Entertainment alle pijlers

2 Doc: Lost boys - 5 jaar later

26-04-2019 23:08 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net met stijgende verbazing zitten kijken naar deze docu. Mijn god wat is het systeem in NL een puinzooi. En dan druk ik me nog voorzichtig uit. Voor wie de docu niet kent, hier te zien:

https://portal.eo.nl/over-de-eo/pers/ar ... -rolmodel/

Gaat over een jongen Demo, die hele foute keuzes heeft gemaakt, zeg 5 a 10 jaar terug. Is nu al jaren bezig om alles recht te breien, zijn schulden af te betalen, werkt als een malle, maar zijn schulden zijn in de laatste 5 jaar van 30.000 opgelopen naar 60.000 euro. Ondanks dat hij 1.000 euro per maand gemiddeld heeft afbetaald. Waarom? Omdat er via tig deurwaarders, schuldeisers etc geld word geëist, loonbeslag, kosten erbij etc etc. Niet over een week/maand/jaar willen ze geld, nee allemaal nu. Afbetalingsregeling? Kan niet. Welke idioot verzint dat? Iedereen snapt toch dat je dat zo NEVER kunt afbetalen? En in de schuldsanering mag hij niet ivm strafblad.

Om te huilen echt. Hij doet zo zijn best, is een aanstormend radio talent, en op deze manier help je iemand toch de verdoemenis in? Aan het eind lijkt het beter te gaan, en dan weer een klap. Ik kan er met mijn kop werkelijk niet bij. Ik dacht aan 'papa Jay' en zijn ton die even ge-crowdfund werd. Waarom kan dat voor deze gozer niet? Die gun ik het echt.

Ik vond een get funded actie voor hem:

https://getfunded.nl/campagne/3940-lost ... -voor-demo

Ik ken hem verder niet, heb er geen aandelen in. Nog niet eerder dat ik doneerde aan zo'n actie want daar voel ik me eigenlijk vrijwel nooit toe geroepen. Tot nu. Ik hoop dat er meerdere zijn die zo denken. Vandaar mijn topic.

#doeslief
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
patchouli_ schreef:
26-04-2019 23:56
En heb eens meelijden met zijn schuldeisers. Zij krijgen hun geld niet, terwijl ze er wel diensten voor hebben geleverd. Is dat eerlijk dan?

Dit! Zeker de kleintjes onder de schuldeisers. Die aan twee of drie wanbetalers genoeg hebben om de winst van een heel jaar te zien verdampen. Die na twee of drie van die jaren zelf bijna failliet gaan.
Het-groepje schreef:
27-04-2019 07:07
Ik ken deze casus niet maar ik vind het inderdaad schandalig dat in NL schulden een verdienmodel zijn.
Er wordt exorbitant veel geld aan verdiend, door die stomme mentaliteit van 'eigen schuld en niet mijn probleem' boeit niemand het iets.
Terwijl dit de samenleving ook ongelofelijk veel geld kost, niet allen het individu. Naast dat het gewoon volstrekt asociaal is om mensen die in de schulden zijn geraakt nog schandaliger er te behandelen dan mensen die een daadwerkelijk misdrijf hebben gepleegd
(die mogen na een aantal jaren weer met een schone lei. Ik ken mensen die vanwege dingen uit hun tienertijd tot hun pensioen op leefgeld zitten van 50 per week)
alleen om wat zakkenvullende deurwaarders te betalen
(de schuldeiser zelf krijgt namelijk zelden zijn geld terug).
Op dit forum wordt dit helaas niet begrepen. Mensen denken dat het een verdienste is om geen schulden te hebben.
Ik hoop dat die crowdfunding wat oplevert.

Sommige mensen komen inderdaad door pech in de schulden. Helaas komen te veel mensen door overconsumptie in de schulden dus niet zo gek dat dat gevoel is ontstaan natuurlijk.
Het lijkt me toch vrij logisch dat je in de problemen komt als je foute keuzes maakt door o.a. een strafblad op te bouwen en veel meer geld uit te geven dan dat je hebt. En dat je als wanbetaler vervolgens zelf op mag draaien voor de kosten die de andere partij moet maken om de schuld bij jou te incasseren, dat lijkt me toch ook niet meer dan normaal.

Hoe kun je dan in hemelsnaam met een beschuldigende vinger wijzen naar “het systeem”; wetgeving, hulpverlening, en de deurwaarders? Serieus? Het moet toch niet gekker worden! Er is echt niemand verantwoordelijk voor die jongen zijn ellende behalve hij zelf!

