Entertainment alle pijlers

Rot op naar je eigen land (EO)

15-01-2015 17:25 513 berichten
In januari pas op de buis, maar nu al spraakmakend: ‘Rot op naar je eigen land’. In dit nieuwste programma van de Evangelische Omroep neemt presentator Dennis van der Geest, voormalig deelnemer aan ‘Op Zoek Naar God’ (rechts op de foto), mensen die fel tegen immigranten en vluchtelingen zijn mee naar vluchtelingenkampen, om het leven daar te ervaren.

Dit kunnen allerlei mensen zijn. “Zoals bijvoorbeeld PVV-stemmers,” vertelt EO-directeur Arjan Lock tegenover het Algemeen Dagblad. “Wij willen in een steeds sterker polariserende samenleving mensen confronteren hoe het is om vluchteling te zijn. We laten in dit programma de kandidaten een reis maken, die een vluchteling ook maakt.”

Deze reis kan met recht ‘realistisch’ genoemd worden. Zonder paspoort of telefoon en zonder een cent op zak zullen de deelnemers drie weken leven als een vluchteling. Een tocht vol angst, ontberingen, maar ook ingrijpende ontmoetingen. ‘Rot op naar je eigen land' is een Nederlandse remake van het succesvolle Australische format 'Go back to where you came from'. Deze serie werd eerder met de prestigieuze Rose D'or bekroond.

Ik zag net de promo van dit programma dat volgende week Dinsdag start en ik weet niet goed wat ik van het idee moet denken. In de reacties op de site staat een stukje dat een deelneemster afgehaakt is omdat ze er van uit was gegaan dat het een soort vakantiereisje zou worden en niet dat ze zelf als vluchteling moesten leven.
quote:pejeka schreef op 06 januari 2016 @ 23:21:

[...]

Ga voor de lol eens een wijk in waar veel allochtonen wonen. Spreek hen in het Nederlands aan. En kijk dan eens hoeveel mensen in staat zijn je behoorlijk in het Nederlands te woord te staan. En ongeacht hun duur van verblijf, dat verschilt niet. Ken mensen die hier al 40 jaar wonen, en die spreken nog steeds niet meer dan 3 woorden Nederlands (of die met enige goede wil als Nederlands te herkennen zijn).

Dat is mijn vraag niet. Hopelijk geeft Milna nog wat uitleg omdat ik het verband niet begrijp.

En verder ga ik over op Engels als mensen de taal niet spreken.
Alle reacties Link kopieren
De Nederlanders van buitenlandse komaf die het Nederlands niet goed beheersen zijn doorgaans de eerste generatie gastarbeiders. Zij hebben de intentie niet gehad hier te blijven dus geen energie gestoken in het goed leren van de taal. Of dit verstandig is geweest is een tweede.

De vluchtelingen die hier komen zijn doorgaans gedreven hier een toekomst op te bouwen die ze in het land van herkomst niet hadden. Ze spreken vaak snel de taal en zijn gemotiveerd om hun plek in de samenleving te verwerven dmv het volgen van een opleiding en/of vinden van een baan. Helaas kan dit vaak niet meteen omdat zij hiervoor eerst de juiste verblijfspapieren moeten krijgen.
quote:miekemv schreef op 06 januari 2016 @ 23:45:

[...]

Dat is mijn vraag niet. Hopelijk geeft Milna nog wat uitleg omdat ik het verband niet begrijp.

En verder ga ik over op Engels als mensen de taal niet spreken.Je vraagt een reactie op een post van een jaar geleden waar jij op reageert?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 07 januari 2016 @ 00:01:

[...]

Je vraagt een reactie op een post van een jaar geleden waar jij op reageert?Nou is het wel laat maar ik snap niet wat je bedoeld nu.
quote:miekemv schreef op 07 januari 2016 @ 00:09:

[...]

Nou is het wel laat maar ik snap niet wat je bedoeld nu.Oke, nu wel. Kennelijk is ergens een oud Topic opgestart. Tis trouwens wel weer actueel, maar bedankt Tickel en wie weet reageert Milna ooit nog eens.
quote:sannennas schreef op 06 januari 2016 @ 21:50:

Wat een domme praat vol met onjuistheden... Pffff. Vooral die twee wijven. Excusez-les-mots, maar dat vind ik het echt...Inderdaad en dan zelf niet werken. Hadden ze nu allebei een buitenlandse partner?
Kelly en Lousanne, heel veel domheid op een stokje . Ergens vraag ik me af waar het misgaat in de opvoeding van zulke dames, dat ze zo'n gebrek aan inlevingsvermogen hebben en alleen maar aan zichzelf denken.
Die Kelly....

Als ze mag kiezen tussen meer betalen voor grensbewaking dan het verzorgen van een vluchteling kost, kiest ze voor het eerste. Waarom? 'Ik wil die mensen hier niet hebben.' Waarom niet 'ja, toch eigen volk eerst'.

Maar eigen volk gaat er dus op achteruit, omdat ze kiest voor de duurste oplossing... Ik kan niet anders concluderen dat ze dus gewoon echt tegen buitenlanders hier is, ongeacht reden dat ze hier zijn. Bah bah.
Only dead fish go with the flow.
Jemig, ik blijf me toch maar verbazen. Dit soort programma's zijn slecht voor mijn bloeddruk.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Overigens snap ik niet helemaal het doel van dit programma. Ze maken de tocht van een vluchteling. Maar dan zien ze toch alleen hoe moeilijk de tocht is? Niet waarom de mensen vluchten? Ze zien het nu volgens mij vooral als een mislukt schoolreisje. Ook wel door het totale gebrek aan inlevingsvermogen.

En die Danny die kritische vragen moet stellen, het werkt gewoon niet...

Volgens mij staat hij zich, als voormalig vluchteling, echt op te vreten...
quote:pejeka schreef op 06 januari 2016 @ 23:21:

[...]

Ga voor de lol eens een wijk in waar veel allochtonen wonen. Spreek hen in het Nederlands aan. En kijk dan eens hoeveel mensen in staat zijn je behoorlijk in het Nederlands te woord te staan.

Hier bij mij in de wijk niet 1, ze spreken ook hun moeders taal met de kinderen

En ongeacht hun duur van verblijf, dat verschilt niet. Ken mensen die hier al 40 jaar wonen, en die spreken nog steeds niet meer dan 3 woorden Nederlands (of die met enige goede wil als Nederlands te herkennen zijn).
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:gedanst schreef op 06 januari 2016 @ 21:34:

Ik kijk.

Wat een trieste bedoening.

Ik vind het wel een realistische kijk in de keuken.................

Precies zoals het er aan toe gaat.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:sannennas schreef op 21 januari 2016 @ 16:02:

Overigens snap ik niet helemaal het doel van dit programma. Ze maken de tocht van een vluchteling. Maar dan zien ze toch alleen hoe moeilijk de tocht is? Niet waarom de mensen vluchten? Ze zien het nu volgens mij vooral als een mislukt schoolreisje. Ook wel door het totale gebrek aan inlevingsvermogen.

Ze realiseren zich al aan het begin van de moeilijk tocht dat vluchtelingen hier niet voor de lol naar toe komen.

Dat vind ik op zich al winst. Verderop in het programma komen ze steeds dichter bij de plek waar de vluchtelingen vandaan zijn gevlucht dus bij het waarom. Maar ook onderweg leren ze daarover bij door hun ontmoetingen met vluchtelingen.

Ik vind het een interessant programma.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:sannennas schreef op 21 januari 2016 @ 16:02:

Overigens snap ik niet helemaal het doel van dit programma. Ze maken de tocht van een vluchteling. Maar dan zien ze toch alleen hoe moeilijk de tocht is?

Ze maken de tocht in omgekeerde volgorde, dus ze eindigen bij een oorlogsgebied om zo inzicht te krijgen in de reden dat een vluchteling ervoor kiest, deze tocht te maken. Die reden is Kelly en Lousanne in Calais en in Rome dus nog duidelijk niet doorgedrongen evenmin dat die mensen anders opgroeien dan wij en dus ook andere ideeën hebben van functionele kleding, maargoed dat inlevingsvermogen ontbreekt dus bij beide dames en de vluchtelingen zelf vragen waarom ze bepaalde dingen doen zoals ze doen, komt ook niet in hen op.

Overigens is het een programma gebaseerd op een Australisch format 'Go back to where you come from'. Op youtube zijn die afleveringen nog wel terug te bekijken. Behoorlijk heftige reis maken die Australische migranten (toch best hypocriet dat je geen vluchtelingen in je land wilt terwijl je zelf van oorsprong ook een migrant bent). Het mooie aan de Australische serie is dat het nogal hielp bij begrip voor de situatie van een medemens die het minder getroffen heeft in zijn/haar leven.
Ik heb mij eerlijk gezegd rot geërgerd aan die ondankbaar overkomende Afrikaanse "vluchtelingen"in dat kamp in Rome. Ik vind het zeer respectloos en ronduit asociaal als je de wc volledig tot aan de muur onderschijt en te beroerd bent om je eigen zooi even op te ruimen zodat de volgende geen gore plee aantreft. Verder liepen ze te zeuren over de kleding die ze kregen, niets was te goed en het eten lieten ze ook staan. Nou en dat moet dan uitwaaieren over Europa en gaan integreren. Ik zit hier toch echt niet op te wachten hoor. Ik vond die gasten maar een vies lui en ondankbaar goor volk sorry dat ik het zeggen moet. De meesten kwamen volgens mij uit onderontwikkelde analfabete landen als Jemen, Somalië, Eritrea, Ethiopië etc. Wat moeten zij straks gaan bijdragen aan onze samenleving als nu al niets goed genoeg voor ze is en ze te beroerd zijn om zich netjes op een wc te gedragen????

In de Jungle waren de heren ondanks de bende toch een stuk vriendelijker en gastvrijer ondanks de omstandigheden daar. Toch begrijp ik niet waarom ze koste wat het kost naar Engeland willen met gevaar voor eigen leven als ze ook asiel kunnen proberen aan te vragen in Frankrijk zelf? Of is de sociale zekerheid daar beter geregeld? Om de banen gaat het niet want ook daar heerst grote werkloosheid en zitten ze echt niet op hordes "vluchtelingen" te wachten.

Ik erger mij trouwens rot aan die naïeve linkse gutmensch Femmeke en vind de uitspraken van de rechtse kandidaten realistisch en terecht.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
"de vluchtelingen zelf vragen waarom ze bepaalde dingen doen zoals ze doen, komt ook niet in hen op."

De Afrikanen in het Rome kamp spraken geen van allen engels dus dan is het lastig om te vragen waarom ze zo doen, maar als je 5 jasjes afwijst terwijl je uit een land komt waar geen ene moer te koop is dan zou ik dat ook raar vinden. Wees blij met wat je krijgt, je kan als "vluchteling" nou eenmaal niet kritisch zijn. Ze kosten al klauwen vol met geld en dan nog spatjes hebben ook.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
quote:Mutsje78 schreef op 22 januari 2016 @ 11:11:

Ik heb mij eerlijk gezegd rot geërgerd aan die ondankbaar overkomende Afrikaanse "vluchtelingen"in dat kamp in Rome. Ik vind het zeer respectloos en ronduit asociaal als je de wc volledig tot aan de muur onderschijt en te beroerd bent om je eigen zooi even op te ruimen zodat de volgende geen gore plee aantreft. Verder liepen ze te zeuren over de kleding die ze kregen, niets was te goed en het eten lieten ze ook staan. Nou en dat moet dan uitwaaieren over Europa en gaan integreren. Ik zit hier toch echt niet op te wachten hoor. Ik vond die gasten maar een vies lui en ondankbaar goor volk sorry dat ik het zeggen moet. De meesten kwamen volgens mij uit onderontwikkelde analfabete landen als Jemen, Somalië, Eritrea, Ethiopië etc. Wat moeten zij straks gaan bijdragen aan onze samenleving als nu al niets goed genoeg voor ze is en ze te beroerd zijn om zich netjes op een wc te gedragen????

Helemaal eens, wat een ondankbaar naar volk, Niks aan toe te voegen

In de Jungle waren de heren ondanks de bende toch een stuk vriendelijker en gastvrijer ondanks de omstandigheden daar. Toch begrijp ik niet waarom ze koste wat het kost naar Engeland willen met gevaar voor eigen leven als ze ook asiel kunnen proberen aan te vragen in Frankrijk zelf? Of is de sociale zekerheid daar beter geregeld? Om de banen gaat het niet want ook daar heerst grote werkloosheid en zitten ze echt niet op hordes "vluchtelingen" te wachten.

Ik erger mij trouwens rot aan die naïeve linkse gutmensch Femmeke en vind de uitspraken van de rechtse kandidaten realistisch en terecht.
Wow wat een uitzending was dat! Eindelijk eindelijk eindelijk is het tot de dames doorgedrongen dat vluchten voor oorlog echt heel moeilijk en k is! Ik vind het echt enorm knap dat ze dat nu inzien!
Ik vraag me na de uitzending van gisteren af hoeveel vrouwelijke vluchtelingen er in Nederland zijn. In het nieuws gaat het altijd alleen maar over mannen.
quote:bankje schreef op 04 februari 2016 @ 08:21:

Ik vraag me na de uitzending van gisteren af hoeveel vrouwelijke vluchtelingen er in Nederland zijn. In het nieuws gaat het altijd alleen maar over mannen.http://xandernieuws.punt. ... n-Migrant-poept-op-perron

Kijk eens naar de links die in dit artikel staan. Je zult je verbazen en zien dat we compleet bedonderd worden. Afgezien van het feit dat er wel degelijk echte vluchtelingen zijn , zit er toch heel veel kaf onder het koren.
Die rechtse propaganda is geen antwoord op mijn vraag
quote:bankje schreef op 04 februari 2016 @ 08:31:

Die rechtse propaganda is geen antwoord op mijn vraagSlaap lekker.
quote:bankje schreef op 04 februari 2016 @ 08:31:

Die rechtse propaganda is geen antwoord op mijn vraagDat is vast wel op Joop.nl te vinden
Grappig, Pepijn die klaagt dat slapen tussen de vluchtelingen waarschijnlijk niet echt comfortabel is en hutje mutje op elkaar en dat hij zich niet op zijn gemak voelt... Nee, die kindjes die weken zo doorbrengen vinden het wel lekker zo....

Maar goed, het kwartje begint te vallen. Ik dacht dat niks de empathie van Pepijn, Kelly en Lousanne zou opwekken, maar het begint te komen.

Toch goed programma, ik was te snel met mijn oordeel over het doel.
Ik word wel echt naar van die beelden nu trouwens. Zo schrijnend en troosteloos. En die kindjes...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven