Viva forum, google en privacy

11-12-2009 15:21 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is dit een openbaar forum, maar wat ik een beetje raar vind is dat alles wat je hier in een post schrijft, meteen hoog bij google naar voren komt als je op een woord googelt dat in die post gebruikt is.

En als je een nickname googelt krijg je ook meteen allerlei berichten te zien.

Wat je hier op het forum aanpast of verwijdert blijft voor wie wist dat het er stond zelfs op google vindbaar! Dus als iemand een deel van de info uit een post later verwijderd in verband met privacy, kan je het volgens mij met behulp van de rest van die post weer googelen.

En dat vind ik niet fijn.

Is het bij andere fora ook zo dat alles wat je schrijft zo naar voren komt in google?

Als ik bijvoorbeeld op hyves een berichtje post, komt dat niet bij google naar voren. En ja, ik heb mn hyves openbaar staan.

Nu is een netwerksite natuurlijk is anders dan een forum, maar toch.

Ik snap dat het voor viva hartstikke goed is dat het forum goed gevonden wordt door google, maar ik vraag me af of iedereen die hier post dat wel weet en er wel zo blij mee is?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik forum omdat Zwieber forumt en zij is op het vivaforum gekomen omdat zij op google zocht naar een bepaald onderwerp en op google zag dat daar een topic over was op het vivaforum waar mensen op posten die daar ervaring mee hadden.

Wat mij betreft is het juist heel klantvriendelijk dat mensen via google vivatopics kunnen vinden.
Sterker nog, email is gratis! Maar daardoor echt niet openbaar

Ik vind het helemaal niet erg dat het forum openbaar is en dat je meteen mee kan lezen. Dat vind ik juist prima.

Maar ik heb het idee dat specifiek het viva-forum wel érg googlebaar is. Nu weet ik niet genoeg van de googleoptimalisatie die daar misschien/waarschijnlijk achter zit, maar ik vind het wel onprettig.
quote:Spijker schreef op 11 december 2009 @ 15:44:

Sterker nog, email is gratis! Maar daardoor echt niet openbaar

Ik vind het helemaal niet erg dat het forum openbaar is en dat je meteen mee kan lezen. Dat vind ik juist prima.

Maar ik heb het idee dat specifiek het viva-forum wel érg googlebaar is. Nu weet ik niet genoeg van de googleoptimalisatie die daar misschien/waarschijnlijk achter zit, maar ik vind het wel onprettig.Dat lijkt me volledig te danken aan het feit dat Viva zo groot is Met 100.000 geregistreerde gebruikers, miljoenen berichten en dus grote bedrijvigheid...
Zo het dan niet een idee zijn om bepaalde dingen af te schermen. Je hebt ook fora die voor iedereen toegankelijk zijn, maar dat sommige pijlers alleen voor leden- en niet googlebaar- zijn. Nu is het natuurlijk heel simpel om ergens lid te worden en het dan alsnog te lezen, maar misschien dat het de gebruikersvriendelijkheid iets opschroeft?
We ask ourselves, 'Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?' Actually,who are you not to be?
quote:Spijker schreef op 11 december 2009 @ 15:42:

Gratis is geen argument. Facebook is ook gratis, hyves is ook gratis, en daar kan je afschermen wat je wilt afschermen.

Google en facebook hebben dat zo ingericht en bedacht omdat ze alleen je email en contact personen nodig hebben om groot te worden...

Het forum is dan ook niet vergelijkbaar met een sociaal netwerk platform.

Viva bied een online gratis openbaar forum en heeft daaraan een paar voorwaarden gesteld.

Niks mis mee.

Ik denk als je naar andere fora en de voorwaarden gaat kijken dat het er niet anders is gesteld met de voorwaarden.
Nee, Viva wil geen (deels) afgeschermd forum
De kracht van het vivaforum is toch dat het openbaar is? Wanneer je een andere behoefte hebt dan ben je hier niet op de juiste plek.
Roosies, ook dat vind ik geen argument: iedereen doet het dus dan is het goed.

Ik irriteer me eraan, maar misschien ben ik de enige?
quote:roosies schreef op 11 december 2009 @ 15:55:

De kracht van het vivaforum is toch dat het openbaar is? Wanneer je een andere behoefte hebt dan ben je hier niet op de juiste plek.Nou dat vind ik niet. De kracht vind ik dat het een leuke gemeenschap is geworden, die soms juist heel intiem voelt!
Er zullen er vast meer zijn die het niet helemaal leuk vinden, die voorwaarden. Maar dat weegt (denk ik) niet op tegen de leuke kant van het forum, want anders hadden we er wel eerder een topic over gehad. Maar das misschien wel op te googlen?
Dat het voor jou intiem voelt begrijp ik omdat iedereen zijn ' stekje' hier heeft. Maar staat los van het feit dat er dagelijks nieuwe mensen bij komen die ook hun stekje hier zoeken. En dat kan juist omdat het openbaar is. Er zijn geen drempels
quote:Spijker schreef op 11 december 2009 @ 15:56:

[...]

Nou dat vind ik niet. De kracht vind ik dat het een leuke gemeenschap is geworden, die soms juist heel intiem voelt!En dát is het verraderlijke eraan. Het Vivaforum is niet intiem met 100.000 users en miljoenen pageviews maandelijks....
quote:Spijker schreef op 11 december 2009 @ 15:55:

Roosies, ook dat vind ik geen argument: iedereen doet het dus dan is het goed.

Ik irriteer me eraan, maar misschien ben ik de enige?

Het argument zal zakelijk zijn.

viva is een weekblad die lezers en anderen in staat stelt zich aan te melden voor het vivaforum.

Om daar in te haken op wellicht artikelen die in de viva staan maar misschien ook als bron van inspiratie om artikelen over te schrijven.

geven en nemen zeg maar...

En als jij een leuke topic opent met een hilarische foto van jezelf of juist ontroerend dan behoud viva zich het recht voor om dat in hun weekblad te plaatsen. Of om je tekst te gebruiken.

Ik vind dat geen belemmering en ook niet irritant.

Ze geven het ook duidelijk aan.
Oh ja, zit ik nog goed overigens met mn nickname, maar stel ik google zakdoekjeopviva.

Dan zie ik dat ze:

- iets heeft met antidepressiva

- wel eens gekeken heeft naar werk als sms-operator

- niet stemt

- een zoon heeft

- moeite heeft met opruimen

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nou is het op viva niet toegestaan om info uit het ene topic te vermelden in een ander topic, maar tegelijkertijd gaat dankzij viva wel al die info heel makkelijk google op! Dus zou ik dit soort dingen van zakdoekjeopviva (sorry dat ik jou als voorbeeld neem, maar jij hebt een herkenbare, googlebare nick en je zegt geen problemen te hebben met die vindbaarheid) niet uit een ander topic mogen vermelden? Maar ik mag het wel uit google halen?

Is dat niet minstens een beetje scheef?
quote:Mazou schreef op 11 december 2009 @ 15:34:

Hmm. Misschien moeten er eens fora ontwikkeld worden die volledig zijn afgeschermd van zoekmachines...

Of bestaan die al?

Is door een paar codes aan te passen door de webbeheerder, (je kunt heel makkelijk per pagina aangeven dat ze niet door google geïndexeerd worden) echter dan komen er minder bezoekers en dus minder reclame inkomsten,

Aan een ieder om zijn eigen conclusies te trekken,
quote:roosies schreef op 11 december 2009 @ 16:00:

[...]

Het argument zal zakelijk zijn.

viva is een weekblad die lezers en anderen in staat stelt zich aan te melden voor het vivaforum.

Om daar in te haken op wellicht artikelen die in de viva staan maar misschien ook als bron van inspiratie om artikelen over te schrijven.

geven en nemen zeg maar...

En als jij een leuke topic opent met een hilarische foto van jezelf of juist ontroerend dan behoud viva zich het recht voor om dat in hun weekblad te plaatsen. Of om je tekst te gebruiken.

Ik vind dat geen belemmering en ook niet irritant.

Ze geven het ook duidelijk aan.

Ik snap het argument maar daarom ben ik het er nog niet mee eens. En ik weet dat ik akkoord ben gegaan met de AV en dat het daar in staat, maar daarom ben ik het er nog niet mee eens.

AV opstellen wil niet altijd zeggen dat die AV ook redelijk zijn, zelfs al is er mee akkoord gegaan.
quote:Spijker schreef op 11 december 2009 @ 16:02:

Oh ja, zit ik nog goed overigens met mn nickname, maar stel ik google zakdoekjeopviva.

Dan zie ik dat ze:

- niet stemt

- een zoon heeft

Nou is het op viva niet toegestaan om info uit het ene topic te vermelden in een ander topic, maar tegelijkertijd gaat dankzij viva wel al die info heel makkelijk google op! Dus zou ik dit soort dingen van zakdoekjeopviva (sorry dat ik jou als voorbeeld neem, maar jij hebt een herkenbare, googlebare nick en je zegt geen problemen te hebben met die vindbaarheid) niet uit een ander topic mogen vermelden? Maar ik mag het wel uit google halen?

Is dat niet minstens een beetje scheef?Ja, maar zolang zakdoekje niet vermeld waar ze woont, of welke bekende werkgever ze heeft, is ze voor haar omgeving toch niet herkenbaar? Dus wat maakt het uit dat jij idd kan vinden dat ze een zoontje heeft en moeite heeft met opruimen
quote:schaap1001 schreef op 11 december 2009 @ 16:02:

[...]

Is door een paar codes aan te passen door de webbeheerder, (je kunt heel makkelijk per pagina aangeven dat ze niet door google geïndexeerd worden) echter dan komen er minder bezoekers en dus minder reclame inkomsten,

Aan een ieder om zijn eigen conclusies te trekken,

Ja, zoiets vermoedde ik al. Is het een tijdje geleden ook aangepast waardoor het een stuk vindbaarder geworden is?

En natuurlijk kan je dan conclusies trekken en jezelf censureren. Maar kan er niet ook een discussie over gevoerd worden?
Overigens: het is niet toegestaan letterlijk te quoten uit een ander topic. Info die staat ook onder het vergrootglaasje, dus dat is binnen handbereik.
En daarbij, wie googlet er nou op "zakdoekjeopviva"?
quote:Spijker schreef op 11 december 2009 @ 16:05:

[...]

Ja, zoiets vermoedde ik al. Is het een tijdje geleden ook aangepast waardoor het een stuk vindbaarder geworden is?

En natuurlijk kan je dan conclusies trekken en jezelf censureren. Maar kan er niet ook een discussie over gevoerd worden?

Klopt, oa de topictitels zijn aangepast in de URL.

En een discussie mag zeker gevoerd worden! Tis tenslotte een forum
quote:Viva Angel5 schreef op 11 december 2009 @ 16:04:

[...]

Ja, maar zolang zakdoekje niet vermeld waar ze woont, of welke bekende werkgever ze heeft, is ze voor haar omgeving toch niet herkenbaar? Dus wat maakt het uit dat jij idd kan vinden dat ze een zoontje heeft en moeite heeft met opruimen

Voor hetzelfde geld staat er naast al die onherkenbare dingen opeens ook iets wat wel heel herkenbaar is. Kom, dat is vaker gebeurd hoor.

En je mag geen OP quoten, want mensen moeten iets kunnen verwijderen.

Maar het staat wel op google.

En je mag geen info uit het ene topic in het andere topic aanhalen.

Is dat niet een tikje vreemd?
Spijker, ik gooi alleen even wat webdesign kennis in de discussie.

Ik snap vanuit commercieel oogpunt het standpunt van viva.

Maar ik begrijp ook jouw argumenten.
quote:Spijker schreef op 11 december 2009 @ 16:02:

Dan zie ik dat ze:

- niet stemt

- een zoon heeft

Is dat niet minstens een beetje scheef?

Dat je niet uit andere topics mag quoten heeft volgens mij meer met oude koeien uit de sloot halen en de topics niet door elkaar willen laten lopen.

Je mag wel verwijzen naar andere topics middels een link naar dat topic.

Het is meer een huisregeltje om ieder topic overzichtelijk te houden. (volgens mij)

Bovendien zijn er natuurlijk ook mensen die wel eens hun post of topic verwijderd willen hebben, als dat dan ook weer in andere topics staat dan hebben de Angels hun handen vol.

De grote vindbaarheid op google is juist om de zoeker naar een onderwerp op het forum te krijgen.

En zoals je weet worden hier zoveel onderwerpen besproken dat je hier eigenlijk met alle vragen wel terecht kan.

Nou ja meer kan ik er niet van maken...

Ik vind het eigenlijk allemaal heel logisch en duidelijk.
quote:Spijker schreef op 11 december 2009 @ 16:06:

[...]

Voor hetzelfde geld staat er naast al die onherkenbare dingen opeens ook iets wat wel heel herkenbaar is. Kom, dat is vaker gebeurd hoor.

En je mag geen OP quoten, want mensen moeten iets kunnen verwijderen.

En je mag geen info uit het ene topic in het andere topic aanhalen.

Is dat niet een tikje vreemd?Nee want als je de op quote en to wil het verwijderd hebben dan moeten de angels dus alle paginas gaan afspeuren waar de op is gequote en dat is soms niet bij te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven