Viva forum, google en privacy

11-12-2009 15:21 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is dit een openbaar forum, maar wat ik een beetje raar vind is dat alles wat je hier in een post schrijft, meteen hoog bij google naar voren komt als je op een woord googelt dat in die post gebruikt is.

En als je een nickname googelt krijg je ook meteen allerlei berichten te zien.

Wat je hier op het forum aanpast of verwijdert blijft voor wie wist dat het er stond zelfs op google vindbaar! Dus als iemand een deel van de info uit een post later verwijderd in verband met privacy, kan je het volgens mij met behulp van de rest van die post weer googelen.

En dat vind ik niet fijn.

Is het bij andere fora ook zo dat alles wat je schrijft zo naar voren komt in google?

Als ik bijvoorbeeld op hyves een berichtje post, komt dat niet bij google naar voren. En ja, ik heb mn hyves openbaar staan.

Nu is een netwerksite natuurlijk is anders dan een forum, maar toch.

Ik snap dat het voor viva hartstikke goed is dat het forum goed gevonden wordt door google, maar ik vraag me af of iedereen die hier post dat wel weet en er wel zo blij mee is?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:roosies schreef op 11 december 2009 @ 16:07:

[...]

De grote vindbaarheid op google is juist om de zoeker naar een onderwerp op het forum te krijgen. .

Nee dit is ook een geld kwestie.

Viva zou er voor kunnen kiezen een eigen zoek systeem te maken buiten Google om. Echter Google biedt dat gratis aan met ook nog inkomsten mogelijkheden.
quote:Ainne schreef op 11 december 2009 @ 16:05:

En daarbij, wie googlet er nou op "zakdoekjeopviva"?

Nee, maar zo gaan dingen natuurlijk niet. Dingen gaan bijvoorbeeld als:

Zakdoekjeopviva wil met een collega iets uitzoeken. Bijvoorbeeld 'is mn kerstbonus belastingaftrekbaar'? Zakdoekje opent er een topic over op viva, en collega googelt erop. Ziet dat in de google die vraag staan en herkent door de vraag zakdoekje. En googelt eens verder en denkt: tjee, nooit geweten dat zij heeft gedacht over werken als sms-operator...
Hoe ben je eigenlijk ooit op het forum beland spijker?
quote:Spijker schreef op 11 december 2009 @ 16:06:

[...]

Voor hetzelfde geld staat er naast al die onherkenbare dingen opeens ook iets wat wel heel herkenbaar is. Kom, dat is vaker gebeurd hoor.

Ik zal zeker niet beweren dat dat nooit gebeurt. Máár nogmaals; dat is iedere forummer haar eigen verantwoording. Daarom ook de handvatten in de privacypolicy om je identiteit te bewaken online.

quote:En je mag geen OP quoten, want mensen moeten iets kunnen verwijderen.

Maar het staat wel op google.

Tijdelijk ja, totdat google haar cache ververst (eens per 3 maanden als ik me niet vergis)

quote:En je mag geen info uit het ene topic in het andere topic aanhalen. Maar het staat wel op google.

Is dat niet een tikje vreemd?Mee eens. Ik vind het zelf dan ook een onzinnige regel
maar dat is toch het risico wat je zelf neemt door op een openbaar forum die vraag te stellen, te beantwoorden of er over te discussieren?
quote:roosies schreef op 11 december 2009 @ 16:08:

[...]

Nee want als je de op quote en to wil het verwijderd hebben dan moeten de angels dus alle paginas gaan afspeuren waar de op is gequote en dat is soms niet bij te houden.Huh? Volgens mij mis jij nu iets. Want de OP mag niet gequote worden, maakt niet uit op welke pagina van een topic hij staat.
quote:roosies schreef op 11 december 2009 @ 16:08:

[...]

Nee want als je de op quote en to wil het verwijderd hebben dan moeten de angels dus alle paginas gaan afspeuren waar de op is gequote en dat is soms niet bij te houden.Dat is inderdaad de reden waarom het volledig quoten van de openingspost niet meer mag.
quote:roosies schreef op 11 december 2009 @ 16:09:

Hoe ben je eigenlijk ooit op het forum beland spijker?Dat zeg ik niet, dat is geheim
dat bedoelde ik ook schaap, het is een mooi tooltje om je site groot te maken.

