Entertainment alle pijlers

Echte penoze!

17-11-2013 18:47 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond om 20.00 uur op Rtl4 voor het eerst;

(wie gaat er ook kijken?)

Echte penoze.

Leven topcriminelen echt als in dramaseries als Penoza en The Sopranos? Ewout Genemans zoekt het uit. Hij interviewt in het nieuwe RTL 4-programma Echte penoze zes voormalige zware jongens over hun misdaden en hun (gezins)leven.

De aanleiding voor deze reeks is de recente publiciteit rond Heineken-ontvoerder Willem Holleeder. "Iedereen wil met hem op de foto, boeken over zijn leven verkopen heel goed", duidt presentator Genemans. "Maar wat we niet vaak op tv hebben gezien, zijn ónbekende criminelen die zonder balkjes voor hun ogen vertellen over hun leven."

Menselijk

In zes afleveringen vertellen deze ex-delinquenten over hun misdaden, gecombineerd met reconstructies. "Ik laat vooral het menselijke aspect zien: wat zeg je tegen je vrouw en kinderen als je weggaat om een bank te beroven?"

Spannend

Ewout Genemans vond het spannend om de zware jongens te interviewen. "Het zijn mensen die moorden hebben gepleegd of zwaar in xtc handelden. Ik kon nu recht in hun ogen kijken. Ik leerde dat hun leven echt afhing van waar hun wieg stond. Veel ging er al mis in de jeugd, door een onstabiele thuissituatie bijvoorbeeld."

Anders

De zes criminelen in Echte penoze hebben één ding met elkaar gemeen, denkt Genemans: "Allemaal wilden ze liever dat het anders was gelopen. Ze belandden in de gevangenis, hun vrienden zijn afgeknald, ze raakten hun geld kwijt. Criminaliteit levert echt niet zoveel op als soms in series lijkt."
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 november 2013 @ 21:58:

[...]

En wie ben jij om daar over te oordelen? God?Ieder zijn eigen mening toch? of mag dat niet hier?
Nou Isa, daar ga je met je verhaal. Alleen maar onderbuik en borrelpraat, een hoop rechtpraten dat krom is en gespeend is van ook maar een greintje waarheid of feitelijkheden
quote:_isis_ schreef op 17 november 2013 @ 22:07:

[...]

Ieder zijn eigen mening toch? of mag dat niet hier?Er zijn grenzen aan de vrijheid van meningsuiting. Zo mag in ons land niemand beschikken over leven en dood van een ander.
quote:fashionvictim schreef op zondag 17 november 2013 22:05 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="isa__88 in "Echte penoze!"" class="messagelink">isa__88 schreef op 17 november 2013 @ 22:04</a>:</b>

Tuurlijk zal levenslang hier wel gegeven worden. Maar als ik wel eens iets lees in het nieuws wat iemand gedaan heeft en dan de straf zie, dan denk ik soms echt huh 10jaar? In sommige gevallen vind ik het gewoon weinig. Tuurlijk de wet bepaald maar ik vind het soms erg lage straffen hier</div></blockquote>Dat is dus feitelijk onjuist. Nederland heeft de zwaarste straffen van Europa. Ja dat zal best maar ik zeg IK vind het alsnog laag. Ook al heeft Nederland de zwaarste straffen van Europa.
.
quote:_isis_ schreef op zondag 17 november 2013 22:04 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="ranny1989 in "Echte penoze!"" class="messagelink">ranny1989 schreef op 17 november 2013 @ 21:38</a>:</b>

[...]

Inderdaad, mijn kind is vermoord en dan praat je wel anders. Niet oordelen over situaties waar je niet in hebt gezeten, dat is makkelijk lullen. Je hebt geen idee.</div></blockquote>Godallemachtig TO

Dankjewel!

Ik bedoel hier verder niets hatelijk. Ik dacht eerder ook zo, voordat ik een van die ouders werd in zo'n pakket. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat jij je geliefde er niet mee terug krijgt, hoe moeilijk het ook is. Mensen denken soms te makkelijk, veel te makkelijk. Ik stond het vrijdag nog uit te gillen van wanhoop en verdriet en ik ben nu vier jaar verder - mijn geboorte jaar staat niet in mijn Nick- ; dat ik alleen maar kon zeggen: ik zou hem wel kunnen.. Maar dat is gevoel, en het daadwerkelijk uitvoeren is iets anders.
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 november 2013 @ 22:08:

[...]

Er zijn grenzen aan de vrijheid van meningsuiting. Zo mag in ons land niemand beschikken over leven en dood van een ander.Lichtbron geeft haar mening en jij vind dat zij god is? althans zo lees ik het.
quote:isa__88 schreef op 17 november 2013 @ 22:08:

[...]

Ja dat zal best maar ik zeg IK vind het alsnog laag. Ook al heeft Nederland de zwaarste straffen van Europa.en wat heb je zoal de afgelopen weken gezien aan veroordelingen waarvan je zegt: tja dat is veel te laag? Kom eens met een voorbeeld in plaats van dat geblaat in de ruimte
quote:sabbaticalmeds schreef op zondag 17 november 2013 22:07 Nou Isa, daar ga je met je verhaal. Alleen maar onderbuik en borrelpraat, een hoop rechtpraten dat krom is en gespeend is van ook maar een greintje waarheid of feitelijkhedenIk denk toch echt dat ik meer gezien heb dan jij. En het recht zit soms krom in elkaar, dat vind ik gewoon. Dus dat mag. Maar goed ik ben geen rechter dus hoef geen straffe op te leggen, gelukkig niet.
.
De enige manier waarop iemand die levenslang heeft vrij kan komen, is door gratie van de koning(in). En dat is sinds levenslang in Nederland bestaat pas 2 keer gebeurd.

In vrijwel alle andere Europese landen (maar zelfs ook in de VS waar men met opvolgende straffen werkt) hebben gevangenen na een x aantal jaar recht op een nieuwe beoordeling van hun zaak waarbij gekeken wordt of de levenslange straf zijn doel nog wel dient. En dat betekent dat je in die landen ook als levenslang gestrafte nog kans hebt op terugkeer in de maatschappij.
Am Yisrael Chai!
quote:ranny1989 schreef op 17 november 2013 @ 22:10:

[...]

Dankjewel!

Ik bedoel hier verder niets hatelijk. Ik dacht eerder ook zo, voordat ik een van die ouders werd in zo'n pakket. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat jij je geliefde er niet mee terug krijgt, hoe moeilijk het ook is. Mensen denken soms te makkelijk, veel te makkelijk. Ik stond het vrijdag nog uit te gillen van wanhoop en verdriet en ik ben nu vier jaar verder - mijn geboorte jaar staat niet in mijn Nick- ; dat ik alleen maar kon zeggen: ik zou hem wel kunnen.. Maar dat is gevoel, en het daadwerkelijk uitvoeren is iets anders.Geen dank. Persoonlijk zou ik diegene zijn knie schrijven eruit schieten als iemand aan mijn kinderen komt.
quote:sabbaticalmeds schreef op zondag 17 november 2013 22:12 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="isa__88 in "Echte penoze!"" class="messagelink">isa__88 schreef op 17 november 2013 @ 22:08</a>:</b>

[...]

Ja dat zal best maar ik zeg IK vind het alsnog laag. Ook al heeft Nederland de zwaarste straffen van Europa.</div></blockquote>en wat heb je zoal de afgelopen weken gezien aan veroordelingen waarvan je zegt: tja dat is veel te laag? Kom eens met een voorbeeld in plaats van dat geblaat in de ruimte Die man die dat meisje heeft vermoord , weet haar naam niet meer. Kan ook niet makkelijk zoeken op mijn telefoon maar hij krijgt 20 jaar. 20 jaar en dat meisje was nog hartstikke jong. Die man is in de 30 en komt vrij als hij ongeveer 50 is en kan dan weer verder leven. Ik vind dat te weinig. Mijn mening
.
quote:isa__88 schreef op 17 november 2013 @ 22:13:

[...]

Ik denk toch echt dat ik meer gezien heb dan jij. En het recht zit soms krom in elkaar, dat vind ik gewoon. Dus dat mag. Maar goed ik ben geen rechter dus hoef geen straffe op te leggen, gelukkig niet.Jij weet helemaal niet wat ik gezien heb. Kom een met een concreet voorbeeld.
quote:isa__88 schreef op 17 november 2013 @ 22:15:

[...]

Die man die dat meisje heeft vermoord , weet haar naam niet meer. Kan ook niet makkelijk zoeken op mijn telefoon maar hij krijgt 20 jaar. 20 jaar en dat meisje was nog hartstikke jong. Die man is in de 30 en komt vrij als hij ongeveer 50 is en kan dan weer verder leven. Ik vind dat te weinig. Mijn mening

Sorry? je weet niet eens hoe de zaak heet? Een man en een meisje?

Is er TBS gegeven? Dient de zaak nog in HB? De lengte van de straf heeft niet zoveel te maken met de leeftijd van de dader.
quote:sabbaticalmeds schreef op zondag 17 november 2013 22:19 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="isa__88 in "Echte penoze!"" class="messagelink">isa__88 schreef op 17 november 2013 @ 22:15</a>:</b>

[...]

Die man die dat meisje heeft vermoord , weet haar naam niet meer. Kan ook niet makkelijk zoeken op mijn telefoon maar hij krijgt 20 jaar. 20 jaar en dat meisje was nog hartstikke jong. Die man is in de 30 en komt vrij als hij ongeveer 50 is en kan dan weer verder leven. Ik vind dat te weinig. Mijn mening</div></blockquote>

Sorry? je weet niet eens hoe de zaak heet? Een man en een meisje?

Is er TBS gegeven? Dient de zaak nog in HB? De lengte van de straf heeft niet zoveel te maken met de leeftijd van de dader. Op mijn telefoon lukt kopieëren en plakken niet dan moet ik morgen via de Comp kijken. Uitspraak was paar weken geleden. En nee geen tbs krijgt hij . Dat mag jij vinden maar ik mag dat te weinig vinden. Wat is nou 20 jaar en waarschijnlijk zal hij er nog eerder uit komen ook, die kans is er ook nog dat er nog wat afgaat dusja
.
Isis: dat zei ik ook. Vooral na al het onbegrip van zijn kant en zijn slachtoffer rol die hij naar buiten bracht groeide dat ook alleen maar meer. Maar als ik zie hoeveel respect en begrip ik krijg van de mensen om mij heen, en wat ik voor anderen nu kan betekenen doet me dat zoveel beter. Iemand afschieten en daarna in de bak komen kom je niet verder mee. Beter leer je ermee om te gaan, probeer je anderen te behoeden en te helpen. Dat geeft echte kracht, in de gevangenis niks doen niet. Maar dat is mijn mening.
Maar meds hou maar op wij gaan het hier niet over eens worden. Ik bekijk het heel anders dan dat jij dat doet en dat is prima. Ik heb genoeg gezien en genoeg meegemaakt, ik kijk er anders tegen aan. Maar kindermoorden nee die straffen mogen van mij veeeeeeeeeel hoger.
.
als je niet eens met feiten komt dan slaat wat je zegt echt helemaal nergens op. Zelfs een "ik heb genoeg gezien" kan het niet redden, dat is een kansloze poging om je rare uitspraken kracht bij te zetten.
quote:sabbaticalmeds schreef op zondag 17 november 2013 22:28 als je niet eens met feiten komt dan slaat wat je zegt echt helemaal nergens op. Zelfs een "ik heb genoeg gezien" kan het niet redden, dat is een kansloze poging om je rare uitspraken kracht bij te zetten.Nee hoor maar ik ga dat niet op een forum gooien wat ik heb gezien. En ik heb niet zoveel zin om nu internet op te gaan en dingen te gaan opzoeken alleen maar omdat jij wil dat ik met feiten kom. We verschillen van mening, prima
.
Goed topic dit! Het kaf wordt overduidelijk van het koren gescheiden en een aantal vermoedens worden bevestigd.

Mijn mening: als je niet over voldoende intellectueel niveau beschikt om zaken vanuit een breder perspectief te kunnen zien, dan doe je er verstandig aan om niet zo stellig allerlei (oerdomme) uitspraken te doen. Al dat kortzichtige en stemmingmakerij-gedoe zorgt ervoor dat je er gekleurd opstaat en zo'n reputatie raak je zelfs hier op het forum niet zomaar weer kwijt.
quote:isa__88 schreef op 17 november 2013 @ 22:25:

Maar meds hou maar op wij gaan het hier niet over eens worden. Ik bekijk het heel anders dan dat jij dat doet en dat is prima. Ik heb genoeg gezien en genoeg meegemaakt, ik kijk er anders tegen aan. Maar kindermoorden nee die straffen mogen van mij veeeeeeeeeel hoger.Waarom antwoord je dan niet op mijn posting waarom je wel een partner c.q. vriendenkring hebt die in het criminele circuit zitten?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:isa__88 schreef op 17 november 2013 @ 22:30:

[...]

Nee hoor maar ik ga dat niet op een forum gooien wat ik heb gezien. En ik heb niet zoveel zin om nu internet op te gaan en dingen te gaan opzoeken alleen maar omdat jij wil dat ik met feiten kom. We verschillen van mening, primaheel geloofwaardig hoor.
quote:NummerZoveel schreef op 17 november 2013 @ 22:33:

Goed topic dit! Het kaf wordt overduidelijk van het koren gescheiden en een aantal vermoedens worden bevestigd.

Mijn mening: als je niet over voldoende intellectueel niveau beschikt om zaken vanuit een breder perspectief te kunnen zien, dan doe je er verstandig aan om niet zo stellig allerlei (oerdomme) uitspraken te doen. Al dat kortzichtige en stemmingmakerij-gedoe zorgt ervoor dat je er gekleurd opstaat en zo'n reputatie raak je zelfs hier op het forum niet zomaar weer kwijt.Eens
Dit is gewoon een onderwerp waar niet iedereen hetzelfde tegen aan kijkt. Ik heb geen begrip voor moord, nog niet eens voor geweld. Maar in bepaalde situaties snap ik wel dat je die neiging hebt. En ik vind dat zoals deze man, is in een wereld gestapt wat een en al ellende is en de mensen die daar in zitten zijn net zo slecht. Ik vind het erger als onschuldige mensen vermoord worden en overvallen worden. Dat vind ik gewoon.

En verder reputatie op viva. Denk niet dat veel mensen hier zich daar druk om maken eerlijk gezegd
.
Weet niet welke je bedoeld mv maar als jij degene bedoeld die ik denk dat je bedoeld. Daar ga ik niet mee om en ik ken geen mensen die andere mensen hebben vermoord. Natuurlijk niet! Als je dat dacht
.
Ik zie 2 meningen voorbij komen over de perceptie van de zwaarte van straffen in NL.

Enerzijds worden straffen niet zwaar genoeg gevonden. Anderzijds wordt beweerd dat NL de zwaarste straffen heeft van Europa.

Geen van beide beweringen worden vooralsnog gestaafd met bronnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven