Telefoonnummerspoofing

22-01-2020 12:46 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren zag ik bij 'Opgelicht' een item over telefoonnummerspoofing. Je wordt gebeld door een voor jouw bekend telefoonnummer van je bank en men zegt dat er iets met je bankrekening is en of je je spaargeld wilt overboeken naar een ander rekeningnummer. Maar het zijn dus criminelen die uit zijn op je geld, of je gegevens.

https://opgelicht.avrotros.nl/uitzendin ... -te-maken/

Ik ben zo eigenwijs om te denken dat ik daar niet zou intrappen, ondanks dat het telefoonnummer klopt. Ik denk dat ik meteen argwaan zou krijgen als iemand me vraagt mijn spaargeld over te boeken. Ik klik ook nooit op een linkje als ik weer eens een mail van mijn bank of creditcardmaatschappij krijg.

Is het hier iemand wel eens overkomen? Of had jij ook meteen argwaan?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
GroenTuintje schreef:
22-01-2020 14:07
En wat kan Microsoft dat überhaupt schelen, als er wel iets mis zou zijn :biggrin:

Precies. En waarom zouden ze in het Engels bellen? Er werken 650 mensen bij Microsoft Nederland.
Julylion schreef:
22-01-2020 13:17
Een goede vriendin van me is dokter en heeft meer dan 10.000 euro overgemaakt. Het gebeurt echt iedereen, hoe "duidelijk" het ook is.

De manier was namelijk een bekende via haar éigen telefoonnummer die vroeg om geld. Later hoorden we dat criminelen via je voicemail een toegangscode tot WhatsApp-web kunnen krijgen en zo dus in je eigen WhatsApp terecht komen - en oprecht in je eigen naam /in het gesprek wat er al tussen jullie is /kan appen. (tip: de pincode van je voicemail niet op 0000 of 1234 houden, want zo komen ze er te makkelijk in, hoe onbelangrijk voicemail ook lijkt)

Als je er niet bij stilstaat en even een moment niet goed oppast, is alles weg...
Dan ben je net zo goed niet jofel als je dat doet als iemand je appt.
Honey, you should see me in a crown
Ik bespeur soms wel eens dat die presentator van 'Opgelicht?!' wel eens een houding aanneemt van: "Tja, de volgende trapt er toch weer in... wat doe ik hier eigenlijk.."
mevrouwiglesias schreef:
22-01-2020 12:49
Tsja, toch zijn er mensen die daar in trappen. Heel gewone mensen...
Nou hele gewone mensen niet hoor, dat zijn echt wel de lage iq mensen die hier nog intrappen!
EsterInside schreef:
22-01-2020 14:17
Ik bespeur soms wel eens dat die presentator van 'Opgelicht?!' wel eens een houding aanneemt van: "Tja, de volgende trapt er toch weer in... wat doe ik hier eigenlijk.."
:HA:
Voor iedereen een groene tuin
Eurus schreef:
22-01-2020 14:12
Dan ben je net zo goed niet jofel als je dat doet als iemand je appt.
Nou idd :wtf:
Voor iedereen een groene tuin
EsterInside schreef:
22-01-2020 14:10
En die meneer die zei "Ja, de bank gaf ons niet eens een bloemetje" ... waarom? Jij maakt geld over naar een ander... en je bank is niet verantwoordelijk voor het telefoonsysteem wat wij met zijn allen internationaal gebruiken.

Het is flink kut ja - that's it.
Ja, de bank moest excuses aanbieden. Euhhh ... :@@:
fbjewel schreef:
22-01-2020 14:18
Nou hele gewone mensen niet hoor, dat zijn echt wel de lage iq mensen die hier nog intrappen!
Nou die dokter van een paar posts geleden was er ook ingetrapt, en als dokter heb je volgens mij niet echt een laag IQ. Volgens mij denken veel mensen "dat overkomt mij niet"en dan op het nippertje er aan ontsnappen, of er toch intuinen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Jullie hebben helemaal gelijk hoor, achteraf gezien was het natuurlijk superdom en ze zegt zelf ook, hoe de fuck heb ik dit kunnen laten gebeuren. Maaar, 10.000 euro is voor bepaalde dokters iets makkelijker uit te lenen als voor mij bijvoorbeeld (ik heb het niet hehe)
Haar beste vriendin had een eigen bedrijf gestart en vertelde erg geloofwaardig natuurlijk dat haar nieuwe bankrekening nog beveiligd was en ze dus niet meer dan 5.000 kon overmaken, daarvoor moest ze eerst persoonlijk naar de bank. De bestelling van inventaris voor de winkel was 15.000 en als ze het niet direct bestelde werd het niet op tijd geleverd en kon de opening niet plaatsvinden. Ze appte er ook bij 'vanavond bij het etentje praten we er wel even over hoe ik het asap terug overmaak, goed?' want dat konden ze natuurlijk in het gesprek van ervoor lezen.... De juiste bijnamen werden gebruikt etc etc. Ik zei ook altijd, hoe dom ben je. Ik zeg het nu nog steeds, maar nadat ik dat gelezen heb denk ik toch wel.. WAUW. Toen ze uit de vergadering kwam en haar vriendin belde, wist zij van niks. Geld terug kan ze vergeten want tja, ze heeft het zelf gewoon overgemaakt. Dom, dom, dom, maar dat is ze eigenlijk niet. Dusja toch, iedereen zou het kunnen overkomen denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven