Entertainment alle pijlers

Rechtszaak Marco Borsato

28-10-2025 11:31 551 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-10-2025 13:10
Reden: titel aangepast
0.00% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
Mariejan schreef:
28-10-2025 14:11
Doe je het erom of ben je echt zo ongeïnformeerd?

Je redenering komt voort uit een parochiale, mannelijk georiënteerde manier van denken, waarin de vrouw wordt gezien als de verleidster die de man verleidt en vervolgens kapotmaakt. Dat beeld is eeuwenoud en heeft niets met de werkelijkheid van seksueel misbruik te maken. Het verschuift de schuld van de dader naar het slachtoffer, en dat is precies waarom zoveel slachtoffers jarenlang hun mond houden.

Je schrijft alsof er maar één mogelijke reactie bestaat en dat dat bewijs levert dat het nooit gebeurd is. Dat is onjuist. Slachtoffers reageren heel verschillend: uit schaamte, uit angst voor de dader, door loyaliteit aan een vertrouwensfiguur, door dreiging of omdat trauma mensen in de war maakt.

Een bekentenis zonder straf kan ook voelen als een vorm van moreel herstel. De dader erkent: ik heb iets vreselijks gedaan en jij sprak de waarheid. Dat kan voor sommige slachtoffers meer helend zijn dan een celstraf.
Verhalen als 'Verschillende getuigen onderschrijven de seksuele aard van de gesprekken bij het gezin en dat het vermeende slachtoffer geregeld halfnaakt thuis rondliep, ook als Borsato aanwezig was' spelen daarop in. Het lijkt erop dat zijn hele verdediging gebaseerd is op het idee van de kat op het spek binden, en met blijven ontkennen lijkt hij te hopen dat hij in de publieke opinie in elk geval bij hardcore fans nog goodwill houdt. Dat stopt natuurlijk bij een bekentenis. (Of grotendeels, er zullen altijd mensen in ontkenning blijven.)
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Sonne schreef:
28-10-2025 14:20
Er is nog geen uitspraak. Je kunt beiden een andere mening hebben he. Jij gelooft het 1, zij het ander. Dat mag gewoon.
Nergens schrijf ik dat zij geen andere mening mag hebben. En een forum is er oa voor om meningen uit te wisselen.
Djessy schreef:
28-10-2025 14:21
Volgens mij zijn wij het eens hoor.
Klopt inderdaad.
Sonne schreef:
28-10-2025 14:20
Er is nog geen uitspraak. Je kunt beiden een andere mening hebben he. Jij gelooft het 1, zij het ander. Dat mag gewoon.

Ik vind het verhaal van beiden HEEL raar. Ik wacht de uitspraak wel af.
Als er wel een uitspraak is verandert dat er toch niets aan? Het maakt het niet meer of minder waar. Feit is, dat MB hier gewoon vreselijk de fout in is gegaan, door geen stap terug te doen toen hij zich blijkbaar realiseerde dat het allemaal wat vreemd ging daar. En het zou hem hebben gesierd (om niet te zeggen dat hij er eigenlijk toe was verplicht) als hij dat meisje in dat geval had geholpen. In plaats daarvan heeft hij er, op welke manier dan ook, misbruik van gemaakt.
lebow wijzigde dit bericht op 28-10-2025 14:29
4.13% gewijzigd
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Mariejan schreef:

Je redenering komt voort uit een parochiale, mannelijk georiënteerde manier van denken, waarin de vrouw wordt gezien als de verleidster die de man verleidt en vervolgens kapotmaakt. Dat beeld is eeuwenoud en heeft niets met de werkelijkheid van seksueel misbruik te maken. Het verschuift de schuld van de dader naar het slachtoffer, en dat is precies waarom zoveel slachtoffers jarenlang hun mond houden.

Je schrijft alsof er maar één mogelijke reactie bestaat en dat dat bewijs levert dat het nooit gebeurd is. Dat is onjuist. Slachtoffers reageren heel verschillend: uit schaamte, uit angst voor de dader, door loyaliteit aan een vertrouwensfiguur, door dreiging of omdat trauma mensen in de war maakt.

Een bekentenis zonder straf kan ook voelen als een vorm van moreel herstel. De dader erkent: ik heb iets vreselijks gedaan en jij sprak de waarheid. Dat kan voor sommige slachtoffers meer helend zijn dan een celstraf.
Goede post.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Mariejan schreef:

En als aanvulling op deze - goede - post: als slachtoffer help je jezelf over het algemeen niet als je je helingsproces in grote mate ophangt aan het strafproces en de uiteindelijke straf. Want er kan te weinig bewijs zijn, waardoor er wordt besloten niet te vervolgen. Of er volgt een vrijspraak. Of het proces gaat eindeloos lang door en duurt 10 jaar. Dan zit het je behoorlijk in de weg als jij alleen erkenning ervaart als de dader gestraft wordt met straf X, want dat betekent ook dat je in de tussentijd niet (en misschien zelfs dus wel nooit) verder kunt met je leven.
Lebow schreef:
28-10-2025 14:28
Als er wel een uitspraak is verandert dat er toch niets aan? Het maakt het niet meer of minder waar. Feit is, dat MB hier gewoon vreselijk de fout in is gegaan, door geen stap terug te doen toen hij zich blijkbaar realiseerde dat het allemaal wat vreemd ging daar. En het zou hem hebben gesierd (om niet te zeggen dat hij er eigenlijk toe was verplicht) als hij dat meisje in dat geval had geholpen. In plaats daarvan heeft hij er, op welke manier dan ook, misbruik van gemaakt.
Misschien heb ik wat gemist hoor. Maar is het al bevestigd/bewezen dat hij daadwerkelijk misbruik heeft gemaakt van dat meisje? Ik ben niet in de mogelijkheid om nu alles direct live te volgen. Voor zover ik weet is het nu nog zijn woord tegen de hare?

Ongepast vind ik het wel. Maar dat vind ik ook van de moeder op dit moment van wat ik wel heb gelezen.
Assiral schreef:
28-10-2025 13:40
Ik las ook op het nieuws dat het slachtoffer vertelde dat Marco niet de cel in hoefde van haar. Dat ze alleen maar wilde dat hij toe gaf.
Dat klinkt voor mij heel tegenstrijdig. Je wilt toch dat iemand die jou iets heel ergs heeft aan gedaan gestraft word voor zijn daden? Het liefst levenslang.
Het komt voor mij over alsof ze alleen zijn imago willen schaden met dit hele gebeuren. Als hij zou toegeven zou heel Nederland hem uit kotsen natuurlijk.
Ik kan je, vanuit ervaring, vertellen dat dit echt niet zo zwart wit werkt. Vaak wil je erkenning en heeft een gevangenisstraf niet heel veel toegevoegde waarde.

Iedereen mag zijn/haar mening hebben, maar ik merk wel dat ik jou het liefst de andere kant zou willen belichten. Het klinkt namelijk dat je zelf dit niet hebt meegemaakt (dat zou ook echt heel fijn zijn), maar tegelijk merk ik dat je je daardoor ook niet kan verplaatsen welke emoties een slachtoffer kan hebben waardoor je erg zwart wit denkt.

Dat bepaalde dingen niet zichtbaar zijn voor de buitenwereld, wil niet zeggen dat het dan ook niet waar is of niet gebeurd is.
Die moeder is ook zo gek als een deur, daar twijfel ik ook niet aan. Maar ik geloof dus wel dat een jong meisje slachtoffer is geworden van de giftige 'omgang' tussen die moeder en Marco Borsato. Niet die moeder is het slachtoffer en niet Marco. Alleen dat meisje. En zowel moeder als Marco hebben dingen gedaan die absoluut niet door de beugel kunnen. Dit meisje WAS al beschadigd als ik zo lees hoe de dynamiek in dat gezin was. En dat marco kan liegen dat het gedrukt staat weten we natuurlijk door zijn meerdere affaires ook al lang. Mijn hart gaat dus uit naar dat meisje en de familie van Marco. Niet naar hem en die moeder

Deze dag vertelde hij ook redelijk omslachtig dat hij wat met die moeder had gehad. Was niet zijn schuld natuurlijk. Dat kwam omdat die moeder ook een vriendin van Leontien was en ze daarom precies wist hoe ze hem kon raken. Daarom kreeg hij een affaire met haar. Hij kon daar zelf niks aan doen, dat was de schuld van die moeder..... Oh wacht, dat verhaal hadden we ook al gehoord toen hij met mevrouw de Hond vreemd was gegaan. Kon hij ook niets aan doen. Al die vrouwen maken misbruik van zijn goedheid en zijn vertrouwen en beginnen maar affaires met hem zonder dat hij dat wil.
buzziebee wijzigde dit bericht op 28-10-2025 14:42
31.70% gewijzigd
Miss-Pippi schreef:
28-10-2025 14:10
Maar wat hij allemaal gewoon wél toegeeft, is toch al te fout en te vies voor woorden? Dan zit et toch al een behoorlijk steekje los en ben je niet een hele normale man?
Echt, ik had veel verwacht, maar dit is echt nog veel erger dan ik dacht. Ik vind hem inderdaad ook niet bijster intelligent. En de strategie voor deze rechtszaak vind ik heel dom.
Marco als het slachtoffer. Niks ligt aan hem.
Zoals al eerder gezegd hier: elke normale man had afstand genomen, zich uitgesproken, veilig thuis eventueel ingeschakeld. Maar allesbehalve wat Marco gedaan heeft.
De moeder vind ik ook ziek en triest.
Er is maar een slachtoffer hier en dat is dit meisje.
Marco lag ook gewoon met die moeder in bed, daar had hij een seksuele relatie mee, zeker ook "om te troosten".
Alles wat hij nu toegeeft vind ik echt te krankzinnig voor woorden (en echt concreet "ik heb niet aan haar vagina gezeten" zegt hij niet) . Vind hem op zijn minst heél dom en die moeder heel ziek.
Sonne schreef:
28-10-2025 14:34
Misschien heb ik wat gemist hoor. Maar is het al bevestigd/bewezen dat hij daadwerkelijk misbruik heeft gemaakt van dat meisje? Ik ben niet in de mogelijkheid om nu alles direct live te volgen. Voor zover ik weet is het nu nog zijn woord tegen de hare?

Ongepast vind ik het wel. Maar dat vind ik ook van de moeder op dit moment van wat ik wel heb gelezen.
Ik zeg toch ook ‘op welke manier dan ook’?
Wat hij wel toegeeft valt toch ten minste onder misbruik maken van de situatie (en daarmee van de minderjarige) of voor jou niet?

Dat de moeder óók raar bezig was ontslaat MB nergens van.
lebow wijzigde dit bericht op 28-10-2025 14:45
2.61% gewijzigd
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Sonne schreef:
28-10-2025 14:34
Misschien heb ik wat gemist hoor. Maar is het al bevestigd/bewezen dat hij daadwerkelijk misbruik heeft gemaakt van dat meisje?
Nee
Assiral schreef:
28-10-2025 13:58
Nogmaals, ik geloof in zijn onschuld. Je kunt me voor gek verklaren. En ergens twijfel ik zelf ook heus, door bepaalde uitspraken.
En ben ik het er 100% mee eens dat hij verstandiger had moeten reageren op de situaties die zich binnen het gezin af speelden. Ik weet ook niet waarom ik hem wel geloof. Ik heb bij het verhaal van de moeder en het meisje vanaf het begin gewoon al een raar gevoel.
zelfs na alles wat hij alleen vandaag al heeft gezegd in de rechtszaal???? Alles leuk en aardig, maar daar laat hij toch echt een heel groot gebrek aan inzicht en moraal kompas zien.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
28-10-2025 14:45
zelfs na alles wat hij alleen vandaag al heeft gezegd in de rechtszaal???? Alles leuk en aardig, maar daar laat hij toch echt een heel groot gebrek aan inzicht en moraal kompas zien.
Maar gebrek aan moreel kompas is natuurlijk iets anders als misbruik.
Ik vind hem ook heel dom. En zijn ego te groot. Ongepast om nu zielig te gaan praten over hoe slecht dit allemaal is voor zijn carrière.
Welke normale man slaat er nu een 15 jarig kind op haar kont, laat haar op schoot zitten, praat met haar over seks, gaat lingerie voor haar kopen, en vervolgens ook nog alles goed praten en het slachtoffer uithangen. Dan heb je ze toch niet alle 24 in het kratje, hoor.
Don’t grow up, it’s a trap
Flashy schreef:
28-10-2025 14:47
Maar gebrek aan moreel kompas is natuurlijk iets anders als misbruik.
klopt, daar heb je gelijk in.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Maris_90 schreef:
28-10-2025 14:42
Marco lag ook gewoon met die moeder in bed, daar had hij een seksuele relatie mee, zeker ook "om te troosten".
Alles wat hij nu toegeeft vind ik echt te krankzinnig voor woorden (en echt concreet "ik heb niet aan haar vagina gezeten" zegt hij niet) . Vind hem op zijn minst heél dom en die moeder heel ziek.

Is dat zo, van die seksuele relatie met de moeder? Ik lees dat niet echt terug in de liveblogs vandaag, maar kan zijn dat ik het mis. In elke periode was dat dan zo? In dezelfde tijd dat moeder haar dochter 'aanbood' aan hem? Dat maakt het verhaal nog wel een stuk juicier.. hij is echt oerdom geweest dat hij zich met deze vrouw heeft ingelaten. Of het strafbaar was wat hij heeft gedaan, daar twijfel ik persoonlijk wel aan.
Ja hij heeft al toegegeven dat hij seks met de moeder heeft gehad, zij beweert over een lange periode (uit mijn hoofd tien jaar), hij zegt dat dat niet klopt. Dat hij seks met haar had, is dus wel bevestigd.
Allemaal knettergek als je het mij vraagt. Die moeder van dat meisje net zo erg als Marco.
Star⁴ schreef:
28-10-2025 13:25
Telegraaf FB reacties :proud:
Wel treurig dat daar ook nogal wat accountjes bij zitten met foto's van gezellige oma's enzo. Die dan roepen dat een vijftienjarige gewoon van zich moet afbijten...
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Lebow schreef:
28-10-2025 14:44
Ik zeg toch ook ‘op welke manier dan ook’?
Wat hij wel toegeeft valt toch ten minste onder misbruik maken van de situatie (en daarmee van de minderjarige) of voor jou niet?

Dat de moeder óók raar bezig was ontslaat MB nergens van.
Tis gewoon een vraag. Geen reden om defensief op te reageren. Zoals ik net ook zei: dat heb ik dus nergens nog gelezen, vandaar de vraag.
En ja, dit geheel past helemaal in narratief waarin de dader de schuld buiten zichzelf legt. Doen kinderen ook, "Ja, maar dat moest van zus!"

En ja, ik denk dat meisje behoorlijk in de war was, haar seksuele ontwikkeling is zo te lezen niet op een gezonde manier verlopen.
Het is al lastig genoeg. Ik ben heel beschermd opgevoed en vond de pubertijd wat dat betreft al lastig genoeg. Je krijgt seksuele gevoelens en je merkt dat gevoelens losmaakt bij het andere geslacht. Aandacht is leuk, het is spannend en interessant, maar je moet nog ontdekken wat je wel en niet wilt. Vaak krijg je niet het soort aandacht wat je echt wilt. Juist dan ben je extra kwetsbaar voor misbruik door machtsfiguren.
Ik had een leraar die flirtte, over zijn seksleven praatte etc etc. Dat voelde toen heel spannend, maar toen hij me na mijn slagen opzocht in mijn studentstad en me kuste, voelde ik meteen NEE. Gelukkig luisterde hij hier meteen naar, maar was natuurlijk al veel te ver gegaan. Toen ik hem daar ooit mee confronteerde, had hij gelukkig wél het zelfinzicht om dit te erkennen.
Marco bekent toch dat hij grenzen over is gegaan of ben ik nu gek?
Wat zijn de bewezen strafbare feiten dan? Iemand op schoot nemen is niet strafbaar.

Ik ben absoluut geen fangirl, maar ik denk dat hij erin is geluisd door moeders. Die vrouw is knettergek en Borsato heeft zich (verblind door ego en redderssyndroom) jarenlang met dat gezin ingelaten en is daar duidelijk te ver in doorgeslagen (en met gebrek aan moreel kompas). Uiteindelijk heeft ie het contact verbroken en heeft ma besloten hem kapot te gaan maken
Charlotta schreef:
28-10-2025 14:52
Is dat zo, van die seksuele relatie met de moeder? Ik lees dat niet echt terug in de liveblogs vandaag, maar kan zijn dat ik het mis. In elke periode was dat dan zo? In dezelfde tijd dat moeder haar dochter 'aanbood' aan hem? Dat maakt het verhaal nog wel een stuk juicier.. hij is echt oerdom geweest dat hij zich met deze vrouw heeft ingelaten. Of het strafbaar was wat hij heeft gedaan, daar twijfel ik persoonlijk wel aan.
"De moeder van het destijds minderjarige meisje zegt zelf regelmatig seks met de zanger te hebben gehad. Marco reageert erop in de rechtbank: "Ik betwist ten zeerste de tijdsduur waar ze het over heeft. Ze wist dat ik huwelijksproblemen had. Ze parasiteerde daarop. Ze hengelde en viste en wist precies waar de problemen zaten. Ook haar vriendschap met mijn ex-vrouw maakte dat ze precies wist hoe de problemen thuis in elkaar staken."

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven