Fantasy boeken
zondag 20 april 2025 om 12:02
Ik heb alle boekenserie's van Sarah. J. Maas gelezen (heb net het laatse boek van de laatste serie uit) en val nu een beetje in een zwart gat.
Ook ben ik door mijn zelfgemaakte lijstje van boeken heen.
Ik ben dus op zoek naar nieuwe fantasyboeken. Mag zowel Young Adult als Adult boeken zijn. Het liefst serie's met meerdere delen.
Wie heeft er tips?
Ook ben ik door mijn zelfgemaakte lijstje van boeken heen.
Ik ben dus op zoek naar nieuwe fantasyboeken. Mag zowel Young Adult als Adult boeken zijn. Het liefst serie's met meerdere delen.
Wie heeft er tips?
zondag 20 april 2025 om 12:30
RoodAardbeitje schreef: ↑20-04-2025 12:18Ik vond de duologie van One dark Window en Two twisted Crowns heel goed.
Fourth wing heb je ongetwijfeld van gehoord, boek 1 vond ik fantastisch, boek 2 minder en 3 weer goed.
Bedankt voor de tip, ik ga even kijken of ze die bij de bibliotheek te lenen hebben.
De Fourth Wing boeken heb ik gelezen. Ik vond boek 1 inderdaad fantastisch. Boek 2 op een gegeven moment langdradig en boek 3 teleurstellend, want ik vond het een filler boek. Wellicht als de serie compleet is dat ik dit boek meer kan waarderen. Ook was het lang geleden dat ik boek 2 had gelezen en wist ik veel dingen niet meer en dat was verwarrend.
zondag 20 april 2025 om 13:11
Klassieke, epic fantasy: Tolkien (Lord of the Rings, The Hobbit), Robin Hobb (ik lees nu de Farseer trilogie, is mooi) of Wheel of Time van Robert Jordan.
Moderner: The Magicians van Lev Grossman (ook een trilogie, Narnia meets existentiële crisis), Philip Pullmans Northern Lights trilogie (eerste deel daarvan is The Golden Compass) en voor urban fantasy de Dresden Files van Jim Butcher (over een tovernaar/prive detective in Chicago, naarmate de serie groeit wordt het steeds grootschaliger en komen er meer mythologische wezens en werelden bij).
Cozy fantasy (een subgenre met nadruk op het dagelijks leven in een fantasy-setting, geen gruwelijk geweld e.d.): de boeken van Travis Baldree (Legends & Lattes en Bookshops & Bonedust).
Twilight lijkt denk ik op Sarah J. Maas haar boeken.
Terry Pratchett als je iets humoristisch met mensenkennis zoekt.
Moderner: The Magicians van Lev Grossman (ook een trilogie, Narnia meets existentiële crisis), Philip Pullmans Northern Lights trilogie (eerste deel daarvan is The Golden Compass) en voor urban fantasy de Dresden Files van Jim Butcher (over een tovernaar/prive detective in Chicago, naarmate de serie groeit wordt het steeds grootschaliger en komen er meer mythologische wezens en werelden bij).
Cozy fantasy (een subgenre met nadruk op het dagelijks leven in een fantasy-setting, geen gruwelijk geweld e.d.): de boeken van Travis Baldree (Legends & Lattes en Bookshops & Bonedust).
Twilight lijkt denk ik op Sarah J. Maas haar boeken.
Terry Pratchett als je iets humoristisch met mensenkennis zoekt.
What a nuanced anxiety
zondag 20 april 2025 om 18:14
Gezien mijn nick de Mistborntrilogie van Brandon Sanderson. Nauwelijks romantiek, wel geweldige karakters en een goed verhaal.
The priory of the orange tree van Samantha Shannon heeft wel wat romantiek. Het boek heeft een prequel maar die heb ik nog niet gelezen.
Nettle and Bone van T. Kingfisher vond ik heel mooi. Geen serie, wel een aanrader.
Idem voor the invisible life of Adie LaRue. Geen high fantasy met epische werelden maar qua romantiek zit je goed.
The priory of the orange tree van Samantha Shannon heeft wel wat romantiek. Het boek heeft een prequel maar die heb ik nog niet gelezen.
Nettle and Bone van T. Kingfisher vond ik heel mooi. Geen serie, wel een aanrader.
Idem voor the invisible life of Adie LaRue. Geen high fantasy met epische werelden maar qua romantiek zit je goed.
zondag 20 april 2025 om 23:44
Oh, leuke vraag
Hier al genoemd: Lev Grossman - Magicians (drie boeken).
Meer episch: alles van Robin Hobb (begin met Assassin's Apprentice, de rest wordt vanzelf duidelijk). En Tad Williams, serie over Osten Ard. Beginnen met The Dragonbone Chair -- prachtig. Zijn losse boeken zijn ook leuk (Tailchaser's song, fantasy over een kat!).
Ik vond David Hair goed, The Moontide Quartet.
Grappig en tegelijk mystiek, tussen YA en volwassen in: Neil Gaiman. Stardust is lichte kost, American Gods wat donkerder. Neverwhere, The Ocean at the end of the Lake -- alles is leuk, eigenlijk. Garth Nix vind ik ook leuk (The Old Kingdom serie, en ook The Lefthanded Booksellers of London).
Als je wel tegen bloederig kan, en het een beetje YA mag zijn: Nevernight / Godsgrave / Darkdawn, van Jay Kristoff. Meisje wordt moordenaar, en wat voor een. Swordcatcher, van Cassandra Clare vond ik ook goed.
Meer sprookjesachtig: Naomi Novik, Spinning Silver en Uprooted. En echt op de rand van jeugdboek, maar wel lekker: de Eragon-serie, Christopher Paolini). Deel 1 en 4 zijn het beste.

Hier al genoemd: Lev Grossman - Magicians (drie boeken).
Meer episch: alles van Robin Hobb (begin met Assassin's Apprentice, de rest wordt vanzelf duidelijk). En Tad Williams, serie over Osten Ard. Beginnen met The Dragonbone Chair -- prachtig. Zijn losse boeken zijn ook leuk (Tailchaser's song, fantasy over een kat!).
Ik vond David Hair goed, The Moontide Quartet.
Grappig en tegelijk mystiek, tussen YA en volwassen in: Neil Gaiman. Stardust is lichte kost, American Gods wat donkerder. Neverwhere, The Ocean at the end of the Lake -- alles is leuk, eigenlijk. Garth Nix vind ik ook leuk (The Old Kingdom serie, en ook The Lefthanded Booksellers of London).
Als je wel tegen bloederig kan, en het een beetje YA mag zijn: Nevernight / Godsgrave / Darkdawn, van Jay Kristoff. Meisje wordt moordenaar, en wat voor een. Swordcatcher, van Cassandra Clare vond ik ook goed.
Meer sprookjesachtig: Naomi Novik, Spinning Silver en Uprooted. En echt op de rand van jeugdboek, maar wel lekker: de Eragon-serie, Christopher Paolini). Deel 1 en 4 zijn het beste.
zondag 20 april 2025 om 23:50
maandag 21 april 2025 om 13:41
Ik zou juist niet aanraden met de Silmarillion te beginnen. Dat is vrij taai als begin en speelt zich af over een hele lange periode met een enorme hoeveelheid personages. Zonder achtergrond kennis is het vrij ontoegankelijk.
Ik zou rustig beginnen met de Hobbit, veel overzichtelijker.
Maar sommigen knappen af op de wat jongere/kinderlijke toon van de Hobbit.
In de Ban van de Ring is toegankelijker dan de Silmarillion, episch maar ook overzichtelijk qua verhaal/personages en heel mooi taalgebruik.
In de Ban van de Ring is toegankelijker dan de Silmarillion, episch maar ook overzichtelijk qua verhaal/personages en heel mooi taalgebruik.
maandag 21 april 2025 om 13:43
Ik vind zelf ook de boeken van Joe Abercombrie een aanrader. Weer heel anders dan Tolkien. Niet zo episch en diepgaand, fantastische personages, ironie en een spannend plot. Te beginnen met 'the blade itself.'
Oh ook Daniel Abraham, vooral de Long Price Quartet series.
Geen enorme hoeveelheden romance (alleen wat op de achtergrond.) Zeer interessant plot en wereld.
Geen enorme hoeveelheden romance (alleen wat op de achtergrond.) Zeer interessant plot en wereld.
maandag 21 april 2025 om 13:48
Ja eens, de Silmarillion is voor als je na LotR denkt: ik wil nóg meer world building (is daar een mooie Nederlandse term voor?). Maar aangezien voor veel mensen de traagheid van Lord of the Rings een struikelblok is zou ik zeker eerst kijken of die stijl van fantasy je aanspreekt voordat je de achtergrondbijbel ervan gaat lezen.Saelle1 schreef: ↑21-04-2025 13:41Ik zou juist niet aanraden met de Silmarillion te beginnen. Dat is vrij taai als begin en speelt zich af over een hele lange periode met een enorme hoeveelheid personages. Zonder achtergrond kennis is het vrij ontoegankelijk.
What a nuanced anxiety
maandag 21 april 2025 om 15:30
The blade itself ben ik ook heel benieuwd naar. Maar goed, ik heb net deel 1 van the stormlight archive uit, dus heb nog wat voor de boegSaelle1 schreef: ↑21-04-2025 13:43Ik vind zelf ook de boeken van Joe Abercombrie een aanrader. Weer heel anders dan Tolkien. Niet zo episch en diepgaand, fantastische personages, ironie en een spannend plot. Te beginnen met 'the blade itself.'
maandag 21 april 2025 om 20:49
Heel erg bedankt allemaal voor de vele tips!
@RoodAardbeitje - ze haden beiden boeken bij de bibliotheek, dus ik heb het eerste deel van de duologie gereserveerd!
@tyche - ik heb regelmatig gehoord dat de Lord of the rings boeken zo langdradig zijn, dat heeft mij tot nu toe tegen gehouden om ze te lezen.
Bedankt voor alle andere tips en vooral de term cozy fantasy, daar had ik nog nooit van gehoord!
@celaena - ik heb de schaduw van de vos serie van Julie Kagawa onlangs gelezen en die heeft mij erg verrast. Ik heb haar andere boekenserie's ook even vlug bekeken toen, maar dat sprak mij zo één twee drie niet echt aan. Ik zal er nog eens naar kijken
@Takkie - ik heb naar haar series gekeken, maar ik twijfelde heel erg, omdat ik het idee had, dat dit heel erg Young adult was, aangezien het hoofdpersonage in de eerste serie pas 15 jaar is. Ik ga er nog eens naar kijken
@Mistborn - heel erg bedankt voor alle tips, ik ga er naar kijken
@Quaintrelle - ik ga het opzoeken, bedankt voor de tip!
@KoffiepOt - het boek komt mij vaag bekend voor, maar misschien heb ik het mis. Ik ga er naar kijken, bedankt voor de tip!
@Tunamelt - bedankt voor alle tips!
@13th_Star - de Silmarillion lijkt mij vreselijk saai. De films van de Hobbit vond ik zo vreselijk saai, dat ik aan het boek maar helemaal niet begonnen ben en zoals eerder beschreven lijkt de Lord of the Rings mij vreselijk saai, terwijl ik de films fantastisch vind!
@Saelle1 - bedankt voor de tips, ook qua je uitleg over de Silmarillion.
@Moiren - bedankt voor de tip!
Ik kan weer even vooruit met al jullie tips, nogmaals bedankt!

@RoodAardbeitje - ze haden beiden boeken bij de bibliotheek, dus ik heb het eerste deel van de duologie gereserveerd!
@tyche - ik heb regelmatig gehoord dat de Lord of the rings boeken zo langdradig zijn, dat heeft mij tot nu toe tegen gehouden om ze te lezen.
Bedankt voor alle andere tips en vooral de term cozy fantasy, daar had ik nog nooit van gehoord!
@celaena - ik heb de schaduw van de vos serie van Julie Kagawa onlangs gelezen en die heeft mij erg verrast. Ik heb haar andere boekenserie's ook even vlug bekeken toen, maar dat sprak mij zo één twee drie niet echt aan. Ik zal er nog eens naar kijken
@Takkie - ik heb naar haar series gekeken, maar ik twijfelde heel erg, omdat ik het idee had, dat dit heel erg Young adult was, aangezien het hoofdpersonage in de eerste serie pas 15 jaar is. Ik ga er nog eens naar kijken
@Mistborn - heel erg bedankt voor alle tips, ik ga er naar kijken
@Quaintrelle - ik ga het opzoeken, bedankt voor de tip!
@KoffiepOt - het boek komt mij vaag bekend voor, maar misschien heb ik het mis. Ik ga er naar kijken, bedankt voor de tip!
@Tunamelt - bedankt voor alle tips!
@13th_Star - de Silmarillion lijkt mij vreselijk saai. De films van de Hobbit vond ik zo vreselijk saai, dat ik aan het boek maar helemaal niet begonnen ben en zoals eerder beschreven lijkt de Lord of the Rings mij vreselijk saai, terwijl ik de films fantastisch vind!
@Saelle1 - bedankt voor de tips, ook qua je uitleg over de Silmarillion.
@Moiren - bedankt voor de tip!
Ik kan weer even vooruit met al jullie tips, nogmaals bedankt!
maandag 21 april 2025 om 21:34
Daar ben ik in begonnen, maar ik vond het zo vreselijk saai. Vaak moet een verhaal even op gang komen en dan lees ik wel door, maar ik kwam er nu niet doorheen.Boselfje45 schreef: ↑21-04-2025 21:20Ik zie al hele goede tips voorbij komen! Wat mij betreft mag ook De wetten van de Magie van Terry Goodkind niet ontbreken. Makkelijk leesbaar, maar toch de moeite waard om alle delen te lezen!
maandag 21 april 2025 om 22:35
Wat jammer, maar gelukkig zijn er nog genoeg andere reeksen!leeg_zakje schreef: ↑21-04-2025 21:34Daar ben ik in begonnen, maar ik vond het zo vreselijk saai. Vaak moet een verhaal even op gang komen en dan lees ik wel door, maar ik kwam er nu niet doorheen.
dinsdag 22 april 2025 om 14:13
@Tunamelt - ik las nog even je reactie door en the Moontide Quartet (Brug der getijden), heb ik gelezen en ik vond het fantastisch, maar het laatste boek en vooral het einde was echt heel erg een anti climax. Ik ben nog nooit zo teleurgesteld geweest in een boekenserie.
De opvolgende serie heeft de bibliotheek helaas niet en ze zijn er ook niet in een Nederlandse vertaling. Ik hoop dat dit ooit nog komt.
De opvolgende serie heeft de bibliotheek helaas niet en ze zijn er ook niet in een Nederlandse vertaling. Ik hoop dat dit ooit nog komt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in