2 Doc: de vrouwen van Venserpolder

maandag 1 april 2019 om 21:54
Dit, en die zijn er veel.
De Surinaamse vrouw schijnt zelfs gemiddeld hoger opgeleid te zijn dan de Nederlandse vrouw *edit klopt niet, zijn een goede tweede* Merendeel van de koopwoningen in Zuidoost zijn gekocht door deze groep. Sneu dat daar dan geen aandacht voor is.
De Surinaamse vrouw schijnt zelfs gemiddeld hoger opgeleid te zijn dan de Nederlandse vrouw *edit klopt niet, zijn een goede tweede* Merendeel van de koopwoningen in Zuidoost zijn gekocht door deze groep. Sneu dat daar dan geen aandacht voor is.
anoniem_636a100800946 wijzigde dit bericht op 02-04-2019 10:49
8.37% gewijzigd
maandag 1 april 2019 om 21:57
Precies, ik vind dit echt vermoeiend en vervelend, want daar creëer je onbewust bij mensen een beeld dat ‘alle’ Surinaamse vrouwen geen gedegen opleiding en werk hebben en alleenstaand zijn.Het-groepje schreef: ↑01-04-2019 21:54Dit, en die zijn er veel.
De Surinaamse vrouw schijnt zelfs gemiddeld hoger opgeleid te zijn dan de Nederlandse vrouw. Merendeel van de koopwoningen in Zuidoost zijn gekocht door deze groep. Sneu dat daar dan geen aandacht voor is.
Dat is verre van zo. Ik ken genoeg succesvolle Surinamers. Belicht die kant ook eens. Ik wil best wel een docu daar over maken.

maandag 1 april 2019 om 22:32
Volgens de gegevens van OCW klopt dit niet:Het-groepje schreef: ↑01-04-2019 21:54Dit, en die zijn er veel.
De Surinaamse vrouw schijnt zelfs gemiddeld hoger opgeleid te zijn dan de Nederlandse vrouw. Merendeel van de koopwoningen in Zuidoost zijn gekocht door deze groep. Sneu dat daar dan geen aandacht voor is.
https://www.ocwincijfers.nl/emancipatie ... an-vrouwen
Nederlandse vrouwen hoogopgeleid 52%
Surinaamse vrouwen hoogopgeleid 35%

maandag 1 april 2019 om 22:36
Ik ken alleen hoog opgeleide Surinamers. Een paar vriendinnen zij Surinaams en een stuk zelfstandiger dan de gemiddelde autochtone vrouw die ik ken. Allen werken ze nagenoeg fulltime, hebben ze een gezin en daarnaast een uitgebreid sociaal leven. Twee van hen zij gescheiden en beiden zorgen ze goed voor zichzelf en hun kinderen.
Ik kom graag bij ze over de vloer. De warmte, de gezelligheid, het relaxte sfeertje en de manier waarop ze opvoeden vind ik erg prettig.
Ik kom graag bij ze over de vloer. De warmte, de gezelligheid, het relaxte sfeertje en de manier waarop ze opvoeden vind ik erg prettig.

maandag 1 april 2019 om 23:08
Sinds wanneer maakt men docu’s over dat soort dingen? Als er een docu gemaakt word met een blanke Nederlandse vrouw in de hoofdrol die van een flat springt heb ik nog nooit gehoord dat men er een docu over het dagelijks leven naast wil.Het-groepje schreef: ↑01-04-2019 21:54Dit, en die zijn er veel.
We maken een docu over psychische ziektes. Nu moet er een docu over gezonde mensen naast, want niet iedereen is geestesziek?!?!
We maken een docu over een muzikant. Nu moet er een docu over de amusicale mens, anders laat het niet alle aspecten van de samenleving zien..
Als je met die beredenering gaat denken...

maandag 1 april 2019 om 23:13
Dat geloof ik niet, gemiddeld hoger opgeleid.Het-groepje schreef: ↑01-04-2019 21:54Dit, en die zijn er veel.
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 2 april 2019 om 01:55
Wat is succesvol? Ben je dat alleen als je een goedbetaalde hoge baan hebt (in mijn ogen zeker niet) of ook als je een wat “lagere baan” hebt of geen werk, maar in je wijk helpt en een voorbeeldfunctie hebt. Ik zag een vrouw in de docu die leert voor hulpverlener en jongeren helpt en een vrouw die gastouder is geweest. Erg nuttig. Bovendien ondersteunen de vrouwen elkaar onderling via de moestuin. Daar gaat nuttig of succesvol zijn toch ook om? niet alleen als je in een bepaalde wijk woont of een mantelpakje draagt toch?

dinsdag 2 april 2019 om 10:34
De cijfers die ik had gezien zetten de vrouwen dan weer af tegen de mannen van dezelfde afkomst, best vreemd eigenlijk.Geengroenblaadje schreef: ↑01-04-2019 22:32Volgens de gegevens van OCW klopt dit niet:
https://www.ocwincijfers.nl/emancipatie ... an-vrouwen
Nederlandse vrouwen hoogopgeleid 52%
Surinaamse vrouwen hoogopgeleid 35%
Arbeidsparticipatie is dan wel hoger relatief gezien
Mannen en vrouwen: een groot verschil
De Surinaamse Nederlanders doen het ook op een ander vlak goed: het verschil tussen het aantal mannen en vrouwen dat werkt is in die groep het kleinst. Het gat is slechts 7,2 procentpunt, dat is minder dan onder autochtone Nederlanders (8,6 procent) en mensen uit de Caribisch Nederland (9,1 procent).
(RTL interpretatie van de cijfers van het CBS)
69% van de autochtone mensen en 67 % van de Surinamers heeft een betaalde baan, waarvan dus een groter deel Surinaamse vrouwen.
Anyhow, ik herken het beeld niet van de 'we gaan een tuintje bouwen en blèren over weedplanten' van de promo, die dames kom ik niet echt tegen behalve in de speeltuin incidenteel.

dinsdag 2 april 2019 om 10:48
Het zijn achterhaalde beelden, de jeugd kijkt graag naar succesvolle mensen van kleur die een goede boterham verdienen met ondernemen en hun Social media. Er is wel degelijk een grote markt voor, die mensen leven daarvan.YellowLemon schreef: ↑01-04-2019 23:08Sinds wanneer maakt men docu’s over dat soort dingen? Als er een docu gemaakt word met een blanke Nederlandse vrouw in de hoofdrol die van een flat springt heb ik nog nooit gehoord dat men er een docu over het dagelijks leven naast wil.
We maken een docu over psychische ziektes. Nu moet er een docu over gezonde mensen naast, want niet iedereen is geestesziek?!?!
We maken een docu over een muzikant. Nu moet er een docu over de amusicale mens, anders laat het niet alle aspecten van de samenleving zien..
Als je met die beredenering gaat denken...
Alleen mensen uit de provincie die die bevolkingsgroepen niet kennen hebben zin om naar wat dames te kijken die een volkstuintje opzetten en blèren over weedplantjes.
Gezien de discriminatie die veel van deze groepen nog ondervinden vind ik het kwalijk dat dit soort beelden nog zo worden neergezet
Het is niet eens realistisch.

dinsdag 2 april 2019 om 11:17
Als je YouTube filmpjes wil zien, zul je naar YouTube moeten.Het-groepje schreef: ↑02-04-2019 10:48Het zijn achterhaalde beelden, de jeugd kijkt graag naar succesvolle mensen van kleur die een goede boterham verdienen met ondernemen en hun Social media. Er is wel degelijk een grote markt voor, die mensen leven daarvan.
Alleen mensen uit de provincie die die bevolkingsgroepen niet kennen hebben zin om naar wat dames te kijken die een volkstuintje opzetten en blèren over weedplantjes.
Gezien de discriminatie die veel van deze groepen nog ondervinden vind ik het kwalijk dat dit soort beelden nog zo worden neergezet
Het is niet eens realistisch.
Denk je dat psychisch zieke niet met discriminatie te maken hebben trouwens?