De Luizenmoeder
zondag 14 januari 2018 om 20:51
maandag 4 maart 2019 om 19:18
Eén van de mooiste kerstfeesten die ik heb meegemaakt, was een paar jaar geleden, bij vrienden in Duitsland. Kerstavond is daar heel speciaal, en de familie was bij elkaar, een paar oude tantes van rond de 80, oma, mijn vrienden zelf en hun kinderen. Allemaal om de grote tafel. Op een gegeven moment werden er (Duitse) kerstliedjes ingezet, die we meerstemmig zongen (omdat ik zelf lang in Duitsland heb gewoond, ken ik de teksten en melodieën en kon dus meezingen). Toen, rond 10 uur, een belletje uit de woonkamer (tafelbelletje, geen deurbel of zo, een klokje dus), aangevend dat het Christkind was aangekomen. In de woonkamer een prachtige kerstboom met échte kaarsjes, daaronder alle presentjes. Met zijn allen "Stille Nacht, Heilige Nacht, Alles schläft, einsam wacht" enz. gezongen bij de kerstboom en daarna de cadeautjes. Een droom van een kerstfeest. Het deed iets met me, zo mooi.NYC schreef: ↑04-03-2019 19:05Toch vond ik wel redelijk goed invoelbaar - en ik ben niet eens christelijk - dat zo'n viering zonder enige religieuze betekenis - al snel kán vervallen in betekenisloos/ieder voor zich/iets meer platvloers. Dat hóeft natuurlijk helemaal niet te gebeuren, en op een confessionele school hoeft het ook niet per se één en al saamhorigheid te zijn bij een kerstviering, maar dit benadrukte voor mij wel heel sterk de tijd van het individualisme.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
maandag 4 maart 2019 om 19:21
Voor mij heeft kerst geen religieuze betekenis. Ik zie het als midwinter waarbij groenblijvende boom en licht aanbeden wordt onder het genot van eten en drinken omdat je toch niet veel anders kunt dan binnen zitten in deze donkere koude tijd van 't jaar.
Vind het best raar dus dat de koloniserende Britten kerst hebben ingevoerd aan de andere kant van de wereldbol. Daar zijn de seizoenen omgedraaid en een lichtjesfeest past gewoon beter bij de donkerste tijd van 't jaar dan de lichtste. Een midzomerfestival had daar beter gepast in december. Ze vieren het dan ook in zwembroek met 'n bbq aan 't strand, maar die versierde kerstbomen slaan er wat mij betreft als 'n lul op 'n drumstel.
Vind het best raar dus dat de koloniserende Britten kerst hebben ingevoerd aan de andere kant van de wereldbol. Daar zijn de seizoenen omgedraaid en een lichtjesfeest past gewoon beter bij de donkerste tijd van 't jaar dan de lichtste. Een midzomerfestival had daar beter gepast in december. Ze vieren het dan ook in zwembroek met 'n bbq aan 't strand, maar die versierde kerstbomen slaan er wat mij betreft als 'n lul op 'n drumstel.
maandag 4 maart 2019 om 19:22
Ik snap dat deze sfeer iets met je kan doen. Het heeft iets heel sfeervols en sereens. Alleen ik zou me dan een schijnheiligert voelen omdat ik niet gelovig ben. Dat maakt het onecht voor mij.pejeka schreef: ↑04-03-2019 19:18Eén van de mooiste kerstfeesten die ik heb meegemaakt, was een paar jaar geleden, bij vrienden in Duitsland. Kerstavond is daar heel speciaal, en de familie was bij elkaar, een paar oude tantes van rond de 80, oma, mijn vrienden zelf en hun kinderen. Allemaal om de grote tafel. Op een gegeven moment werden er (Duitse) kerstliedjes ingezet, die we meerstemmig zongen (omdat ik zelf lang in Duitsland heb gewoond, ken ik de teksten en melodieën en kon dus meezingen). Toen, rond 10 uur, een belletje uit de woonkamer (tafelbelletje, geen deurbel of zo, een klokje dus), aangevend dat het Christkind was aangekomen. In de woonkamer een prachtige kerstboom met échte kaarsjes, daaronder alle presentjes. Met zijn allen "Stille Nacht, Heilige Nacht, Alles schläft, einsam wacht" enz. gezongen bij de kerstboom en daarna de cadeautjes. Een droom van een kerstfeest. Het deed iets met me, zo mooi.
maandag 4 maart 2019 om 19:22
Ik kan Anton soms niet goed verstaan.watdachtjehiervan schreef: ↑04-03-2019 17:45Ik vond Anton gisteren weer de oude Anton waar ik om kan lachen
Roetveeg Balthazar vond ik erg goed gevonden!
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
maandag 4 maart 2019 om 19:25
Ik ben redelijk gelovig in die zin dat ik zeker mijn kritische kanttekeningen heb, maar die staan met name bij het instituut kerk. Maar dan neem ik aan dat je kerstmis dus ongemerkt laat passeren, geen boom, geen extra's, want niet jouw overtuiging?herfstappeltaart schreef: ↑04-03-2019 19:22Ik snap dat deze sfeer iets met je kan doen. Het heeft iets heel sfeervols en sereens. Alleen ik zou me dan een schijnheiligert voelen omdat ik niet gelovig ben. Dat maakt het onecht voor mij.
maandag 4 maart 2019 om 19:31
Wij vieren kerst op een andere manier. Voor ons is het het vieren van de terugkeer van het licht. Dat symboliseert de kerstboom ook voor mij met de lichtjes erin. We eten samen met de kinderen (volwassenen) , gewoon om gezellig bij elkaar te zijn en omdat het nu eenmaal traditie is.
Maar heel eerlijk? Voor mij hoeft het niet. Ik heb een hekel aan het vreselijk opgeklopte gebeuren op t.v., in de winkels,enz.
Ik ben altijd blij als de feestdagen voorbij zijn.
Over tot de orde van de dag.
maandag 4 maart 2019 om 20:03
Voordat de christenen de kerst in hebben gepikt was het Midwinter met boom en lichtjes. Volgens mij werd de kerstboom door christenen als heidens gebruik gezien maar is het toch geintegreerd.
maandag 4 maart 2019 om 20:07
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
maandag 4 maart 2019 om 20:21
Denk dat je de essentie dan juist goed invoelt. Ook of wellicht júist van de voorchristelijke traditie, maar een midwinterfeest van ingetogenheid.redbulletje schreef: ↑04-03-2019 19:21Voor mij heeft kerst geen religieuze betekenis. Ik zie het als midwinter waarbij groenblijvende boom en licht aanbeden wordt onder het genot van eten en drinken omdat je toch niet veel anders kunt dan binnen zitten in deze donkere koude tijd van 't jaar.
Als je niet christelijk bent kun je ook nog steeds prima die sfeer van het oorspronkelijke heidense feest invulling geven maar nu in deze aflevering vond ik dat het wel een hele bonte kermis werd waar noch het oorspronkelijke midwinterfeest noch het christelijke element een rol had.
maandag 4 maart 2019 om 20:22
Dat vond ik toch wel zo subliem geacteerd! ik lag helemaal dubbel maar tegelijk had ik zo met Nancy te doen. Echt fantastisch, die dialoog met Volkert vond ik misschien wel de sterkste scene van de hele aflevering.
Am Yisrael Chai!
maandag 4 maart 2019 om 21:12
Maar ze bestaan! Kinderen met die kitch namen!kopjechino schreef: ↑04-03-2019 18:20Nou wat dacht je van Maledieve en Philippien hahahaha
Ik vind Youandi echt wel heel erg ja.
Als ik uit deze 4 namen zou moeten kiezen dan maar Shenaya. Maar is het is allemaal kut.
Shanaya zal wel een afgeleide zijn van Shania. En dat zou ik nog enigszins begrijpen.
maandag 4 maart 2019 om 21:20
Waar ze bij gevolg dus geen donder leren en waar dus niets tot de algemene ontwikkeling van de kinderen bijgedragen wordt op cultureel gebied.
Vervang bij mij het bovensgaande "wél" met "óók". Beide zijn belangrijk om kennis over te hebben. Er gaat een hele lange geschiedenis aan vooraf. Het hoort bij algemene ontwikkeling.
maandag 4 maart 2019 om 21:25
Ik vind Kerst machtig mooi. Ik verheug me er altijd op. Niet om religieuze redenen, want ik ben niet gelovig en ook met de kerst zul je mij niet zien in de kerk, tenzij er een echt goed koor zou zingen. Dán wel.
Het gaat mij om de kerstboom, met de lichtjes en de ballen, de kerstversiering overal. Het is het enige lichtpunt in de lange saaie grijze en donkere winter.
Toch afgezien daarom is het goed om op de hoogte te zijn van de achtergrond van het kerstfeest, de geboorte van Jezus. Vergeet niet dat onze cultuur de wortels heeft in het christelijk geloof. Uitdrukkingen in de taal en ook gewoontes in de cultuur zijn vaak nog daar naar te herleiden.
Het gaat mij om de kerstboom, met de lichtjes en de ballen, de kerstversiering overal. Het is het enige lichtpunt in de lange saaie grijze en donkere winter.
Toch afgezien daarom is het goed om op de hoogte te zijn van de achtergrond van het kerstfeest, de geboorte van Jezus. Vergeet niet dat onze cultuur de wortels heeft in het christelijk geloof. Uitdrukkingen in de taal en ook gewoontes in de cultuur zijn vaak nog daar naar te herleiden.
Teletekst pagina 888.
maandag 4 maart 2019 om 22:51
Ja! En haar ogen die vol liepen. Je voelde haar teleurstelling.fashionvictim schreef: ↑04-03-2019 20:22Dat vond ik toch wel zo subliem geacteerd! ik lag helemaal dubbel maar tegelijk had ik zo met Nancy te doen. Echt fantastisch, die dialoog met Volkert vond ik misschien wel de sterkste scene van de hele aflevering.
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 5 maart 2019 om 00:56
Als je hem nog niet gezien hebt, moet je beslist eens de telefilm 'De nieuwe wereld' op NPOstart bekijken.Pindakaasjes schreef: ↑04-03-2019 23:54Ze is ook gewoon een goede actrice. In Judas vind ik haar ook zo goed spelen.
Daar zie je Bianca in haar beste rol so far, wat mij betreft. (Ze kreeg niet voor niets een Emmy-award voor deze rol!)
Ontroerend en indrukwekkend. Mooie film ook.
dinsdag 5 maart 2019 om 19:28
Zelfs dat niet. De kerstboom zoals we die kennen is geïntroduceerd door Koningin Victoria rond 1840-1850. Haar man Albert, van Duitse afkomst, nam het gebruik mee uit Duitsland en daar werden plaatjes van gemaakt in circulaires uit die tijd (tijdschriften zo je wilt) en het volk ging de gewoonte overnemen. Tot midden 19e eeuw was het wel gebruikelijk in Engeland om rond de kersttijd het huis te versieren met hulsttakken en andere groenblijvende heesters, maar een kerstboom was onbekend.redbulletje schreef: ↑04-03-2019 20:03Voordat de christenen de kerst in hebben gepikt was het Midwinter met boom en lichtjes. Volgens mij werd de kerstboom door christenen als heidens gebruik gezien maar is het toch geintegreerd.
dinsdag 5 maart 2019 om 19:33
En waar had Victoria dan dat idee vandaan? Ik heb op Wikipedia dit gevonden:pejeka schreef: ↑05-03-2019 19:28Zelfs dat niet. De kerstboom zoals we die kennen is geïntroduceerd door Koningin Victoria rond 1840-1850. Haar man Albert, van Duitse afkomst, nam het gebruik mee uit Duitsland en daar werden plaatjes van gemaakt in circulaires uit die tijd (tijdschriften zo je wilt) en het volk ging de gewoonte overnemen. Tot midden 19e eeuw was het wel gebruikelijk in Engeland om rond de kersttijd het huis te versieren met hulsttakken en andere groenblijvende heesters, maar een kerstboom was onbekend.
Over de ouderdom van het gebruik van de kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen.
In de Romantiek doken theorieën op dat de kerstboom een Oudgermaanse oorsprong zou hebben, waarbij de boom (eik) centraal stond in een midwinterviering (eigenlijk de kortste dag). Als de boom in de winter te oud was, werd deze verbrand voor warmte. Pas tijdens de middeleeuwen konden kaarsenmakers op grote schaal goedkope kaarsen maken die gebruikt werden om de boom mee te versieren. In een Frankische tekst uit de 13e eeuw wordt voor het eerst een groene boom vol kaarsen beschreven. Tijdens winters aan het eind van de middeleeuwen plaatsten inwoners van de Elzas een boom, versierd met kaarsen, klatergoud, gekleurd papier, appels, koek en suikergoed in hun huis. Dit gebruik waaide pas halverwege de 19e eeuw over naar andere West-Europese landen, waaronder Nederland en België.[4][5][6]
De christelijke kerken, en vooral de Rooms-Katholieke Kerk, hebben de kerstboom lange tijd geweerd. De kerstboom heeft met de inhoud van het christelijke kerstfeest niets te maken. Opvallend genoeg zijn het juist hun negentiende-eeuwse geestverwanten die ervoor hebben gezorgd dat de kerstboom in Nederland ingang vond[bron?]. In de negentiende eeuw heeft het Réveil een belangrijke rol gespeeld bij de introductie van de kerstboom. Kenden in eerste instantie alleen rijke vrijzinnige protestantse gezinnen het gebruik van een spar in huis, de zondagsschool bezorgde hem brede populariteit. De zondagsschool, opgericht door figuren uit het Réveil, was niet alleen een geschikte manier om het evangelie te verspreiden maar ook om armen van middelen te voorzien. Sindsdien staat de kerstboom volgens sommige kerken symbool voor 'het Licht'.[bron?]
Evenzo met paasvuren, deze zijn door het christendom gedwongen over genomen. Ze maakten geen deel uit van het christendom maar waren niet uit te bannen. Het werd gezien als heidens, net als de kerstboom.