Entertainment alle pijlers

Cancel die kunstenaar!

09-05-2025 13:55 191 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er komt regelmatig een discussie op over hoe je om moet gaan met de werken van kunstenaars (zangers, schrijvers, schilders, regisseurs) die over de schreef gegaan zijn, of zelfs misdrijven hebben gepleegd. Er zijn mensen die de kunst op zich dan nog prima kunnen waarderen, er zijn ook mensen die de boeken bij het grof vuil zetten. Waar ligt je grens? Is een vreemdganger nog oké, maar een moordenaar niet?

Separate jij de art van de artist? Of cancel je kunstenaars als ze iets gedaan hebben wat jij niet oké vindt? En hoe ver ga je terug? Mag Wagner wel, want toen was iedereen een antisemiet? Luister je stiekem toch naar André Hazes, maar dan alleen in het donker?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
thistle schreef:
09-05-2025 22:32
Je dwaalt wel erg ver af van 'kunstenaar' :-D

Oh ja kunstenaar :facepalm: In mijn afschuw van die man verloor ik me teveel in het cancelgedeelte.
Coffee is never my cup of tea
Maar niet-cancelaars; hebben jullie dan niet dat je onwijs van iemand kan afknappen?
Als ik fan van iemand ben en die gaat bij Bar Laat ineens verkondigen het helemaal eens te zijn met Faber dan krijg ik toch zo’n vieze smaak in mijn mond. Dan vind ik je muziek of boek toch echt nooit meer zo mooi als het was.
Ik knap ook wel af, daarom moet ik misschien ook maar niet teveel privé weten over artiesten. Dat heb ik al bij Anthony Kiedis met zijn 19-jarige vriendinnetje, terwijl hij natuurlijk niet de enige is. Maar ja, dat is wel nog van een andere orde, die is tenminste meerderjarig (net aan).
En Ali B en Marco B kan ik makkelijk cancellen, want die vond ik toch al niks.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Frizz schreef:
09-05-2025 22:47
Maar niet-cancelaars; hebben jullie dan niet dat je onwijs van iemand kan afknappen?
Als ik fan van iemand ben en die gaat bij Bar Laat ineens verkondigen het helemaal eens te zijn met Faber dan krijg ik toch zo’n vieze smaak in mijn mond. Dan vind ik je muziek of boek toch echt nooit meer zo mooi als het was.

Nee, voor mij werkt dat veel minder zo. Iemand moet wel heel extreme dingen zeggen of doen wil het invloed hebben op mijn plezier in het boek of de muziek.
Maar ik heb ook een dierbaar familielid dat FvD stemt. Ik ben het niet met hem eens en ik had liever dat hij dat niet deed, maar ik ga hem er niet om cancelen. En mijn beste vriend belazerde zijn vrouw. Daar was ik het niet mee eens. Maar hij bleef wel mijn vriend.
Ik heb niet zo de behoefte om zoveel over mensen te oordelen of de hele mens af te schaffen omdat een deel ervan me niet bevalt. Want ik heb gezien dat ook mensen die nare dingen kunnen vinden of doen op een ander vlak goede dingen kunnen doen.
Het leven heeft me een inkijkje gegeven bij een aantal mensen en het is zelden zo zwart-wit.
Interessante kwestie. Ik heb er geen moeite mee om iemands werk af te schrijven als die persoon iets doet of gedaan heeft dat mij niet aanstaat. Hoeft niet per se iets strafbaar te zijn. Als dat hypocriet is dan is dat maar zo, niemand heeft er verder last van behalve misschien de kunstenaar in kwestie.

Sinds ik weet dat Rembrandt zijn minnares liet opsluiten in een gruwelijk 'opvang'huis kijk ik toch anders naar zijn werk bijvoorbeeld. Maar ik had het toch al niet thuis hangen dus echt veel boeit het niet.

Naar een nieuwe serie met Thijs Romer zal ik niet kijken. Alles wat Gordon nu weer verzint voor aandacht negeer ik. En als Hazes wordt gedraaid ben ik even pleite want ik wil niet luisteren naar domme liedjes van volwassen kerels die het normaal vonden om met minderjarigen in bed te liggen. Hartstikke hypocriet want in mijn jonge jaren, toen niemand hier nog over nadacht heb ik wel een miljoen keer meegeblerd. Zelfde voor Doe Maar. Naar dat minstens 17 kijk ik nu toch heel anders dan toen.

Van Kluun koop ik ook geen boek. Maar van Buwalda ook niet want respectloos naar (de kinderen van) Rethans.

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Kortom, ik laat het vooral afhangen van mijn eigen mening over het gebeurde.
Mette schreef:
09-05-2025 23:19
ik laat het vooral afhangen van mijn eigen mening over het gebeurde.
Maar de interessante vraag vind ik vooral: luisterde je voor die tijd heel graag naar Gordon? Was Buwalda een van je lievelingsschrijvers?
Als je al niet zo veel om Hazes, Gordon, Buwalda etc gaf, dan is het vrij makkelijk natuurlijk.
Frizz schreef:
Misschien op de persoon maar doet voor mij niets af aan de muziek.
Op zich kan ik best de kunstenaar los zien van bepaalde zaken. Maar het ligt er wel aan wat er is gebeurd. Anthony Kiedis bijvoorbeeld vind ik vooral enorm yuck met zijn telkens 19-jarige vriendinnen. Beetje zielig ook.

Op Netflix staat een docu over de Franse band Noir Desir. Echt heel mooie muziek. Maar de zanger Bertrand Cantat heeft een afschuwelijke femicidezaak op zijn naam, en daarna zijn er nog meer dingen gebeurd. Ik kan echt niet meer naar die muziek luisteren. Hoe goed die ook is.
Frizz schreef:
Ik kan wel op iemand afknappen, maar het werk daar toch meestal los van zien. Ik denk dat ik werk vaak toch verpersonaliseer en kijk wat het voor mij betekent, en daarmee de kunstenaar wat op afstand zet. Ik hoef echter geen ‘persoonlijke’ confrontatie met de artiest meer en ik gun diegene ook eigenlijk geen inkomsten meer vanuit mijn portemonnee. Dat laatste geeft me nog wel eens tweestrijd, wanneer ik bijv. muziek luister op Spotify van artiesten die ik liever niet meer sponsor. Nieuw werk ga ik me daardoor ook niet meer in verdiepen om niet verder in de verleiding te geraken.
AliM schreef:
09-05-2025 22:21
Minstens 17.....
Je lijkt minstens 17. Wat een ander er ook van mag denken....

(Je mag hopen dat ze het is :sick: )
Ik cancel niemand, dat vind ik zonde van de kunst. Sowieso staat de maker/kunstenaar voor mij los van het werk, dus ik beschouw alle ruis (en dus privézaken) als niet zo interessant. Ja, het kan wel interessant zijn om te weten of J.D. Salinger echt zo’n klootzak was (ik heb daar ook wel biografieën over gelezen), en of Gauguin en Picasso echt zulke vrouwenhaters waren, maar hun werk is gewoon zo goed dat die achtergrondinformatie misschien wel een extra lading geeft aan dat werk (en dat kan gerust een nare bijsmaak zijn, of een gevoel van onbehagen) maar het doet niets af aan de kwaliteit en de schoonheid van wat ze gemaakt hebben.

Dus ja, vragen stellen bij bepaalde kunstwerken is goed, je kunt erover twijfelen, je ongemakkelijk voelen bij werk dat je eerder heel mooi vond, maar eigenlijk is dat ook gewoon onderdeel van kunst: het hoeft niet altijd gepolijst en correct te zijn. Liever niet, zelfs. Het hoeft niet boven de bank te hangen, zeg maar.

Weinig mensen zullen nog een Gauguin-poster laten inlijsten, hij staat tegenwoordig te boek als een racistische pedofiel (en dat wil je je schoonouders niet aandoen tijdens de zaterdagochtend-koffie) maar in het museum hoort hij gewoon thuis, omdat hij zoveel schilders heeft beïnvloed en hij een geniale en baanbrekende kunstenaar was. Ik denk wel dat context belangrijk is, dus een Gauguin- of Picasso-tentoonstelling moet wat mij betreft gepaard gaan met informatie over nieuwe inzichten en kritieken, zodat toeschouwers het werk desgewenst in dat nieuwe licht kunnen bekijken.
Frizz schreef:
Ik kan enorm op iemand afknappen, maar dan nog kan ik het (kunst)werk van iemand blijven waarderen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ginevra schreef:
09-05-2025 23:10
Nee, voor mij werkt dat veel minder zo. Iemand moet wel heel extreme dingen zeggen of doen wil het invloed hebben op mijn plezier in het boek of de muziek.
Maar ik heb ook een dierbaar familielid dat FvD stemt. Ik ben het niet met hem eens en ik had liever dat hij dat niet deed, maar ik ga hem er niet om cancelen. En mijn beste vriend belazerde zijn vrouw. Daar was ik het niet mee eens. Maar hij bleef wel mijn vriend.
Ik heb niet zo de behoefte om zoveel over mensen te oordelen of de hele mens af te schaffen omdat een deel ervan me niet bevalt. Want ik heb gezien dat ook mensen die nare dingen kunnen vinden of doen op een ander vlak goede dingen kunnen doen.
Het leven heeft me een inkijkje gegeven bij een aantal mensen en het is zelden zo zwart-wit.

Wat ik meer bedoel; cancellen hoeft geen bewuste keuze te zijn. Voor mij niet althans. Als mijn plezier weg is bij iets dan is dat gewoon zo.

Dat betekent niet dat ik zwart-wit denk of kijk, helemaal niet eigenlijk. Het grappige is dat mensen om mij heen mij juist ruimdenkend en onbevooroordeeld vinden.
Ik weet heel goed dat menselijk gedrag ergens vandaan komt. En juist bij kunst ‘mag’ ik daar dan gewoon van afknappen.
Ginevra schreef:
09-05-2025 23:28
Maar de interessante vraag vind ik vooral: luisterde je voor die tijd heel graag naar Gordon? Was Buwalda een van je lievelingsschrijvers?
Als je al niet zo veel om Hazes, Gordon, Buwalda etc gaf, dan is het vrij makkelijk natuurlijk.
Niet bij alles. Van de serie nieuwe buren met Romer heb ik ooit genoten, nu krijg ik er de rillingen van, dus een nieuwe serie met Romer, hoe goed ie ook is, zal ik nooit kijken.