Laten we alsjeblieft ophouden met dit soort jongens als zielig te bestempelen. Zielig zijn de slachtoffers die jaren achter hun geld aan kunnen jagen en er zelden iets van terug zien.
Het-groepje schreef:
27-04-2019 07:07

alleen om wat zakkenvullende deurwaarders te betalen
Jij vindt dat deurwaarders hun werk maar op vrijwillige basis uit moeten voeren?
laaraa schreef:
27-04-2019 07:54
Heb je de docu wel helemaal gezien eigenlijk? Hij heeft een maatschappelijk werker en op het moment dat schuldhulpverlening met een plan komt kan het niet, omdat ze niet de juiste informatie gebruiken en houdt het ook meteen weer op...

Hij is aan het afbetalen en probeert ook nog losse klussen naast zijn werk te doen om extra inkomen te genereren...daarnaast wordt er steeds opnieuw een loonbeslag gelegd, dan wordt 1 schuldeiser wel afbetaald maar kan hij dus niks aan andere schuldeisers betalen, waardoor die schulden, herinnering, na aanmaning etc. steeds verder oplopen, dweilen met een kraan die steeds verder open komt te staan.
Sterker nog: ik heb alleen de trailer gezien.
Zolang hij vindt dat ze “kanker gewoon hun werk moeten doen” en “fuckin hem gewoon moeten helpen” neemt hij naar mijn idee nog steeds geen verantwoordelijkheid voor zijn verleden.

Die problemen zijn van hemzelf, niet van de maatschappij. Dat hij de ongelofelijke shit waar hij zelf in gekropen is na 5 jaar niet kwijt is, is zijn eigen schuld, niet die van de schuldeisers en de hulpverleners.

Helaas pindakaas, grote problemen veroorzaken is heel lang last houden van die problemen. Geen andere weg zien dan de criminaliteit om het op te lossen is pure hulpverlening chantage en slachtoffergedrag.

Je kunt je niet jaren misdragen, de beest uithangen, schulden maken en verwachten dat zodra je een beetje je best gaat doen, de maatschappij je rotzooi opruimt. Een grote puinzooi betekent lang en hard moeten werken en knokken om er weer uit te komen. Hoe groter de puinzooi, hoe langer dat duurt.
Nummer*Zoveel schreef:
27-04-2019 09:31
Jij vindt dat deurwaarders hun werk maar op vrijwillige basis uit moeten voeren?
Jij vindt de kosten die incassobureaus in rekening brengen redelijk?
SallySpectra* schreef:
27-04-2019 09:39
Ja, ik vind die tarieven - sinds ze wettelijk zijn vastgelegd - redelijk. Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0012638/2019-01-01

Ze krijgen bijvoorbeeld maar 107 euro voor een beslaglegging van roerende goederen. Ik vind dat niet veel geld, zeker als je bedenkt dat ze daarvoor bij je aan de deur komen, een poos bezig zijn met lijsten opstellen, en dat ze dit niet zelden moeten doen in gevaarlijke omstandigheden.
SallySpectra* schreef:
Een deurwaarder is aan wettelijke kosten gebonden. Als ze moeten dagvaarden en procederen om een vonnis te halen dan is dat inderdaad niet gratis. Maar dat zijn wel vastgestelde bedragen waar ze zelf niks aan kunnen veranderen. En als je dan beslag wil leggen op bankrekening of inkomen dan moet je dat ook allemaal aankondigen aan de schuldenaar en de werkgever/bank. Dus daar moet de deurwaarder dan speciaal voor op pad. Dat is geen natte vingerwerk en uitbuiting van een deurwaarder maar gewoon de regelgeving.

Als je loon- of bankbeslag laat leggen kost dat al gauw €300. Dan heeft de schuldeiser dus nog niks, zijn er alleen maar kosten gemaakt, dus dan maar hopen dat er op dat moment genoeg geld op een rekening staat of dat er genoeg inkomsten boven de beslagvrije voet vallen. Maarja je moet wat hè als iemand vrijwillig weigert te betalen.

En als iemand dan overlijdt, emigreert of gewoon in het GBA onvindbaar is dan zijn al die kosten dus fijn voor de schuldeiser. Want een deurwaarder krijgt hoe dan ook zn centen.
carrie-bradshaw wijzigde dit bericht op 27-04-2019 10:00
8.28% gewijzigd
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Nummer*Zoveel schreef:
27-04-2019 09:28

Laten we alsjeblieft ophouden met dit soort jongens als zielig te bestempelen. Zielig zijn de slachtoffers die jaren achter hun geld aan kunnen jagen en er zelden iets van terug zien.

Inderdaad. De schade dat een zelfstandig ondernemer heeft door mensen als de man in deze docu is niet misselijk. Een hardwerkende ondernemer die alles opzij zet voor zijn werk kan hier jarenlang door in de ellende komen.
SallySpectra* schreef:

Misschien kunnen die redelijker zijn, maar die tarieven zijn niet de oorzaak van de start van het probleem.
Andersom schreef:
27-04-2019 10:00
Misschien kunnen die redelijker zijn, maar die tarieven zijn niet de oorzaak van de start van het probleem.
Ze zijn wel een belangrijke reden dat hij zijn ooit veroorzaakte probleem mogelijk nooit zal kunnen oplossen.
Nummer*Zoveel schreef:
27-04-2019 09:57
Ja, ik vind die tarieven - sinds ze wettelijk zijn vastgelegd - redelijk. Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0012638/2019-01-01

Ze krijgen bijvoorbeeld maar 107 euro voor een beslaglegging van roerende goederen. Ik vind dat niet veel geld, zeker als je bedenkt dat ze daarvoor bij je aan de deur komen, een poos bezig zijn met lijsten opstellen, en dat ze dit niet zelden moeten doen in gevaarlijke omstandigheden.
Dan kijk je wel een beetje beperkt hoor. Al die tarieven kunnen bij elkaar opgeteld een erg hoog bedrag vormen.
SallySpectra* schreef:
27-04-2019 10:18
Dan kijk je wel een beetje beperkt hoor. Al die tarieven kunnen bij elkaar opgeteld een erg hoog bedrag vormen.
Die kosten lopen alleen op bij elke nieuwe handeling die de deurwaarder moet verrichten om het geld te innen voor het slachtoffer. Waarom zouden zij gratis moeten werken?
Deze jongen heeft geluk dat er een documentaire over hem is gemaakt. Dat hij daardoor € 28.000,- van anderen krijgt. Wat ik niét begrijp is dat de programmamakers hem niet bij een goede advocaat onderbrengen, die de schulden op een rijtje zet, contact opneemt met alle individuele schuldeisers, en een betalingsregeling en of dwangakkoord probeert te krijgen.
Dan voorkom je dat er steeds oplopende kosten zijn, steeds nieuwe beslagleggingen, en er geen einde in zicht is.
Die zijn moeilijk te vinden in het doolhof van aanbieders die dit soort problematieken als verdienmodel hebben...
Nummer*Zoveel schreef:
27-04-2019 10:23
Die kosten lopen alleen op bij elke nieuwe handeling die de deurwaarder moet verrichten om het geld te innen voor het slachtoffer. Waarom zouden zij gratis moeten werken?
Waar zeg ik gratis?
SallySpectra* schreef:
27-04-2019 10:25
Waar zeg ik gratis?
Nee, dat zeg je niet. Maar wat ik zeg, is dat de tarieven niet bizar hoog zijn als je ze per handeling bekijkt, en dat ze dus logischerwijs verder oplopen naarmate er meer handelingen moeten worden verricht.
Nummer*Zoveel schreef:
27-04-2019 10:35
Nee, dat zeg je niet. Maar wat ik zeg, is dat de tarieven niet bizar hoog zijn als je ze per handeling bekijkt, en dat ze dus logischerwijs verder oplopen naarmate er meer handelingen moeten worden verricht.
Ja en in de praktijk leidt dat tot heel hoog oplopende incassokosten (wat dus iets anders is dan de ambtshandelingen en waar ook kosten voor worden gerekend) en kosten voor beslag e.d. Mede omdat sommige incassobureaus en deurwaarders hier een interessant verdienmodel van hebben gemaakt en er wel degelijk een slaatje uit slaan.

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat die jongen superzielig is en geen blaam treft.
SallySpectra* schreef:
27-04-2019 10:39
Ja en in de praktijk leidt dat tot heel hoog oplopende incassokosten (wat dus iets anders is dan de ambtshandelingen en waar ook kosten voor worden gerekend) en kosten voor beslag e.d. Mede omdat sommige incassobureaus en deurwaarders hier een interessant verdienmodel van hebben gemaakt en er wel degelijk een slaatje uit slaan.
Ik snap echt het probleem niet. Waarom zou een commercieel bedrijf geen geld mogen verdienen aan diens business? Elk commercieel bedrijf maakt als het goed is winst. Het zijn tenslotte geen ambtenaren.
patchouli_ schreef:
27-04-2019 09:33
Sterker nog: ik heb alleen de trailer gezien.
Zolang hij vindt dat ze “kanker gewoon hun werk moeten doen” en “fuckin hem gewoon moeten helpen” neemt hij naar mijn idee nog steeds geen verantwoordelijkheid voor zijn verleden.
Echt volkomen respectloos ja, dat taalgebruik. En dat bij de EO :)
Aan de reacties te zien hebben niet veel mensen de twee documentaires gezien. Jammer. En je kan afknappen op het taalgebruik na het zien van de trailer maar het is een treurig verhaal van iemand die probeert goede keuzes te maken na fouten uit zijn verleden een waar hij echt heel erg hard zijn best voor doet. Dat is in Nederland blijkbaar niet de makkelijkste weg. En dat vind ik schrijnend. Ik zie dat hij veel credit heeft van de mensen om zich heen in de documentaire. Dat zal vast niet voor niets zijn. Als ik de documentaire zie, snap ik wel dat mensen met minder uithoudingsvermogen en hulp weer foute keuzes maken.
jippie55 schreef:
27-04-2019 11:30
Aan de reacties te zien hebben niet veel mensen de twee documentaires gezien. Jammer. En je kan afknappen op het taalgebruik na het zien van de trailer maar het is een treurig verhaal van iemand die probeert goede keuzes te maken na fouten uit zijn verleden een waar hij echt heel erg hard zijn best voor doet. Dat is in Nederland blijkbaar niet de makkelijkste weg. En dat vind ik schrijnend. Ik zie dat hij veel credit heeft van de mensen om zich heen in de documentaire. Dat zal vast niet voor niets zijn. Als ik de documentaire zie, snap ik wel dat mensen met minder uithoudingsvermogen en hulp weer foute keuzes maken.
Agree....

En nogmaals, yes, hij moet verantwoordelijkheid nemen en tot de cent af betalen. Maar wat ook in de docu te zien is, is dat het systeem dusdanig rigide is en geen uitweg biedt voor mensen die het wel willen oplossen, maar dat niet meteen kunnen. Het lijkt op een gegeven moment alsof hij het zelf heeft gefixt op een manier dat hij gewoon alles kan afbetalen maar zonder het dat er verschillende schuldeisers in de rij staan die allemaal nu betaald moeten worden (en als dat niet nu lukt, lopen de schulden alleen maar verder op). Alleen blijkt een paar weken later dat er toch weer uit andere hoeken schuldeisers komen die hij (en ook niet de maatschappelijk werker die hem bij staat) kon zien aankomen in het adminstratieve ondoorzichtige oerwoud. En wat betreft taalgebruik, nee niet netjes maar waarschijnlijk zou ik ook zo klinken als ik in een niet al te beste omgeving in Rotterdam Zuid was opgegroeid...
laaraa schreef:
27-04-2019 13:45
Alleen blijkt een paar weken later dat er toch weer uit andere hoeken schuldeisers komen die hij (en ook niet de maatschappelijk werker die hem bij staat) kon zien aankomen in het adminstratieve ondoorzichtige oerwoud.
Dat is natuurlijk onzin. De schuldeisers komen echt niet vanuit het niets opeens geld opeisen. Dat betekent gewoon dat hij onvoldoende inzicht heeft in de omvang van zijn schulden.
Nummer*Zoveel schreef:
27-04-2019 13:52
Dat is natuurlijk onzin. De schuldeisers komen echt niet vanuit het niets opeens geld opeisen. Dat betekent gewoon dat hij onvoldoende inzicht heeft in de omvang van zijn schulden.
Heb je de docu gezien?
Kennelijk is het in zijn situatie het voor niemand te begrijpen of goed te doorzien, de gemeentelijke kredietbank niet, de maatschappelijk werker en nee, ook voor hem niet. Ja, natuurlijk is dat onzin, maar het is dus wel wat er aan de hand is.
Nummer*Zoveel schreef:
27-04-2019 10:35
Als er geen geld is, heeft het geen nut om nog maar meer handelingen te verrichten. Dan is het handelingen verrichten om het handelingen verrichten. Dat vind ik heel fout.
Als daardoor schulden oplopen of nieuwe schulden ontstaan, ben je gewoon fout bezig als incasseerder, deurwaarder of soms zelfs bewindvoerder.
Ook kan dat nadelig zijn voor de oorspronkelijke schuldeiser die een dienst verricht heeft.

Pak het probleem in het begin, bij de oorsprong aan. Als de molens van aanmaningen, boetes, incassokosten, gerechtelijk procedures e.d. on hold gezet worden tot er goede begeleiding is en duidelijke afspraken zijn, moet het niet kunnen dat schulden oplopen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Nummer*Zoveel schreef:
27-04-2019 09:31
Nee maar het is natuurlijk van de zotte dat mensen met schulden tot hun pensioen alleen deurwaarders betalen en niet eens toekomen aan het afbetalen van de uiteindelijke schuld.
Ik heb me hier een aantal jaren mee bezig gehouden en het is echt idioot. Op bedragen van origineel 50 euro betalen mensen letterlijk duizenden euro's extra. Als je mensen hun schuld geschiedenis gaat uitpluizen, en dan had ik nog mensen die graag wilden afbetalen, kwam je erachter dat het echte bedrag, zeg 5000 euro, in feite al helemaal was afbetaald en dat mensen al tien jaar aan het afbetalen waren en de schuld, terwijl ze dus aflossen, ondertussen in totaal nog 10.000 was.
Dat heeft niks meer met redelijkheid of eerlijkheid te maken of iets afbetalen, het is gewoon een verdienmodel ten koste van met name de armere mensen in dit land.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven