Entertainment alle pijlers

Het racisme experiment

07-11-2013 21:33 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kijken er meer mensen?

Ik vind het wel interessant...
Alle reacties Link kopieren
Die vrouw die bij Oprah was, was degene die dat experiment als eerste heeft gedaan .. Ze heet Jane Elliott en was lerares op een lagere school.. In de jaren 60 heeft ze dit experiment bij een schoolklas uitgevoerd om haar klas beter te kunnen uitleggen wat "disciminatie" nou precies was..

Een heel beroemd experiment waarin aangetoond werd hoe gemakkelijk het is om een groep mensen te indoctrineren en ze op te zetten tegen een andere groep mensen om iets onbenulligs als bijvoorbeeld de kleur van de ogen..

http://www.youtube.com/watch?v=-Ggq7XfYl58

Dat experiment is daarna nog heel vaak herhaald en nagebootst, waaronder bij Oprah.. Zoek op Youtube maar eens op "blue eye brown eye experiment"..

De film The Wave is ook gebaseerd op dit idee.. Dit is ook een inmiddels ouwe maar boeiende film over een bevlogen leraar op een highschool die zijn leerlingen lesgeeft over de nazi's in de tweede wereldoorlog.. en zijn leerlingen snappen niet waarom de Duitse bevolking zo met Hitler wegliep.. En dus besluit de leraar dit ook door middel van een rollenspel duidelijk te maken.. interessante film..
Ik kijk het nu terug, maar het stoort me nu al dat ze racisme verwarren met discriminatie.
Daarnaast vind ik het veel en veel te onsubtiel.

Slecht zeg.
Oke, het eindigde nog wel oke

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven