Entertainment alle pijlers

Bizarre eters

28-02-2015 10:36 1084 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nieuw bij RTL5: Bizarre Eters

Verslaafd aan spaghetti met kaas, 70 pakjes kant-en-klare noedelsoep per dag of alleen wit brood met hagelslag? Sommige mensen lusten zó weinig dat hun gezondheid en sociale leven heel wat te verduren krijgen. In Bizarre Eters worden deze extreem moeilijke eters geholpen om weer een gezond eetpatroon op te bouwen. In elke aflevering worden twee kandidaten gevolgd en bijgestaan door voedingspsycholoog Lieveke Goossens. Zal het de kandidaten lukken hun einddoel te bereiken? Vanaf maandag 2 maart wekelijks om 21:30 uur bij RTL 5.

Ik kan mij er dus helemaal niets bij voorstellen. Ben wat dat betreft een bourgondiër. Uiteraard ga ik kijken, ben benieuwd of het de kandidaten lukt om ook andere dingen te gaan eten.

Gaan jullie ook kijken?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
ik ga geen strijd aan met mijn zoontje als hij niets van zijn avondeten eet, maar ik ga ook geen boterhammen voor hem staan smeren. Dan eet ie maar niet. Anders leert ie dat zeuren helpt.
Ik ken mensen, die altijd moeilijke eters waren en ik ken mensen, die op een bepaalde leeftijd moeilijke eters werden. En andersom, trouwens, eerst moeilijke eters en nu alleseters.

Ik heb ook wel eens gehoord van mensen, die eerst 'alles' aten en toen ineens na een ziekte ofzo niets, of weinig, meer lustten.

Vergeetmenietje.. die vriendin, waar ik het over had, haar zoon was echt broodmager. En hij ging ook echt niet eten, als je hem een dag niets gaf, verder. Op den duur maak je wat, dat hij wel lust, denk ik.
Later is nu
quote:NYC schreef op 02 maart 2015 @ 13:35:

[...]

Maar het is niet "verkeerd" toch om hem tot die tijd gewoon maar met de pot te laten mee-eten toch? Zoon heeft ook heus wel voorkeuren maar ik vind het zelf belangrijk dar hij verschillende smaken en structuren leert kennen. En niet om hem, omdat hij het pastahapje toevallig het allerlekkerst vindt, dan maar 365 dagen per jaar alleen pastahapjes te geven.

Denk dat mensen kinderen veeeeeel te snel zielig vinden én dat het tegenwoordig misschien ook wel gebruikelijker is om kinderen in het ritme van de ouders mee te laten gaan dan om het kind te laten bepalen wat het belieft.Nee joh juist lekker met de pot mee laten eten. En niet na 1 keer proeven opgeven, echt proeven schijn je toch een keer of vijf te moeten doen.
quote:Baudolino schreef op 02 maart 2015 @ 13:22:

[...]

Ik vind het ontzettend moeilijk om hier enig begrip voor op te brengen.

Ik bedoel, ze is zwanger.

Maar goed, misschien eerst aflevering kijken en dan oordelen.Ja ze is zwanger én heeft een psychische stoornis (eetstoornis)
quote:diamond-gloss schreef op 02 maart 2015 @ 13:47:

[...]

Ja ze is zwanger én heeft een psychische stoornis (eetstoornis)Go see the fucking doctor then.
quote:NYC schreef op 02 maart 2015 @ 13:19:

[...]

Was er al bang voor. Dit omdat mijn zoontje goed en met smaak eet, maar sommige mensen dat willen bagatelliseren.

Maar dat is toch heerlijk dat dat ventje zo lekker kan eten?

Gewoon mee doorgaan zou ik zeggen..
quote:Star schreef op 02 maart 2015 @ 13:29:

[...]

Deed mijne ook. Tot ze twee was

Je bent er nog niet NYC Haha, ja hier hetzelfde totdat ze 3 was.
quote:Star schreef op 02 maart 2015 @ 13:49:

[...]

Go see the fucking doctor then.

Ja dat sowieso maar ja ze is al zwanger hè niets meer aan te doen..

Nou ja aan dat zwanger zijn dan aan de eetstoornis natuurlijk wel..
quote:Star schreef op 02 maart 2015 @ 13:49:

[...]

Go see the fucking doctor then.

Zo denk ik er dus ook over. Als je dus niet zwakzinnig bent, dan weet je dat het niet normaal is wat je doet, en moet je dus hulp zoeken.

Maar goed, dat doen ze nu dus ook, een soort van..
quote:Star schreef op 02 maart 2015 @ 13:46:

[...]

Nee joh juist lekker met de pot mee laten eten. En niet na 1 keer proeven opgeven, echt proeven schijn je toch een keer of vijf te moeten doen.

Zo denk ik er ook over. Maar ik denk dat er ook veel ouders zijn die denken: ik ga het echt geen tweede keer proberen. Of die van één gerecht (of Olvarit potje) weten dat dat meteen de eerste keer goed beviel en daarom elke dag dat geven.

Zoals die jongen die ik ken die alleen boterhammen eet met 1 belegsoort. Dan vraag je: lust je dan ook geen kaas/vleeswaren/chocopasta/kroket op je broodje? En dan antwoordt: ik heb het nog nooit geprobeerd. En het is dus ook niet aangeboden/voorgeschoteld.

Ik schotel heel wat voor en wat zoon teruggeeft of laat staan, dat zij zo. Maak er geen strijd van en zet het een week of twee weken later weer voor. Tot gisteren gaf hij zalm terug en ineens at hij wel een stuk of vier, vijf stukjes! Een andere ouder had hem wellicht voor de rest van zijn leven geen zalm meer gegeven, omdat het zooo zielig zou zijn.

Ik vind iets pas zielig als het echt stijd wordt, of machtsvertoon, huilen etc. Maar iets voorschotelen zielig? Nee, echt niet.
quote:diamond-gloss schreef op 02 maart 2015 @ 13:50:

[...]

Ja dat sowieso maar ja ze is al zwanger hè niets meer aan te doen..

Nou ja aan dat zwanger zijn dan aan de eetstoornis natuurlijk wel..

Ja lekker met je hoofd op RTL, dan krijg je vast een babykamer. Of Bugaboo. Of heel veel aandacht van mensen die je zielig vinden en met je baby te doen hebben.

Neuh, niet mijn soort hulp zoeken.
Inderdaad NYC, je kind eten geven iets voorschotelen is niet zielig. Juist niet denk ik eerder.
quote:Star schreef op 02 maart 2015 @ 14:01:

Inderdaad NYC, je kind eten geven iets voorschotelen is niet zielig. Juist niet denk ik eerder.

Misschien dat mensen die dat beweren teveel redenen vanuit wat ze zelf niet lusten. Dus als ik mijn kind zalm, aubergine, olijven, couscous en pompoen laat eten en wel zie wat hij wel of niet eet, dat mensen die dat "zielig" vinden, dat vinden omdat ze denken: ik ben toch ook groot geworden op alleen Olvarit/boterhammen/aardappels en twee soorten groenten?

Geen idee hoor of dat zo is, maar het zou kunnen. Vandaar dat ik mij eerder dit topic afvroeg hoe de mensen in dit programma zullen gaan reageren op goed-etende kinderen.
quote:Dreamer schreef op 02 maart 2015 @ 11:20:

[...]

Wordt kinderen nou aangeleerd om gezond of ongezond te eten, volgens jou?

Sorry, het stond er wat onduidelijk. Maar wat ik bedoel: In algemene zin wordt kinderen door hun ouders geleerd om gezond te eten. Als je het aan de kinderen overlaat, eten ze immers het liefst alleen wat ze lekker vinden -chocopasta, snoep, knakworsten, enzovoort- maar het is aan de ouders om ze ook groente, een boterham met kaas etc. te leren eten. Vaak dingen die ze in eerste instantie niet uit zichzelf zullen eten. Maar ze leren het wel eten en doorgaans lusten kinderen op zeker moment dan ook gewoon groente, om maar wat te noemen.

Ergens moet het daar zijn misgegaan bij een aantal van de mensen in dit programma, denk ik.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 02 maart 2015 @ 14:13:

[...]

Sorry, het stond er wat onduidelijk. Maar wat ik bedoel: In algemene zin wordt kinderen door hun ouders geleerd om gezond te eten. Als je het aan de kinderen overlaat, eten ze immers het liefst alleen wat ze lekker vinden -chocopasta, snoep, knakworsten, enzovoort-

Ik geloof er helemaal niets van, dat kinderen dit soort eten van nature lekker vinden.

Ik geloof wel, dat ouders aannemen dat alle kinderen dit soort voedsel lekker vinden en het ook zo presenteren aan hun kinderen.
In restaurants wordt patat met appelmoes en een knakworstje ook aangeprezen als kindermenu.

Waarom geen "volwassenen" eten maar dan in kleinere porties aanbieden?
Ja, daar heb je ook gelijk in, dat soort eten wordt inderdaad heel nadrukkelijk en bijna dwingend als een lekker kindermenuutje gepresenteerd.
quote:Star schreef op 02 maart 2015 @ 13:29:

[...]

Deed mijne ook. Tot ze twee was

Je bent er nog niet NYC Idem hier!
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 02 maart 2015 @ 13:37:

ik ga geen strijd aan met mijn zoontje als hij niets van zijn avondeten eet, maar ik ga ook geen boterhammen voor hem staan smeren. Dan eet ie maar niet. Anders leert ie dat zeuren helpt.zo doe ik het ook. Ik ga echt geen alternatief voorschotelen als hij geen warm eten blieft.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:dubbeltje4 schreef op 02 maart 2015 @ 14:20:

[...]

Ik geloof er helemaal niets van, dat kinderen dit soort eten van nature lekker vinden.

Ik geloof wel, dat ouders aannemen dat alle kinderen dit soort voedsel lekker vinden en het ook zo presenteren aan hun kinderen.

Toch is het zo. Tenminste, bij mijn jongste in ieder geval

Die eet het liefst alleen maar (knak)worsten en pannenkoeken. En dat ligt niet aan mijn presentatie
quote:dubbeltje4 schreef op 02 maart 2015 @ 14:22:

In restaurants wordt patat met appelmoes en een knakworstje ook aangeprezen als kindermenu.

Waarom geen "volwassenen" eten maar dan in kleinere porties aanbieden?

100% mee eens!

Door het kindermenu te beperken tot:

Knakworst met friet

Frikandel met friet

Kroket met friet

...geef je eigenlijk het signaal af dat de gerechten op de kaart voor de grote mensen eng en waarschijnlijk minder lekker zijn. Ik ben er echt op tegen dat dit als kindermenu wordt aangeduid, ook al eet een kind het graag of als liefste. Ik zou idd ook zeggen dat alle (of een groot deel van de) gerechten ook in een kleinere kinderportie te bestellen zijn. Er zijn volgens mij restaurants die dit principe handhaven maar nog niet veel.

Zoon eet thuis immers ook van alles de helft van wat ik eet (heel globaal: 100-125 gram groenten, 50-75 gram vlees of vis, 50 gram rijst, pasta, aardappel) dus waarom zou het in een restaurant anders moeten.
En ik zou zoon willen leren: niks mis met een lekkere portie friet met een snack, maar dat eten we wel als we iets van de snackbar halen. En dat mag best jouw lievelingseten zijn. Maar in een restaurant bestel je iets van de kaart.

En ik heb er denk ik nog niet eens zoveel moeite mee dat een restaurant frikandellen of knakworst op de kaart heeft staan, wel dat ze het "kindermenu" noemen.
Het ging vanochtend bij Koffietijd over dit programma, hier een klein stukje met een van de kandidaten.

http://www.koffietijd.nl/ ... ening-over-bizarre-eters/
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
ik denk dat dat nog een beetje iets van vroeger is. Toen ik klein was, stond dit al op de kaart als kindermenu, maar toen was het ook echt nog een tractatie en niet een gewoon onderdeel van veel weekmenu's. En men is een beetje blijven hangen in dat idee en dat alle kinderen dit het lekkerste vinden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Maleficent schreef op 02 maart 2015 @ 14:30:

[...]

zo doe ik het ook. Ik ga echt geen alternatief voorschotelen als hij geen warm eten blieft.

Bij ons was het ook wat de pot schaft. En dat was heel gewoon hollands, niks exotisch. Ik ben op zich niet dol op Hollandse pot, in de zin dat ik het saai vind om dat elke dag te maken. Af en toe wel lekker, mits niet doorgekookt natuurlijk. Maar er is weinig dat ik echt, echt, echt niet lust, behalve melk, is gewoon nooit gelukt. (dan weer wel karnemelk) O en heel goor maar wat wij wel moesten eten, het vetrandje aan vlees. Brrrr.

En in mijn tienerjaren vegetarier geworden jarenlang, maar niet omdat ik het niet lustte. En ook in die tijd heel veel dingen leren eten die ik voorheen helemaal niet kende. In mijn jonge jaren kende je geen sushi, oesters, Thais, dat soort dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven