Spiegelreflex? Zo ja: welke?

28-08-2011 13:29 24 berichten
Ik heb me aangemeld voor een fotografiecurus voor beginners. Daarbij zegt de folder: "een spiegelreflex is wenselijk maar niet noodzakelijk".

Zelf heb ik een digitale pocketcamera: Panasonic lumix dmc-tz4

Deze camera heb ik al een tijdje, maar de mogelijkheden ken ik nog niet zo goed. (fotografeer vaak via een menukeuze-stand of "ia" waarbij de camera zelf de instellingen bepaalt). Wat ik mis / denk te missen is een macrostand om insecten te fotograferen. (heb het instructieboekje nog wel ergens..)

Analoog heb ik nog wel een Minolta X700, maar dit lijkt me wat omslachtig voor de cursus. (fotorolletjes en afdrukken is langzaamaan bij steeds minder winkels mogelijk).

Is een digitale spiegelreflex een leuke/handige/nodige aanvulling of niet? Mijn budget is relatief beperkt denk ik: max. circa 450 euro, een aankoop via marktplaats sta ik ietwat huiverig tegenover. (geldt voor mij voor alles op stroom/batterij/accu)

UIt de folder: "De theorie komt aan bod: analoog en digitaal, compositie, diafragma, sluitertijd, scherpstellen en ook beeldende elementen als compositie, verlichting en kleurgebruik. " Of de cursus doorgaat weet ik op dit moment nog niet, hangt van de hoeveelheid aanmeldingen af.

Fotografie is een hobby van me sinds de jaren '90, maar dit wordt (hopelijk) de eerste keer dat ik een langere cursus ga volgen.
Als je 'n fotografiecursus gaat doen, lijkt me 'n dslr geen overbodige luxe. Als je tevreden bent met 'n instapmodel kun je 'n body met kitlensje voor 'n paar honderd euro vinden. Probeer in 'n winkel uit welke voor jou 't beste in de hand ligt. Nikon en Canon zijn beiden goed, maar het hangt van je eigen voorkeur af. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar Nikon en als ik wel 'ns een Canon in m'n hand gedrukt krijgt, vind ik dat raar aanvoelen. Maar 't is maar net wat je gewend bent.
Je kan overwegen om 'n body van 'n semipro camera via MP aan te schaffen. Veel mensen blijven hun dslr's upgraden, dus je zou kunnen kijken of iemand z'n D200 of D300 verkoopt wegens overgang naar fullframe bijv.
Mijn man heeft een dergelijke cursus gedaan zonder spiegelreflex te hebben. Het heeft hem een boel geleerd over instellingen en sluitertijden e.d..

Hij heeft vorig jaar voor zijn verjaardagsgiften trouwens een nieuwe camera gekocht, expres geen spiegelreflex maar een hybride camera. Wel de mogelijkheden die een spiegelreflex heeft, maar niet het gedoe met verschillende lenzen.
Wat is 'n hybride? Is dat 't zelfde als 'n bridge?

Zelf vind ik alleen spiegelreflex fijn, mede juist door de verwisselbare lensen. Hoe meer zoom je ergens op hebt, hoe sneller de kwaliteit terugloopt.
Geen idee of dat hetzelfde is, Nien.

Man kan van groothoek tot telelens fotograferen.

edit: man zegt dat het inderdaad een bridge is
Dank voor de reacties zover! Zal eens online rondkijken op de termen/merken die jullie noemen.

Bridge/hybride kende ik nog niet, klinkt ook niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb verleden jaar mijn compact camera ook vervangen door een bridge-camera. Was van plan een spiegelreflex aan te schaffen, dit werd me ontraden door een bevriende zeer vergevorderde amateur-fotograaf; niet alleen vanwege de kosten, maar ook het gewicht van de camera plus de bijkomende lenzen. Ik ben nog altijd erg blij met mijn keuze (Nikon Coolpix P100), ik kan er alles mee wat ook met een spiegelreflex kan en mijn fotograaf-vriend (die dus al jaren met een spiegelreflex werkt) was zeer verrast met de mogelijkheden van mijn camera toen hij hem eens pakte tijdens een feestje bij mij thuis (zodat ik zelf ook eens op de foto sta )
Als enthousiaste amateur/semipro fotograaf neem je het gewicht graag voor lief als je ziet wat voor kwaliteit het biedt. Ben inmiddels de kitlensjes ook al weer 'n paar jaar ontgroeid en lichtsterke lenzen wegen nog 'n flink pak zwaarder, maar ook dat is het waard.

Ik zou dus nooit 'n nieuwe hobbyist géén dslr aanraden, tenzij blijkt dat ze eigenlijk niet zo enthousiast zijn en niet veel meer willen kunnen dan point-and-shooten.
Als ik jou was dan zou ik kiezen voor Canon of Nikon. Deze hebben de meeste keuze aan objectieven. Deze twee merken worden ook nog voor 99% door professionele fotografen gebruikt. Waar je voorkeur naar uitgaat is persoonlijk. Ik zou naar een goede camerawinkel in de buurt gaan, dus geen Media Markt of zo, en kijken welke camera voor jou het prettigst is en je goed voor laten lichten. Ik heb zelf al een aantal jaren, naar volle tevredenheid een Canon 40D. Inmiddels zijn ze al weer een paar modellen verder, maar de camera bevalt nog steeds prima. Als je zo'n cursus gaat doen (die heb ik ook gedaan, basis en gevorderden) dan zul je er snel achterkomen dat je meer wilt dan alleen een bijbehorende kitlens.

Mag ik vragen waar je de fotocursus gaat doen?
quote:elninjoo schreef op 28 augustus 2011 @ 14:52:

Als enthousiaste amateur/semipro fotograaf neem je het gewicht graag voor lief als je ziet wat voor kwaliteit het biedt. Ben inmiddels de kitlensjes ook al weer 'n paar jaar ontgroeid en lichtsterke lenzen wegen nog 'n flink pak zwaarder, maar ook dat is het waard.

Ik zou dus nooit 'n nieuwe hobbyist géén dslr aanraden, tenzij blijkt dat ze eigenlijk niet zo enthousiast zijn en niet veel meer willen kunnen dan point-and-shooten.

Ben ik niet met je eens Nien. Mijn man heeft ook juist voor zo'n bridge-camera gekozen omdat hij ook geen behoefte heeft aan het meeslepen van lenzen. Hij fotografeert veel en ook bij hem zijn semi-professionele fotografen verrast over de foto's die hij maakt.

Hij heeft trouwens de Fujifilm finepix HS10. Er is inmiddels ook een HS20 uit. Deze camera kostte ongeveer 400 euro.
quote:markus88 schreef op 28 augustus 2011 @ 17:19:

Mag ik vragen waar je de fotocursus gaat doen?

Zuid-Holland via cultureel centrum.

Ga sowieso tzt langs bij de winkel waar ik de panasonic vandaan heb en inderdaad niet de webshops of mediamarkt.

Ooit meedoen aan zoiets lijkt me ook wel wat.

Of ik een heel fanatieke fotograaf ben/wordt weet ik niet. De panasonic heb ik wel vaak bij me, maar de Minolta spiegelreflex heb ik nisschien 3- 4 jaar geleden voor het laatst gebruikt . Het feit dat het een analoge camera (jaren '80?) is waarbij het dus in de kosten loopt/kan lopen als je gaat experimenteren zal hier ook wel een rol bij spelen, maar het is niet mijn bedoeling een camera aan te schaffen die ik vervolgens minstens de helft van het jaar in de kast laat liggen om welke reden dan ook (ingewikkeldheid/lenzen/gewicht/...).
Ik heb cursussen gevolgd bij de Beeldfabriek in Rotterdam.

Was erg leerzaam en leuk om te doen, kan ik je vertellen.

Zo cursus is er juist voor om de techniek van je camera beter te leren kennen en het kijken naar en het maken van composities.

Mede door de cursus ben ik serieus gaan fotograferen. Bij mij zit hij soms ook een aantal maanden in mijn fototas, maar dat is meer een kwestie van gebrek aan tijd. Het kan een dure hobby worden, maar het is maar net hoe ver je er mee wilt gaan. Dat is trouwens met elke hobby.

Roofvogels op zo'n show zijn inderdaad erg mooi. Nog mooier is om ze te fotograferen in de vrije natuur, maar daar komt wel heel veel geduld en heel veel millimeters (tele)lens bij kijken.
quote:Ikbenanoniem schreef op 28 augustus 2011 @ 17:21:

[...]

Ben ik niet met je eens Nien. Mijn man heeft ook juist voor zo'n bridge-camera gekozen omdat hij ook geen behoefte heeft aan het meeslepen van lenzen. Hij fotografeert veel en ook bij hem zijn semi-professionele fotografen verrast over de foto's die hij maakt.

Hij heeft trouwens de Fujifilm finepix HS10. Er is inmiddels ook een HS20 uit. Deze camera kostte ongeveer 400 euro.Dat kan, maar omdat ik stock doe merk ik enorm verschil in kwaliteit van mijn voormalige Nikon kitlenzen en mijn huidige lichtsterke Nikons. Veel minder fringing en noise. Dingen die niet direct opvallen als je 'n foto normaal bekijkt, maar als je 'm 100-200% op je scherm haalt vallen dat soort foutjes wel op en daar wordt stock op afgekeurd. Ik voel me dus gewoon beter met 'n foto die technisch ook in orde is. En als alle lichtomstandigheden gunstig zijn zul je met 'n point&shoot of bridge ook wel 'n technisch goede foto kunnen maken, maar met 'n dslr en lichtsterkte lenzen heb je gewoon veel meer speling.
Hee,

Ik heb sinds kort een NikonD3100. Deze is eigenlijk geschikt voor zowel beginners als meer ervaren fotografen. Ik vind vooral fijn dat hij zo licht is (en makkelijk te bedienen) en dat de fotokwaliteit hoog is.

Groetjes!
De cursus gaat in ieder geval door en ik kan misschien de spiegelreflex van familie lenen.

Er is één cursist met een bridge en 1-2 (ik de eerste keer ook) met een pocket-camera.

Docent zei dat je bij bridge meer gedoe hebt met instellingen wijzigen vergeleken met een dslr (terugmoeten naar hoofdmenu? als ik het goed onthouden/begrepen heb).

We zaten de eerste les te spelen met diafragma, iso en inzoomen. Diafragma heb ik nog niet op mijn pocket ontdekt, inzoomen wordt bij pockets niet uitgedrukt in mm.
Ik zou kiezen voor een Nikon of Canon. Heb zelf de laatste (550D) maar die valt net buiten je budget. Je zou kunnen kiezen voor een Canon 500D. Die is verkrijgbaar in je budget met een 18-55 mm lens. Kan vrijwel hetzelfde als de 550D alleen niet HD filmen maar als je het er mee kunnen filmen niet het belangrijkste vindt, is de 500D het overwegen m.i. waard.

Nikon heeft als voordeel dat een deel van de techniek in de camera zit ipv in de lens, waardoor de lenzen lichter zijn en soms goedkoper.
Wat je voor zo'n cursus waarschijnlijk nodig hebt is een camera waarmee je een beetje handig zelf diafragma, sluitertijd en lichtgevoeligheid kunt instellen. Dat instellen kan op zo'n beetje alle camera's gemaakt alleen is het bij veel compacts nog wel eens omslachtig omdat je een menu in moet duiken. Een spiegelreflex heeft er vaste knoppen voor op de camera.

Een tweede groot nadeel van compactcamera's is dat ze vanwege de kleine beeldsensor een veel grotere scherptediepte hebben. Zelfs als het diafragma helemaal open staat is het nog een aardige kunst om een geringe scherptediepte te creeën. Die heb je nodig om bijvoorbeeld de achtergrond buiten focus te krijgen. De creatieve mogelijkheden van zo'n compact met een kleine sensor zijn daardoor een stuk beperkter dan van een spiegelreflex. Een camera met een full frame sensor en lichtsterke lenzen bieden de meeste mogelijkheden. Tegenwoordig heb je ook compacte camera's met een verwisselbare lens en een sensor die evengroot is als in een consumenten dslr. Voorbeelden zijn de Sony NEX en de Olympus PEN. Hiermee kun je ongeveer hetzelfde bereiken als met een dslr.
@TO: ik heb hier nog een wat ouder toestel liggen (jaartje of 5 vermoed ik). Nou heb ik de 'ballen verstand' van camera's, maar het is wel een spiegelreflex volgens mij. En ik doe er totaal niets mee (is van ex geweest).

Nou komt de vraag: welk merk enzo? Dat moet ik morgen overdag even nakijken. Maar als je interesse hebt, dan zoek ik dat dus op en mag je hem best voor een beetje overnemen.
Kijk ook eens naar de Sony DSLT serie, dat zijn camera's met zogenaamde translucent lenzen. Bij een spiegelreflex klapt de spiegel weg als je de foto maakt, daardoor verlies je even scherptestelling en kun je minder snel foto's in serie maken.

Ik heb zelf nu een half jaar de A55 en ik maak eigenlijk nooit meer onscherpe foto's als gevolg van die nieuwe techniek. Sony heeft een uitgebreide keuze in lenzen en omdat ze Konika Minolta hebben overgenomen passen die ook allemaal.

De camera is verder helemaal gelijk aan een "gewone" spiegelreflex, zelfde mogelijkheden etc. Wel iets kleiner en lichter, wat ik zelf erg fijn vind.
Ik heb een jaar geleden een spiegelreflexcamera gekocht (Canon Eos 450D). En ik kan met recht zeggen dat het de beste aankoop van de afgelopen 10 jaar is geweest. Ik ben er super blij mee. Ik heb hiervoor veel verschillende compact camera's gehad, maar dat resultaat is absoluut niet te vergelijken van dat met de spiegelreflexcamera.

Bedenk natuurlijk wel wat je na de cursus met je camera wilt gaan doen. Ik fotografeer veel voor mijn werk en heb recentelijk twee bruiloften gedaan. Je moet er wel een beetje een doel voor hebben, anders zou het inderdaad zonde van het geld zijn.

Qua grootte is een spiegelreflexcamera idd niet handig, voor bijvoorbeeld een dagje pretpark. Hoewel ik het niet erg vind om altijd met een grote fototas te lopen. De foto's zijn het waard!.

Veel succes met je cursus!
Ik overweeg ook een andere camera, dus lees mee.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Oh ja, als je een camera uitzoekt of er een beetje wegwijs in probeert te worden dan zijn die termen nogal lastig. Om makkelijk te begrijpen wat het is en wat het doet is deze site handig:

http://camerasim.com/camera-simulator.html
Was mijn eigen topic een beetje uit het oog verloren....

De cursus is leuk en de opdrachten zijn divers. Voor volgende keer:

-schaduw

-herfst

-z/w portret

1-2 zou technisch moeten zijn en 1-2 creatief.

Ik weet niet of spiegelreflex iets voor me is. Kan bij de cursus niet alle opdrachten 100% uitvoeren met mijn eigen pocket, maar de spiegelreflex die ik in bruikleen heb gebruik ik ook amper.... (dat kan liggen aan de Duitstalige handleiding of het feit dat ik hem de eerste lessen nog niet had en/of eindeloos moet zoeken naar menu's/instellingen of ...of ....of ...)

Nu is de uitlener zelf wel weer getriggerd om meer met haar camera te gaan doen, dus die vind het wel leuk dat ik een cursus volg en zo ongeveer genoegen neem met de pocketcamera...

quote:molly74 schreef op 22 september 2011 @ 00:06:

@TO: ik heb hier nog een wat ouder toestel liggen (jaartje of 5 vermoed ik). Nou heb ik de 'ballen verstand' van camera's, maar het is wel een spiegelreflex volgens mij. En ik doe er totaal niets mee (is van ex geweest).

Nou komt de vraag: welk merk enzo? Dat moet ik morgen overdag even nakijken. Maar als je interesse hebt, dan zoek ik dat dus op en mag je hem best voor een beetje overnemen.

Als je hem kwijt wilt kun je in ieder geval merk/type noemen dan is er hier vast wel iemand die weet of het een bridge/hybride is of een spiegelreflex en misschien weet mijn docent of een medecursist iets over gebruiksgemak. (persoonlijk zou ik erg blij zijn met een NLtalige handleiding)

Als ik mijn topic weer uit het oog verlies, is mailen een optie watervrouw2 at gmailpuntcom

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven