Entertainment alle pijlers

2Doc: TURN!

07-10-2019 21:29 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ouders van jeugdige topsporters worstelen met de hoge prijs die hun kinderen moeten betalen voor een plaats op het podium. Moet een kind koste wat het kost talenten ontwikkelen?
Wie kijkt ook? Ik vind het schokkend hoe sommige ouders en trainers met de kinderen omgaan.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
https://www.npostart.nl/over-vaders-en- ... RO_1121667

Dit is een uitzending uit de serie Over vaders en zonen gemaakt door Hugo Borst. Het gaat over John van Lottum eens een talentvol tennistalent, die helemaal de vernieling in werd geholpen door zijn vader. Het mooie is dat de vader eraan meewerkt, en vertelt wat hem zo ver gebracht heeft.
Dit stond net in de telegraaf
https://www.telegraaf.nl/vrouw/12238818 ... shandeling

Er is ook een uitzending geweest het beste voor je kind dat ging ook over drillen van voetballertjes.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-10-2019 11:27
en echt de top zal je niet halen in Nederland en meiden zijn met hun 18e op, over en uit, klaar, versleten en ze krijgen "rondingen".
De Nederlandse dames draaien nu gewoon mee in de top van de wereld. Ze staan straks in de wk teamfinale en gekwalificeerd voor de olympische spelen volgend jaar. Lieke en Sanne Wevers zijn nu volgens mij 28 en zo zie je leeftijd steeds meer en meer oplopen afgelopen jaren. De echte wereldtopper is nu 22 jaar.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
Die ouders waarbij dat kind trainde en ook nog pianoles en hockey had. Ik vind dat echt zielig. En die trainer is echt een zak patat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie totaal geen plezier bij die kinderen.
Een tijd geleden heb ik eens een Amerikaanse reportage gezien over jonge turnsters. Die trainden net zo hard en ook daar kwamen zo nu en dan tranen bij kijken. Ik vond dat al heftig om te zien.
Wat je echter ook zag was het plezier, na de training raakten ze niet uitgepraat over wat ze allemaal gedaan hadden en wat ze nog graag wilde perfectioneren. Die kinderen moesten ondanks de heftige trainingen en de offers die ze moesten brengen zelfs af en toe nog afgeremd worden.

Ik denk dat dat ook essentieel is voor het behalen van de top. Bij deze jongens kreeg ik sterk het gevoel dat ze veel liever iets anders zouden doen. Dat maakte het voor mij zo treurig.
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Ja, die vond ik echt erg. Mijn dochter zit in een talentenprogramma en heeft naast dagelijks trainen, wedstrijden in het weekend en de talentendingen die ze volgt al niet bijzonder veel vrije tijd over. Laat staan als ze nog meer zou moeten doen. Nu doet ze wel een sport die vrij tijdrovend is naast het daadwerkelijke trainen.
Die moeder van Wytze had ook niet veel in te brengen geloof ik. Pa's wil is wet. En voor een turnhalverbod moet je behoorlijk ver gaan...
Ik heb vanmorgen even terug gekeken, ik heb enorme moeite met het drillen van kinderen op deze manier. Zou wat mij betreft een richtlijn voor moeten komen waar turnverenigingen zich aan moeten houden.

Maar ja, die ouders he, op de een of andere manier verblind voor het succes dat ze mogelijk zouden kunnen behalen, een niet meer kunnen zien of hun kind er eigenlijk nog wel plezier aan beleeft.
Alle reacties Link kopieren
https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... heOL?amp=1

Het staat dus blijkbaar niet eens op zich...
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Nee het is niet iets nieuws ofzo. Denk dat dit wel vaker voorkomt in de topsport, niet alleen met turnen.
'Happiness is only real when shared'.
Ik vond het echt een mooie documentaire, maar ik ben de enige volgens mij ;)
Wat doe vader zegt vond ik zo raak: kind geeft zoveel op en investeert zo veel, daar moet wat tegenover staan.

De koudheid van die trainers vond ik verschrikkelijk. Net alsof ze kinderen helemaal niet leuk vinden en het voor hun een taakstraf was.
Suðri schreef:
08-10-2019 17:28
Ik vond het echt een mooie documentaire, maar ik ben de enige volgens mij ;)
Wat doe vader zegt vond ik zo raak: kind geeft zoveel op en investeert zo veel, daar moet wat tegenover staan.

De koudheid van die trainers vond ik verschrikkelijk. Net alsof ze kinderen helemaal niet leuk vinden en het voor hun een taakstraf was.
De docu vond ik ook mooi, hoor. Heel goed in beeld gebracht!
Ik vond het gedrag van die ene vader vooral verre van ok.

Wat ik ook zo lelijk van die trainer vond: dat ene jongetje wilde graag naar het partijtje. Maar dat betekende dat hij een training voor een belangrijke wedstrijd zou missen. Dat die trainer dan zegt, dat als het dan zaterdag tijdens de wedstrijd niet lukt, hij spijt zal hebben dat hij naar het partijtje ging en niet trainde.
Nou, zegt mijn ex-topsportende kind.... als hij mislukt tijdens de wedstrijd terwijl hij wel getraind had, denkt hij...was ik maar naar dat partijtje gegaan. En zo is het!!
Ze heeft gelijk!

Ik vind die vader ook zeker niet okay, maar dat vond ik wel raak gezegd. Jammer dat niemand ziet dat trainers met plezier meer zal brengen dan trainers met een taakstraf.
Ik heb die gasten alleen maar zien zaniken, geen een keer zien lachen en al helemaal geen compliment horen geven.
Idd, geen positieve geluiden, geen positieve aandacht!!!
broekrok schreef:
08-10-2019 17:44
Idd, geen positieve geluiden, geen positieve aandacht!!!
Dat vond ik echt het meest erge aan die hele docu.
Alle reacties Link kopieren
Goede documentaire, in de zin van dat de maakster zichzelf (en anderen) niet spaart. Het komt in beeld zoals het gaat.

Over wat er te zien was: de trainer reageert rustig, wel vrij hard, maar geen enorme boeman in mijn ogen. Hij vraagt: "heeft het iets met mij te maken dat je wilt stoppen? Ik kan hier ook van leren" Zou je kunnen opvatten (voordeel van de twijfel) dat hij wel openstaat voor feedback. Wel moeilijk om eerlijk op te antwoorden, zeker voor een kind. Dat weet hij ook, dus kan ook zijn dat hij dacht: dit kan ik veilig vragen, er zal toch geen antwoord op komen en zo laat ik goodwill zien. Als 'ouder' zou ik het op dat moment wel gezegd hebben, als het meespeelde.
Maar dat is hoe ik als volwassene naar de trainer kijk, het is waarschijnlijk voor een kind anders, kinderen kijken vaak sowieso al op tegen volwassenen op. Ik kan me voorstellen dat het echt behoorlijk slikken is voor hen (het is als het ware subtiel intimiderend) en zag dat volgens mij ook aan hen. Ze leken zich geïntimideerd te voelen, ik zag weinig plezier en weinig positiviteit. Lijkt me niet goed. Dat kan denk ik echt anders? Ik zou zelf misschien veel meer doen aan 'samen een gezellige en veilige groep zijn.'
Hij denkt - vind ik - teveel als een volwassene. Logisch, want hij is volwassen.
Maar de leefwereld van kinderen is vaak anders. Het is voor hen vaak nog erg lastig om keuzes te maken die zo gericht zijn op de toekomst. Voor veel volwassenen ook, maar dat is wat anders. Een feestje overslaan omdat dat in het belang is van de wedstrijd een paar dagen later... niet makkelijk! Misschien ook niet nodig trouwens? Zo'n feestje kan ook een boost geven, even uit het strakke regime.

De vader van sytse... tja... sytze keek bij bijna ieder shot alsof hij elk moment kon gaan huilen. Er ligt veel druk op hem denk ik. Ik snap zijn uitgangspunt: je offert er veel voor op, dan moet er wat tegenover staan (medailles bijv. Een excentrieke motivatie) maar zijn hele doen en laten vond ik gewoon echt niet fijn voor z'n zoon.

Het lijkt me wel een dilemma voor topsportouders. Zelf ben ik iemand die stiekem altijd een beetje 'jaloers' is op topsporters. Natuurlijk is het lang niet altijd leuk, maar ik denk dat toch iets heel moois kan zijn, als het bij je kind past. Als je kind de kans krijgt om dat te beoefenen, dan wil je je kind misschien wel een beetje die kant uit manouvreren. Als je de keuzes altijd volledig bij het kind laat, zal het overgrote merendeel keuzes maken waarbij de topsport niet van de grond gaat komen. Simpelweg omdat kinderen meer handelen naar waar ze NU behoefte aan hebben, terwijl prestaties vragen om een lange termijn investering.
Maar een kind moet natuurlijk ook niet ronduit ongelukkig worden omdat vader en moeder denken dat topsport helemaal wat voor hem of haar is.
Alle reacties Link kopieren
dagdromer1986 schreef:
08-10-2019 18:55


Over wat er te zien was: de trainer reageert rustig, wel vrij hard, maar geen enorme boeman in mijn ogen.
“Als het niet lukt, noem ik je een sukkel”: dat is niet hard of streng. Dat is gewoon hardstikke fout.
Alle reacties Link kopieren
Oh, blijkbaar vergeten: wilde er bij zetten... in de meeste gevallen. Want DAT kon inderdaad niet, mee eens. Volgens mij zei de documentairemaakster daarover dat dat ook zijn humor is. Tja... maar met kinderen is er al een machtsverschil, ik denk dat veel kinderen er moeite mee hebben om sukkel genoemd te worden, zeker door een volwassene. Ze zullen dat - heel logisch - niet als grap ervaren. Dat is meer humor die onder vrienden wel kan, maar in dit geval/deze context vond ik het niet goed.
totallyfree schreef:
08-10-2019 11:31
Niet? Wat doet Epke dan? En heeft Yuri gedaan?(De witte lijntjes ff weg denken). Maar misschien moet je er blij mee zijn, want ik denk dat turnen een van de meest lichamelijk intensieve sporten is, waarbij je je lichaam aardig kunt vernaggelen.
voor mannen is het anders, die hebben nog wel een carriere na hun 18e. blijkbaar mogen mannen wel dikker en groter worden maar meisjes niet.
AlejandraLaura schreef:
08-10-2019 13:32
De Nederlandse dames draaien nu gewoon mee in de top van de wereld. Ze staan straks in de wk teamfinale en gekwalificeerd voor de olympische spelen volgend jaar. Lieke en Sanne Wevers zijn nu volgens mij 28 en zo zie je leeftijd steeds meer en meer oplopen afgelopen jaren. De echte wereldtopper is nu 22 jaar.
dat zijn de uitzonderingen hoor. jury’s willen vooral meisjes, jongens en mannen zien. Vrouwen zijn vies, want bah borsten en billen. Seksisme van de hoogste categorie: https://www.volkskrant.nl/sport/vrouwel ... ~bd0b2992/
dagdromer1986 schreef:
08-10-2019 19:17
Oh, blijkbaar vergeten: wilde er bij zetten... in de meeste gevallen. Want DAT kon inderdaad niet, mee eens. Volgens mij zei de documentairemaakster daarover dat dat ook zijn humor is. Tja... maar met kinderen is er al een machtsverschil, ik denk dat veel kinderen er moeite mee hebben om sukkel genoemd te worden, zeker door een volwassene. Ze zullen dat - heel logisch - niet als grap ervaren. Dat is meer humor die onder vrienden wel kan, maar in dit geval/deze context vond ik het niet goed.
Als je zoiets als humor wil gebruiken moet de sfeer veilig zijn. En zoals ik het inschat is het dat helemaal niet.
Werkelijk niemand!!! heeft plezier en dat kan echt wel bij topsport. Echt schrijnend.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze docu (nog) niet gezien, maar ik ken wel een gezin waarvan de jongste al een paar jaar ‘hoog’ aan Judo doet.

Ik vind het vrij sneu, jongen mag geen grammetje aankomen anders mag hij niet mee doen, overal zo geforceert op letten. Nee ik hou er niet van. :)
Wat ik ook jammer vindis dat dezr je-moet-wel-winnen mentaliteit doorsijpelt naar de "gewone" clubleden. Mijn dochter was alles behalve een turntalent, maar vond het leuk om te doen. Maar als haar iets iet lukte, werd ze niet geholpen maar werd de trainster erg boos op haar omdat ze niet goed genoeg probeerde. Naar verloop van tijd werd ze genegeerd (wint toch niet) en mocht ze van me stoppen omdat ze er verdrietig van werd. Maar ze vindt het nog steeds gek dat je bepaalde oefeningen van nature zou moeten kunnen en jammer dat het zo moest gaan. De lol van sporten gaat er zo wel af voor de kneusjes. En dat gold het ook voor zwemsport en voor mijn zoon voor judo.
Ik ben nu aan het terugkijken, maar arme arme kinderen!

En wtf, als moeder zeg je toch tegen die trainer: “de groeten, mijn kind gaat naar het kinderfeestje, de training erop zijn we er weer!” In plaats van toestemming vragen?!

En dat die trainer zo n jochie wat huilend niet durft te zeggen dat hij niet wil, toch gat zitten overhalen. Bizar.
stokske schreef:
08-10-2019 14:21
Die ouders waarbij dat kind trainde en ook nog pianoles en hockey had. Ik vind dat echt zielig. En die trainer is echt een zak patat.
Ja. En dan zegt vader nog: je moet ook nog gewoon kunnen spelen.

WANNEER DAN?
Suðri schreef:
08-10-2019 17:28
Ik vond het echt een mooie documentaire, maar ik ben de enige volgens mij ;)
Wat doe vader zegt vond ik zo raak: kind geeft zoveel op en investeert zo veel, daar moet wat tegenover staan.


De koudheid van die trainers vond ik verschrikkelijk. Net alsof ze kinderen helemaal niet leuk vinden en het voor hun een taakstraf was.
Misschien moet daar plezier bij die kinderen tegenover staan?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven