Entertainment alle pijlers

Rot op naar je eigen land (EO)

15-01-2015 17:25 513 berichten
In januari pas op de buis, maar nu al spraakmakend: ‘Rot op naar je eigen land’. In dit nieuwste programma van de Evangelische Omroep neemt presentator Dennis van der Geest, voormalig deelnemer aan ‘Op Zoek Naar God’ (rechts op de foto), mensen die fel tegen immigranten en vluchtelingen zijn mee naar vluchtelingenkampen, om het leven daar te ervaren.

Dit kunnen allerlei mensen zijn. “Zoals bijvoorbeeld PVV-stemmers,” vertelt EO-directeur Arjan Lock tegenover het Algemeen Dagblad. “Wij willen in een steeds sterker polariserende samenleving mensen confronteren hoe het is om vluchteling te zijn. We laten in dit programma de kandidaten een reis maken, die een vluchteling ook maakt.”

Deze reis kan met recht ‘realistisch’ genoemd worden. Zonder paspoort of telefoon en zonder een cent op zak zullen de deelnemers drie weken leven als een vluchteling. Een tocht vol angst, ontberingen, maar ook ingrijpende ontmoetingen. ‘Rot op naar je eigen land' is een Nederlandse remake van het succesvolle Australische format 'Go back to where you came from'. Deze serie werd eerder met de prestigieuze Rose D'or bekroond.

Ik zag net de promo van dit programma dat volgende week Dinsdag start en ik weet niet goed wat ik van het idee moet denken. In de reacties op de site staat een stukje dat een deelneemster afgehaakt is omdat ze er van uit was gegaan dat het een soort vakantiereisje zou worden en niet dat ze zelf als vluchteling moesten leven.
Alle reacties Link kopieren
Hoe dom,er de mens, hoe stelliger in de aannames. Vaak zijn het de werkelozen die me en overal recht op te hebben. Vaak is het de sociale onderkant die op basis van stemmingmakerij de meest debiele stelling aannemen. Of totaal niet op feiten gebaseerde nonsens uitkramen. Ze zijn bang. Onwetend. Beperkt. En egoïstisch.

Ik ben pro open grenzen, en heb niks tegen vluchtelingen. Die zijn hier net zo welkom als ieder anders. We zijn allemaal mensen. Met dezelfde rechten en plichten. Waar toevalligerwijs je wieg stond, kan jij ook niks aan doen.

Dat je als werkeloze hollander denkt meer rechten te hebben dan een getraumatiseerd politiek vluchteling, is nonsens. We hebben allemaal evenveel rechten. Dat de Syriërs de pech hadden dat hun wieg in Syrië stond en niet in Nederland, mag hen niet nagedragen worden. Alsof zij daar invloed op hebben/ hadden.

Je verlaat echt niet zomaar huis en haard om in de meest erbarmelijke omstandigheden de totale onzekerheid tegemoet te gaan. Welke je onderwijl vaak met de dood moet bekopen. Om vervolgens hier continu met de nek te worden aangekeken.

Ik zeg: alle tokkies en aso's op een onbewoond eiland in de stille zuidzee, koepel erom en niks meer aan doen!
We kennen allemaal via via de verhalen. Maar hoe het echt is, zullen jij en ik nooit weten.

Dat habidabi, of wat die ene mevrouw ook zegt, zonder te verblikken of te blozen, vind ik wel zo neerbuigend. Bah!
Ik las op Facebook deze reactie: Als je een documentaire vertoont over hoe het echt zit, kijken 50 duizend mensen waarvan 40 duizend het al wisten en de rest het toch niet gelooft. Nu bereiken ze een miljoen mensen voor wie het toch een stuk duidelijker wordt wat er aan de hand is. Juist doordat het gespeeld wordt door gewone Nederlanders "komt het een stuk dichterbij".

Dat vond ik heel sterk. Het is inderdaad gescript (alles op tv is nep) en wel wat eenzijdig en sensatiegericht, maar ik denk dat je met dit programma wel een hoop mensen bereikt die hier anders nooit over zouden nadenken.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:DG2015 schreef op 22 januari 2015 @ 17:14:

[...]

Ik kende een vrouw die in het land van herkomst aan de universiteit werkte en op zeer hoog niveau publiceerde. Maar ja, ze sprak naast haar moedertaal enkel Russisch en verder dan schoonmaakster is ze in Nederland niet gekomen. Toen ze eenmaal mocht werken natuurlijk. Want zo veel mensen willen zó graag werken, maar ja dat mág dus niet zo lang ze nog in de procedure zitten. En dan wel continu verwijten krijgen dat je opportunist bent...

Mijn vader had ook een baan met een hoge status. Toen moest hij uiteindelijk met het gezin vluchten of misschien wel executie (van hem, en mogelijk mijn moeder en zus) riskeren. Zodra hij in Nederland mocht werken had hij gelijk de eerste de beste rotbaantje ver onder zijn niveau aangenomen wat hij kon vinden, hij sprak tenslote nog helemaal geen Nederlands. Hij heeft nooit meer een baan kunnen krijgen zo goed als die hij eerst had, maar hij heeft nooit geklaagd en hij heeft zich in die al die jaren dat hij in Nederland woont en werkt nog nooit een dag ziek gemeld of van een uitkering geleefd.

Ik (geboren en getogen in Nederland) had me, net als m'n vader, ook nog nooit een dag ziek gemeld of van een uitkering geleefd (wel van al het andere gebruik gemaakt waar je als belastingbetalende Nederlander recht op hebt), tot een paar maanden geleden toen ik toch echt tijdelijk moest stoppen met werken als gevolg van mishandeling en een periode van revalidatie . Opeens werd ik door bepaalde mensen (gelukkig maar door een bekrompen minderheid) een uitkeringstrekkende allochtoon o.i.d. genoemd.

Achja... haters gonna hate.
Ik werk dagelijks met vluchtelingen, nu voornamelijk uit Syrië en Eritrea. Afgelopen dinsdag kwam een Syrische vluchteling bij mij. Hij was erg onder de indruk van dit programma. Hij vond het goed om te zien dat er op zo'n manier aandacht wordt geschonken aan het lot van vluchtelingen.

Hij was zelf een Chirurg in Aleppo. Hij wilde naar Engeland omdat hij daar wel gewoon als Chirurg kon werken. Helaas werd hij hier in Nederland door de douane opgepakt en moest hij dus hier asiel aanvragen.
Here I am - now what are your other two wishes...
Sandra is echt 180 graden gedraaid.

Mijn mening is niet veranderd , je bent welkom en als het je niet bevalt
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Heeft iemand de discussie nog gezien gisteravond?

Willeke was dus niet aanwezig. Ze bevestigde hierdoor mijn mening over de PVV : Veel geschreeuw van loze kreten maar als ze er inhoudelijk op in kunnen/moeten gaan zijn ze niet thuis
quote:bankje schreef op 25 januari 2015 @ 08:05:

Heeft iemand de discussie nog gezien gisteravond?

Willeke was dus niet aanwezig. Ze bevestigde hierdoor mijn mening over de PVV : Veel geschreeuw van loze kreten maar als ze er inhoudelijk op in kunnen/moeten gaan zijn ze niet thuisPas maar op hoor. Alleen PVVers mogen gebruik maken van hun vrijheid van meningsuiting.
Ik heb het andere topic nog maar niet gelezen
quote:Wormgat schreef op 23 januari 2015 @ 15:14:

Hoe dom,er de mens, hoe stelliger in de aannames. Vaak zijn het de werkelozen die me en overal recht op te hebben. Vaak is het de sociale onderkant die op basis van stemmingmakerij de meest debiele stelling aannemen. Of totaal niet op feiten gebaseerde nonsens uitkramen. Ze zijn bang. Onwetend. Beperkt. En egoïstisch.

Ik ben pro open grenzen, en heb niks tegen vluchtelingen. Die zijn hier net zo welkom als ieder anders. We zijn allemaal mensen. Met dezelfde rechten en plichten. Waar toevalligerwijs je wieg stond, kan jij ook niks aan doen.

Dat je als werkeloze hollander denkt meer rechten te hebben dan een getraumatiseerd politiek vluchteling, is nonsens. We hebben allemaal evenveel rechten. Dat de Syriërs de pech hadden dat hun wieg in Syrië stond en niet in Nederland, mag hen niet nagedragen worden. Alsof zij daar invloed op hebben/ hadden.

Je verlaat echt niet zomaar huis en haard om in de meest erbarmelijke omstandigheden de totale onzekerheid tegemoet te gaan. Welke je onderwijl vaak met de dood moet bekopen. Om vervolgens hier continu met de nek te worden aangekeken.

Ik zeg: alle tokkies en aso's op een onbewoond eiland in de stille zuidzee, koepel erom en niks meer aan doen!

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik begrijp werkelijk niet hoe iemand met enig verstand voor open grenzen kan zijn. Dat betekent dat de verzorgingsstaat, die nu al heel erg onder druk staat, afgeschaft moet worden. Het aantal werkenden in Nederland kan onmogelijk de kosten voor alle nieuwkomers opbrengen en dan heb ik het nog niet eens over de problemen van huisvesting.

Dat jij daar allemaal geen problemen mee hebt kan best, maar ik heb geen zin om tot mijn dood krom te liggen voor iedere wereldbewoner waar het wat minder is. Nu zie je al dat het overgrote deel van bijv. de Somaliërs niet werkt en dat deze bevolkingsgroep ook nog eens heel slecht integreert. Overbevolking, meer armoede, korte lontjes, slechte integratie zijn het recept voor grote problemen in de toekomst.

Nederland heeft een veel te grote aantrekkingskracht op immigranten. Wij zijn ook wel heel erg royaal voor nieuwkomers. Deze week zag ik in het journaal op tv een item over de huisvestingsproblemen van asielzoekers en de druk die zij veroorzaken op de sociale huurwoningenmarkt. Tijdens dat item zag je een Afghaanse jongen van 19 jaar in zijn mooi nieuw ingerichte appartement. Ik denk dat menig Nederlandse werkende jongere van die leeftijd daar alleen maar van kan dromen.
Ik denk daar anders over.
quote:Wormgat schreef op 25 januari 2015 @ 08:50:

Ik denk daar anders over.

Dat kan, maar ik wil graag een leefbaar Nederland voor mijn kinderen en kleinkinderen.

Daarom ben ik voor tijdelijke opvang voor vluchtelingen. Als het weer veilig in je eigen land is dan moet je terug, ingeburgerd of niet. Zo blijft er plaats voor nieuwe vluchtelingen. Gelukszoekers moeten direct terug en dus geen opvang voor illegalen en uitgeprocedeerden. In Australië kan het ook en ik hoor nooit een politicus klagen dat het allemaal te streng is daar.

Jij bent nu nog een scholier en dan zit je vaak nog vol met soms wat minder realistische idealen. Later kijk je er vaak toch weer anders tegenaan.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 08:45:

[...]

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik begrijp werkelijk niet hoe iemand met enig verstand voor open grenzen kan zijn. Dat betekent dat de verzorgingsstaat, die nu al heel erg onder druk staat, afgeschaft moet worden. Het aantal werkenden in Nederland kan onmogelijk de kosten voor alle nieuwkomers opbrengen en dan heb ik het nog niet eens over de problemen van huisvesting.

Dat jij daar allemaal geen problemen mee hebt kan best, maar ik heb geen zin om tot mijn dood krom te liggen voor iedere wereldbewoner waar het wat minder is. Nu zie je al dat het overgrote deel van bijv. de Somaliërs niet werkt en dat deze bevolkingsgroep ook nog eens heel slecht integreert. Overbevolking, meer armoede, korte lontjes, slechte integratie zijn het recept voor grote problemen in de toekomst.

Nederland heeft een veel te grote aantrekkingskracht op immigranten. Wij zijn ook wel heel erg royaal voor nieuwkomers. Deze week zag ik in het journaal op tv een item over de huisvestingsproblemen van asielzoekers en de druk die zij veroorzaken op de sociale huurwoningenmarkt. Tijdens dat item zag je een Afghaanse jongen van 19 jaar in zijn mooi nieuw ingerichte appartement. Ik denk dat menig Nederlandse werkende jongere van die leeftijd daar alleen maar van kan dromen.

Heb je het programma gezien, Pientje? Het ging er helemaal niet om dat alle vluchtelingen naar Nederland willen komen. Sterker nog: op een gegeven moment was er iemand aan het woord die vertelde dat hij had gehoord dat hij beter niet naar Nederland kon gaan, omdat ze daar helemaal niet goed waren voor asielzoekers. Van de andere kant was er ook helemaal niemand die beweerde dat alle vluchtelingen maar naar Nederland moesten komen. Wel dat wij ons aandeel moesten leveren in de oplossing van het probleem.

Wat het programma wel deed, was inzicht geven in de redenen waarom mensen vluchten, en laten zien wat ze allemaal moesten doorstaan.

Een negentienjarige jongen in een mooi nieuw ingericht appartement. Maar ken je zijn verhaal? Weet je wat de reden is waarom hij dat zo gekregen heeft? Mijn kinderen (begin twintig) staan ook nog op de wachtlijst voor een huis; maar zij wonen veilig thuis bij mij en hebben niet hun land hoeven ontvluchten. Wat denk je dat ik liever zou hebben?

@DG2015: gescript geloof ik niet zo in. Wel strak geregisseerd uiteraard. Maar gescript? Dan zouden het wel fantastisch goede acteurs moeten zijn.
quote:meivogel schreef op 25 januari 2015 @ 09:07:

[...]

Heb je het programma gezien, Pientje? Het ging er helemaal niet om dat alle vluchtelingen naar Nederland willen komen. Sterker nog: op een gegeven moment was er iemand aan het woord die vertelde dat hij had gehoord dat hij beter niet naar Nederland kon gaan, omdat ze daar helemaal niet goed waren voor asielzoekers. Van de andere kant was er ook helemaal niemand die beweerde dat alle vluchtelingen maar naar Nederland moesten komen. Wel dat wij ons aandeel moesten leveren in de oplossing van het probleem.

Wat het programma wel deed, was inzicht geven in de redenen waarom mensen vluchten, en laten zien wat ze allemaal moesten doorstaan.

Een negentienjarige jongen in een mooi nieuw ingericht appartement. Maar ken je zijn verhaal? Weet je wat de reden is waarom hij dat zo gekregen heeft? Mijn kinderen (begin twintig) staan ook nog op de wachtlijst voor een huis; maar zij wonen veilig thuis bij mij en hebben niet hun land hoeven ontvluchten. Wat denk je dat ik liever zou hebben?

@DG2015: gescript geloof ik niet zo in. Wel strak geregisseerd uiteraard. Maar gescript? Dan zouden het wel fantastisch goede acteurs moeten zijn.Het was een nieuwsitem over huisvestingsproblemen, geen programma en dat nieuwsitem heb ik helemaal gezien. Het verhaal van de jongen doet er verder toch niet toe? Het gaat om de luxe manier waarop zo'n jonge knul gehuisvest wordt. Maar ik begrijp nu dat jij het nieuwsitem niet gezien hebt.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 09:10:

[...]

Het was een nieuwsitem over huisvestingsproblemen, geen programma en dat nieuwsitem heb ik helemaal gezien. Het verhaal van de jongen doet er verder toch niet toe? Het gaat om de luxe manier waarop zo'n jonge knul gehuisvest wordt. Maar ik begrijp nu dat jij het nieuwsitem niet gezien hebt.

Nee dat klopt. Maar waar het mij om gaat, is dat ik liever heb dat mijn kinderen nog op een wachtlijst staan voor een woning, dan dat ze huis en haard hebben moeten verlaten om in een vreemd land een onzekere toekomst tegemoet te gaan.

Of de huisvesting te luxe is, kan inderdaad een punt van discussie zijn. Maar dat zo'n jongen "opgestart" wordt in de maatschappij, daar kan ik weinig bezwaar tegen hebben. Tenslotte heeft hij geen basis hier van waaruit hij kan starten.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 08:45:

[...]

Dit dus. Helemaal mee eens. In de laatste aflevering was er een man die heel graag naar Nederland wil komen omdat hij hier dan een stuk grond en geld krijgt. En er wonen al Syriërs die op zo'n manier geholpen zijn. Dus dat wil deze mijnheer ook wel. WTF?? Kijk, en dan stopt het voor mij hier. Hulp aan vluchtelingen okee, opvang aan vluchtelingen ja, dat doe je , het is niet anders. Maar laten we wel wezen, de ellende die daar in het oosten is ontstaan de afgelopen jaren , is voor een heel groot gedeelte door de plaatselijke bevolking zelf tot stand gebracht. De Arabische lente weten we het nog??? Wie is er nog zo enthousiast daarover?? Dat hoor ik al een tijdje niemand meer zeggen. En wat eerst hun probleem was , is nu

ook een Europees probleem geworden. En dit gaat echt niet opgelost worden, het gaat vele malen erger worden. Velen willen niet eens naar Europa, laten we dan met elkaar zorgen dat daar hulp komt en niet alles en iedereen hier naar toe halen met allerlei loze beloftes.
quote:meivogel schreef op 25 januari 2015 @ 09:07:

@DG2015: gescript geloof ik niet zo in. Wel strak geregisseerd uiteraard. Maar gescript? Dan zouden het wel fantastisch goede acteurs moeten zijn.Nee, daar heb je helemaal gelijk in. Heb ik niet zo handig geformuleerd.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:meivogel schreef op 25 januari 2015 @ 09:24:

[...]

Nee dat klopt. Maar waar het mij om gaat, is dat ik liever heb dat mijn kinderen nog op een wachtlijst staan voor een woning, dan dat ze huis en haard hebben moeten verlaten om in een vreemd land een onzekere toekomst tegemoet te gaan.

Of de huisvesting te luxe is, kan inderdaad een punt van discussie zijn. Maar dat zo'n jongen "opgestart" wordt in de maatschappij, daar kan ik weinig bezwaar tegen hebben. Tenslotte heeft hij geen basis hier van waaruit hij kan starten.Dat jij daar zo over denkt (je kinderen denken er ook zo over als ze straks het huis uit willen) is natuurlijk je goed recht. Er zijn alleen heel veel Nederlanders die daar anders over denken en dat zorgt ervoor dat het draagvlak voor opvang van asielzoekers steeds kleiner wordt. Woon je eigenlijk in de Randstad?
Die kale man blijft bij zijn standpunt maar zal, als er oorlog in Nederland zou komen ,ook niet uit Nederland weg gaan zei hij in dat discussieprogramma
quote:hankypankyshanghai schreef op 25 januari 2015 @ 08:09:

[...]

Pas maar op hoor. Alleen PVVers mogen gebruik maken van hun vrijheid van meningsuiting.

Ze zijn al een week verjaardagsfeestje van TO aan het vieren, waar het over pvv'ers zou gaan.

Alsof een verjaardag een week zou duren.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 januari 2015 @ 09:54:

[...]

Dat jij daar zo over denkt (je kinderen denken er ook zo over als ze straks het huis uit willen) is natuurlijk je goed recht. Er zijn alleen heel veel Nederlanders die daar anders over denken en dat zorgt ervoor dat het draagvlak voor opvang van asielzoekers steeds kleiner wordt. Woon je eigenlijk in de Randstad?

Zelf woon ik wel in de randstad. Helaas wel zou ik zeggen. Vanwege het werk van ons bedrijf zijn we verplicht om de komende jaren nog in de randstad te blijven. Het is hier erg druk , veel te druk m.i.

De wachtlijsten voor een woning hier is in dit gedeelte van het land 6 jaar minimaal. Toch zijn de gemeentes in staat om in no-time woningen toe te wijzen aan mensen die gevlucht zijn.

En dat vind ik echt idioot. Onze kinderen betalen elk jaar om alleen al ingeschreven te mogen blijven , heb je nog lang geen huis en voor de vluchtelingen c.q. buitenlanders, ja hoor: Aub de sleutel en we wensen u veel woongenot.
Er wordt echt alleen met enkele uitzonderingen vluchtelingen in de stad geplaatst. De meeste vluchtelingen worden in dorpen geplaatst. In de dorpen is niet zo'n woninggebrek. En ook is dit beter ten behoeve van de integratie, dus het valt echt wel mee met die voorrang van vluchtelingen.

In 2006 waren er overigens ook al hele lange wachtlijsten voor woningen in steden en toen waren er juist helemaal niet veel vluchtelingen.
Here I am - now what are your other two wishes...
JE: dit klopt helaas niet helemaal wat je zegt.

Vluchtelingen moeten vaak noodgedwongen nog een tijd in het AZC zitten omdat er geen woning is.

Ook hebben ze totaal geen keuze in waar ze gaan wonen, er wordt door heel Nederland gezocht door het COA.

Bovendien zijn meestal echt geen 3 kamer flats of eensgezinswoningen, maar vaker gewoon een kamer.

(ook voor 40/50 plussers...)

Dus zo rooskleurig als jij dat schetst is het echt niet...

Wil ik bovendien nog even benadrukken (en dat beseft die Martin zich ook niet

met zn 3 hersencellen) dat niemand voor zn lol zn land ontvlucht.

En dan kan die Martin wel zeggen dat hij dat nooit zou doen, die man weet

totaal niet waar hij het over heeft...
quote:hankypankyshanghai schreef op 25 januari 2015 @ 08:09:

[...]

Pas maar op hoor. Alleen PVVers mogen gebruik maken van hun vrijheid van meningsuiting.

Dat vinden ze zelf van wel in ieder geval...

Wormgat: niks meer aan toe te voegen.
Wat jullie zeggen. Mijn collega was vluchteling en door haar verhaal weet ik dat het gewoon niet zo werkt zoals bijv. Jo-Elise zegt. Het is afzien. Keihard werken om de taal te leren. En je moet gewoon ontzettend gemotiveerd zijn om een baan te vinden en/of een opleiding te kunnen gaan doen. Verder krijgen Asielzoekers meestal geen huizen in steden, maar in bijv. boerendorpen. Daar heb je verder geen keus in.
Les temps sont durs pour les rêveurs...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven