welke digitale camera ?

30-09-2011 14:42 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve viva dames,

ik heb van mijn opa een leuk geldbedrag gekregen onder het motto: liever met een warme hand gegeven, dan met een koud. Nu wilde ik daar misschien wel een goed digitale camera van kopen. Kreeg het advies om een spiegelreflex te kopen, omdat de kwaliteit van de foto's dan beter zou zijn. Volgens de meneer van de winkel een nikon d3100 (van uit de reclame met dat leuke liedje en jamie oliver). Nu vind ik deze niet goedkoop en ben ik daarnaast pas begonnen met het fotograferen. Het gaat vooral om foto's te maken van mijn kind(eren in de toekomst), en vakantiekiekjes enz.

Wil wel komend voorjaar een cursus fotograferen gaan volgen, maar er niets professioneel mee gaan doen.

Welke camera raden jullie aan ? Heb een leuke handcamera van nikon al. Dus wil dit keer iets meer uitgebreid en dat er ook wat meer uitziet als een camera ;)

Alvast hartstikke bedankt !
Canon Eos!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ik heb toen ik een DSLR wilden gaan kopen eerst een paar dagen wat toestellen geleend. Een keer een sony, een keer een NIkon, een keer een canon. Het is heel erg persoonlijk wat je fijn vind en wat je fijn in de hand ligt.

Ik denk dat ze allemaal goede foto's maken tegen een redelijke prijs, maar dat het gebruiksgemak wat je ervaart heel erg persoonlijk is.
Of je een spiegelreflex nodig hebt, hangt af van wat je wil.... Als je meer wil leren en een cursus wil volgen dan is een spiegelreflex wel de beste optie. Alhoewel er ook heel goede compactcamera's zijn, die je ook kan instellen...

Ik werk zelf altijd met Nikon. Hangt ook weer van je eigen voorkeur af. Welke camera ligt het best in je hand. ga er eens enkel vasthouden, kijk welk model je goed ligt...

Als je veel sport wil fotograferen zou ik je Canon aanraden, anders Nikon, als er een model bijzit dat aangenaam voelt voor jou.
Ik wil voornamelijk van mijn zoontje foto's maken, en van gezellige dagjes met de familie. Dat soort zaken.

Schoonpa zei nikon omdat ik dat lenzen van hun kon lenen mocht ik er verder mee willen.

Ga inderdaad eens wat toestellen lenen, en wat meer informatie inwinnen. Ook wat nodig is voor de cursus, mijn schoonvader doet deze nu. Wil ook weten of de cursus wel meerwaarde heeft voor mij of dat hij me een basislesje zou kunnen geven.
Als je schoonpa lenzen heeft, en dit zijn goede lenzen, dan zou ik voor Nikon gaan. Wel even kijken of ze compatibel zijn met het toestel dat jij wil kopen. Goede lenzen zijn duur, en als je er kan lenen is dat heel erg handig.

Denk er wel aan dat een camera met goede lenzen zwaar is. En dat je die misschien niet altijd gaat willen meeslepen als je een dagje weg gaat. Ik heb nu wel een professionneel model, dat iets zwaarder is dan de meeste (zeker als ik de extra batterij en de flits enz.... erop zet), maar ik neem het echt niet altijd mee als ik wegga.
quote:Des_ree schreef op 30 september 2011 @ 14:42:

Kreeg het advies om een spiegelreflex te kopen, omdat de kwaliteit van de foto's dan beter zou zijn.

Ai ai ai... wie was dat?

De fotograaf maakt de foto's, niet de camera. Als je niet met een spiegelreflex om kunt gaan, kun je beter een goede kwaliteit compactcamera nemen want anders worden je foto's alleen maar slechter!

Wil je graag leren zelf met je sluitertijden/diafragma-waarden etc. om te gaan is een spiegelreflex leuk.

Een spiegelreflex aanschaffen en vervolgens zoals de meeste mensen (i.v.m de hype van de laatste tijd) alleen maar op 'automatisch' fotograferen is echt zonde van je geld.

Bedenk overigens dat een spiegelreflex een behoorlijk gewicht kan hebben, zeker als je op andere lenzen gaat overstappen of er meerdere meeneemt. Voor 'gewone' kiekjes pak ik de mijne echt niet, veel te veel gedoe!

Oh ja; je hebt ook nog van die tussenmodellen. Geen spiegelreflex, wel wat meer instelmogelijkheden en losse lensjes. Hoe heten die dingen ook alweer?? Heb er geen ervaring mee maar goede dingen over gehoord...
Nikon dslr
@ aardappelhoofd

Heb inderdaad een modelletje gezien bij de media markt. Lag lekker in de hand en was leuk geprijsd. ¤ 200-, compleet. Denk inderdaad dat ik een heel uitgebreid toestel niet ga meeslepen, en dan ligt het in de kast te verstoffen dat vind ik ook zonde !

Ga morgen eens langs een aantal zaken, en laat me door meerdere mensen informeren. Even kijken wat nu echt het beste is voor me ;)

Dankjewel voor jullie advies !
Lumix 12x zoom! Super fijn en goed!
Ik heb een compactcamera van olympus, 10x zoom en verschillende instelmogelijkheden maar geen gedoe met lenzen verwisselen of belichting en sluitertijd instellen. Wel macrostand, sport- en nachtstand, achter elkaar foto's maken etc.

En toch maak ik mooie foto's waar ik regelmatig complimenten over krijg.

Als ik jou zo hoor zou ik niet voor een uitgebreide camera gaan, maar een die makkelijk in de hand ligt en mee te nemen is, zodat je hem vaak gebruikt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb een Olympus Pen. Niet zo zwaar als de spiegelreflexcameradie ik ook heb. Maar wel de mogelijkheid om lenzen te wisselen. Hij maakt prachtige foto's en ben er hardstikke blij mee!! Neem hem vaker mee dan mijn spiegelreflexcamera! Het is een micro 4/3 systeem

Toen ik destijds voor spiegelreflex keek, heb ik ook een Nikon in mijn handen gehad, maar ik heb nog al kleine handen en vond de Nikon niet lekker in mijn handen liggen.
quote:koekkie schreef op 01 oktober 2011 @ 08:50:

Ik heb een Olympus Pen. Niet zo zwaar als de spiegelreflexcameradie ik ook heb. Maar wel de mogelijkheid om lenzen te wisselen. Hij maakt prachtige foto's en ben er hardstikke blij mee!! Neem hem vaker mee dan mijn spiegelreflexcamera! Het is een micro 4/3 systeem

Ja die bedoelde ik! Een aantal merken hebben er ook een type van, heb er al meerdere goede verhalen over gehoord!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven