Entertainment alle pijlers

"Begrijpend Lezen" Zondag met Lubach.

27-09-2020 22:26 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Arjen Lubach sowieso al leuk, maar met dit item had hij me helemaal te pakken.

De leesvaardigheid van Nederlandse kinderen.

https://youtu.be/lelWCw3GmSo


En hebben jullie nog leuke leestips voor kinderboeken?

Mag lezen weer LEUK worden?

Totaal aantal stemmen: 86

Ja (93%)
Nee (2%)
Gewoon doen wat de examencommissie wil. (5%)
snoesje666 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 22:30
14.96% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
28-09-2020 08:43
Teruggeworpen in de tijd door dit filmpje.
Tot mijn elfde las ik quasi niets omdat ik al die kinderboeken zo infantiel vond, daarna begon ik aan de gewone volwassene lectuur en verslond ik veel. Als dertienjarige krijg je dan boekbesprekingen waarbij je leerkracht zegt dat het boek niet geschikt is voor jouw leeftijd en vervolgens de verplichte literatuurlijst die opgesteld is aan de hand van boeken die tijdens hun univ periode populair waren.
Op onze leestijd stonden zat actuele boeken.

Ik vind het niet meer dan normaal dat er op bijvoorbeeld het vwo toch wel van je verwacht wordt dat je wat literatuur ipv lectuur leest.
Ik vond begrijpend lezen een van de leukste onderdelen op school...
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
28-09-2020 08:52
Op onze leestijd stonden zat actuele boeken.

Ik vind het niet meer dan normaal dat er op bijvoorbeeld het vwo toch wel van je verwacht wordt dat je wat literatuur ipv lectuur leest.
Ja, precies dat.
Van mij mogen leerlingen alles lezen, maar ik ga je over literatuur bevragen en kijken wat je daar mee kan doen. Ik vind dat ook niet heel raar ofzo, bij scheikunde vindt iedereen het heel normaal dat er eisen aan een pta-onderdeel zit, maar bij literatuur moet het alleen maar leuk zijn, anders heeft die bloody leeslijst mijn leesplezier verknalt.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
28-09-2020 08:54
Ik vond begrijpend lezen een van de leukste onderdelen op school...
De enige denk ik🤣
Stampertje12 schreef:
28-09-2020 08:52
Op onze leestijd stonden zat actuele boeken.

Ik vind het niet meer dan normaal dat er op bijvoorbeeld het vwo toch wel van je verwacht wordt dat je wat literatuur ipv lectuur leest.
Maar hoe maak je het onderscheid tussen literatuur en lectuur?
Tenzij je teruggrijpt naar romans uit de 19de eeuw of vroeger, wordt dit toch bepaald door de tijdsgeest.
Ik heb het inderdaad gezien. Ben ook een groot fan van Lubach :)
En ik denk dat hij inderdaad de kern raakt. Ik ben opgegroeid met ouders die niet veel (voor)lazen. Bij ons in het dorp was wel een bibliotheek, waar ik vaak met vriendinnetjes heenging. Dat was in mijn basisschooltijd. Toen vond ik lezen ook helemaal geweldig. Daarna ging ik naar het VMBO en is het lezen weggezakt, mede inderdaad door hoe het op school werd aangepakt.

Op het MBO werd het er niet beter op. We hadden standaard 2 uur in de week het vak 'Lezen'. Dan had de docent een aantal stoffige boeken op tafel liggen waarvan je er één mocht uitzoeken die je die uren ging lezen. Die uren waren vooral super krampachtig stil zijn en lezen, terwijl de docent rondjes door het lokaal liep of wel iedereen echt las. Dat sloeg ook totaal de plank mis in mijn ogen, want het 'ontspannen lezen' kwam er niks van. Toen leerde ik ook mijn vriend kennen, die wel helemaal leesfanaat is. Doordat hij veel las, ben ik ook weer gaan verdiepen in boeken die mij interessant leken. Nu zit ik op het HBO en ik lees sinds een aantal jaar weer meer.

Ik zou mijn kinderen later proberen te stimuleren om te lezen wat zíj zelf leuk vinden. 'Verplichte' boeken lezen werkt averechts. Zo wordt lezen leuker.
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 09:00
De enige denk ik🤣
Had ik nooit zo beseft eigenlijk :biggrin:
Ik heb het item gezien en ben het er mee eens dat begrijpend lezen een kunstje is geworden dat tijd wegneemt van lezen-lezen.

Maarrrrrr om toch nog even terug te komen op die ‘leeslijst’. Hoe werkte dat bij jullie dan, was dat letterlijk een lijst boeken? Op mijn school was het zo dat je een aantal verplichte boeken uit periodes had (Inderdaad Karel ende Elegast, Multatuli, de Spaanse Brabander) en dat was zwaar om doorheen te komen. Maar dat waren gelukkig maar een paar boeken.
Voor de rest moest het volgens mij gewoon literatuur zijn. Ik las altijd mega veel dus ik ben toen met een notitieblok de bibliotheek in gegaan en heb gewoon alle titels genoteerd die ik gelezen had. Mijn lijst was volgens mij 2 A4-tjes lang haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond lezen altijd leuk, ging ook zelfstandig naar de bieb vanaf mijn 9e. De boeken van de boekenlijst vond ik echter niks, dus alleen de samenvattingen gelezen voor het examen. Ik denk dat er tegenwoordig teveel andere afleiding is, waardoor kinderen minder lezen. Merk zelf ook dat ik er nu minder behoefte aan heb, alleen in vakanties lees ik nog echt boeken. Ik denk dat dat lastig terug te draaien is. Lubach vind ik trouwens een vreselijk mannetje, dus heb het ook niet gezien.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
28-09-2020 09:00
Maar hoe maak je het onderscheid tussen literatuur en lectuur?
Tenzij je teruggrijpt naar romans uit de 19de eeuw of vroeger, wordt dit toch bepaald door de tijdsgeest.
Ik geef dus geen Nederlands, maar wij beoordelen wel op complexiteit, diepere lagen etc en of de leerlingen die er ook uitgehaald hebben. Verder zijn de, binnen onze eisen (klinkt een beetje vaag) redelijk vrij in wat ze lezen. ‘De lijst’ bestaat uit verplichte keuze en en suggesties.
ClumsyNinja schreef:
28-09-2020 09:12
Ik heb het item gezien en ben het er mee eens dat begrijpend lezen een kunstje is geworden dat tijd wegneemt van lezen-lezen.

Maarrrrrr om toch nog even terug te komen op die ‘leeslijst’. Hoe werkte dat bij jullie dan, was dat letterlijk een lijst boeken? Op mijn school was het zo dat je een aantal verplichte boeken uit periodes had (Inderdaad Karel ende Elegast, Multatuli, de Spaanse Brabander) en dat was zwaar om doorheen te komen. Maar dat waren gelukkig maar een paar boeken.
Voor de rest moest het volgens mij gewoon literatuur zijn. Ik las altijd mega veel dus ik ben toen met een notitieblok de bibliotheek in gegaan en heb gewoon alle titels genoteerd die ik gelezen had. Mijn lijst was volgens mij 2 A4-tjes lang haha.
Wij mochten geen boeken lezen die vertalingen waren, dus dan was je al gebonden aan Nederlandse meuk.
Terwijl er veel spannende literaire thrillers uit Amerika komen.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
28-09-2020 09:16
Ik vond lezen altijd leuk, ging ook zelfstandig naar de bieb vanaf mijn 9e. De boeken van de boekenlijst vond ik echter niks, dus alleen de samenvattingen gelezen voor het examen. Ik denk dat er tegenwoordig teveel andere afleiding is, waardoor kinderen minder lezen. Merk zelf ook dat ik er nu minder behoefte aan heb, alleen in vakanties lees ik nog echt boeken. Ik denk dat dat lastig terug te draaien is. Lubach vind ik trouwens een vreselijk mannetje, dus heb het ook niet gezien.
Maar waarom alleen de samenvatting lezen en van te voren al zeggen dat je een boek niks vindt?
Van mij mag je alles, maar als leerlingen van te voren of na de eerste bladzijde een werk al gaan afkraken word ik een bozig.
ClumsyNinja schreef:
28-09-2020 09:12
Ik heb het item gezien en ben het er mee eens dat begrijpend lezen een kunstje is geworden dat tijd wegneemt van lezen-lezen.

Maarrrrrr om toch nog even terug te komen op die ‘leeslijst’. Hoe werkte dat bij jullie dan, was dat letterlijk een lijst boeken?
Zeker, Timmermans, Buysse, Streuvels, Van de Woestijne,...
Iemand nog van gehoord? Maar het was toen wel Literatuur.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-09-2020 09:17
Wij mochten geen boeken lezen die vertalingen waren, dus dan was je al gebonden aan Nederlandse meuk.
Terwijl er veel spannende literaire thrillers uit Amerika komen.
Voor Engels moest je toch ook lezen?
Ik vind dat niet heel raar hoor, bij Scheikunde ga je ook geen natuurkunde-experiment doen, terwijl je dat misschien veel leuker vindt.
redbulletje schreef:
28-09-2020 09:17
Wij mochten geen boeken lezen die vertalingen waren, dus dan was je al gebonden aan Nederlandse meuk.
Terwijl er veel spannende literaire thrillers uit Amerika komen.
Meuk nog wel :rofl:

En natuurlijk mocht je geen vertalingen lezen. Maar voor Engels moest je ook lezen dus daar kon Engelstalige literatuur voor op de lijst.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou zelf enorm van lezen en ik vond zelfs lezen voor de lijst leuk, maar begrijpend lezen vond ik niet veel aan.

Ik denk dat hij echt de kern raakt. Vooral met dat stuk over de hoogleraren Nederlands die een matig cijfer haalden voor het VWO examen. Mijn oudste zit in groep 7 en dus vorig jaar in groep 6. Tijdens de thuisschoolperiode moest ze ook af en toe begrijpend lezen teksten maken. Mijn man en ik begrepen van sommige vragen dus helemaal niks. Het gaat echt meer om trucjes doen, dan om informatie uit de tekst halen. Dat laatste lijkt me toch belangrijker. Ik kan prima de belangrijkste informatie uit wetteksten en andere overheidsstukken halen, maar begrijpend lezen van groep 6 daar heb ik dus moeite mee.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen gaat los op literatuur nu, maar volgens mij wordt er in het buitenland (van sommige landen weet ik het) juist veel meer literatuur gelezen en zijn de cijfers minder dramatisch dan in Nederland. Daar mogen leerlingen ook niet alleen maar lezen waar ze zin in hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 09:18
Maar waarom alleen de samenvatting lezen en van te voren al zeggen dat je een boek niks vindt?
Van mij mag je alles, maar als leerlingen van te voren of na de eerste bladzijde een werk al gaan afkraken word ik een bozig.

Wel begonnen, maar niet doorheen te komen.
Moirmel schreef:
28-09-2020 09:20
Zeker, Timmermans, Buysse, Streuvels, Van de Woestijne,...
Iemand nog van gehoord? Maar het was toen wel Literatuur.
Is dit in België? Want dat zijn volgens mij allemaal Vlaamse schrijvers?

Ik moet wel zeggen: lezen was bij ons in huis ook gewoon normaal. Ik zag mijn ouders regelmatig met een boek op de bank, boeken lagen overal.
Nu als ik lees is dat meestal van een reader. Ik heb geen kinderen maar ik vraag me af: zou dat ook invloed hebben? Een kind vindt toch normaal wat het om zich heen ziet. Maar als ik mijn iPad weg leg heeft niemand een idee of ik net een boek las, of de krant, of vakliteratuur, of facebook.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
28-09-2020 09:25
Is dit in België? Want dat zijn volgens mij allemaal Vlaamse schrijvers?

Ik moet wel zeggen: lezen was bij ons in huis ook gewoon normaal. Ik zag mijn ouders regelmatig met een boek op de bank, boeken lagen overal.
Nu als ik lees is dat meestal van een reader. Ik heb geen kinderen maar ik vraag me af: zou dat ook invloed hebben? Een kind vindt toch normaal wat het om zich heen ziet. Maar als ik mijn iPad weg leg heeft niemand een idee of ik net een boek las, of de krant, of vakliteratuur, of facebook.
Ik zit daar ook mee. Ik lees heel veel (en forum teveel), maar alle kranten, artikelen, iets minder boeken, lees ik van een scherm en mijn kind heeft geen idee of ik de krant lees, werk of zit te forummen.
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 09:23
Iedereen gaat los op literatuur nu, maar volgens mij wordt er in het buitenland (van sommige landen weet ik het) juist veel meer literatuur gelezen en zijn de cijfers minder dramatisch dan in Nederland. Daar mogen leerlingen ook niet alleen maar lezen waar ze zin in hebben.
Het is niet alleen lezen waar je zin in hebt.
Bij mijn lessen Nederlands lag vroeger de focus op Vlaamse schrijvers waardoor je veelal uitkwam op boerenromans, terwijl er veel betere boeken geschreven waren buiten ons taalgebied. Daarnaast was hun literatuurlijst volledig opgebouwd uit hun eigen opvoeding, want hoe kan je het anders verklaren dat er van Boon of Elschot totaal geen sprake was.
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 09:18
Maar waarom alleen de samenvatting lezen en van te voren al zeggen dat je een boek niks vindt?
Van mij mag je alles, maar als leerlingen van te voren of na de eerste bladzijde een werk al gaan afkraken word ik een bozig.
Het kan toch niet jouw genre zijn? Bovendien is een blik op 'n willekeurige pagina genoeg om te kijken of de schrijver normale zinnen gebruikt en geen zinnen die een halve pagina beslaan.
ClumsyNinja schreef:
28-09-2020 09:25
Is dit in België? Want dat zijn volgens mij allemaal Vlaamse schrijvers?

Ik moet wel zeggen: lezen was bij ons in huis ook gewoon normaal. Ik zag mijn ouders regelmatig met een boek op de bank, boeken lagen overal.
Nu als ik lees is dat meestal van een reader. Ik heb geen kinderen maar ik vraag me af: zou dat ook invloed hebben? Een kind vindt toch normaal wat het om zich heen ziet. Maar als ik mijn iPad weg leg heeft niemand een idee of ik net een boek las, of de krant, of vakliteratuur, of facebook.
En zo zie je maar de irrelevantie binnen één taalgebied en de lacune van ons onderwijs om lectuur aan te bieden die globaal relevant is.
anoniem_64a73836ab974 wijzigde dit bericht op 28-09-2020 09:33
5.83% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 09:20
Voor Engels moest je toch ook lezen?
Ik vind dat niet heel raar hoor, bij Scheikunde ga je ook geen natuurkunde-experiment doen, terwijl je dat misschien veel leuker vindt.
Maar dat moest dan weer uit Engeland zelf komen, American english mocht niet.
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 09:18
Maar waarom alleen de samenvatting lezen en van te voren al zeggen dat je een boek niks vindt?
Van mij mag je alles, maar als leerlingen van te voren of na de eerste bladzijde een werk al gaan afkraken word ik een bozig.
Je weet vaak na de eerste bladzijde of op voorhand al wel of een boek je aanspreekt of niet. Ik probeer dan wel eens het boek alsnog te lezen, maar dan kom ik er ook echt niet doorheen en haak ik ook snel af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven