2 Doc: Lost boys - 5 jaar later
vrijdag 26 april 2019 om 23:08
Ik heb net met stijgende verbazing zitten kijken naar deze docu. Mijn god wat is het systeem in NL een puinzooi. En dan druk ik me nog voorzichtig uit. Voor wie de docu niet kent, hier te zien:
https://portal.eo.nl/over-de-eo/pers/ar ... -rolmodel/
Gaat over een jongen Demo, die hele foute keuzes heeft gemaakt, zeg 5 a 10 jaar terug. Is nu al jaren bezig om alles recht te breien, zijn schulden af te betalen, werkt als een malle, maar zijn schulden zijn in de laatste 5 jaar van 30.000 opgelopen naar 60.000 euro. Ondanks dat hij 1.000 euro per maand gemiddeld heeft afbetaald. Waarom? Omdat er via tig deurwaarders, schuldeisers etc geld word geëist, loonbeslag, kosten erbij etc etc. Niet over een week/maand/jaar willen ze geld, nee allemaal nu. Afbetalingsregeling? Kan niet. Welke idioot verzint dat? Iedereen snapt toch dat je dat zo NEVER kunt afbetalen? En in de schuldsanering mag hij niet ivm strafblad.
Om te huilen echt. Hij doet zo zijn best, is een aanstormend radio talent, en op deze manier help je iemand toch de verdoemenis in? Aan het eind lijkt het beter te gaan, en dan weer een klap. Ik kan er met mijn kop werkelijk niet bij. Ik dacht aan 'papa Jay' en zijn ton die even ge-crowdfund werd. Waarom kan dat voor deze gozer niet? Die gun ik het echt.
Ik vond een get funded actie voor hem:
https://getfunded.nl/campagne/3940-lost ... -voor-demo
Ik ken hem verder niet, heb er geen aandelen in. Nog niet eerder dat ik doneerde aan zo'n actie want daar voel ik me eigenlijk vrijwel nooit toe geroepen. Tot nu. Ik hoop dat er meerdere zijn die zo denken. Vandaar mijn topic.
#doeslief
https://portal.eo.nl/over-de-eo/pers/ar ... -rolmodel/
Gaat over een jongen Demo, die hele foute keuzes heeft gemaakt, zeg 5 a 10 jaar terug. Is nu al jaren bezig om alles recht te breien, zijn schulden af te betalen, werkt als een malle, maar zijn schulden zijn in de laatste 5 jaar van 30.000 opgelopen naar 60.000 euro. Ondanks dat hij 1.000 euro per maand gemiddeld heeft afbetaald. Waarom? Omdat er via tig deurwaarders, schuldeisers etc geld word geëist, loonbeslag, kosten erbij etc etc. Niet over een week/maand/jaar willen ze geld, nee allemaal nu. Afbetalingsregeling? Kan niet. Welke idioot verzint dat? Iedereen snapt toch dat je dat zo NEVER kunt afbetalen? En in de schuldsanering mag hij niet ivm strafblad.
Om te huilen echt. Hij doet zo zijn best, is een aanstormend radio talent, en op deze manier help je iemand toch de verdoemenis in? Aan het eind lijkt het beter te gaan, en dan weer een klap. Ik kan er met mijn kop werkelijk niet bij. Ik dacht aan 'papa Jay' en zijn ton die even ge-crowdfund werd. Waarom kan dat voor deze gozer niet? Die gun ik het echt.
Ik vond een get funded actie voor hem:
https://getfunded.nl/campagne/3940-lost ... -voor-demo
Ik ken hem verder niet, heb er geen aandelen in. Nog niet eerder dat ik doneerde aan zo'n actie want daar voel ik me eigenlijk vrijwel nooit toe geroepen. Tot nu. Ik hoop dat er meerdere zijn die zo denken. Vandaar mijn topic.
#doeslief
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

zaterdag 27 april 2019 om 14:56
Ja heel sneu, die staan ook achteraan bij het verdelen als er wel een regeling wordt getroffen of schuldsanering. Eerst de overheid, dan de incassokosten voor de overheid, dan de deurwaarders van preferente schuldeisers, dan de preferente schuldeisers en wat er overblijft gaat naar de rest (de deurwaarders van de rest vaak).
Ik heb weleens regelingen van 5 euro per maand afgesproken zodat ze toch maar mee bleven doen. Dat geld is dus niet voor de schuldeiser maar voor de deurwaarder
Die verkopen die schulden dan ook weer aan elkaar etc.
zaterdag 27 april 2019 om 14:56
Tsjah ik heb een langere tijd bij een groot bedrijf gewerkt en hier kwam het echt heel vaak voor dat we zeer lang op ons geld moesten wachten. Intussen moesten de leveranciers en het personeel gewoon betaald worden en waren de goederen al in het bezit van de schuldenaar.
Als bedrijf heb je de leveranciers al betaald terwijl de schuldenaar dit nog niet gedaan heeft. Moet je als bedrijf dan maar rustig maanden al dan niet jaren op je geld wachten zonder extra kosten in rekening te brengen? Dat kost een bedrijf gewoon de kop!
Zelfs bij schuldenaren waarvan een schuldhulpverleningstraject opgestart waren duurde het zeer lang voordat een eerste (miniscule) betaling gedaan werd. Daarnaast werd regelmatig maar een klein deel van het totale bedrag voldaan en konden we naar de rest van het geld fluiten.
Het ging hier vaak om mensen die achteraf aangaven te weinig geld te hebben en die luxe kleding en electronica hadden gekocht. En ja wij stuurden verschillende herinneringen, waren flexibel met een kort uitstel en brachten de wettelijke incassokosten in rekening. Op een gegeven moment kun je als bedrijf gewoon niet anders.
Als bedrijf heb je de leveranciers al betaald terwijl de schuldenaar dit nog niet gedaan heeft. Moet je als bedrijf dan maar rustig maanden al dan niet jaren op je geld wachten zonder extra kosten in rekening te brengen? Dat kost een bedrijf gewoon de kop!
Zelfs bij schuldenaren waarvan een schuldhulpverleningstraject opgestart waren duurde het zeer lang voordat een eerste (miniscule) betaling gedaan werd. Daarnaast werd regelmatig maar een klein deel van het totale bedrag voldaan en konden we naar de rest van het geld fluiten.
Het ging hier vaak om mensen die achteraf aangaven te weinig geld te hebben en die luxe kleding en electronica hadden gekocht. En ja wij stuurden verschillende herinneringen, waren flexibel met een kort uitstel en brachten de wettelijke incassokosten in rekening. Op een gegeven moment kun je als bedrijf gewoon niet anders.

zaterdag 27 april 2019 om 15:13
Pardon? Het gros van de mensen heeft schulden, omdat ze op te grote voet leven. Mensen moeten eens gaan accepteren dat ze niet alles kunnen kopen en hebben wat ze zien. Daarbij denkt een grote groep dat geld en bezit status geeft, dat is toch echt een instellingspropbleem, mensen vinden dat ze rècht hebben op spullen en bezit. Dat heeft niets met armoede te maken.Het-groepje schreef: ↑27-04-2019 14:51Nee maar het is natuurlijk van de zotte dat mensen met schulden tot hun pensioen alleen deurwaarders betalen en niet eens toekomen aan het afbetalen van de uiteindelijke schuld.
Ik heb me hier een aantal jaren mee bezig gehouden en het is echt idioot. Op bedragen van origineel 50 euro betalen mensen letterlijk duizenden euro's extra. Als je mensen hun schuld geschiedenis gaat uitpluizen, en dan had ik nog mensen die graag wilden afbetalen, kwam je erachter dat het echte bedrag, zeg 5000 euro, in feite al helemaal was afbetaald en dat mensen al tien jaar aan het afbetalen waren en de schuld, terwijl ze dus aflossen, ondertussen in totaal nog 10.000 was.
Dat heeft niks meer met redelijkheid of eerlijkheid te maken of iets afbetalen, het is gewoon een verdienmodel ten koste van met name de armere mensen in dit land.
zaterdag 27 april 2019 om 18:12
Het punt is dat de kleine ondernemer die dringend op zijn geld zit te wachten simpelweg de procedures wel móet doorlopen om ooit nog iets van zijn geld terug te zien. Doet de ondernemer dat niet, dan draait deze op voor de schuld en de tot dan toe al gemaakte kosten. En dat kost geld, veel geld, dat in eerste instantie weer door diezelfde kleine ondernemer opgehoest moet worden. En die kleine ondernemer heeft geen toegang tot informatie over het vermogen van de schuldenaar om even te checken of het überhaupt zinvol is.simbalabimba schreef: ↑27-04-2019 14:05Als er geen geld is, heeft het geen nut om nog maar meer handelingen te verrichten. Dan is het handelingen verrichten om het handelingen verrichten. Dat vind ik heel fout.
Als daardoor schulden oplopen of nieuwe schulden ontstaan, ben je gewoon fout bezig als incasseerder, deurwaarder of soms zelfs bewindvoerder.
Ook kan dat nadelig zijn voor de oorspronkelijke schuldeiser die een dienst verricht heeft.
Pak het probleem in het begin, bij de oorsprong aan. Als de molens van aanmaningen, boetes, incassokosten, gerechtelijk procedures e.d. on hold gezet worden tot er goede begeleiding is en duidelijke afspraken zijn, moet het niet kunnen dat schulden oplopen.
zaterdag 27 april 2019 om 18:16
Dat is helemaal niet van de zotte. Het is van de zotte dat de kleine ondernemer al die tijd op zijn geld zit te wachten en ondertussen wel alle kosten en verliezen voor diens rekening mag nemen.Het-groepje schreef: ↑27-04-2019 14:51Nee maar het is natuurlijk van de zotte dat mensen met schulden tot hun pensioen alleen deurwaarders betalen en niet eens toekomen aan het afbetalen van de uiteindelijke schuld.
zaterdag 27 april 2019 om 19:57
Precies dit dus.jippie55 schreef: ↑27-04-2019 11:30Aan de reacties te zien hebben niet veel mensen de twee documentaires gezien. Jammer. En je kan afknappen op het taalgebruik na het zien van de trailer maar het is een treurig verhaal van iemand die probeert goede keuzes te maken na fouten uit zijn verleden een waar hij echt heel erg hard zijn best voor doet. Dat is in Nederland blijkbaar niet de makkelijkste weg. En dat vind ik schrijnend. Ik zie dat hij veel credit heeft van de mensen om zich heen in de documentaire. Dat zal vast niet voor niets zijn. Als ik de documentaire zie, snap ik wel dat mensen met minder uithoudingsvermogen en hulp weer foute keuzes maken.
Echt, wat een reacties hiertussen zeg, bah. Zo zwart wit. Natuurlijk moet iemand die fouten ( en ook dit is niet zo zwart wit, je wil niet weten om welke redenen mensen in de schulden komen en dat kan echt iedereen overkomen hoor) maakt op de blaren zitten. Maar het moet ook mogelijk zijn om weer uit die ellende te kunnen krabbelen. En dat is dan vaak onmogelijk vanwege de vertiendubbeling van de schulden.
Ik vind ook dat ze hun schuld moeten terug betalen. Maar al die extra kosten die erbij komen gaat echt nergens over. Echt uitzichtloos.

zaterdag 27 april 2019 om 20:04
Ook.Nummer*Zoveel schreef: ↑27-04-2019 18:16Dat is helemaal niet van de zotte. Het is van de zotte dat de kleine ondernemer al die tijd op zijn geld zit te wachten en ondertussen wel alle kosten en verliezen voor diens rekening mag nemen.

zondag 28 april 2019 om 00:37
Helemaal mee eens. En hoe knap van hem dat hij een aanvraag bij de bank heeft ingediend en er alles aan doet om schuldenvrij te komen zonder hulp van welke instantie dan ook en zonder ook maar iets van opvoeding of normaal sociaal netwerk in het verleden. Hoe vaak hij niet heeft overwogen om maar weer het criminele pad op te gaan en toch de zelfbeheersing heeft om daar niet voor te kiezen, hoe makkelijk het ook zal zijn om aan meer geld te komen. Ik heb gedoneerd en ik ben er bijna zeker van dat deze jongen/man het wel gaat redden.Het-groepje schreef: ↑27-04-2019 07:07Ik ken deze casus niet maar ik vind het inderdaad schandalig dat in NL schulden een verdienmodel zijn.
Er wordt exorbitant veel geld aan verdiend, door die stomme mentaliteit van 'eigen schuld en niet mijn probleem' boeit niemand het iets.
Terwijl dit de samenleving ook ongelofelijk veel geld kost, niet allen het individu. Naast dat het gewoon volstrekt asociaal is om mensen die in de schulden zijn geraakt nog schandaliger er te behandelen dan mensen die een daadwerkelijk misdrijf hebben gepleegd
(die mogen na een aantal jaren weer met een schone lei. Ik ken mensen die vanwege dingen uit hun tienertijd tot hun pensioen op leefgeld zitten van 50 per week)
alleen om wat zakkenvullende deurwaarders te betalen
(de schuldeiser zelf krijgt namelijk zelden zijn geld terug).
Op dit forum wordt dit helaas niet begrepen. Mensen denken dat het een verdienste is om geen schulden te hebben.
Ik hoop dat die crowdfunding wat oplevert.
En nee, het past niet bij een 23 jarige om alles zomaar over de reling te flikkeren maar door drugsgebruik wordt je lichamelijk wel ouder maar je geestelijke leeftijd staat dan toch een paar jaartjes stil.

zondag 28 april 2019 om 08:05
Precies........ Dit was gewoon weer het zoveelste zelfde 'soort jongen' (ik zal het maar even diplomatiek zeggen)' . Geen enkel medelijden met die ex-gangstertjes. Moet je maar normaal leven in plaats van een strafblad opbouwen en het crimineeltje lopen uithangen, dan heb je ook al die sores niet later.Nummer*Zoveel schreef: ↑27-04-2019 09:28Het lijkt me toch vrij logisch dat je in de problemen komt als je foute keuzes maakt door o.a. een strafblad op te bouwen en veel meer geld uit te geven dan dat je hebt. En dat je als wanbetaler vervolgens zelf op mag draaien voor de kosten die de andere partij moet maken om de schuld bij jou te incasseren, dat lijkt me toch ook niet meer dan normaal.
Hoe kun je dan in hemelsnaam met een beschuldigende vinger wijzen naar “het systeem”; wetgeving, hulpverlening, en de deurwaarders? Serieus? Het moet toch niet gekker worden! Er is echt niemand verantwoordelijk voor die jongen zijn ellende behalve hij zelf!
Laten we alsjeblieft ophouden met dit soort jongens als zielig te bestempelen. Zielig zijn de slachtoffers die jaren achter hun geld aan kunnen jagen en er zelden iets van terug zien.
Nope, geen enkel greintje medelijden mee. Nooit gehad ook. Is ook veelzeggend dat je van te voren al weet dat het weer zo n zelfde typetje is. In 1 woord

anoniem_164584 wijzigde dit bericht op 28-04-2019 08:09
0.04% gewijzigd

zondag 28 april 2019 om 08:07
En dit allemaal ja.patchouli_ schreef: ↑27-04-2019 09:33Zolang hij vindt dat ze “kanker gewoon hun werk moeten doen” en “fuckin hem gewoon moeten helpen” neemt hij naar mijn idee nog steeds geen verantwoordelijkheid voor zijn verleden.
Die problemen zijn van hemzelf, niet van de maatschappij. Dat hij de ongelofelijke shit waar hij zelf in gekropen is na 5 jaar niet kwijt is, is zijn eigen schuld, niet die van de schuldeisers en de hulpverleners.
Helaas pindakaas, grote problemen veroorzaken is heel lang last houden van die problemen. Geen andere weg zien dan de criminaliteit om het op te lossen is pure hulpverlening chantage en slachtoffergedrag.
Je kunt je niet jaren misdragen, de beest uithangen, schulden maken en verwachten dat zodra je een beetje je best gaat doen, de maatschappij je rotzooi opruimt. Een grote puinzooi betekent lang en hard moeten werken en knokken om er weer uit te komen. Hoe groter de puinzooi, hoe langer dat duurt.
Uitschot.
En we hebben zeker niet gekeken omdat we het niet met de over-de-bol-aai meningen eens zijn?
Ik wel degelijk gekeken en werd alleen maar weer meer bevestigd in wat ik al vond.

zondag 28 april 2019 om 15:51
Tja, er zijn ook mensen die vinden dat de bank schuldig is als huizen onder water komen te staan en mensen van hun huis af willen. Die vinden dat zij simpelweg de sleutel bij de bank op de balie kunnen leggen en zeggen: asjeblief, hier heb je het huis, en ik betaal geen dubbeltje meer. Had je me maar niet zoveel moeten lenen...
Tussen zwart en wit liggen heel veel vormen van grijs gebied.
Een jongeman die criminaliteit als oplossing heeft gezien om zijn verslaving te financieren is eerder regel dan uitzondering. Werken is geen optie want salaris is niet voldoende, prostitutie kiezen de meesten ook niet voor, en afkicken willen ze niet.
Zo’n jongen heeft jarenlang totale schijt aan een ander gehad, en daarom een berg schuldeisers die in zijn nek hijgen. Hij lijkt zich niet bewust van zijn houding, want schelden op mensen die hun geld willen, is geen oplossing.
Is dat raar? Een schuldeiser heeft een legale weg bewandeld om zijn geld terug te krijgen. Moet je dié dan de schuld geven van de puinhoop die die jongen zélf veroorzaakt heeft? Die programmamakers kunnen beter de juiste weg in beeld brengen. Waar kun je heen in zo’n geval. Hoe los je dit op?
Het is een incompleet beeld en een gemiste kans. Er zijn massa’s mensen gebaat bij weten waar ze heen kunnen in zo’n geval....
Tussen zwart en wit liggen heel veel vormen van grijs gebied.
Een jongeman die criminaliteit als oplossing heeft gezien om zijn verslaving te financieren is eerder regel dan uitzondering. Werken is geen optie want salaris is niet voldoende, prostitutie kiezen de meesten ook niet voor, en afkicken willen ze niet.
Zo’n jongen heeft jarenlang totale schijt aan een ander gehad, en daarom een berg schuldeisers die in zijn nek hijgen. Hij lijkt zich niet bewust van zijn houding, want schelden op mensen die hun geld willen, is geen oplossing.
Is dat raar? Een schuldeiser heeft een legale weg bewandeld om zijn geld terug te krijgen. Moet je dié dan de schuld geven van de puinhoop die die jongen zélf veroorzaakt heeft? Die programmamakers kunnen beter de juiste weg in beeld brengen. Waar kun je heen in zo’n geval. Hoe los je dit op?
Het is een incompleet beeld en een gemiste kans. Er zijn massa’s mensen gebaat bij weten waar ze heen kunnen in zo’n geval....
zondag 28 april 2019 om 16:24
Dat kan allemaal wel zo zijn wat jullie zeggen ( harde woorden). Maar wat is dan volgens jullie de oplossing?
Voor jonge mannen die hun leven weer op de rit willen krijgen?
Met de houding die de meeste hier hebben ( eigen schuld, zoek het maar uit) is de kans groot dat ze weer vervallen in crimineel gedrag. En daar ben je zelf dus ook de dupe van. Want als ze er op een eerlijke manier niet uit kunnen komen omdat de schulden zo extreem hoog zijn opgelopen door alle rentes.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de redenen waarom die jongens drugs gaan gebruiken.
Met de houding die de meeste hier hebben ( eigen schuld, zoek het maar uit) is de kans groot dat ze weer vervallen in crimineel gedrag. En daar ben je zelf dus ook de dupe van. Want als ze er op een eerlijke manier niet uit kunnen komen omdat de schulden zo extreem hoog zijn opgelopen door alle rentes.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de redenen waarom die jongens drugs gaan gebruiken.

zondag 28 april 2019 om 16:31
Dat is niet de verantwoording van wie dan ook, behalve diegene zelf. En een applaus omdat iemand geen crimineel wordt is sowieso kolder natuurlijk.Anna1083 schreef: ↑28-04-2019 16:24Dat kan allemaal wel zo zijn wat jullie zeggen ( harde woorden). Maar wat is dan volgens jullie de oplossing?
De oplossing is er niet zolang status afhangt van bezit en geld. Aangezien de rapcultuur dat nog steeds propageert en ook het soort kneuzen als Boef als helden gezien worden blijft het zoals het is.

zondag 28 april 2019 om 20:03
Dat hoéft niet zo te zijn, áls die programmamakers de complete weg in beeld brengen. De goede en de slechte afloop, die allebei mogelijk zijn. Wat moet je doen en wat moet je niét doen. Zeker in de schuldenproblematiek hebben mensen geen idee waar ze heen kunnen, en wat er nodig is om hen er bovenop te helpen. Wat ze verwachten kunnen, en hoe zwaar dat gaat worden.Moire schreef: ↑28-04-2019 16:31Dat is niet de verantwoording van wie dan ook, behalve diegene zelf. En een applaus omdat iemand geen crimineel wordt is sowieso kolder natuurlijk.
De oplossing is er niet zolang status afhangt van bezit en geld. Aangezien de rapcultuur dat nog steeds propageert en ook het soort kneuzen als Boef als helden gezien worden blijft het zoals het is.
Een eerlijk en duidelijk advies, met een heldere uitleg, en de keuzes die de man f vrouw zelf mag maken...
zondag 28 april 2019 om 20:23
Die jongens kiezen voor drugs en kiezen voor crimineel gedrag. Dat doen ze toch echt zelf. Er zijn ook genoeg jongeren uit achterstandsmilieus die hele andere keuzes maken en wel een prima leven voor zichzelf op bouwen.Anna1083 schreef: ↑28-04-2019 16:24Dat kan allemaal wel zo zijn wat jullie zeggen ( harde woorden). Maar wat is dan volgens jullie de oplossing?
De oplossing is dat die jongens leren om zelf hun verantwoordelijkheid nemen. En zolang zij de schuld en ook de oplossing van al hun ellende buiten zichzelf blijven zoeken, hebben ze dus nog niets geleerd over die verantwoordelijkheid. Geld geven met dit soort acties helpt hen niet om die lessen over verantwoordelijkheid alsnog te leren, en maakt daarmee de kans alleen maar groter dat ze vroeg of laat weer een puinhoop van hun leven maken.

zondag 28 april 2019 om 20:30
Laat deze jongen maar lang op de blaren zitten en afbetalen tot de laatste cent. Hij heeft er tenslotte zelf een puinzooi van gemaakt. Dan een mooie docu maken als lesmateriaal voor scholieren dat het verhaal vanaf het begin vertelt en hoe je in de problemen komt door domme keuzes en onverantwoordelijk gedrag en hoe lang het traject duurt voor je eruit bent. Wat je hierdoor allemaal zou kunnen missen aan mooie kansen etc.
Dan ook de kant van de gedupeerden meenemen meenemen zodat jongeren inzien wat ze aanrichten bij de echte slachtoffers, de ondernemers dus.
Ik heb in mijn vorige baan veel met dit soort jongeren te maken gehad (ondersteunende rol voor jongerenwerkers). Situaties zijn triest maar ze krijgen kans op kans en dan nog een kans. Slechts een enkeling komt er uit, meesten blijven domme keuzes maken, pakken hun kansen niet, komen hun afspraken niet na etc.
Ik ben de eerste die mensen heel graag begeleidt en motiveert maar er is een groep dat daar vaak een loopje meeneemt, de FY mentaliteit hebben (zo vaak gehoord!) en die verdienen wat mij betreft geen kans meer. Het kost klauwen met geld.
Dan ook de kant van de gedupeerden meenemen meenemen zodat jongeren inzien wat ze aanrichten bij de echte slachtoffers, de ondernemers dus.
Ik heb in mijn vorige baan veel met dit soort jongeren te maken gehad (ondersteunende rol voor jongerenwerkers). Situaties zijn triest maar ze krijgen kans op kans en dan nog een kans. Slechts een enkeling komt er uit, meesten blijven domme keuzes maken, pakken hun kansen niet, komen hun afspraken niet na etc.
Ik ben de eerste die mensen heel graag begeleidt en motiveert maar er is een groep dat daar vaak een loopje meeneemt, de FY mentaliteit hebben (zo vaak gehoord!) en die verdienen wat mij betreft geen kans meer. Het kost klauwen met geld.

zondag 28 april 2019 om 20:41
De oplossing zou zijn om daadwerkelijk je schouders eronder te zetten. En dat heb ik in het verleden ook veel jongeren zien doen (ander werk) en die hadden doorgaans minder capaciteiten dan die Demo (Die overigens volgens eigen zeggen alleen maar blowtjes rookte en niet zijn eigen ‘shit’ voor de verkoop ‘sampelde’). Ze kozen ervoor om zo snel mogelijk aan de bak te gaan waarbij ze zoveel mogelijk verdienden. Om van de schuld af te komen (lange termijn) en al die hulpverleners uit hun nek (mooi vooruitzicht). Die werkten hun knieën en rug kapot als stratenmaker of sjouwer in de bouw, die werkten hun handen rauw bij de meest gore schoonmaakklussen. En er hebben ook heel wat meiden de hoer gespeeld om de route nog verder in te korten (voor die heren die op Viva nog geloven dat de Nederlandse prostituée vol overtuiging kiest voor haar mètier).Anna1083 schreef: ↑28-04-2019 16:24Dat kan allemaal wel zo zijn wat jullie zeggen ( harde woorden). Maar wat is dan volgens jullie de oplossing?
Ze zullen ook heus wel gedroomd hebben van een carrière als DJ of rappert maar kozen voor een kortere route. Niet de ‘ik doe wat IK wil en geen droog brood gaat opleveren en waarvoor ik ga lenen’ maar de ‘nu bikkelen, over acht jaar ben ik ook nog jong maar wel van die schulden af’.
Die zie je op hun 32e niet op de televisie krijsen dat het allemaal de schuld van die anderen is en dat iedereen maar de K kan krijgen.

zondag 28 april 2019 om 21:27
Heb beide docu's gezien, tenenkrommend hoe hij van het kastje naar de muur wordt gestuurd als hij een regeling probeert te treffen aan de telefoon..laaraa schreef: ↑27-04-2019 14:01Heb je de docu gezien?
Kennelijk is het in zijn situatie het voor niemand te begrijpen of goed te doorzien, de gemeentelijke kredietbank niet, de maatschappelijk werker en nee, ook voor hem niet. Ja, natuurlijk is dat onzin, maar het is dus wel wat er aan de hand is.
Ik gun hem een goede regeling bij de bank zodat hij weet: over 5 jaar is alles afbetaald, klaar.
Gun ik iedereen die hoe dan ook in zo'n situatie zit; er moet wel een uitweg zijn. Tenzij de bekeuringen weer binnenstromen terwijl je nog aan het betalen bent: dan doe je zelf de kraan verder open als je even stopt met dweilen a.h.w.

zondag 28 april 2019 om 21:41
Daar heb je wel gelijk in maar in de docu hebben ze nergens werk voor hem, niet bij uitzendbureau's of hij wordt afgewezen bij sollicitaties.lemoos2 schreef: ↑28-04-2019 20:41De oplossing zou zijn om daadwerkelijk je schouders eronder te zetten. En dat heb ik in het verleden ook veel jongeren zien doen (ander werk) en die hadden doorgaans minder capaciteiten dan die Demo (Die overigens volgens eigen zeggen alleen maar blowtjes rookte en niet zijn eigen ‘shit’ voor de verkoop ‘sampelde’). Ze kozen ervoor om zo snel mogelijk aan de bak te gaan waarbij ze zoveel mogelijk verdienden. Om van de schuld af te komen (lange termijn) en al die hulpverleners uit hun nek (mooi vooruitzicht). Die werkten hun knieën en rug kapot als stratenmaker of sjouwer in de bouw, die werkten hun handen rauw bij de meest gore schoonmaakklussen. En er hebben ook heel wat meiden de hoer gespeeld om de route nog verder in te korten (voor die heren die op Viva nog geloven dat de Nederlandse prostituée vol overtuiging kiest voor haar mètier).
Ze zullen ook heus wel gedroomd hebben van een carrière als DJ of rappert maar kozen voor een kortere route. Niet de ‘ik doe wat IK wil en geen droog brood gaat opleveren en waarvoor ik ga lenen’ maar de ‘nu bikkelen, over acht jaar ben ik ook nog jong maar wel van die schulden af’.
Die zie je op hun 32e niet op de televisie krijsen dat het allemaal de schuld van die anderen is en dat iedereen maar de K kan krijgen.
Vanwege zijn verleden, hij zegt ook: 'ze durven het gewoon niet aan met me' als ik me goed herinner.
Ik dacht ook: zou ik hem aannemen als ik een bedrijf had?
Ik weet het niet eerlijk gezegd... een terugval en ik zit met de ellende. En ze vallen nogal eens terug, dat is de realiteit.
Moeilijk!!
zondag 28 april 2019 om 23:01
En hoe komen die werkgevers en bureaus dan achter dat verleden? Want in NL kun je dat echt nergens checken, hoor. Hoogstens met een VOG, maar die kan alleen aangevraagd worden voor functies waarbij dat relevant is, en vervolgens krijg je ook alleen informatie die weer relevant is voor zo’n functie.SadButTrue999 schreef: ↑28-04-2019 21:41Daar heb je wel gelijk in maar in de docu hebben ze nergens werk voor hem, niet bij uitzendbureau's of hij wordt afgewezen bij sollicitaties.
Vanwege zijn verleden, hij zegt ook: 'ze durven het gewoon niet aan met me' als ik me goed herinner.
zondag 28 april 2019 om 23:09
Mwah, niet aan de bak kunnen komen of niet aan de bak willen komen?SadButTrue999 schreef: ↑28-04-2019 21:41Daar heb je wel gelijk in maar in de docu hebben ze nergens werk voor hem, niet bij uitzendbureau's of hij wordt afgewezen bij sollicitaties.
Ik dacht ook: zou ik hem aannemen als ik een bedrijf had?
Ik weet het niet eerlijk gezegd... een terugval en ik zit met de ellende. En ze vallen nogal eens terug, dat is de realiteit.
Moeilijk!!
Ik werk zelf bij een bedrijf waar gewoon écht gewerkt moet worden en waar vrijwel iedereen die bereidt is zijn handen te laten wapperen vandaag nog kan beginnen.
En dit is letterlijk, er wordt niet gekeken naar je afkomst, niet naar je kleur, er wordt niet om een VOG gevraagd.
Als je gewoon kan werken (Soms hard en lang) ben je van harte welkom!
En ik heb het hier niet over een louche koppelbaas maar over een middelgroot, internationaal opererend bedrijf.
Lijkt mij sterk dat dit bedrijf hier de enige in is...
What have we done....

zondag 28 april 2019 om 23:32
Hoe zou zijn cv eruitzien... roept vast vragen op.Nummer*Zoveel schreef: ↑28-04-2019 23:01En hoe komen die werkgevers en bureaus dan achter dat verleden? Want in NL kun je dat echt nergens checken, hoor. Hoogstens met een VOG, maar die kan alleen aangevraagd worden voor functies waarbij dat relevant is, en vervolgens krijg je ook alleen informatie die weer relevant is voor zo’n functie.
Liegen mag niet.
Het is al tig jaren geleden dat ik voor een uitzendbureau werkte of van baan veranderde maar voor iedere nieuwe werkgever moest ik toch echt een VOG aanvragen.
Of hij was 2 jaar geldig dat weet ik niet meer maar heb er vaker één aan moeten vragen.
Nooit een probleem geweest maar ik weet ook van magazijnmedewerkers die geen VOG konden overleggen en daarom konden vertrekken. Voor een uitzendbureau, ze waren er doodziek van. De medewerkers van het uitzendbureau ook trouwens.
Terwijl ze al aan het werk waren een paar weken, op tijd kwamen en hun werk deden.. echt, valt niet mee met zo'n verleden.

zondag 28 april 2019 om 23:41
Ik hoop het!nbk schreef: ↑28-04-2019 23:09Mwah, niet aan de bak kunnen komen of niet aan de bak willen komen?
Ik werk zelf bij een bedrijf waar gewoon écht gewerkt moet worden en waar vrijwel iedereen die bereidt is zijn handen te laten wapperen vandaag nog kan beginnen.
En dit is letterlijk, er wordt niet gekeken naar je afkomst, niet naar je kleur, er wordt niet om een VOG gevraagd.
Als je gewoon kan werken (Soms hard en lang) ben je van harte welkom!
En ik heb het hier niet over een louche koppelbaas maar over een middelgroot, internationaal opererend bedrijf.
Lijkt mij sterk dat dit bedrijf hier de enige in is...
Het is echt lang geleden dat ik voor het laatst gesolliciteerd heb

Nu vraag ik me af of hij zijn huidige baantje zou laten schieten voor een beter betaalde baan (40 uur p.w.) bij het bedrijf waar jij werkt..
Als het antwoord 'nee' zou zijn zou ik ook denken: ja jongen zoek het dan maar uit, niet alles is leuk in het leven: eerst afrekenen met het verleden.
Mocht hij dan zeggen ja maar: ik zit op de HBO en dit past beter bij me zou hij mijn sympathie kwijt zijn.
Eerst problemen oplossen.
Er zitten ook heel wat geschoolde kunstenaars op kantoor en schilderen of beeldhouwen elke vrije minuut, hopend dat ze er ooit van kunnen leven..
zondag 28 april 2019 om 23:45
Ik heb niet verder gekeken dan de trailer omdat meer dan 30 jaar ervaring met probleemjongeren in verschillende disciplines en inmiddels vanuit justitie er voor zorgden dat die twee uitspraken voor mij het beeld al heel redelijk konden schetsen.
Hij neemt geen verantwoordelijkheid en vindt dat de hulpverlening zijn probleem moet oplossen.
Een jongere, jongvolwassene, die écht verantwoordelijkheid neemt, doet dat op een andere manier. En als je ziet dat dat gebeurt, dan mag er van mij een batterij hulp en ondersteuning in om zo’n joch te helpen het waar te maken. Als je dat niet ziet, gooi je er als maatschappij een flink bedrag in, nog los van de enorme hoeveelheid energie van de hulpverleners die proberen dit soort knullen te helpen, zonder ook maar enig uitzicht op resultaat.
Wat wel de oplossing is? Investeren in preventieve aanpak. Maar er zullen altijd jongens blijven waar geen oplossing voor is, niet preventief en niet achteraf.