Niks mis mee toch?
hahah nou ik via google, daarmee besefte ik me dus dat ik dus ook meteen hoe het een en ander werkt.
quote:Viva Angel5 schreef op 11 december 2009 @ 16:10:

[...]

Dat is inderdaad de reden waarom het volledig quoten van de openingspost niet meer mag.ook ik leer elke week van viva :P
quote:Spijker schreef op 11 december 2009 @ 16:09:

[...]

Nee, maar zo gaan dingen natuurlijk niet. Dingen gaan bijvoorbeeld als:

Zakdoekjeopviva wil met een collega iets uitzoeken. Bijvoorbeeld 'is mn kerstbonus belastingaftrekbaar'? Zakdoekje opent er een topic over op viva, en collega googelt erop. Ziet dat in de google die vraag staan en herkent door de vraag zakdoekje. En googelt eens verder en denkt: tjee, nooit geweten dat zij heeft gedacht over werken als sms-operator...

Knappe collega als die iemand herkent aan het feit dat er een vraag gesteld wordt over de aftrekbaarheid (...) van een kerstbonus.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, echter; dat zal alleen zo zijn als je specifieke dingen over je privésituatie beschrijft.

Bovendien vind ook niet iedereen het een probleem om herkent te worden. Iedereen kan ook mijn adres opzoeken online, als er een beetje opgelet wordt hier. Naja, ze doen maar hoor. Zal mij worst wezen
quote:Spijker schreef op 11 december 2009 @ 16:10:

[...]

Huh? Volgens mij mis jij nu iets. Want de OP mag niet gequote worden, maakt niet uit op welke pagina van een topic hij staat.precies om die reden dus mag het quoten niet
Het forum van ouders.nl is wel openbaar, maar niet te googelen.

In wezen zou iedereen van tijd tot tijd een andere nick moeten aannemen, maar het vervelende is dan weer dat je forumvrienden je niet herkennen. Was het niet Karin Spaink die laatst van een dame in de US alles tevoorschijn had getoverd wat die dame ooit op internet had gezet, zodat alles bij elkaar een compleet beeld naar boven kwam?
Angel, het is niet zo alsof er in het verleden nog nooit nare situaties ontstaan zijn uit mensen die met slechte bedoelingen fanatiek gaan googlen met info van het forum.

Natuurlijk hebben mensen die info er eerst zelf opgezet, maar moet het allemaal zo googlebaar? Ik begrijp ondertussen dat het wel een bewuste, commerciële keus is van viva. Het is dus niet alsof het niet anders kan.

Dat niet iedereen het een probleem vindt om herkend te worden is nog steeds geen argument om alles via google vindbaar te laten zijn. Ik vind het prima als mensen me vinden op facebook, maar dan kan ik nog wel bepaalde delen daarvan voor 'iedereen' afschermen en google kan er al helemaal niets mee.
quote:Marjolein73 schreef op 11 december 2009 @ 16:14:

In wezen zou iedereen van tijd tot tijd een andere nick moeten aannemen,

Ik denk dat dat precies de reden is dat mensen dat ook doen ja. Of mensen maken een tweede nick aan omdat ze sommige info niet via die andere nick op google willen hebben staan.

Heel vaak beginnen topics zo: ik heb tegen herkenbaarheid even een andere nick aangemaakt....

Er is een verschil tussen openbaar en googlebaar. En ik zou heel graag zien dat viva forum niet meer zo googlebaar was als het nu is.
Ik zou veel meer en veel vaker posten als dat loepje weggehaald zou worden. Het komt best vaak voor dat ik bijvoorbeeld op Werk en Studie iets zie staan waar ik uit eigen ervaring veel over weet. Maar ik zet het er dan toch niet neer. Want met dat ene antwoord ben ik niet herkenbaar. Maar als je een idee hebt wie ik ben een paar post achter elkaar zet kan het ineens heel erg duidelijk worden.

Dat wil ik niet en daarom reageer ik nauwelijks meer. toch jammer.
quote:Spijker schreef op 11 december 2009 @ 16:17:

Angel, het is niet zo alsof er in het verleden nog nooit nare situaties ontstaan zijn uit mensen die met slechte bedoelingen fanatiek gaan googlen met info van het forum.

Dat beweer ik ook niet, toch?

quote:Natuurlijk hebben mensen die info er eerst zelf opgezet, maar moet het allemaal zo googlebaar? Ik begrijp ondertussen dat het wel een bewuste, commerciële keus is van viva. Het is dus niet alsof het niet anders kan.

Ik heb ook niet gezegd dat dat niet anders kan Tuurlijk kan dat anders, maar dat wil Viva niet.

quote:Dat niet iedereen het een probleem vindt om herkend te worden is nog steeds geen argument om alles via google vindbaar te laten zijn. Ik vind het prima als mensen me vinden op facebook, maar dan kan ik nog wel bepaalde delen daarvan voor 'iedereen' afschermen en google kan er al helemaal niets mee.Tja, dus? Viva schermt niks af, is inderdaad goed googlebaar en dus is het je eigen keuze of je daar wel of niet het risico voor neemt. Daar komt het op neer.
quote:Viva Angel5 schreef op 11 december 2009 @ 16:21:

Tja, dus? Viva schermt niks af, is inderdaad goed googlebaar en dus is het je eigen keuze of je daar wel of niet het risico voor neemt. Daar komt het op neer.Dus een discussie is niet mogelijk? Viva staat niet open voor vragen/suggesties/klachten?
quote:kachel schreef op 11 december 2009 @ 16:20:

Ik zou veel meer en veel vaker posten als dat loepje weggehaald zou worden. Het komt best vaak voor dat ik bijvoorbeeld op Werk en Studie iets zie staan waar ik uit eigen ervaring veel over weet. Maar ik zet het er dan toch niet neer. Want met dat ene antwoord ben ik niet herkenbaar. Maar als je een idee hebt wie ik ben een paar post achter elkaar zet kan het ineens heel erg duidelijk worden.

Dat wil ik niet en daarom reageer ik nauwelijks meer. toch jammer.

Aanvulling, loepje & zo makkelijk googlebaar betekent voor mij dat ik steeds minder post.

Sorry, ik wilde wijzigen, niet quoten. Zie je wel, ik ben het al helemaal verleerd
Ik denk dat dát standpunt niet te bediscussiëren valt nee. Vragen ben ik volop aan het beantwoorden hier geloof ik, dus ik vind je 2e zin een beetje vreemd maar dat zal dan wel aan mij liggen.
over facebook lees ik trouwens net het volgende klik
Nou, de vraag is of dat anders kan.

(Als er eventueel meer forummers zijn die het een nadeel vinden.)

Kennelijk staat viva niet open voor zo'n vraag?

En daarnaast vraag ik me ook af of het rechtsgeldig is, maar dat is niet een vraag die jij kan beantwoorden. Natuurlijk zegt een bedrijfsjurist daar 'ja' op en hoogstwaarschijnlijk ga ik er geen rechtszaak over beginnen dus daar zullen we wel niet achter komen.

Maar ik blijf erbij: ik vind dat de AV heel heel heel ver gaan. En dat vindt ik niet vriendelijk tegen de forummers.
quote:roosies schreef op 11 december 2009 @ 16:27:

over facebook lees ik trouwens net het volgende klikEn als dat al tegen pricvacywetgeving ingaat, hoe zit het dan met de AV van viva die nog veel verder gaan???
Ik denk dat er te weinig klachten zijn voor verandering van die voorwaarden/de vindbaarheid.

Of het rechtsgeldig is: ik durf wel te zeggen van ja, en dat is niet omdat jij geen zaak zult beginnen erover, maar waarom zou het niet rechtsgeldig zijn? Jij "tekent" voor akkoord bij gebruikmaken van de dienst die Viva biedt. Niets illegaals aan dus.

Dat je het niet vriendelijk vindt, dat mag uiteraard.

Misschien heeft Naomi/Sheila/iemand anders van Viva nog zinvolle aanvullingen volgende week

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven