Entertainment alle pijlers

"Begrijpend Lezen" Zondag met Lubach.

27-09-2020 22:26 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Arjen Lubach sowieso al leuk, maar met dit item had hij me helemaal te pakken.

De leesvaardigheid van Nederlandse kinderen.

https://youtu.be/lelWCw3GmSo


En hebben jullie nog leuke leestips voor kinderboeken?

Mag lezen weer LEUK worden?

Totaal aantal stemmen: 86

Ja (93%)
Nee (2%)
Gewoon doen wat de examencommissie wil. (5%)
snoesje666 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 22:30
14.96% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
27-09-2020 22:26
En hebben jullie nog leuke leestips voor kinderboeken?
Zeker wel. Er zijn de laatste jaren zoveel mooie kinderboeken geschreven.
Kijk eens op:
Jaapleest.nl
De grote vriendelijke podcast

Als je iets specifieker kan zijn (leeftijd, interesses) kan ik vast ook nog titels noemen.

Leesbevordering is (de helft van) mijn werk en ik ben het helemaal eens met Lubach. Als de school alle lol uit lezen haalt (tekstverklaren, Karel ende Elegast, geen vertalingen, literaire niveaus) dan wordt het leesplezier en dus niveau van jongeren niet beter.
Wij hadden een biebbus in ons dorp, dus dat was boeken halen en naar huis. Kan me er niet zoveel bij voorstellen om in een openbare bieb te gaan zitten lezen. Daar heb je altijd prikkels van buitenaf.
Mijn ouders kochten ook altijd veel boeken voor me zoals De Vijf en soortgelijk. En ik las oude boeken van mijn vader zoals Arendsoog, Lenie Saris romannetjes en Konsaliks.
Luci_Morgenster schreef:
27-09-2020 22:53
Ook al niet.

:facepalm:
Zit het dwars? Vertel, wat vind jij? :bigkiss:
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
27-09-2020 22:51
Er zijn zat leuke boeken. En daar ging het hele item helemaal niet over ook.
Karl May - De smokkelaars van de Tigris

Die zat in de uitzending.
:)

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
@snoesje: Voor jongens (en meisjes) na Geronimo Stilton: Leven van een Loser, Grijze Jager, Broederband, Geestenjager, Hongerspelen.
De boeken van Mirjam Mous worden heel veel gelezen op de middelbare school. Ook door jongens.
Alle reacties Link kopieren
"Leven van een loser" heeft hij een paar van gelezen.

Gelukkig kwam hij vanwege dyslexie in aanmerking voor de gratis daisyreader app van www.passendlezen.nl
Dit heeft hem de laatste jaren door de boekenlijst heen geholpen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Robin Cook medische thrillers las ik ook graag als puber.
Luci_Morgenster schreef:
27-09-2020 22:52
Ook hier ging item en zijn punt ook helemaal niet over.

Nee en de leeslijst wordt er ook door een aantal hier bijgehaald en daar ging het óók niet over. :P
Alle reacties Link kopieren
Als kind heb ik zo ongeveer de hele bibliotheek bij elkaar gelezen, dat duurde tot ik een jaar of 14/15 was en voor mijn lijst moest gaan lezen. Dat zorgde dat de lol er zo af was dat ik jarenlang nauwelijks nog gelezen heb.
Tegenwoordig lees ik wel weer graag.

Ik was het niet helemaal eens met Lubach, want alhoewel ik ook vind dat er teveel de nadruk op het begrijpend lezen wordt gelegd, vind ik het wel belangrijk dàt kinderen het leren. Hij had het erover dat sommigen zo laaggeletterd zijn dat ze bijsluiters etc. niet meer begrijpen, maar ook daarvoor is begrijpend lezen toch wel nodig.

Zelf heb ik mijn kinderen van jongs af aan voorgelezen en ze hadden alle keuze in boeken (ook van de bieb). 1 las graag en veel, de ander vond er niks aan. Nu zijn ze pubers en lezen ze eigenlijk alleen als het verplichte boeken voor school zijn. Ik ga ervan uit dat dat later wel weer komt.
Op díé fiets!
Snoezelientje_ schreef:
27-09-2020 22:56
Zit het dwars? Vertel, wat vind jij? :bigkiss:

Ja, irriteert me mateloos dat mensen reageren op iets wat ze dus echt niet gezien hebben.

Wat wel leuk is dat het punt/conclusie was dat lezen voor een leeslijst zoals vroeger dus wel beter was voor de leesvaardigheid van pubers. Heel veel beter. En dat het specifieke vak begrijpend lezen dat waarschijnlijk helemaal heeft vernietigd.

Niet de schermen of de leeslijsten van vroeger.
Waarom gaat het niet over die specifieke lessen? De OP en zelfs TO die titel laat suggereren dat wel daar over gaat.


Vind maar raar.
Ano11niem schreef:
27-09-2020 23:01
Nee en de leeslijst wordt er ook door een aantal hier bijgehaald en daar ging het óók niet over. :P
Niet helemaal waar, want mijn leeslijst was onderdeel van begrijpend lezen. In plaats van dat je dan een kort boekverslag moest schrijven, werd ik uren lang uitgehoord over motieven, hoofdverhalen en bijverhalen, persoonskenmerken en weet ik wat nog meer.
Stellafietst schreef:
27-09-2020 23:04
Als kind heb ik zo ongeveer de hele bibliotheek bij elkaar gelezen, dat duurde tot ik een jaar of 14/15 was en voor mijn lijst moest gaan lezen. Dat zorgde dat de lol er zo af was dat ik jarenlang nauwelijks nog gelezen heb.
Tegenwoordig lees ik wel weer graag.

Ik was het niet helemaal eens met Lubach, want alhoewel ik ook vind dat er teveel de nadruk op het begrijpend lezen wordt gelegd, vind ik het wel belangrijk dàt kinderen het leren. Hij had het erover dat sommigen zo laaggeletterd zijn dat ze bijsluiters etc. niet meer begrijpen, maar ook daarvoor is begrijpend lezen toch wel nodig.

Eens hoor, maar dit ging over eindexamenleeftijd. Lijkt me dat alle basis voor lezen, lezen leuk gaan vinden en begrijpend lezen toch al wel gelegd moet zijn einde basisschool?
Alle reacties Link kopieren
@ Luci_Morgenster

Het item ging over het steeds slechtere leesniveau van Nederlandse kinderen en hoe het vroegere leesplezier om zeep wordt geholpen.

Het "begrijpend lezen" is doel geworden en geen middel.

Leesplezier wordt er didactisch uit gemept op school. Dat begint al op de basisschool. Ik heb hier nog cito's van groep 7 en 8. Het is geen lezen meer, maar strategien leren toepassen.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 23:12
19.94% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoezelientje_ schreef:
27-09-2020 23:07
Niet helemaal waar, want mijn leeslijst was onderdeel van begrijpend lezen. In plaats van dat je dan een kort boekverslag moest schrijven, werd ik uren lang uitgehoord over motieven, hoofdverhalen en bijverhalen, persoonskenmerken en weet ik wat nog meer.
Dat is literair lezen.
Stellafietst schreef:
27-09-2020 23:04
Als kind heb ik zo ongeveer de hele bibliotheek bij elkaar gelezen, dat duurde tot ik een jaar of 14/15 was en voor mijn lijst moest gaan lezen. Dat zorgde dat de lol er zo af was dat ik jarenlang nauwelijks nog gelezen heb.
Tegenwoordig lees ik wel weer graag.

Ik was het niet helemaal eens met Lubach, want alhoewel ik ook vind dat er teveel de nadruk op het begrijpend lezen wordt gelegd, vind ik het wel belangrijk dàt kinderen het leren. Hij had het erover dat sommigen zo laaggeletterd zijn dat ze bijsluiters etc. niet meer begrijpen, maar ook daarvoor is begrijpend lezen toch wel nodig.

Zelf heb ik mijn kinderen van jongs af aan voorgelezen en ze hadden alle keuze in boeken (ook van de bieb). 1 las graag en veel, de ander vond er niks aan. Nu zijn ze pubers en lezen ze eigenlijk alleen als het verplichte boeken voor school zijn. Ik ga ervan uit dat dat later wel weer komt.
Percentage qua onderdeel van lessen kan inderdaad een flink deel naar beneden, zoals eerst was.
Luci_Morgenster schreef:
27-09-2020 23:05
Ja, irriteert me mateloos dat mensen reageren op iets wat ze dus echt niet gezien hebben.
Ik heb de uitzending wel gezien hoor. Naast het saaie begrijpend lezen vond ik de verplichte boekenlijst dus funest voor m'n leesplezier.
Snoesje666 schreef:
27-09-2020 23:08
@ Luci_Morgenster

Het item ging over het steeds slechtere leesniveau van Nederlandse kinderen en hoe het vroegere leesplezier om zeep wordt geholpen.

Het "begrijpend lezen" is doel geworden en geen middel.

Leesplezier wordt er didactisch uit gemept op school.
Dat hoeft je mij niet te vertellen, ik heb wel gekeken. ;-) Vandaar mijn irritatie he?
Luci_Morgenster schreef:
27-09-2020 23:05
Ja, irriteert me mateloos dat mensen reageren op iets wat ze dus echt niet gezien hebben.

Wat wel leuk is dat het punt/conclusie was dat lezen voor een leeslijst zoals vroeger dus wel beter was voor de leesvaardigheid van pubers. Heel veel beter. En dat het specifieke vak begrijpend lezen dat waarschijnlijk helemaal heeft vernietigd.

Niet de schermen of de leeslijsten van vroeger.
Waarom gaat het niet over die specifieke lessen? De OP en zelfs TO die titel laat suggereren dat wel daar over gaat.


Vind maar raar.
Klopt, het is nu meer een discussie over lezen vroeger en lezen nu geworden. Al moet ik zeggen dat de OP bij mij meer suggereerde dat er een lijst met kinderboeken voorbij ging komen in plaats van een discussie over het item zelf zeg maar. Het item maakte bij mij meer los dan alleen die examenvragen maar het kan zijn dat dat dan per school ook nog verschilde. Ik las net ergens de woorden 'Karel ende Elegast' en kreeg meteen slaap en de koude rilling van vroeger liep over mijn rug :lijstje:
Mevrouw75 schreef:
27-09-2020 23:08
Dat is literair lezen.
Oh, fijn om te weten dat er naast begrijpend lezen nog een soort lezen was om mijn leesplezier te bederven dan :proud:

(En ik dacht dus oprecht dat het hetzelfde was, want het voelde hetzelfde als het uit elkaar trekken van al die columns, uiteenzettingen etc. die ik uitgeplozen hen voor begrijpend lezen. :@@: )
Alle reacties Link kopieren
Karel ende Elegast was een saai sprookje.

Zoon moest "Beatrijs" herschrijven. Ik geloof dat zijn versie hem een 9 opleverde.
Fantasie genoeg in mijn kind. :)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik zat in de voorhoede van de basisvorming, begrijpend lezen en andere gruwelen. Toch heb ik mijn gehele schoolcarrière kunnen dobberen op mijn vermogen om snel en accuraat te kunnen lezen.

Er was in de eighties en nineties niet veel anders te doen. Je had op woensdagmiddag wat kindertelevisie en op zaterdagochtend Telekids. En dat was het dan zo’n beetje. Dan leerde je van jongs af aan dat lezen een leuke bezigheid was. Daar kon de middelbare school niets meer aan doen, die basis was gelegd. Boeken voor school= moetje, daarnaast ‘mijn’ boeken.

Mijn broertje is een stuk jonger en opgegroeid met internet. Die speelde begin jaren ‘90 eindeloos dat spelletje Worms Armageddon, colonization of Assins Creed. En iedere ochtend was er wel kindertelevisie. Hij moest echt ‘aan banden’ gelegd worden anders had hij nu zijn naam nog niet kunnen schrijven.

Ik denk dus niet dat het onderdeel ‘begrijpend lezen’ zorgt voor minder leesplezier en meer laaggeletterdheid. Het gaat al veel eerder mis dan in de brugklas. Als ik zie dat ik met zoon een complete ‘leeshut’ onder de tafel moest bouwen in het kader ‘lezen moet leuk zijn’ om hem überhaupt te bewegen om een boek vast te pakken... ik denk niet dat ik daar uniek in ben, in die struggle.
Nee heb je, ja kun je krijgen
'Vroegah' (ik zat jaren '70-'80 op de basisschool) kreeg je begrijpend lezen pas op de middelbare school.

Tegenwoordig begint dat al in groep 4, er zijn kinderen die dan al heel goed kunnen lezen maar ook een grote groep die veel meer moeite heeft. Juist voor die groep is het zo belangrijk om vooral plezier in het lezen te krijgen/houden. Dat is de basis.

Op een wankel fundament kun je niet bouwen.

Volgens mij doe je dat door héél veel voor te lezen (ook in de klas) en elke dag laten lezen wat ze zelf leuk vinden, dus ook gewoon stripverhalen of weetjes boeken, noem maar op.

Begrijpend lezen is verder wel enorm belangrijk voor alle andere vakken, zelfs rekenen is bijna voor de helft begrijpend lezen geworden, wat mij betreft zijn ze daar mee doorgeslagen maar dat is meer de CITO tirannie. ;) Leren om de CITO goed te maken, echt hoe wil je je eigen vak ondermijnen met dat getest om te testen...

Oh en stop alsjeblieft in de onderbouw met het afsnoepen van tijd die eigenlijk aan lezen moet worden besteed met maatschappelijke issues die op het bordje van school worden gedumpt zoals gezonde voeding ed.

Natuurlijk is er veel meer afleiding in de vorm van games en youtube maar in de lessen op de basisschool zou dat niet uit moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
Ano11niem schreef:
27-09-2020 22:30
Ik heb het ook gezien, maar ik vraag me af of het leesonderwijs echt het grootste probleem is. Het lijkt me toch vooral dat schermen en social media er voor in de plaats zijn gekomen.
Daar gaat hij op in: dat is namelijk wereldwijd aan de gang en verklaart dus niet waarom NL zo hard keldert ten opzichte van andere landen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wat meespeelt is dat men nog steeds te veel wil doorgaan in het theoretische deel van de taalkunde, terwijl de basisvaardigheden nog niet op voldoende niveau zijn.

De lat wordt hoog gelegd met een soort pseudo-wetenschappelijke leesopleiding waarbij je stukken tekst helemaal moet fileren. Daar zit weinig praktisch nut aan (zoals wel blijkt uit de tegenvallende resultaten van de neerlandici op die onderwerpen), maar is natuurlijk een drama als je qua leesvaardigheid al niet super bent.

Combineer een en ander met elkaar en je hebt best een logische verklaring: er worden minder lange teksten gelezen die taalkundig zijn gecontroleerd (boeken, krantenartikelen, daardoor raken kinderen achterop. Vervolgens wordt wel diezelfde verdieping onderwezen, dan haken die kinderen af vanwege onbegrip en krijg je de aversie tegen literatuur die in het item naar voren kwam.

Meer op die leesvaardigheid sturen dus. Zorgen dat iedereen die van de basisschool af komt gewoon echt goed en snel kan lezen.

Ook belangrijke taak voor de ouders. Denk dat veel ouders een opvoeding door een iPad wel een prima alternatief vinden voor iedere avond naast je kind op de bedrand zitten luisteren naar de trage hakkelende versie van Kikker van je kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven