Entertainment alle pijlers

2Doc: TURN!

07-10-2019 21:29 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ouders van jeugdige topsporters worstelen met de hoge prijs die hun kinderen moeten betalen voor een plaats op het podium. Moet een kind koste wat het kost talenten ontwikkelen?
Wie kijkt ook? Ik vind het schokkend hoe sommige ouders en trainers met de kinderen omgaan.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
FoxtrotAlpha schreef:
08-10-2019 21:55
Misschien moet daar plezier bij die kinderen tegenover staan?!
Oh, dat had ik nog niet genoemd natuurlijk.

Ik begreep het in de context van: niet toereikende trainers en trainingen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-10-2019 19:44
dat zijn de uitzonderingen hoor. jury’s willen vooral meisjes, jongens en mannen zien. Vrouwen zijn vies, want bah borsten en billen. Seksisme van de hoogste categorie: https://www.volkskrant.nl/sport/vrouwel ... ~bd0b2992/
Dat is een artikel van 2004, dat is ruim 15 jaar geleden! Inmiddels behoorlijk achterhaald, leeftijden zijn wel degelijk omhoog gegaan. Ook steeds meer turnsters die meer dan 1 keer naar de olympische spelen gaan. Dat werd ' vroeger ' als onmogelijk geacht, turnsters gaan langer mee dan 15 jaar geleden. Turners gingen sowieso al langer mee en pieken vaak wat later.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
dagdromer1986 schreef:
08-10-2019 18:55
Goede documentaire, in de zin van dat de maakster zichzelf (en anderen) niet spaart. Het komt in beeld zoals het gaat.

Over wat er te zien was: de trainer reageert rustig, wel vrij hard, maar geen enorme boeman in mijn ogen.
De trainer is een schoolvoorbeeld van iemand met heel veel verstand van zijn vak, maar 0 verstand van pedagogiek.

En kind van 9 vragen om feedback terwijl je met drie man volwassen machtsvertoon zit, is gewoon een wassen neus en bedoeld om de ouders het idee te geven dat hun kind een keus had. Heeft echt niks met open staan voor feedback te maken.

Als je kind enorm veel talent heeft voor een sport en daar dingen voor wilt laten, dan zal dat hier en daar wel eens een traan opleveren, wat begrijpelijk is. Maar kinderen op deze manier over druk zetten, over hun grenzen heen walsen en fysiek pijn doen, daar heb ik echt geen goed woord voor over.
totallyfree schreef:
08-10-2019 12:35
maar ik heb het gevoel dat dit heel erg van die type ouders zijn die in een bepaald milieu zitten. Waarin het heel belangrijk is wat je doet en wat je kinderen doen. Jij moet de beste baan, de beste man, het mooiste huis, de hipste kleding en jouw kinderen moeten ook echt bijzonder zijn en alles uit zichzelf halen wat ze kunnen. En daar moet alles voor wijken.
Eens. Volledig eens.

Het waren echt allemaal van die zogenaamde 'blanke bekakte hoogopgeleide yuppen' . Ik heb ook niet 1 van die kinderen kind zien zijn. Walgelijk, ik vind dit echt een soort kindermishandeling.
BigLizzie schreef:
09-10-2019 07:13
Eens. Volledig eens.

Het waren echt allemaal van die zogenaamde 'blanke bekakte hoogopgeleide yuppen' . Ik heb ook niet 1 van die kinderen kind zien zijn. Walgelijk, ik vind dit echt een soort kindermishandeling.
Echt niet alleen kinderen met een dergelijke achtergrond doen aan topsport en ook bij al die anderen kinderen gaat het in veel gevallen zo. Het verwacht namelijk enorme offers, niet van het kind alleen, maar het hele gezin. Dus sowieso een bepaald soort mensen ;)
Ja, "wij" topsportouder(s) zijn eigenlijk allemaal EAUSM :yes: :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vooral stuitend vond was het kinderfeestje-gedoe!
Als die jongen nog 2 lessen nodig had om de beker te winnen, terwijl hij er al 8 mnd voor trainde, gaat er in mijn ogen iets mis.
Hij had er al klaar voor moeten zijn zeg maar...
Overigens had ik als ouder die verantwoordelijkheid genomen en niet het neergelegd bij een kind, die daarin geen beslissing kan maken.
broekrok schreef:
09-10-2019 09:25
Ja, "wij" topsportouder(s) zijn eigenlijk allemaal EAUSM :yes: :rofl:
:proud:
BigLizzie schreef:
09-10-2019 07:13
Eens. Volledig eens.

Het waren echt allemaal van die zogenaamde 'blanke bekakte hoogopgeleide yuppen' . Ik heb ook niet 1 van die kinderen kind zien zijn. Walgelijk, ik vind dit echt een soort kindermishandeling.
dat is ook logisch want mensen met meer geld doen hun kinderen eerder op sport en kunnen ook talentlessen, fysio en extra trainers betalen. Het is maar zelden dat Sjakie uit de achterbuurt excelleert. voetballerij is misschien de uitzondering op de regel maar dat komt omdat daar geld is om de kinderen al heel vroeg op te leiden.
Zeepdoos25 schreef:
09-10-2019 09:33
Wat ik vooral stuitend vond was het kinderfeestje-gedoe!
Als die jongen nog 2 lessen nodig had om de beker te winnen, terwijl hij er al 8 mnd voor trainde, gaat er in mijn ogen iets mis.
Hij had er al klaar voor moeten zijn zeg maar...
Dit inderdaad.

Als succes bij een wedstrijd bepaalt wordt door 1 training te missen in 8 hele maanden dan is die hele trainingsaanpak sowieso absurd. Die andere 7 maanden en 28 dagen zijn dan blijkbaar voor niks geweest als alles afhangt van die ene training.....

Ziek gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik zat gisteren naar de Nederlandse dames op het WK turnen in Stuttgart te kijken maar dat voelt opeens toch wel anders na de documentaire van 2Doc. Ik zou wel eens willen weten wat zo'n Sanne en Lieke Wevers van de documentaire vinden. Is dit herkenbaar voor hun, of is dit een uitzondering?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
BigLizzie schreef:
09-10-2019 10:50
Dit inderdaad.

Als succes bij een wedstrijd bepaalt wordt door 1 training te missen in 8 hele maanden dan is die hele trainingsaanpak sowieso absurd. Die andere 7 maanden en 28 dagen zijn dan blijkbaar voor niks geweest als alles afhangt van die ene training.....

Ziek gedoe
Ik begreep dat het meer om mentale focus zou gaan dan om de training zelf.
Dat het feestje zijn focus zou beinvloeden.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
09-10-2019 11:23
Ik zat gisteren naar de Nederlandse dames op het WK turnen in Stuttgart te kijken maar dat voelt opeens toch wel anders na de documentaire van 2Doc. Ik zou wel eens willen weten wat zo'n Sanne en Lieke Wevers van de documentaire vinden. Is dit herkenbaar voor hun, of is dit een uitzondering?

Daar ben ik sowieso benieuwd naar omdat zij getraind worden door hun vader.
Pivot! PIVOT!!!
Ik heb de docu nog niet durven kijken. Ik heb zelf van heel jongs af aan geturnd tot mijn 15e.
Ik ben nu een wrak, versleten gewrichten en meer pijnlijke ongemakken. Ik kan niet aantonen dat dit allemaal door het turnen komt maar heb wel altijd een vermoeden gehad.
Ook de kille trainers herken ik maar al te goed. Ben zelfs een keer geslagen en toen was daar voor mij de druppel en ben er accuut mee gestopt.
Gelukkig waren mijn ouders geen pushers maar zomaar stoppen met de sport was er ook niet bij.Ik vertelde thuis ook niet alles hoe t er aan toeging. Maar toen ik geslagen was zeiden mijn ouders ja kind blijf voortaan maar thuis.
Wie weet ga ik toch nog proberen om die docu te kijken vanavond.
Wish me luck.
anoniem_64989bb158d94 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 12:02
8.77% gewijzigd
mevrouwiglesias schreef:
09-10-2019 11:23
Ik zat gisteren naar de Nederlandse dames op het WK turnen in Stuttgart te kijken maar dat voelt opeens toch wel anders na de documentaire van 2Doc. Ik zou wel eens willen weten wat zo'n Sanne en Lieke Wevers van de documentaire vinden. Is dit herkenbaar voor hun, of is dit een uitzondering?
Ik denk dat er ook zeker andere, positieve verhalen over jonge topsporters zijn. De documentaire belicht maar 1 kant.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
09-10-2019 12:01
Ik denk dat er ook zeker andere, positieve verhalen over jonge topsporters zijn. De documentaire belicht maar 1 kant.
Dat klopt zeker. Maar deze documentaire gaat m.i. niet over jonge topsporters in het algemeen maar over jonge turntalenten.
Ik vraag me eerlijk gezegd ook af in hoeverre de regisseur Esther Pardijs de boel zo heeft gemonteerd dat het nu een shocking documentaire is geworden. Zij lijkt me stiekem wel een streberig typje dat graag een prijs wil winnen of zo.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
mevrouwiglesias schreef:
09-10-2019 12:11
Dat klopt zeker. Maar deze documentaire gaat m.i. niet over jonge topsporters in het algemeen maar over jonge turntalenten.
Ik vraag me eerlijk gezegd ook af in hoeverre de regisseur Esther Pardijs de boel zo heeft gemonteerd dat het nu een shocking documentaire is geworden. Zij lijkt me stiekem wel een streberig typje dat graag een prijs wil winnen of zo.
De gasten bij Pauw vinden het erg herkenbaar iig.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
09-10-2019 12:25
De gasten bij Pauw vinden het erg herkenbaar iig.
Ik vond die gasten bij Pauw sowieso bijzonder. Bijna iedereen vindt het een vreselijke documentaire maar Dennis van der Geest zit het te verdedigen. En trainer Arjan zit daar ook zonder blikken of blozen, zich er blijkbaar totaal niet van bewust wat voor tactloze hork hij is. De enige die naar mijn mening normaal reageert is Britt Dekker.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
mevrouwiglesias schreef:
09-10-2019 12:32
Ik vond die gasten bij Pauw sowieso bijzonder. Bijna iedereen vindt het een vreselijke documentaire maar Dennis van der Geest zit het te verdedigen. En trainer Arjan zit daar ook zonder blikken of blozen, zich er blijkbaar totaal niet van bewust wat voor tactloze hork hij is. De enige die naar mijn mening normaal reageert is Britt Dekker.
Precies. Dus zij vinden het heel normaal en zien dus niet iets nieuws of gemanipuleer. Anders hadden ze dat wel gemeld.
Alle reacties Link kopieren
Respect voor die ouders dat ze het goed vonden om zo neergezet te worden. Verder eens met de meesten, moeilijk om naar te kijken. Vreselijke ouders, zielige kinderen en horken van trainers. Ik vond het wel mooi dat Oscar aan het eind zegt dat ie bang is dat later blijkt dat hij het verkeerd heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
08-10-2019 17:28
Ik vond het echt een mooie documentaire, maar ik ben de enige volgens mij ;)
Wat doe vader zegt vond ik zo raak: kind geeft zoveel op en investeert zo veel, daar moet wat tegenover staan.

De koudheid van die trainers vond ik verschrikkelijk. Net alsof ze kinderen helemaal niet leuk vinden en het voor hun een taakstraf was.
Voelde ook wel alsof hij dacht dat medailles te koop zijn. Hij betaalt ervoor, kind traint enorm veel en dus moet er gewonnen worden.
Als een kind niet zo ver komt als vooraf ingeschat en gehoopt, kan dat allerlei oorzaken hebben en meestal is het een combinatie van factoren. Het is natuurlijk niet zo dat het per se aan de trainer ligt dat een kind het uiteindelijk toch niet redt. Ook als hij door precies de juiste persoon getraind wordt zijn er nooit garanties.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
09-10-2019 14:10
Voelde ook wel alsof hij dacht dat medailles te koop zijn. Hij betaalt ervoor, kind traint enorm veel en dus moet er gewonnen worden.
Als een kind niet zo ver komt als vooraf ingeschat en gehoopt, kan dat allerlei oorzaken hebben en meestal is het een combinatie van factoren. Het is natuurlijk niet zo dat het per se aan de trainer ligt dat een kind het uiteindelijk toch niet redt. Ook als hij door precies de juiste persoon getraind wordt zijn er nooit garanties.
Suðri schreef:
08-10-2019 21:57
Oh, dat had ik nog niet genoemd natuurlijk.

Ik begreep het in de context van: niet toereikende trainers en trainingen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verschrikkelijke docu.

De kinderen zien er zo ongezond uit.
Bleke gezichten, kringen onder de ogen.
Net alsof ze niet fatsoenlijk te eten krijgen en nooit zonlicht zien.
(wat waarschijnlijk ook het geval is :( )
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
09-10-2019 07:02
De trainer is een schoolvoorbeeld van iemand met heel veel verstand van zijn vak, maar 0 verstand van pedagogiek.

En kind van 9 vragen om feedback terwijl je met drie man volwassen machtsvertoon zit, is gewoon een wassen neus en bedoeld om de ouders het idee te geven dat hun kind een keus had. Heeft echt niks met open staan voor feedback te maken.

Als je kind enorm veel talent heeft voor een sport en daar dingen voor wilt laten, dan zal dat hier en daar wel eens een traan opleveren, wat begrijpelijk is. Maar kinderen op deze manier over druk zetten, over hun grenzen heen walsen en fysiek pijn doen, daar heb ik echt geen goed woord voor over.
Kan zeker zo zijn, daarom schreef ik inderdaad 'voordeel van de twijfel', die wassen neus was mijn andere gevoel erbij. Ik weet niet goed wat zijn intentie was, echt feedback willen krijgen maar niet goed aangevoeld dat je dat op deze manier niet gaat krijgen? Of inderdaad die bedoeling helemaal niet gehad hebben.
dagdromer1986 schreef:
09-10-2019 16:32
Kan zeker zo zijn, daarom schreef ik inderdaad 'voordeel van de twijfel', die wassen neus was mijn andere gevoel erbij. Ik weet niet goed wat zijn intentie was, echt feedback willen krijgen maar niet goed aangevoeld dat je dat op deze manier niet gaat krijgen? Of inderdaad die bedoeling helemaal niet gehad hebben.
Als hij zou weten hoe dat werkt bij een kind zou ik het nog stuitender vinden.

Het enige voordeel van de twijfel dat deze man bij mij heeft is dat hij niet beter weet omdat hij alleen verstand van turnen heeft. Mi ben je dan gewoon niet geschikt om kinderen te onderwijzen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven