
Ik ben op irc welleens benaderd door een jongen die mijn slaafje wilde zijn. Vond het op zich wel grappig klinken een slaafje in een split second dat ik "o zal ik hem naar de sportschool sturen iedere dag, gezond laten eten om er zo echt een spetter van te maken zodat hij het niet meer nodig heeft om iemand slaafje te zijn. Maar uiteindelijk vond ik dat toch maar raar:P

Vroeger natuurlijk op ilse chat all the time, maar toen was ik zelf 16 en vond ik het zelf ook wel interessant.

@adventure, heeft jou zoon geen recht op privacy dan? Waarom heb je al zijn inlogcodes nog? Zit ie niet al op de middelbare school dan?
Kinderen uit de klas van mijn kinderen hebben vrijwel allemaal Hyves of Facebook. Inderdaad zwoel kijkende meisjes van tien... waar ik me over verbaas.

En wat een gedonder het al gegeven heeft door pesterijen en verkeerd begrepen "grapjes".... gelukkig knikkeren ze ook nog gewoon :)
Ik las laatst een bericht in de krant dat er ook al social-media-stress bestaat. Kinderen die totaal overstuur zijn als ze "ontvriend" worden. En tijd tekort komen om alle berichten op facebook bij te houden.

Ik heb geen van alle genoemde social media. Heeeeeerlijk!
@doerian: social media hoort helemaal bij deze tijd, je kunt kinderen er mee vertrouwd maken dat hoort bij de opvoeding. En dat kan ook op jonge leeftijd. Mijn kinderen zijn al (ver) onder de 8 begonnen met hyves, onder begeleiding natuurlijk. Ze doen er vooral spelletjes en ik beheer hun vrienden en instellingen.

Daarnaast moeten ze natuurlijk ook gewoon met vrienden spelen en vooral naar buiten toe.
bertje_ schreef op 22 mei 2012 @ 10:07:

@doerian: social media hoort helemaal bij deze tijd, je kunt kinderen er mee vertrouwd maken dat hoort bij de opvoeding. En dat kan ook op jonge leeftijd. Mijn kinderen zijn al (ver) onder de 8 begonnen met hyves, onder begeleiding natuurlijk. Ze doen er vooral spelletjes en ik beheer hun vrienden en instellingen.

Daarnaast moeten ze natuurlijk ook gewoon met vrienden spelen en vooral naar buiten toe.
Ben ik zeker met je eens, social media is helemaal van deze tijd en zolang het onder begeleiding gebeurt.. Maar dat is dus niet altijd het geval.
@adventure, heeft jou zoon geen recht op privacy dan? Waarom heb je al zijn inlogcodes nog? Zit ie niet al op de middelbare school dan?
Hij zit nog niet op de middelbare school nee, na de zomervakantie wel. Tot nu toe vindt hij het zeker niet erg dat ik zijn codes weet. Zodra hij die privacy wil kan hij zelf de wachtwoorden veranderen, eventueel in overleg met mij, maar die behoefte is er nog niet nee. Alles gaat hier heel open en eerlijk en hij is hier nog content mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven