Entertainment alle pijlers

"Begrijpend Lezen" Zondag met Lubach.

27-09-2020 22:26 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Arjen Lubach sowieso al leuk, maar met dit item had hij me helemaal te pakken.

De leesvaardigheid van Nederlandse kinderen.

https://youtu.be/lelWCw3GmSo


En hebben jullie nog leuke leestips voor kinderboeken?

Mag lezen weer LEUK worden?

Totaal aantal stemmen: 86

Ja (93%)
Nee (2%)
Gewoon doen wat de examencommissie wil. (5%)
snoesje666 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 22:30
14.96% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net het fragment gekeken en ben het wel met hem eens. Ik zie mezelf wel als een goede lezer, maar ik had een magere 7 voor mijn eindexamen. Bijna niemand in mijn klas had hoger. Nu lees ik wel met veel plezier.
Ik begrijp ook niet goed waarom het belangrijk is om te weten wanneer het middenstuk exact begint. Begrijp je de tekst dan beter? Dat gedoe met die signaalwoorden slaat nergens op. Er moet meer aandacht naar echt lezen, in plaats van alleen vragen oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
27-09-2020 23:17
Karel ende Elegast was een saai sprookje.

Zoon moest "Beatrijs" herschrijven. Ik geloof dat zijn versie hem een 9 opleverde.
Fantasie genoeg in mijn kind. :)
Dat is natuurlijk vooral literatuurgeschiedenis. En dat valt en staat met de manier waarop het gedoceerd wordt. Als je als kind Karel ende Elegast als drijfveer ziet om te stoppen met lezen, dan was dat sowieso wel gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Maar misschien is een app met boeken die meegroeit met je als kind wel een idee. Scan de boeken die je gelezen hebt, hou je dat bij, krijg je nieuwe boeken gesuggereerd en zie je waar je niveau staat.

Komt je lijst in beeld dan kun je punten per boek verdienen. Alleen bijgeteld als je docent ze afvinkt. Prijsje voor de leerlingen met hoogste puntenaantallen, liken als je vriend(in) een boek uit heeft.

Soort strava voor boeken dus.

Als er een beetje een spelelement in zit wordt t snel weer leuker :)
Alle reacties Link kopieren
Tijgerprintje2 schreef:
28-09-2020 00:12

Ik begrijp ook niet goed waarom het belangrijk is om te weten wanneer het middenstuk exact begint. Begrijp je de tekst dan beter? Dat gedoe met die signaalwoorden slaat nergens op. Er moet meer aandacht naar echt lezen, in plaats van alleen vragen oplossen.
Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is dat je weet waar de essentie van een tekst zich bevindt en wat je weg kunt laten bij samenvatten. Als je havo/vwo doet is de kans groot dat je nog heel veel teksten tegen gaat komen en dan is dat hele nuttige kennis.

Alleen is blijkbaar de boel zo doorgeschoten dat het een kwestie wordt van puzzelen en de juiste woordjes vinden. Dus niet meer echt snappen wat je doet, maar aanleren dat je altijd de eerste en laatste regel van een alinea moet nemen, want dáár staat het onderdeel voor de samenvatting in.

Tsja, dan kan je straks met al die kennis alleen uit de voeten met teksten die precies volgens dat stramien geschreven zijn.
Alle reacties Link kopieren
Snoezelientje_ schreef:
27-09-2020 23:15
Oh, fijn om te weten dat er naast begrijpend lezen nog een soort lezen was om mijn leesplezier te bederven dan :proud:

(En ik dacht dus oprecht dat het hetzelfde was, want het voelde hetzelfde als het uit elkaar trekken van al die columns, uiteenzettingen etc. die ik uitgeplozen hen voor begrijpend lezen. :@@: )
Kan heel goed kloppen dat het hetzelfde aanvoelt hoor! Het ‘literair lezen’ van de middelbare school is in feite een grote begrijpend lezenoefening toegepast op een literair werk en heeft ook bedroevend weinig te maken met ‘echt’ literair lezen (zoals gewone mensen doen, maar ook zoals aan universiteiten gedaan wordt). Geen lezer die tijdens het lezen braaf een lijstje van de leidmotieven, tijdssprongen, personages etc. bijhoudt, maar het is makkelijk te beoordelen, dus houden veel scholen het hier (helaas bij).
Niet dat ik de scholen of de docenten hier de schuld van wil geven. Docenten Nederlands worden nu eenmaal keihard afgerekend op het (begrijpend lezen) eindexamen, dus het is niet verwonderlijk dat het literatuuronderwijs er zo bekaaid af komt. Maar erg bevorderlijk voor de leesplezier is het meestal niet (tenzij je flinke mazzel hebt met een docent die er nog wat van weet te maken).
Alle reacties Link kopieren
Ik hou heel erg van lezen. Op de basisschool ging ik gemiddeld 3x per week naar de bied en die boeken waren allemaal gelezen. De bieb vond ik een heerlijke plek. Nu ben ik geen lid meer maar lees ik via mijn ereader met een kobo abonnement. Heeft lang geduurt voor ik aan de ereader ging want een boek moest van papier zijn.

Nog steeds lees ik veel.

Bij mijn kinderen heb ik dat ook altijd gestimuleerd. De oudste 2 hebben kasten vol boeken.

Mijn jongste is 6 en leert nu lezen in groep 3. I lees elke dag voor en ik hoop het leesvirus over te dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel degelijk dat schermpjes een rol spelen, merk zelf ook dat ik de concentratie voor een boek minder goed kan opbrengen. Daarnaast had ik het van de week toevallig met een juf die in het buitenland had gewerkt over lezen in nl. Zij zei dat ze het gek vond dat de prentenboeken hier vanaf pakweg groep 4 niet meer tellen als boek. In het buitenland staan deze gewoon tm groep 8 in de schoolbieb, laat ze lekker lezen en genieten. Juist voor de niet- makkelijke lezeres is wat extra context bij het verhaal zo belangrijk!
Taal is zeg maar niet meer mijn ding.
Voor veel mensen
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
28-09-2020 00:19
Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is dat je weet waar de essentie van een tekst zich bevindt en wat je weg kunt laten bij samenvatten. Als je havo/vwo doet is de kans groot dat je nog heel veel teksten tegen gaat komen en dan is dat hele nuttige kennis.

Alleen is blijkbaar de boel zo doorgeschoten dat het een kwestie wordt van puzzelen en de juiste woordjes vinden. Dus niet meer echt snappen wat je doet, maar aanleren dat je altijd de eerste en laatste regel van een alinea moet nemen, want dáár staat het onderdeel voor de samenvatting in.

Tsja, dan kan je straks met al die kennis alleen uit de voeten met teksten die precies volgens dat stramien geschreven zijn.
Het suffe is dat dat hele nuttige samenvatten uit het examen verdwenen is.
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
28-09-2020 07:35
Ik denk wel degelijk dat schermpjes een rol spelen, merk zelf ook dat ik de concentratie voor een boek minder goed kan opbrengen. Daarnaast had ik het van de week toevallig met een juf die in het buitenland had gewerkt over lezen in nl. Zij zei dat ze het gek vond dat de prentenboeken hier vanaf pakweg groep 4 niet meer tellen als boek. In het buitenland staan deze gewoon tm groep 8 in de schoolbieb, laat ze lekker lezen en genieten. Juist voor de niet- makkelijke lezeres is wat extra context bij het verhaal zo belangrijk!
Mijn collega’s Nederlands raden gewoon Donald Duckies aan voor de basisschoolkinderen van hun collega’s en ik heb heel veel stripboeken in de leeskast in het lokaal. In 4 gymnasium stuur ik wel bij als een leerling Nijntje voor de 3e keer uit de kast trekt.
Alle reacties Link kopieren
Schermpjes spelen zeker een rol, maar dat verklaart het verschil tussen Nederland en het buitenland niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja goed item!
Ik heb hier een 15 jarige puberzoon en die herkende zich er helemaal in.
Gelukkig is op zijn school de leeslijst afgeschaft. Doel nu: als ze maar lezen! Maakt niet uit wat. Dus alle voetballende pubers hebben nu “Gijp” gelezen.
Maar dat begrijpend lezen is helaas nog wel verplichte kost. Hopelijk doen ze daar snel wat aan op overheidsniveau want de school moet die regels natuurlijk ook volgen.
Hilarisch (of triest eigenlijk) dat die hoogleraar Nederlands ook maar een 7,5 scoorde!

Mijn puberzoon zit trouwens nu met smart te wachten op een boek van iemand (geen idee hoe de schrijver heet) die uit de criminele top 600 komt en daar een biografie over heeft geschreven.
Mijn mond valt open: er is hoop!

(Toevoeging: zijn Engels is trouwens perfect door alle Netflix series die hij kijkt. En begrijpt. Zelfs door de Japanse anime series die kent hij nu al superveel Japanse woorden en zinnetjes. Geweldig! Dus vooral ook laten Netflixen haha)
Alle reacties Link kopieren
maze schreef:
28-09-2020 08:13
Ja goed item!
Ik heb hier een 15 jarige puberzoon en die herkende zich er helemaal in.
Gelukkig is op zijn school de leeslijst afgeschaft. Doel nu: als ze maar lezen! Maakt niet uit wat. Dus alle voetballende pubers hebben nu “Gijp” gelezen.
Maar dat begrijpend lezen is helaas nog wel verplichte kost. Hopelijk doen ze daar snel wat aan op overheidsniveau want de school moet die regels natuurlijk ook volgen.
Hilarisch (of triest eigenlijk) dat die hoogleraar Nederlands ook maar een 7,5 scoorde!

Mijn puberzoon zit trouwens nu met smart te wachten op een boek van iemand (geen idee hoe de schrijver heet) die uit de criminele top 600 komt en daar een biografie over heeft geschreven.
Mijn mond valt open: er is hoop!

(Toevoeging: zijn Engels is trouwens perfect door alle Netflix series die hij kijkt. En begrijpt. Zelfs door de Japanse anime series die kent hij nu al superveel Japanse woorden en zinnetjes. Geweldig! Dus vooral ook laten Netflixen haha)
Ik raad Netflixen altijd aan. De meeste ouders zijn daar best content mee, maar ik heb wel wat stof doen opwaaien bij een zeer antroposofische vriendin toen ik dat in een onderonsje met haar dochter aanraadde.
Alle reacties Link kopieren
Ano11niem schreef:
27-09-2020 22:34
Ik denk ook dat de thuissituatie een stuk grotere rol speelt dan het leesonderwijs. Het ging over 15-jarigen in het item, lijkt me rijkelijk laat om iemand nog te enthousiasmeren voor lezen.

Lijkt me belangrijk om kinderen zo jong mogelijk te laten beginnen met lezen. Ik had altijd een stapeltje boeken op mijn nachtkastje als kind, ging vaak naar de bibliotheek. Hoe vaak komt dat nog voor?

Tja, heeft bij mijn kinderen niet geholpen. Hoewel de oudste meer zo lezen als hij kon, dat wel.

En er zijn leuke boeken genoeg, Snoes. Echt. En Bob Evers is geweldig, maar erg gedateerd. Soms gewoon gênant.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Het ligt aan de ouders die hun kinderen niet meer leren hoe leuk lezen is.

er is geen bibliotheek die niet bijna omvalt. ik zie petities om bibliotheken in gemeenten open te houden. mensen gaan gewoon niet meer. gevolg is dat kinderen het niet leren kennen en wat de boer niet kent...

vroeger was het druk in de bibliotheek. altijd. ik was er úren. de fijnste plek op aarde in mijn ogen toen. ik lees nog steeds heel veel maar als kind verslond ik boeken. en altijd waren er ouders met kinderen om boeken te zoeken.

nu zijn alle ouders te druk of boeit het ze ineens niets meer en missen kinderen dat, in mijn ogen onmisbare, stuk in hun leventjes.

@TO ik vind de boeken van Julius Zebra echt heel erg leuk voor jongens!
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
28-09-2020 00:19
Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is dat je weet waar de essentie van een tekst zich bevindt en wat je weg kunt laten bij samenvatten. Als je havo/vwo doet is de kans groot dat je nog heel veel teksten tegen gaat komen en dan is dat hele nuttige kennis.

Alleen is blijkbaar de boel zo doorgeschoten dat het een kwestie wordt van puzzelen en de juiste woordjes vinden. Dus niet meer echt snappen wat je doet, maar aanleren dat je altijd de eerste en laatste regel van een alinea moet nemen, want dáár staat het onderdeel voor de samenvatting in.

Tsja, dan kan je straks met al die kennis alleen uit de voeten met teksten die precies volgens dat stramien geschreven zijn.
Helemaal mee eens hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees elke avond met mijn kinderen, nog steeds samen hardop (groep 4 en 6). Hoewel ik een echt leesmonster ben, hebben zij er moeite mee. En alles wat moeilijk is, is stom natuurlijk, dus dan doen we het maar zo, want lezen moet gewoon van mij. Als we samen lezen, snappen ze de tekst beter en we liggen regelmatig samen in een deuk. Ik hoop heel erg dat dit ze helpt het lezen meer te waarderen, maar je moet daarvoor ook een bepaald leesniveau hebben en dat krijg je vooral door leeskilometer maken (en die maken ze minder op school tegenwoordig heb ik het idee).
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 08:16
Ik raad Netflixen altijd aan. De meeste ouders zijn daar best content mee, maar ik heb wel wat stof doen opwaaien bij een zeer antroposofische vriendin toen ik dat in een onderonsje met haar dochter aanraadde.
Interessant, raad je het aan voor vreemde talen of ook voor Nederlands (ben gewoon benieuwd naar de reden hierachter).
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
28-09-2020 08:31
Interessant, raad je het aan voor vreemde talen of ook voor Nederlands (ben gewoon benieuwd naar de reden hierachter).
Vreemde talen. Nu hou ik zelf veel van beeldverhalen, dus gebruik series en videoclips ook in de les om bijvoorbeeld plotstructuur, symbolisme en dergelijke uit te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Goede uitzending, en ik herken de klachten van mijn collega's Nederlands: het is veel te veel lesgeven naar een examen toe en veel te weinig ruimte voor literatuur.

Om leesvaardig te worden moet je lezen. Simpel. Maar heel veel jongeren hebben die motivatie niet. Ik denk dat het goed zou zijn om tijd in te ruimen in het curriculum voor gewoon simpelweg zitten en een boek lezen. In het lokaal dus, met een docent die toeziet dat je daar ook echt mee bezig bent. Met een uur per week kom je al heel ver. Of elke les Nederlands het eerste kwartier ofzo.

Ik ken een school waarbij ze elke eerste les van de dag beginnen met 5 minuten lezen. Elke leerling leest dus zeker 25 minuten per week. Dat tikt aan.

Over de literatuurlijst ben ik ambivalent. Aan de ene kant hebben die boeken grote historische en literaire waarde. Soms moet je moeite doen om een boek te begrijpen en doorgronden en het lijkt mij een goede vaardigheid om te oefenen. Aan de andere kant is plezier in lezen belangrijk als je lezen blijvend wilt stimuleren.
tyche wijzigde dit bericht op 28-09-2020 08:40
2.38% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
28-09-2020 08:30
Ik lees elke avond met mijn kinderen, nog steeds samen hardop (groep 4 en 6). Hoewel ik een echt leesmonster ben, hebben zij er moeite mee. En alles wat moeilijk is, is stom natuurlijk, dus dan doen we het maar zo, want lezen moet gewoon van mij. Als we samen lezen, snappen ze de tekst beter en we liggen regelmatig samen in een deuk. Ik hoop heel erg dat dit ze helpt het lezen meer te waarderen, maar je moet daarvoor ook een bepaald leesniveau hebben en dat krijg je vooral door leeskilometer maken (en die maken ze minder op school tegenwoordig heb ik het idee).
Ik heb juist het idee dat ze thuis minder leeskilometers maken. De talen hebben bij ons op school juist al jaren een leesuur ingesteld.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 08:39
Ik heb juist het idee dat ze thuis minder leeskilometers maken. De talen hebben bij ons op school juist al jaren een leesuur ingesteld.
Ja misschien ook wel, door de eerder genoemde schermpjes is er altijd wat leukers te doen. Maar het hardop lezen was bij mijn kinderen in de lagere groepen minimaal. Al heel snel werd het stil lezen voor jezelf (al in groep 3), terwijl hardop lezen zo belangrijk is bij het leren lezen (vooral voor kinderen die het moeilijk vinden). Ik denk dat de basis voor leesplezier gelegd moet worden op de basisschool, want eenmaal in de pubertijd zijn er helemaal veel meer andere dingen te doen. Als het dan niet in je systeem zit, is het wel lastiger (wel fijn om te lezen dat er leesuurtjes zijn in het VO).
Teruggeworpen in de tijd door dit filmpje.
Tot mijn elfde las ik quasi niets omdat ik al die kinderboeken zo infantiel vond, daarna begon ik aan de gewone volwassene lectuur en verslond ik veel. Als dertienjarige krijg je dan boekbesprekingen waarbij je leerkracht zegt dat het boek niet geschikt is voor jouw leeftijd en vervolgens de verplichte literatuurlijst die opgesteld is aan de hand van boeken die tijdens hun univ periode populair waren.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
28-09-2020 08:39
Goede uitzending, en ik herken de klachten van mijn collega's Nederlands: het is veel te veel lesgeven naar een examen toe en veel te weinig ruimte voor literatuur.

Om leesvaardig te worden moet je lezen. Simpel. Maar heel veel jongeren hebben die motivatie niet. Ik denk dat het goed zou zijn om tijd in te ruimen in het curriculum voor gewoon simpelweg zitten en een boek lezen. In het lokaal dus, met een docent die toeziet dat je daar ook echt mee bezig bent. Met een uur per week kom je al heel ver. Of elke les Nederlands het eerste kwartier ofzo.

Ik ken een school waarbij ze elke eerste les van de dag beginnen met 5 minuten lezen. Elke leerling leest dus zeker 25 minuten per week. Dat tikt aan.

Over de literatuurlijst ben ik ambivalent. Aan de ene kant hebben die boeken grote historische en literaire waarde. Soms moet je moeite doen om een boek te begrijpen en doorgronden en het lijkt mij een goede vaardigheid om te oefenen. Aan de andere kant is plezier in lezen belangrijk als je lezen blijvend wilt stimuleren.
Hoe je naar het examen toewerkt kan je als sectie toch helemaal zelf inrichten? Ik besteed bar weinig tijd aan examentraining omdat mijn leerlingen dat heus wel kunnen. Met literatuur lezen of gewoon interessante artikelen Kom je ook een heel eind. Ik geef geen Nederlands trouwens, maar ons eindexamen is ook alleen maar tekstverklaring.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 08:44
Hoe je naar het examen toewerkt kan je als sectie toch helemaal zelf inrichten? Ik besteed bar weinig tijd aan examentraining omdat mijn leerlingen dat heus wel kunnen. Met literatuur lezen of gewoon interessante artikelen Kom je ook een heel eind. Ik geef geen Nederlands trouwens, maar ons eindexamen is ook alleen maar tekstverklaring.
Ik geef ook geen Nederlands, dus geen idee hoe ze dat precies doen. Dit vang ik op in de docentenkamer.
What a nuanced anxiety

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven