Vreemde situatie
woensdag 28 april 2021 om 21:21
Hallo!
Misschien kunnen jullie mij verder helpen met een rare situatie.
Ik heb een zakelijk nummer voor mijn bedrijf en gebruik zakelijke whatsapp met dus mijn bedrijfsnaam.
Ik werd vanmorgen 2x gebeld door een nummer met daarop volgend een whatsapp bericht waarin werd geschreven: u had mij gebeld. Mvg (naam persoon)
Ik was op dat moment met een klant bezig en heb niet gebeld. Het nummer stond ook niet opgeslagen in mijn telefoon en ik doe niet aan koude acquisitie.
Ik reageer vriendelijk dat ik niet had gebeld, de persoon zegt van wel (zucht) dus ik stuur een screenshot waarop te zien is dat ik niet heb gebeld.
Vanavond stuurt deze persoon dat ik dat wel heb gedaan, hij had nu bewijs (schreef hij letterlijk) en stuurde een screenshot waarop je ziet dat ik gebeld zou hebben. Je ziet inderdaad mijn bedrijfsnaam, of nou ja een verbastering ervan.
Hoe kan dit, probeert iemand een grap uit te halen? Ik snap niet hoe dit kan en aangezien ik niet meer met mijn provider kan bellen nu dacht ik dat hier misschien iemand zit die er verstand en/of ervaring mee heeft.
Groetjes!
Misschien kunnen jullie mij verder helpen met een rare situatie.
Ik heb een zakelijk nummer voor mijn bedrijf en gebruik zakelijke whatsapp met dus mijn bedrijfsnaam.
Ik werd vanmorgen 2x gebeld door een nummer met daarop volgend een whatsapp bericht waarin werd geschreven: u had mij gebeld. Mvg (naam persoon)
Ik was op dat moment met een klant bezig en heb niet gebeld. Het nummer stond ook niet opgeslagen in mijn telefoon en ik doe niet aan koude acquisitie.
Ik reageer vriendelijk dat ik niet had gebeld, de persoon zegt van wel (zucht) dus ik stuur een screenshot waarop te zien is dat ik niet heb gebeld.
Vanavond stuurt deze persoon dat ik dat wel heb gedaan, hij had nu bewijs (schreef hij letterlijk) en stuurde een screenshot waarop je ziet dat ik gebeld zou hebben. Je ziet inderdaad mijn bedrijfsnaam, of nou ja een verbastering ervan.
Hoe kan dit, probeert iemand een grap uit te halen? Ik snap niet hoe dit kan en aangezien ik niet meer met mijn provider kan bellen nu dacht ik dat hier misschien iemand zit die er verstand en/of ervaring mee heeft.
Groetjes!
woensdag 28 april 2021 om 21:30
Nee, in de screenshot zie ik dat ik gebeld zou hebben.
En ik werk dus wel bij dat bedrijf, de fout is meer iets zoals “Stellar haarmode” ipv “Stellar hair fashion” (disclaimer: dit is niet mijn bedrijfsnaam)
Hij maakt me net uit voor leugenaar dus ik blokkeer z’n nummer maar aangezien hij maar door gaat. Ik begrijp dus niet hoe dit kan.
En ik werk dus wel bij dat bedrijf, de fout is meer iets zoals “Stellar haarmode” ipv “Stellar hair fashion” (disclaimer: dit is niet mijn bedrijfsnaam)
Hij maakt me net uit voor leugenaar dus ik blokkeer z’n nummer maar aangezien hij maar door gaat. Ik begrijp dus niet hoe dit kan.
woensdag 28 april 2021 om 21:43
woensdag 28 april 2021 om 21:56
Ja heb ik ook gedaan, daarom begrijp ik er geen bal van. Maar als ik jullie zo lees is de kans groot dat die persoon gewoon irritant aan het doen is.
Wat ik dan weer suf van mijzelf vind dat ik daar niet aan dacht omdat ik dacht dat er misschien iets raars was met m’n telefoon.
woensdag 28 april 2021 om 22:02
Zeker niet terugbellen. De scam is dat je een nummer belt waarvoor jij voor een belachelijk bedrag moet betalen. Meestal bellen ze zonder iets te zeggen en hangen snel op in de hoop dat je dan terugbelt, maar het is voor het eerst dat ik hoor dat ze zó ver gaan.
cygnus wijzigde dit bericht op 28-04-2021 22:02
Reden: Typo
Reden: Typo
0.92% gewijzigd
Fate is just the weight of circumstances
woensdag 28 april 2021 om 22:11
Dank je voor je waarschuwing
woensdag 28 april 2021 om 22:31
Ja een screenshot inderdaad. Zakelijk whatsapp werkt in de basis hetzelfde, ik zei het er vooral bij om aan te geven dat er geen persoonlijke gegevens van mij bijstaan.LoiseauVélo schreef: ↑28-04-2021 22:26Maar hij liet jou een screenshot zien van zijn telefoon? Ik weet niet hoe zakelijk whatsapp werkt, maar kan hij niet jouw nummer onder een andere naam hebben opgeslagen?
Hij kan inderdaad mijn nummer met een andere/verkeerde naam hebben opgeslagen maar dan alsnog ontgaat het waarom.
Maar goed, sommige dingen moet je niet willen begrijpen blijkbaar
woensdag 28 april 2021 om 22:43
Een screenshot is gewoon een JPG-bestandje. Die kan je gewoon maken in Photoshop. Kan je vervolgens alles mee doen...stellar schreef: ↑28-04-2021 22:31Ja een screenshot inderdaad. Zakelijk whatsapp werkt in de basis hetzelfde, ik zei het er vooral bij om aan te geven dat er geen persoonlijke gegevens van mij bijstaan.
Hij kan inderdaad mijn nummer met een andere/verkeerde naam hebben opgeslagen maar dan alsnog ontgaat het waarom.
Maar goed, sommige dingen moet je niet willen begrijpen blijkbaar![]()
Fate is just the weight of circumstances
woensdag 28 april 2021 om 23:09
Ik zou niet twijfelen. Je weet heus wel wie je wel en niet gebeld hebt.
En een telefoon gaat dat niet uit zichzelf doen en dat dan ook nog eens uit de bellijst verwijderen
woensdag 28 april 2021 om 23:12
Ik denk niet dat hij degene is die de scam uitvoert, maar degene die hem heeft gekregen. Ik heb ook een zakelijk nummer. Ik ben er inmiddels achter dat de criminelen bestaande nummers gebruiken als nummer wat je in je scherm ziet, terwijl ze dus eigenlijk vanaf een ander nummer (India of zo) bellen.
Dus ik denk dat die meneer echt denkt dat jij gebeld hebt. Maar hij is gebeld door een oplichter die jouw nummer misbruikt.
Dus ik denk dat die meneer echt denkt dat jij gebeld hebt. Maar hij is gebeld door een oplichter die jouw nummer misbruikt.
woensdag 28 april 2021 om 23:13
Heet dat geen spoofing ofzo?Meerkat schreef: ↑28-04-2021 23:12Ik denk niet dat hij degene is die de scam uitvoert, maar degene die hem heeft gekregen. Ik heb ook een zakelijk nummer. Ik ben er inmiddels achter dat de criminelen bestaande nummers gebruiken als nummer wat je in je scherm ziet, terwijl ze dus eigenlijk vanaf een ander nummer (India of zo) bellen.
woensdag 28 april 2021 om 23:15
Dat zou wel eens kunnen. Ik bel tegenwoordig dus niet meer terug als ik een nummer zie dat ik niet ken, al zou me dat een nieuwe klant kunnen kosten. Maar die spreekt dan hopelijk wél iets in of stuurt een app of zo. Maar het risico dat ik een onbekende lastig val zoals TO nu is lastiggevallen wil ik ook niet.
donderdag 29 april 2021 om 07:22