Ik heb ook leuke avonden beleefd waar het meebleren met Hazes bijdroeg aan de blijheid. Ga ik nu dus echt niet meer doen, hoeveel ik ook van de sfeer zou genieten.

Cancelen, in welke vorm dan ook, is niet alleen maar toegestaan als je er een groot offer voor moet brengen vind ik. Ik besluit gewoon voor mezelf het werk van iemand af te schrijven als het mij niet aanstaat wat iemand deed. Op een manier waar ik me goed bij voel.

Ik heb dus geen gevoel van nationale trots bij de Nachtwacht, nu ik weet wat die gast heeft geflikt. Ik klik niet op juice over figuren als Borsato/Rietbergen behalve soms per ongeluk. En ik lees geen boeken van schrijvers die iets gedaan hebben wat me niet aanstaat, terwijl ik dat anders wel had gedaan. Maar ook dat is geen groot offer want er blijven genoeg andere schrijvers over die ik wel tof vind.
Sjaantje37 schreef:
09-05-2025 18:51
Dat heb ik ook met een zanger die zelf transvrouw is geweest en daarna zich weer heeft laten terug veranderen naar man.
Buiten dat het een mega wappie is geworden gaat hij nu echt bizar te keer tegen transvrouwen en is ineens een fervent Trump aanhanger.
Keith Caputo? Die ladingen coke zijn hem bijna letterlijk naar het hoofd gestegen, wat een mafklapper, zo jammer.
Where is my mind?
Solomio schreef:
10-05-2025 06:28
Ik kan enorm op iemand afknappen, maar dan nog kan ik het (kunst)werk van iemand blijven waarderen.

Dit.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Mette schreef:
10-05-2025 08:30
Ik heb ook leuke avonden beleefd waar het meebleren met Hazes bijdroeg aan de blijheid. Ga ik nu dus echt niet meer doen, hoeveel ik ook van de sfeer zou genieten.

Ik lig vast onder een steen, maar wat is er mis met Hazes, behalve dat zijn muziek - en de muziek van zijn pa - niet te naggelen is.

En jouw reactie is dus ook precies waarom ik het hypocriet vindt. Maar goed, dat vind je niet erg.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Honolulu schreef:
10-05-2025 09:05
Ik lig vast onder een steen, maar wat is er mis met Hazes, behalve dat zijn muziek - en de muziek van zijn pa - niet te naggelen is.

En jouw reactie is dus ook precies waarom ik het hypocriet vindt. Maar goed, dat vind je niet erg.
'Hazes' gaat meestal over pa, maar zeker in de betreffende post.

Hannah Arendt
Honolulu schreef:

Het lijkt mij dat ze het over de oude Hazes heeft. Niet over junior.
Honolulu schreef:

Hazes sr. zou tegenwoordig veroordeeld worden voor seks met minderjarigen.

Dat is er mis. En nee, ik vind het niet erg als dat hypocriet gevonden wordt.

Niemand heeft er last van als ik besluit om kunst af te schrijven, ook niet als ik het eerst wel tof vond. Het is niet dat ik vind dat anderen hetzelfde moeten doen als ik.
Ja echt zo jammer.
SurferRosa schreef:
10-05-2025 08:42
Keith Caputo? Die ladingen coke zijn hem bijna letterlijk naar het hoofd gestegen, wat een mafklapper, zo jammer.

En erg zelfingenomen en agressief naar mensen die hem eraan herinneren wie hij zelf ooit was en dat ze het niet begrijpen hoe hij zich afzet tegen transvrouwen en ze nu zelfs demoniseert.

Ondanks dat blijf ik zijn muziek goed vinden maar geloof niet dat ik behoefte heb om eventuele nieuwe muziek waarin hij deze haat zou ventileren te luisteren.
Er worden hier namen genoemd waarvan ik niet zou weten wat daar voor een verhaal aan zit. Nu vraag ik me af of ik dat dan allemaal moet gaan opzoeken of dat het beter is om niet alles te weten.
huismuis
Pelle schreef:
10-05-2025 09:09
Het lijkt mij dat ze het over de oude Hazes heeft. Niet over junior.
Dit dus.

Overigens werkt het wel door. Schoondochter Monique had zelf een nogal grote mond over het cancelen van schrijver Pim Lammers met bedreigingen aan zijn adres tot gevolg. Maar ondertussen profiteert ze wel al jaren van de naam en faam van sr, wiens daden vast ook bij haar bekend zijn.

Dat vind ik dan weer een stuk hypocrieter dan dat ik besluit iemands boek niet te kopen.
Honolulu schreef:

Iedereen is hypocriet op z'n tijd.
https://en-m-wikipedia-org.translate.go ... %20moments.

Hannah Arendt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven