Entertainment alle pijlers

Rot op naar je eigen land (EO)

15-01-2015 17:25 513 berichten
In januari pas op de buis, maar nu al spraakmakend: ‘Rot op naar je eigen land’. In dit nieuwste programma van de Evangelische Omroep neemt presentator Dennis van der Geest, voormalig deelnemer aan ‘Op Zoek Naar God’ (rechts op de foto), mensen die fel tegen immigranten en vluchtelingen zijn mee naar vluchtelingenkampen, om het leven daar te ervaren.

Dit kunnen allerlei mensen zijn. “Zoals bijvoorbeeld PVV-stemmers,” vertelt EO-directeur Arjan Lock tegenover het Algemeen Dagblad. “Wij willen in een steeds sterker polariserende samenleving mensen confronteren hoe het is om vluchteling te zijn. We laten in dit programma de kandidaten een reis maken, die een vluchteling ook maakt.”

Deze reis kan met recht ‘realistisch’ genoemd worden. Zonder paspoort of telefoon en zonder een cent op zak zullen de deelnemers drie weken leven als een vluchteling. Een tocht vol angst, ontberingen, maar ook ingrijpende ontmoetingen. ‘Rot op naar je eigen land' is een Nederlandse remake van het succesvolle Australische format 'Go back to where you came from'. Deze serie werd eerder met de prestigieuze Rose D'or bekroond.

Ik zag net de promo van dit programma dat volgende week Dinsdag start en ik weet niet goed wat ik van het idee moet denken. In de reacties op de site staat een stukje dat een deelneemster afgehaakt is omdat ze er van uit was gegaan dat het een soort vakantiereisje zou worden en niet dat ze zelf als vluchteling moesten leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 21 januari 2015 @ 16:42:

Net ff gekeken via uitzending gemist.

De huishoudster begint al te schuiven met inzichten.

Die blonde is voornamelijk bezig met zichzelf om haar standpunt te kunnen behouden.

De cel in het detentiecentrum is een gemiddelde nederlandse gevangenis cel.

Niet echt een 5 sterren hotelkamer

Veel azc's zijn omgebouwde gevangenissen.. ombouw houdt in: hekken verwijderen,

Deuren vervangen, elektrische deursloten verwijderen.

Aan de inrichting zelf wordt weinig veranderd.

Maar bekijk het eens zo:

Je eigen huis en haard moeten verlaten (bijv. vanwege een oorlog) is altijd hard. Misschien is je huis wel gebombardeerd, je hebt niks anders meer dan de kleding aan je lijf. En dan kom je in een land waar vrede is, waar je opgevangen wordt, waar voor je gezorgd wordt, waar je zakgeld krijgt, en OK, dan is je kamer misschien eenvoudig, maar je hebt een schoon bed, een schone badkamer, elke dag goed te eten, zou jij daar dan niet héél blij mee zijn? Ondanks alle pijn en verdriet van het feit dat je niet langer in je eigen land kon blijven? Ik wel, denk ik. Ik zou het dan niet eens durven, me zelfs schamen, daarover te gaan klagen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 21 januari 2015 @ 19:26:

[...]

Maar bekijk het eens zo:

Je eigen huis en haard moeten verlaten (bijv. vanwege een oorlog) is altijd hard. Misschien is je huis wel gebombardeerd, je hebt niks anders meer dan de kleding aan je lijf. En dan kom je in een land waar vrede is, waar je opgevangen wordt, waar voor je gezorgd wordt, waar je zakgeld krijgt, en OK, dan is je kamer misschien eenvoudig, maar je hebt een schoon bed, een schone badkamer, elke dag goed te eten, zou jij daar dan niet héél blij mee zijn? Ondanks alle pijn en verdriet van het feit dat je niet langer in je eigen land kon blijven? Ik wel, denk ik. Ik zou het dan niet eens durven, me zelfs schamen, daarover te gaan klagen.

Denk dat je me niet goed begrijpt

Gemiddeld opinie : gevangenissen zijn 5 sterren hotels

AZC die gasten krijgen alles wat ze willen en wij moeten wachten.

In deze aflevering werd al duidelijk dat beide niet geheel met de waarheid stroken.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:happy-daddy schreef op 21 januari 2015 @ 19:36:

[...]

Denk dat je me niet goed begrijpt

Gemiddeld opinie : gevangenissen zijn 5 sterren hotels

AZC die gasten krijgen alles wat ze willen en wij moeten wachten.

In deze aflevering werd al duidelijk dat beide niet geheel met de waarheid stroken.

Relatief gezien kan dat waar zijn. Ik denk dat voor veel vluchtelingen (zeker uit landen waar de voorzieningen een stuk minder zijn) een kamer in een AZC beter is dan wat hij thuis gewend was. Als je een golfplaten hutje had, zonder stromend water, een vloer van aangestampte aarde en verder geen voorzieningen, is voor die mensen een kamer in een AZC vijf sterren. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat ze eenvoudig (in onze ogen) maar netjes ondergebracht worden. En daar is toch niks mis mee?

Dat mensen in een AZC ook heel ondankbaar kunnen zijn of lijken, weet ik uit eigen ervaring. Mijn man heeft voor het COA gewerkt in een AZC. Dat AZC lag aan de rand van de stad en op een gegeven moment kregen alle bewoners van het stadsbestuur een gloednieuwe fiets, zodat ze makkelijker naar de stad zouden kunnen, of naar de winkels. Nou, dat was niet goed, volgens de asielzoekers, Dat was tweederangs vervoer. Een bus moesten ze hebben, met een chauffeur, die ze op ieder gewenst moment in de stad af zou zetten. Of die asielzoekers die in een AZC de complete gerenoveerde keuken vernielden, omdat ze vonden dat hij niet goed genoeg was. Dat helpt natuurlijk niet echt mee om er positief tegenaan te kijken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dat klopt Pekeja, ook ik ken de verhalen. Laat ik er wel even bij zeggen dat veel/een aantal mensen

die in het AZC wonen uuhhmm redelijk getraumatiseerd zijn en bovendien in een totaal vreemd land komen.
Kijkt er iemand? Die Willeke wordt steeds erger en is gewoon ronduit asociaal en egoïstisch. Sandra heeft bizarre overtuigingen, maar lijkt in het dagelijks leven wel sociaal.
Ja. Sommige dingen zullen wel geregeld zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat de politie daar zin heeft in een spelletje

Maar echt erg zeg. Jeetje.

Die Willeke is echt erg. Maarja zulke mensen bestaan ook.
quote:LoiseauCoureur schreef op 21 januari 2015 @ 21:50:

Kijkt er iemand? Die Willeke wordt steeds erger en is gewoon ronduit asociaal en egoïstisch. Sandra heeft bizarre overtuigingen, maar lijkt in het dagelijks leven wel sociaal.

Je moet ook wel je best doen om pvv erelid te worden.

Willeke is goed op weg om dat te worden.

Wie is sandra? De huishoudster?
quote:happy-daddy schreef op 21 januari 2015 @ 21:56:

[...]

Je moet ook wel je best doen om pvv erelid te worden.

Willeke is goed op weg om dat te worden.

Wie is sandra? De huishoudster?

Jup. Die met d'r habibabies.

Volgens mij is zij vooral heel naïef en simpel, maar tegenover de mensen die ze tegenkomen is ze sociaal en lijkt ze wel oprecht mee te leven.

Het verbaast me wel hoe goed het in Syrie Servië geregeld is, qua AZC enzovoort.
anoniem_187682 wijzigde dit bericht op 21-01-2015 22:33
Reden: Sorry, verkeerde land ;-)
% gewijzigd
Servië

Sandra is gewoon de media gevolgd.

Zelfdenken is niet iets dat heel erg wordt gewaardeerd in ons land.

Iets dat ik wel probeer te leren aan mijn zoon : question everything.

Waardoor ik af en toe ook vragen krijg waarop ik geen antwoord heb

Sandra is in elk geval wel open minded
Inderdaad... Servië, niet Syrië!

Eens Happy Daddy.
Les temps sont durs pour les rêveurs...

Sorry, tikte even het verkeerde land. Hmmm.. denk niet dat het in Syrië zo goed geregeld is..
quote:matroesjka_ schreef op 21 januari 2015 @ 16:26:

Ik trek dit programma slecht. Mijn brein kan zo veel achterlijkheid niet aan.Ik zou het niet beter kunnen verwoorden. Wat een ontzettend onaangepaste mensen zijn die "three of a kind". Wat een triestheid als je zo in het leven staat.
quote:LoiseauCoureur schreef op 21 januari 2015 @ 21:50:

Kijkt er iemand? Die Willeke wordt steeds erger en is gewoon ronduit asociaal en egoïstisch. Sandra heeft bizarre overtuigingen, maar lijkt in het dagelijks leven wel sociaal.Wat zou ik die Sandra toch graag als thuishulp de WC zien poetsen van een hulpbehoevende "habibabi".
Die Willeke is echt een verschrikkelijk mens,zo iemand zou ik echt niet mee om kunnen gaan.

Die Sandra lijkt wat milder! of in elk geval zo slim om zich te bedenken dat ze zo als ze was niet echt positief overkwam.
Die willeke is totaal emotieloos,

Die uitspraak elke keer, het is onmenselijk, maar politiek gezien blijf ik bij mijn standpunt.

Haal dat blok beton van die kop, en schrap de zin politiek gezien , en ga met andere ogen eens de grote mensen wereld in.

Dan de huishoudelijke hulp, met zo'n standpunt, huishoudelijke hulp, en dan terecht komen als hulp bij mensen met een kleurtje die hulp nodig hebben, een uitkering hebben, met zulke uitspraken.

Van dat woord habi nog wat had ik nooit gehoord. En ik wil het niet horen ook.
Dalphin geloof me: hoe harder iemand schreeuwt, hoe onzekerder die persoon is.

Ik vraag me overigens af wat de argumenten zijn van zulke personen. Dat zou ik ze wel eens willen vragen, of welk persoonlijk leed ze hebben ondervonden van niet Nederlanders. Denk niet dat ik een uitgebreid antwoord met goed uitgedachte argumenten ga krijgen...
Gewoon bang om zelf iets tekort te komen of zo.

Dump ze maar ergens waar wij er geen last van hebben. Egoïstische mensen zijn het.
Vooral domme mensen, die snappen niet helemaal dat vluchtelingen

niet voor hun lol hun land verlaten.

Lekker laten gaan... (ja ok dat vind ik ook lastig, maar als mensen

zelf niet na kunnen denken heeft het niet zoveel zin om ze te gaan overtuigen)
Die Willeke is volgens mij gewoon zwaar gebrainwashed...
quote:pejeka schreef op 21 januari 2015 @ 19:45:

[...]

Relatief gezien kan dat waar zijn. Ik denk dat voor veel vluchtelingen (zeker uit landen waar de voorzieningen een stuk minder zijn) een kamer in een AZC beter is dan wat hij thuis gewend was. Als je een golfplaten hutje had, zonder stromend water, een vloer van aangestampte aarde en verder geen voorzieningen, is voor die mensen een kamer in een AZC vijf sterren. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat ze eenvoudig (in onze ogen) maar netjes ondergebracht worden. En daar is toch niks mis mee?

Dat mensen in een AZC ook heel ondankbaar kunnen zijn of lijken, weet ik uit eigen ervaring. Mijn man heeft voor het COA gewerkt in een AZC. Dat AZC lag aan de rand van de stad en op een gegeven moment kregen alle bewoners van het stadsbestuur een gloednieuwe fiets, zodat ze makkelijker naar de stad zouden kunnen, of naar de winkels. Nou, dat was niet goed, volgens de asielzoekers, Dat was tweederangs vervoer. Een bus moesten ze hebben, met een chauffeur, die ze op ieder gewenst moment in de stad af zou zetten. Of die asielzoekers die in een AZC de complete gerenoveerde keuken vernielden, omdat ze vonden dat hij niet goed genoeg was. Dat helpt natuurlijk niet echt mee om er positief tegenaan te kijken.

Wat een onzin, je eerste alinea. Veel asielzoekers komen juist uit hogere kringen omdat ze schrijver, politicus, journalist, filosoof, kunstenaars waren die een mening hebben die indruist tegen de dictatuur en daardoor een gevaar vormen. Kijk naar Mimi uit de uitzending.

Overigens jaren gewerkt voor het COA maar nog nooit de voorbeelden meegemaakt die jij geeft.
quote:jippie55 schreef op 22 januari 2015 @ 12:41:

[...]

Wat een onzin, je eerste alinea. Veel asielzoekers komen juist uit hogere kringen omdat ze schrijver, politicus, journalist, filosoof, kunstenaars waren die een mening hebben die indruist tegen de dictatuur en daardoor een gevaar vormen. Kijk naar Mimi uit de uitzending.

Overigens jaren gewerkt voor het COA maar nog nooit de voorbeelden meegemaakt die jij geeft.

In overloon zat een familie in een tentje.

Kamer en eten voldeed niet aan hun eisen.

Kwestie van naar de plek waar het beter was.

De nieuwe keuken in overloon was na paar weken compleet uitgeleefd.
Het zal vast gebeuren, dat is mijn punt niet maar dat is geen dagelijkse kost.

Gebeurt ook in andere Nederlandse buurten. Dat betekent toch niet dat dat bij allemaal gebeurt?
quote:granny71 schreef op 15 januari 2015 @ 19:37:

[...]

Het gaat over de reis die ze maken om in lui lekkerland te komen.

Ja, vluchten voor oorlog, geweld en onderdrukking, dat doe je inderdaad om in luilekkerland te komen.

Tip: let oo het verschil tussen 'vluchteling' en 'asielzoeker'.
quote:jippie55 schreef op 22 januari 2015 @ 12:41:

[...]

Overigens jaren gewerkt voor het COA maar nog nooit de voorbeelden meegemaakt die jij geeft.Veel mensen die niet uit hogere kringen komen hebben helemaal de middelen niet om Europa te bereiken. Die zitten in tentenkampen in Libanon. Ik weet het uit persoonlijke ervaring (veel familie van mij is gevlucht tijdens de Balkan oorlog). Je komt bij een rivier, daar staan bootjes, en wie geen geld heeft mag de tyfus krijgen en blijft maar in de oorlog zitten. En als je dan bij de bus aan de overkant komt moet je weer dokken zodat je mee mag.
quote:matroesjka_ schreef op 22 januari 2015 @ 12:59:

[...]

Veel mensen die niet uit hogere kringen komen hebben helemaal de middelen niet om Europa te bereiken. Die zitten in tentenkampen in Libanon. Ik weet het uit persoonlijke ervaring (veel familie van mij is gevlucht tijdens de Balkan oorlog). Je komt bij een rivier, daar staan bootjes, en wie geen geld heeft mag de tyfus krijgen en blijft maar in de oorlog zitten. En als je dan bij de bus aan de overkant komt moet je weer dokken zodat je mee mag.Dit dus. Maar dat soort types scheert alles over een habibabi-kam en wíl niet eens begrijpen dat er een levensgroot verschil is tussen een vluchteling en iemand wiens (groot)ouders in een ander land geboren zijn. En dan alles ertussenin. Alles is ook moslim, natuurlijk, en oh ja, veroorzaakt vreselijk veel overlast. En is ontevreden, terwijl ze gratis geld krijgen...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven