Entertainment alle pijlers

Het viva-boekentopic - deel 6

29-08-2018 11:18 2353 berichten
Een vers boekentopic!

Afbeelding

Deel 5 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.

Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een Sinterklaaslijstje aan het maken. Hebben jullie nog tips voor mij?
Ik hou van boeken over geschiedenis, maar dan mag er best een spannend verhaal in verweven zijn dat dan niet echt gebeurd is. Dus meer een verhaal wat speelt tijdens bijvoorbeeld de Spaanse Burgeroorlog, ik noem maar wat.

Daarnaast hou ik van detectives, maar heb daarvan al heel lang geen neer gelezen. Als tiener leende ik alle Poirots van de bieb. Ik kijk ze nog wel graag, vooral Scandinavische of Britse detectives.

Eigenlijk is mijn smaak vrij divers, Roald Dahl en Maarten t Hart bijvoorbeeld, hou ik ook van.

Ik hou niet van die populaire Nederlandse schrijfsters als Ester Verhoeff, al is die laatste wellicht nog de beste in deze serie schrijfsters. Ik kan niet op de namen van die andere in deze rij komen nu. Ik heb wel eens een vermakelijk boek van haar (Ester dus) gelezen.
Omdat ik hier niet van houd, denk ik dat ik ook niet moet beginnen aan Nicci French. Maar misschien zit ik daarmee wel mis. Dan Brown bijvoorbeeld (dat eerste boek) en Stieg Larsons Millenniumtrilogie vond ik dan weer wel tof, dat zijn natuurlijk ook populaire series.

Mijn alltime favoriete schrijfster is Isabel Allende. En dan vooral Het huis met de geesten, Liefde en schaduw en Eva Luna. Paula vond ik, wel uitgelezen, minder mooi.

Verder vond ik prachtig, in willekeurige volgorde:
Ten Oosten van Eden/John Steinbeck
Wuthering Heights/van een van de Brontezussen (wel in het Nederlands gelezen)
Jane Eyre/ Charlotte Bronte
De Cornwallsage (1-6) / Winston Graham
De tweeling/ Tessa de Loo
De vliegeraar/Khaled Hosseini
De God van kleine dingen/Arundhati Roy
De Harry Potter-serie


Ik heb de reizigerserie gelezen, meestal lees ik af waar ik aan begin, maar vond boek 4 en 5 niet om door te komen, daarna werd het gelukkig weer beter.
Vond sowieso de schrijfstijl maar matig. Veel te langdradig sommige stukken. Maar de hoofdlijn intrigeerde me wel.

Ook de zeven zussen gelezen, vond het leuke boeken omdat je ze lekker snel uitleest en er zit natuurlijk geschiedenis in. Maar niet heel knap geschreven.
Heb van mijn kinderen Het Italiaanse meisje gekregen en die kun je ook weer in rap tempo uitlezen. Beetje voorspelbaar.
Het moet dus wel een beetje diepgang hebben liefst.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreamer schreef:
07-11-2020 10:27
In één van mijn eigen kinderboeken staat trouwens ook een geinige fout, vond ik als kind. In een boekje van De 5 detectives van Enid Blyton (niet de vijf, maar de 5 detectives, valt me altijd op dat minder mensen die kennen) staat dat Dick de pijp in z'n kont stak ipv in z'n mond (waar ik dan maar vanuit ga, dat dat de bedoeling was) :lol:
Was Dick toevallig bijna verdronken? Want rook naar binnen blazen via de achteruitgang was een tijdje een manier om mensen weer tot leven te wekken na verdrinking. Al kun je dat moeilijk zelf. :D
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
a_nick_is_crini, heb je weleens iets van Jonathan Safran Foer gelezen? Everything is Illuminated (Alles is verlicht) is misschien wel wat voor je.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb net de beschrijving van dat boek gelezen. Klinkt goed!
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren Quote
Verder kan ik de serie over inspecteur Gamache van Louise Penny niet genoeg aanraden. Cozy crime, maar wel met een goed verhaal. En geweldige personages die zich ontwikkelen naarmate de serie vordert. Speelt zich af rond een idyllisch dorpje in Canada, en je krijgt ook wel wat mee van de geschiedenis van Quebec. Still Life is het eerste deel.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben begonnen in 'Lieve' van Ronald Giphart. Ik moet er nog even inkomen. Het verhaal volgt nogal veel personages en ik weet niet of ik daar zo'n fan van ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
10-11-2020 14:18
Verder kan ik de serie over inspecteur Gamache van Louise Penny niet genoeg aanraden. Cozy crime, maar wel met een goed verhaal. En geweldige personages die zich ontwikkelen naarmate de serie vordert. Speelt zich af rond een idyllisch dorpje in Canada, en je krijgt ook wel wat mee van de geschiedenis van Quebec. Still Life is het eerste deel.
Oh dat klinkt leuk zeg! Die wil ik ook lezen.

Ik vind het moeilijk om tips te geven eigenlijk. Wel hoorde ik goede verhalen over het Knoopjeskabinet? Dat is misschien de juiste verhouding historie/verhaal? En zo heb ik ook van iemand de tip gekregen 'Het Hollandse Huis'. Maar goed die heb ik allebei nog niet zelf gelezen.

Vandaag zag ik dat Kader Abdollah een hervertelling heeft uitgebracht van 1001 nacht. Ik vind zijn boeken vaak mooi dus daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Crini, heb je al eens een boek van Peter Hoeg gelezen? Die schrijft ook goed.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve is saai. Gaat alleen maar over seks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand toevallig De avond is ongemak van Marieke Lucas RIjneveld gelezen?
Alle reacties Link kopieren Quote
mizza schreef:
14-11-2020 13:42
Iemand toevallig De avond is ongemak van Marieke Lucas RIjneveld gelezen?
Als ik het goed samenvat ziet men er in dit topic nogal tegenop. Het is een erg goed boek, zonder meer, maar ook nogal naar. Volgens mij heeft niemand die in dit topic meeschrijft zich er al aan gewaagd.

Ik heb het zelf al tijden geleden op mijn verlanglijstje gezet bij bol.com, maar nog steeds niet gelezen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het van de week in mijn hand gehad , vriendin gaat het lezen ,en ik dacht eens kijken of het was voor me is maar ik twijfel ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees nu the ickabog, het nieuwe boek van J.K. Rowling. Ook heel naar eigenlijk, er gaan best wat mensen dood, maar dat is een sprookje. Erg leuk!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, die ken ik helemaal niet, Tonkje.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb De avond is ongemak niet gelezen, omdat iemand op 't forum hier zei dat er veel kinderleed in voorkwam. Rijneveld heeft ook een nieuw boek, over een veearts die verliefd wordt op een tienermeisje. Mijn lieve gunsteling heet het geloof ik. Ik vind die onderwerpen zo akelig dat ik er maar niet aan begin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreamer schreef:
14-11-2020 15:14
Oh, die ken ik helemaal niet, Tonkje.
Het is pas net uit. Ik vind het erg leuk, maar het is wel echt een kinderboek. Al zitten er wel dingen in die je als volwassene zult oppikken en als kind niet.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de reacties. Ik heb hem op e-reader staan (gratis bij Kobo plus) maar twijfel idd vanwege het naargeestige karakter. Ik lees het liefst voor slapen gaan en ben bang dat het voor vervelende dromen gaat zorgen. Maar ik ga er toch maar aan beginnen, ik trok Griet op de Beeck bijvb ook goed, terwijl dat ook niet de gezelligste boeken zijn. Al is de schrijfstijl heel anders. Begrijp ik.
(Hele lange zinnen bij Marieke Lucas)
Over dat nieuwste boek over die veearts had ik ook gelezen laatst. Wacht nog even met die binnenhalen. Op de een of andere manier intrigeert het me wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
14-11-2020 15:08
Als ik het goed samenvat ziet men er in dit topic nogal tegenop. Het is een erg goed boek, zonder meer, maar ook nogal naar. Volgens mij heeft niemand die in dit topic meeschrijft zich er al aan gewaagd.
Jawel, ik wel, maar ik vond het echt te veel narigheid. Ik ben gestopt.

Edit:
Tijgerprintje2 schreef:
14-11-2020 15:18
Ik heb De avond is ongemak niet gelezen, omdat iemand op 't forum hier zei dat er veel kinderleed in voorkwam.
Dat was ik dus denk ik 😂
Alle reacties Link kopieren Quote
Fiorah schreef:
14-11-2020 16:33
Jawel, ik wel, maar ik vond het echt te veel narigheid. Ik ben gestopt.
Wel dapper!

Ik sla het boek toch maar over denk ik. Narigheid ok, kan ik best tegen, maar dan niet als het al te realistisch is.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had het cadeau gekregen, dus ik vond dat ik het op z'n minst kon proberen.

Nu zit ik lekker nog in Galbraith. Ik heb ook Een Tomeloze Tijd van Fry liggen. Zin in!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees nu deel 2 uit de Loutisade serie van Natascha van Limpt, Schaduwen der verdoemenis.
Is een jeugdserie. Leest makkelijk weg,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Een tomeloze tijd van Fry?

Ik ben Het meisje met de parel aan het luisteren maar vind het eigenlijk steeds meer een zeikboek. Maar goed, ik luister het in de auto, dus dan kan ik toch geen kant op. Van mij mag er wel wat meer tempo in. (wat je met een luisterboek ook niet zelf kunt sturen. Als je leest, kun je sommige pagina's nog eens scannen)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreamer schreef:
15-11-2020 09:41
Een tomeloze tijd van Fry?
Het heet Een Tomeloze Tijd en is geschreven door Stephen Fry. Ik hou van hoe hij schrijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fiorah schreef:
15-11-2020 10:42
Het heet Een Tomeloze Tijd en is geschreven door Stephen Fry. Ik hou van hoe hij schrijft.
IK heb net Mythos gelezen en houd inderdaad wel van zijn schrijfstijl. Ik heb Helden nog liggen. Ga ik daarna eens kijken naar Een tomeloze tijd :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreamer schreef:
15-11-2020 10:44
IK heb net Mythos gelezen en houd inderdaad wel van zijn schrijfstijl. Ik heb Helden nog liggen. Ga ik daarna eens kijken naar Een tomeloze tijd :)
Hij heeft ook een nieuw boek over Troje.

En nog veel meer boeken. Een Jongensleven heb ik ook van hem gelezen en dat is ook een mooi boek.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven