Entertainment alle pijlers

"Begrijpend Lezen" Zondag met Lubach.

27-09-2020 22:26 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Arjen Lubach sowieso al leuk, maar met dit item had hij me helemaal te pakken.

De leesvaardigheid van Nederlandse kinderen.

https://youtu.be/lelWCw3GmSo


En hebben jullie nog leuke leestips voor kinderboeken?

Mag lezen weer LEUK worden?

Totaal aantal stemmen: 86

Ja (93%)
Nee (2%)
Gewoon doen wat de examencommissie wil. (5%)
snoesje666 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 22:30
14.96% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
tyche schreef:
28-09-2020 08:39
Goede uitzending, en ik herken de klachten van mijn collega's Nederlands: het is veel te veel lesgeven naar een examen toe en veel te weinig ruimte voor literatuur.

Om leesvaardig te worden moet je lezen. Simpel. Maar heel veel jongeren hebben die motivatie niet. Ik denk dat het goed zou zijn om tijd in te ruimen in het curriculum voor gewoon simpelweg zitten en een boek lezen. In het lokaal dus, met een docent die toeziet dat je daar ook echt mee bezig bent. Met een uur per week kom je al heel ver. Of elke les Nederlands het eerste kwartier ofzo.

Ik ken een school waarbij ze elke eerste les van de dag beginnen met 5 minuten lezen. Elke leerling leest dus zeker 25 minuten per week. Dat tikt aan.

Over de literatuurlijst ben ik ambivalent. Aan de ene kant hebben die boeken grote historische en literaire waarde. Soms moet je moeite doen om een boek te begrijpen en doorgronden en het lijkt mij een goede vaardigheid om te oefenen. Aan de andere kant is plezier in lezen belangrijk als je lezen blijvend wilt stimuleren.

Werd hier op de basisschool gedaan. Iedere dag werd er 20 minuten zelfstandig gelezen, leuk ook omdat kinderen elkaar dan ook enthousiast maken voor bepaalde boeken. Op deze manier is mijn zoon helemaal dol geworden op Noordse en Griekse mythen bijvoorbeeld. Zo leuk.

Nu in de 1e klas middelbare school ook, volgens mij niet meer elke dag maar zeker een paar keer in de week.
redbulletje schreef:
28-09-2020 09:30
Het kan toch niet jouw genre zijn? Bovendien is een blik op 'n willekeurige pagina genoeg om te kijken of de schrijver normale zinnen gebruikt en geen zinnen die een halve pagina beslaan.
Maar hoe kan nou de gehele Nederlandse literatuur je genre niet zijn? Daar heb je toch allerlei genres in: avontuur, reizen, coming-of-age, psychologisch, historisch, oorlog, thriller, misdaad, familie enz enz enz?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-09-2020 09:30
Het kan toch niet jouw genre zijn? Bovendien is een blik op 'n willekeurige pagina genoeg om te kijken of de schrijver normale zinnen gebruikt en geen zinnen die een halve pagina beslaan.
Zeker niet. Vooral niet in de les. Buiten de les mag je van mij alles wegleggen waar je met een half oog op de kaft een oordeel over velt, maar ik reik je iets van literatuurgeschiedenis aan en doe dat niet zomaar. Achteraf mag je prima vinden dat iets niks is, maar van te voren maak je me boos.
Ik snap het wel. Ik hielp pas mijn zoon (14) met begrijpend lezen en ik kan er ook helemaal niets mee. Dat komt ook gewoon omdat al die regels, signaalwoorden truckjes iets wat heel logisch is, onnodig moeilijk maken. Ik merk dat ook bij mijn kinderen: het is niet helpend, het is saai en het is voor hen vooral onbegrijpelijk waarom ze dit moeten kunnen. En ik kan het ook niet uitleggen, want ik snap het zelf ook niet.

Leesvaardigheid: dat is belangrijk. En dat krijg je alleen maar door kilometers maken. En die kilometers komen er door leesplezier. Ik heb 4 kinderen waarvan er drie fanatieke lezers zijn. En ik merk echt een verschil (in woordenschat, teksten doorgronden e.d.).
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 09:18
Maar waarom alleen de samenvatting lezen en van te voren al zeggen dat je een boek niks vindt?
Van mij mag je alles, maar als leerlingen van te voren of na de eerste bladzijde een werk al gaan afkraken word ik een bozig.
Waarom?

Als volwassene kom ik genoeg werken tegen waarbij ik aan de hand van de samenvatting kan zeggen dat ze niets voor mij zijn.
Genoeg boeken ook die na enkele pagina's in de prullenmand verdwijnen omdat ze slecht geschreven zijn.
Moet die leerling alles maar slikken?
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
28-09-2020 09:38
Waarom?

Als volwassene kom ik genoeg werken tegen waarbij ik aan de hand van de samenvatting kan zeggen dat ze niets voor mij zijn.
Genoeg boeken ook die na enkele pagina's in de prullenmand verdwijnen omdat ze slecht geschreven zijn.
Moet die leerling alles maar slikken?
Leerlingen krijgen ontzettend veel vrijheid, dat heb ik hier al eerder getikt. Veel meer dan bij Scheikunde, maar net als de Scheikundedocent reik ik je ook iets aan binnen het curriculum van mijn vak omdat een bepaald werk om een reden interessant is, ik ga je daar ontzettend veel over leren. Veel leerlingen vinden het gaandeweg ook leuk en interessant worden. En die enkeling die het niet leuk blijven vinden kunnen dan ook exact uitleggen waarom niet. En daar hebben ze ook wat van geleerd, dat ze goed gefundeerd iets kunnen onderbouwen. Het gaat dan ook niet om een zelfgekozen boek voor ‘de lijst’ want wederom, daar krijgen ze heel veel vrijheid in, maar niet eindeloos.

Een samenvatting geeft een plot weer, niet een ervaring en die ervaring kun je alleen zelf op doen.
Alle reacties Link kopieren
Nooit gesnapt waarom je toch geen vertalingen mocht lezen. Dat een Tom Clancy niet mag oké, maar waarom toch niet T puttertje of Een klein leven? Ook daar kun je prima verslagen over maken. Bovendien is de definitie van literatuur ook niet objectief, dus als een kind een goede argumentatie voor een boek heeft wat niet op de lijst staat vind ik dat het ook zou moeten mogen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon kan sinds een jaar lezen. Leest ook heel veel, vind het leuk dát hij kan lezen.
Toevallig heb ik gistermiddag met hem een cake gebakken. Gewoon zo een van de supermarkt, alleen boter en eieren toevoegen. Hij moest het recept lezen en dan opvolgen. Hij kwam er toen achter dat simpelweg lezen wat er staat niet voldoende is. Je moet ook wéten wat je doet. Hij was enthousiast en wil vaker iets maken met een recept.
Ik denk dat dit soort dingen ook ontzettend mee helpen in het ontwikkelen van taalbegrip, begrijpend lezen en tekst interpreteren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik heb het ook gezien, ik herinner me van vroeger ook wel dat ik begrijpend lezen en tekstverklaren niet leuk vond, maar mijn zoon heeft op de basisschool wel een leuke methode (vind ik): Nieuwsbegrip. Hij is daar zelf (meestal) ook enthousiast over.

Hij leest verder graag, de ene keer een strip (dat kan een Donald Duck zijn maar nu heeft hij een boek over Michiel de Ruyter in stripvorm) en de andere keer een boek. Favoriet op dit moment zijn: Waanzinnige Boomhut, Sjakie en de Chocoladefabriek, De Fantastische Meneer Vos en de boeken van Mees Kees. Voor welke leeftijd zoek je boeken, TO? Dit is denk ik gemiddeld voor ca 8/9-jarigen (B boeken in de bieb = AVI M5/E5??)
montblanc schreef:
28-09-2020 09:48
Nooit gesnapt waarom je toch geen vertalingen mocht lezen. Dat een Tom Clancy niet mag oké, maar waarom toch niet T puttertje of Een klein leven? Ook daar kun je prima verslagen over maken. Bovendien is de definitie van literatuur ook niet objectief, dus als een kind een goede argumentatie voor een boek heeft wat niet op de lijst staat vind ik dat het ook zou moeten mogen.
Voor Nederlands bedoel je? Volgens mij had dat ook voornamelijk te maken dat je kennis moest opdoen van de belangrijke werken binnen de Nederlandse literatuur, weten welke schrijvers belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling van de Nederlandse literatuur etc.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
28-09-2020 09:48
Nooit gesnapt waarom je toch geen vertalingen mocht lezen. Dat een Tom Clancy niet mag oké, maar waarom toch niet T puttertje of Een klein leven? Ook daar kun je prima verslagen over maken. Bovendien is de definitie van literatuur ook niet objectief, dus als een kind een goede argumentatie voor een boek heeft wat niet op de lijst staat vind ik dat het ook zou moeten mogen.
Omdat het bij Nederlands om Nederlandse literatuur gaat en niet om Engelse. Net als ik net schreef: bij Scheikunde mag je ook geen natuurkundeexperiment doen.

Bij Engels mag je prima Engelstalige literatuur lezen en mag je dus gewoon The Goldfinch lezen.
Alle reacties Link kopieren
Dat begrijpend lezen is echt een crime. Wij hebben hier wel met zijn drieën oefencito’s gemaakt, waar we er bij sommige opgaven echt niet uitkwamen. Dat terwijl mijn oudste wel een 8,5 had voor haar eindexamen vwo Nederlands (beter dan de gemiddelde hoogleraar dus!).
Jongste kan er niets mee. Ze was avi uit in groep 4 en verzuchtte toen dat ze nu echt nooit meer ging lezen. Daar heeft ze zich helaas ook aan gehouden, en in de brugklas had ze alle Cito’s op havo/vwo en begrijpend lezen op vmbo-b niveau. Dat terwijl ze best teksten begrijpt, echt niet dom is en beter dan de gemiddelde Nederlander een technische handleiding kan lezen of volgens een recept koken. Ze kan alleen geen samenhangend verhaal vertellen, dus dat zal er wel mee samenhangen.
Zelf lees ik alleen nog tijdens vakanties. Thuis is het idd verleidelijk om je iPad te pakken, of te Netflixen. Mijn oudste leest wel heel veel, minstens een boek per week en ook altijd lastige Engelse klassiekers of feministische essays.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
28-09-2020 09:54
Voor Nederlands bedoel je? Volgens mij had dat ook voornamelijk te maken dat je kennis moest opdoen van de belangrijke werken binnen de Nederlandse literatuur, weten welke schrijvers belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling van de Nederlandse literatuur etc.
Exact.
ClumsyNinja schreef:
28-09-2020 09:34
Maar hoe kan nou de gehele Nederlandse literatuur je genre niet zijn? Daar heb je toch allerlei genres in: avontuur, reizen, coming-of-age, psychologisch, historisch, oorlog, thriller, misdaad, familie enz enz enz?
ja natuurlijk. dit is net zo’n rare uitspraak als: ik lust geen groente en fruit
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 09:46
...

Een samenvatting geeft een plot weer, niet een ervaring en die ervaring kun je alleen zelf op doen.
Wat een kul argument.
Ga je dan ook drugs gebruiken omdat een omschrijving de ervaring niet kan evenaren?

Bij een samenvatting kan je vrij goed zien of een boek iets is voor jou of niet. Jij koppelt jouw ervaring aan de verwachte ervaring van een toekomstige lezer.
En op de basisschool kun/mag je natuurlijk prima vertalingen lezen. Wij letten daar niet eens op als we in de bieb boeken uitzoeken voor zoon.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
28-09-2020 10:00
En op de basisschool kun/mag je natuurlijk prima vertalingen lezen. Wij letten daar niet eens op als we in de bieb boeken uitzoeken voor zoon.
Zelfs in de onderbouw mag dat.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
28-09-2020 09:59
Wat een kul argument.
Ga je dan ook drugs gebruiken omdat een omschrijving de ervaring niet kan evenaren?

Bij een samenvatting kan je vrij goed zien of een boek iets is voor jou of niet. Jij koppelt jouw ervaring aan de verwachte ervaring van een toekomstige lezer.
Nee, op basis van een omschrijving kan je niet zeggen of drugs of whatever wel of niet voor jou zijn.
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 10:01
Zelfs in de onderbouw mag dat.
En andersom is het natuurlijk misschien ook juist leuk dat kinderen in de onderbouw buitenlandse literatuur/jeugdboeken gaan lezen die ze toen ze jonger waren al in een Nederlandse vertaling hebben gelezen. Met boeken van Roald Dahl lijkt me dat bijv. heel erg leuk.
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 10:02
Nee, op basis van een omschrijving kan je niet zeggen of drugs of whatever wel of niet voor jou zijn.
Goed, dan haak ik af.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig heeft mijn dochter een goed niveau lezen - heb haar ook nog nooit horen klagen over begrijpend lezen. En ik weet zelfs niet wat het in houdt, want ik heb er nog nooit huiswerk of een boek van gezien... blijkbaar loopt dat vanzelf.
Ze leest niet super veel, want te veel andere leuke dingen - er is gewoon veel meer bijkomen om te doen.

Maar wat ze wel altijd heeft gezien is dat ik wel lees. En dat er veel boeken in huis zijn. Nu ze haar lijst kreeg (die trouwens een stuk ruimer en vrijer is dan in mijn tijd) kwam ze dus ook naar me toe om te vragen wat leuk was en wat niet. Toen heb ik korte samenvattingen gegeven van de boeken die ik zelf had gelezen en heeft ze op basis daarvan gekozen wat haar leuk leek. Heel veel hadden we gewoon in huis op de boekenplank. Ze is in het eerste boek bezig en lacht af en toe hardop, dus het lijkt haar te bevallen. De fysieke aanwezigheid van boeken lijkt me dus echt wel een invloed hebben.

Daarnaast: de lyrics van bijvoorbeeld Joost Klein zijn ook ingenieus en daar zou ook wel eens aandacht aan mogen besteed worden in de les Nederlands. Verplaats je eens in hun leefwereld. Creatief met taal is de jeugd juist wel, maar daar lijkt minder ruimte voor.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 09:23
Iedereen gaat los op literatuur nu, maar volgens mij wordt er in het buitenland (van sommige landen weet ik het) juist veel meer literatuur gelezen en zijn de cijfers minder dramatisch dan in Nederland. Daar mogen leerlingen ook niet alleen maar lezen waar ze zin in hebben.
En een punt van Lubach was juist dat er weer meer aandacht moest komen voor literatuur... (misschien zou begrijpend televisiekijken een vak moeten worden)
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
28-09-2020 10:13
Gelukkig heeft mijn dochter een goed niveau lezen - heb haar ook nog nooit horen klagen over begrijpend lezen. En ik weet zelfs niet wat het in houdt, want ik heb er nog nooit huiswerk of een boek van gezien... blijkbaar loopt dat vanzelf.
Ze leest niet super veel, want te veel andere leuke dingen - er is gewoon veel meer bijkomen om te doen.

Maar wat ze wel altijd heeft gezien is dat ik wel lees. En dat er veel boeken in huis zijn. Nu ze haar lijst kreeg (die trouwens een stuk ruimer en vrijer is dan in mijn tijd) kwam ze dus ook naar me toe om te vragen wat leuk was en wat niet. Toen heb ik korte samenvattingen gegeven van de boeken die ik zelf had gelezen en heeft ze op basis daarvan gekozen wat haar leuk leek. Heel veel hadden we gewoon in huis op de boekenplank. Ze is in het eerste boek bezig en lacht af en toe hardop, dus het lijkt haar te bevallen. De fysieke aanwezigheid van boeken lijkt me dus echt wel een invloed hebben.

Daarnaast: de lyrics van bijvoorbeeld Joost Klein zijn ook ingenieus en daar zou ook wel eens aandacht aan mogen besteed worden in de les Nederlands. Verplaats je eens in hun leefwereld. Creatief met taal is de jeugd juist wel, maar daar lijkt minder ruimte voor.
Wij hebben drie goedgevulde boekenkasten, en nog dozen vol kinderboeken. Desondanks heb ik mijn jongste dus niet aan het lezen gekregen. Met weemoed zag ik dat het bijna Kinderboekenweek is. Vroeger mochten ze dan beide een boek uitkiezen en waren we echt uren in de boekwinkel. Jongste leest nu alleen nog het magazine van de manege en het Guinnes recordboek (korte stukjes, spannende onderwerpen).
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
28-09-2020 10:13
Gelukkig heeft mijn dochter een goed niveau lezen - heb haar ook nog nooit horen klagen over begrijpend lezen. En ik weet zelfs niet wat het in houdt, want ik heb er nog nooit huiswerk of een boek van gezien... blijkbaar loopt dat vanzelf.
Ze leest niet super veel, want te veel andere leuke dingen - er is gewoon veel meer bijkomen om te doen.

Maar wat ze wel altijd heeft gezien is dat ik wel lees. En dat er veel boeken in huis zijn. Nu ze haar lijst kreeg (die trouwens een stuk ruimer en vrijer is dan in mijn tijd) kwam ze dus ook naar me toe om te vragen wat leuk was en wat niet. Toen heb ik korte samenvattingen gegeven van de boeken die ik zelf had gelezen en heeft ze op basis daarvan gekozen wat haar leuk leek. Heel veel hadden we gewoon in huis op de boekenplank. Ze is in het eerste boek bezig en lacht af en toe hardop, dus het lijkt haar te bevallen. De fysieke aanwezigheid van boeken lijkt me dus echt wel een invloed hebben.

Daarnaast: de lyrics van bijvoorbeeld Joost Klein zijn ook ingenieus en daar zou ook wel eens aandacht aan mogen besteed worden in de les Nederlands. Verplaats je eens in hun leefwereld. Creatief met taal is de jeugd juist wel, maar daar lijkt minder ruimte voor.
Maar ook dat laatste gebeurt wel hoor. Het ligt een beetje aan de docent of vaksectie wat ze voor de les kiezen, maar een vak is natuurlijk vele malen breder dan alleen maar songteksten.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
28-09-2020 09:55
Omdat het bij Nederlands om Nederlandse literatuur gaat en niet om Engelse. Net als ik net schreef: bij Scheikunde mag je ook geen natuurkundeexperiment doen.

Bij Engels mag je prima Engelstalige literatuur lezen en mag je dus gewoon The Goldfinch lezen.
Een vertaling is Nederlandstalige literatuur. Ik snap gewoon niet wat de reden is. Je leert evenveel van vertaalde literatuur als van Nederlandse qua motieven personages etc, buitenlandse boeken heeft net zoveel invloed op nieuwe literatuur als Nederlandse (en soms zelfs meer, denk aan een Dan Brown), en je leeservaring is zoveel leuker als je een boek mag lezen waar je zin in hebt. Echt, ik snap het oprecht niet, wat is het doel ervan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven