Entertainment alle pijlers

Serious Request 2012 Enschede

18-12-2012 10:49 1018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond begint het weer. Gerard, Giel en Michiel gaan het Glazen Huis in.

Wie gaat er ook heen?
Super! Dit doet mijn Twentse hart sneller kloppen!
Fantastisch bedrag zeg!,,
'llo......

Wat fantastisch he?

Op het etalagekanaal was net een oude aflevering van Op volle toeren of zo toen ik de tv aandeed.

Ik moet zo wennen!
Wat een bedrag, ongeloofijk. Gaaf.!!!!

!!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Toch houd ik er een beetje een nare smaak aan over. 12 miljoen. Veel? Nederland alleen al spendeert jaarlijks miljarden aan ontwikkelingshulp. Daar valt Serious Request bij in het niet. Maar is de wereld nu significant beter geworden?

Van die 12 miljoen moeten miljoenen babies worden gered. In theorie. Maar gaat dat echt gebeuren? Ik vraag het me af.

De wrange smaak heb ik vooral omdat het nu eenmaal een feit is dat kindsterfte al tientallen jaren niet meer nodig is. Als er maar voldoende middelen worden ingezet en als het Westen haar voorkeurspositie maar durft op te geven.

Maar dat doet het Westen niet. Nog steeds zijn tariefmuren aan de orde van de dag. Mede in stand gehouden door democratisch gekozen regeringen. Hierdoor is het lastig geld te verdienen voor mensen in ontwikkelingslanden.

We kunnen iets aan kindsterfte doen. Echt waar. Maar dat is niet door geld in te zamelen voor een paar 3FM-dj's. Maar door andere politiek te gaan voeren.

Doen we dat?

Ik weet het allemaal niet.

Wel mooie radio/televisie. Dat wel!
Ben kats laat thuis gekomen vannacht. Het is nu over 9 uur maar nog heel donker buiten. Lig nog in bed. En wat nu? Niks op tv!

Wat een bedrag! En de sfeer! Niet te beschrijven. So proud to be a Tukker!
quote:strike schreef op 25 december 2012 @ 06:15:

Toch houd ik er een beetje een nare smaak aan over. 12 miljoen. Veel? Nederland alleen al spendeert jaarlijks miljarden aan ontwikkelingshulp. Daar valt Serious Request bij in het niet. Maar is de wereld nu significant beter geworden?

Tuurlijk helpt 't niet, maar de mensen die gegeven hebben, voelen zichzelf weer wat beter over henzelf en daar draaien dit soort acties op.
@ strike: je hebt een punt. Alleen: hoe ga ik als individuele burger andere politiek voeren? Ik kan stemmen op een partij die dit wil doen. Jammer dat weinig partijen dit onderwerp in hun partijprogramma hebben. Wel het al of niet bezuinigen op ontwikkelingshulp. Kan ik daar nog op kiezen.

Dan is de reikwijdte van de Nederlandse politiek ook nog eens beperkt. Veel beleidskeuzes worden op Europees niveau gemaakt. De belangen zijn zo groot, dat de invloed van Nederland en laat staan de Nederlandse burger minimaal is.

Ik als burger, wij als burgers, kunnen verder wel proberen hier aandacht voor te vragen en in elk geval in onze eigen keuzes vooral op het gebied van consumptie aanpassen.

Maar bij de Nederlandse politiek gaat het alleen, kan het haast alleen maar gaan, over ontwikkelingshulp. Met zo'n bedrag voor SR geven we hopelijk in elk geval het signaal af dat dat voor de Nederlandse burger nog steeds belangrijk is. En misschien iets breder, dat het welzijn van onze medemens belangrijk is.
Volgens mij snijden westerse welvarende landen zich alleen maar in de vingers als ze de welvaart in derdewereldlanden vooruit helpen. Dan keldert onze welvaart nog harder dan alleen door onze eigen europese crisis.
quote:strike schreef op 25 december 2012 @ 06:15:

Misschien waren ze anders nog wel slechter af geweest. Bovendien sluit het een het ander niet uit. Je kunt proberen politieke veranderingen teweeg te brengen, maar intussen tijd kunje de mensen ook gewoon helpen.

En helemaal zinloos is het nooit. Je zou maar net die moeder zijn waarvan het kindje gered kan worden dankzij de extra hulp. Je dat voorstellen geeft gelijk een hele ander kijk op de zaak.
Serious request heeft met de acties van 2004-2011 12 miljoen mensen geholpen in 58 landen. Bijvoorbeeld door:

Met de actie van 2011 (help een moeder, red een gezin) bijvoorbeeld:

159.990 vrouwen en kinderen die slachtoffer zijn van geweld en conflict ontvingen hulp van het Rode Kruis in 18 landen: Ivoorkust, Colombia, Syrië, Libanon, Liberia, Israël en de bezette gebieden, Mali, Niger, Ghana, Burkina Faso, Togo, Senegal, Gambia, Guinea-Bissau, Irak, Democratische Republiek Congo, Centraal Afrikaanse Republiek en Somalië.

28.609 vrouwen en kinderen ontvingen voor gemiddeld twee maanden voedsel om met hun gezin te overleven.

Door huishoudelijke materialen, zoals een emmer, pannen, borden, een kookmes en bekers te verstrekken, konden 12.341 vrouwen en kinderen hun huishouden weer enigszins opstarten.

27.218 vrouwen en kinderen in conflictgebieden ontvingen trainingen en gereedschap, zoals een naaimachine of zaden om te verbouwen, om hiermee weer een eigen inkomen te genereren.

Door de bouw of het herstellen van waterputten en wc’s hebben 60.843 vrouwen en kinderen weer toegang gekregen tot schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen. Ook zijn verwoeste huizen in Ivoorkust hersteld of opnieuw opgebouwd om alleenstaande moeders met hun gezin een dak boven het hoofd te geven.

18 klinieken zijn hersteld of hebben medische voorraden ontvangen, waaronder mobiele klinieken die medische zorg leveren in zeer afgelegen gebieden.

30.947 vrouwen en kinderen in conflictgebieden hebben medische zorg en advies in (mobiele) klinieken of ziekenhuizen ontvangen

50 vrouwen die slachtoffer zijn geworden van seksueel geweld in Colombia en DR Congo hebben psychosociale bijstand en medische zorg ontvangen.

29 kinderen zijn herenigd met hun familie die ze als gevolg van oorlog en conflict waren kwijtgeraakt.

In totaal zijn 1370 Rode Kruis berichten verzameld en 1316 Rode Kruis berichten verspreid om het contact tussen familieleden die elkaar door oorlog en conflict uit het oog waren verloren weer te herstellen.

Met de actie van 2010 (Aids nam hun ouders weg, geef ze hun toekomst terug!) bijvoorbeeld:

19.439 weeskinderen door aids ontvingen hulp in 13 landen:

Rwanda, Namibië, Eritrea, Ethiopië, Kenia, Oeganda, Zimbabwe, Zambia, Mozambique, Zuid-Soedan, Soedan, Malawi en Haïti.

11.185 kinderen gingen weer naar school. Het Rode Kruis betaalde hun pennen, schriften, uniformen en lesgeld in 2011 en/of 2012.

8.234 kinderen of hun verzorgers zijn een vakopleiding of eigen bedrijfje gestart met behulp van het Rode Kruis. Zo hebben ze bijvoorbeeld een training tot kleermaker, metselaar, timmerman, kapper of kippenhouder gekregen en de middelen om hierin een eigen zaakje op te starten. Hierdoor kunnen ze weer in hun eigen levensonderhoud voorzien.

Vrijwilligers van het Rode Kruis legden 128.220 huisbezoeken af voor medische, persoonlijke en emotionele ondersteuning van weeskinderen door Aids en/of hun verzorgers.

Het sociaal isolement van kinderen werd doorbroken met activiteiten, zoals kinderclubs en zomerkampen voor HIV-besmette kinderen of weeskinderen door aids.

39.058 volwassenen en kinderen zijn getest op HIV.

214.700 jongeren en zwangere vrouwen zijn bereikt met voorlichting op en rondom scholen over het voorkomen van HIV-besmetting en stigmatisering van mensen met HIV. Deze voorlichting wordt gegeven door jongeren zelf, waardoor de boodschap veel beter beklijft.

4.470 vrijwilligers van het Rode Kruis zijn specifiek getraind en ingezet voor huisbezoeken, psychische ondersteuning en voorlichting over het voorkomen van HIV-besmetting.

--

Dat vind ik forse hulp. Heeft het een steen verlegd: jazeker, dat denk ik wel. En ik ben er trots op dat ik daar aan heb kunnen bijdragen!

Alle jaren vind je op: http://www.rodekruis.nl/c ... ties_serious_request.aspx
quote:elninjoo schreef op 25 december 2012 @ 09:26:

Volgens mij snijden westerse welvarende landen zich alleen maar in de vingers als ze de welvaart in derdewereldlanden vooruit helpen. Dan keldert onze welvaart nog harder dan alleen door onze eigen europese crisis.Volgens mij is het niet wij en zij. Volgens mij zijn we met z'n allen 1 wereld. Als iedereen dát zou zien zou de wereld er zoveel anders uit zien!
Vinyl:
Mooi bedrag. Er zit nog zat geld onder de Nederlanders. Kunnen we eigenlijk zonder te morren best nog wat meer inleveren. Dus kabinet: kom maar op met je nieuwe bezuinigingen.
quote:yasmijn schreef op 25 december 2012 @ 10:47:

Vinyl: Yas!
quote:Vinyl schreef op 25 december 2012 @ 10:36:

[...]

Volgens mij is het niet wij en zij. Volgens mij zijn we met z'n allen 1 wereld. Als iedereen dát zou zien zou de wereld er zoveel anders uit zien!Hier ben ik 't zo ontzettend mee eens!
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Vinyl schreef op 25 december 2012 @ 10:36:

[...]

Volgens mij is het niet wij en zij. Volgens mij zijn we met z'n allen 1 wereld. Als iedereen dát zou zien zou de wereld er zoveel anders uit zien!

Ook in de derde wereldlanden leven rijken en die geven ook geen fractie van hun rijkdom op voor hun landgenoten. Waarom wij dan wel? En als we dan wat te geven hebben, waarom dan niet aan die arme buurvrouw die de vaste lasten nauwelijks kan betalen?

Vind het echt schokkend dat in deze economische crisis zoveel geld naar die bodemloze put gaat. Geeft idd 'n verkeerd sein af aan de politiek dat ze ons blijkbaar nog veel meer kunnen plukken.
We zijn zo vol van onszelf dat er geen ruimte over is voor anderen. Oké de paus quote was iets anders...beetje aangepast.
quote:elninjoo schreef op 25 december 2012 @ 11:16:

[...]

Ook in de derde wereldlanden leven rijken en die geven ook geen fractie van hun rijkdom op voor hun landgenoten. Waarom wij dan wel? En als we dan wat te geven hebben, waarom dan niet aan die arme buurvrouw die de vaste lasten nauwelijks kan betalen?

Vind het echt schokkend dat in deze economische crisis zoveel geld naar die bodemloze put gaat. Geeft idd 'n verkeerd sein af aan de politiek dat ze ons blijkbaar nog veel meer kunnen plukken.

Bodemloze put....

Denk je dat die Afrikaanse ouders minder van hun kind houden dan westerse ouders? Dat het minder traumatisch is dat je je kind aan de kant van de weg verliest? Omdat er geen medische hulp voorhanden is? Alleen de bevalling doorstaan?

Wat denk je nou zelf!
Elninjoo wat wil je nou? Wil je perse de sfeer verpesten hier op dit leuke gezelig topic?

Wat ern azijnpisserij zeg bah.
quote:Vinyl schreef op 25 december 2012 @ 11:09:

[...]

Yas! Ik heb hier en daar wat van je gelezen. Ik wens je een fijne zwangerschap en een prachtige gezonde baby!
ENSCHEDE - "Dit is Kerst", roept een uiterst enthousiaste Dinand Woesthoff na een spetterend optreden van Kane. Dj Giel Beelen vat een week Glazen Huis op de Oude Markt in Enschede bondig samen na de eerste happen van een groen appeltje op het podium voor een bomvol Van Heekplein: "het was vanaf het begin het einde."

Met een supersonische opbrengst van 12,25 miljoen hebben Enschede, Twente en de rest van het land het ware noaberschap getoond. Iedereen is razend trots op deze fenomenale prestatie. "Heel Tukkerland is uitgelopen'', aldus een glunderend Woesthoff backstage. "Dit zijn geen losse stukken, maar dit is saamhorigheid. Ik ben hier echt heel positief van geworden. Bij ons in Den Haag zijn ze heel trots op Den Haag. Op de stad. Hier in Twente zijn ze trots op de streek.''

De leadzanger van Kane heeft eerder eerder deze dag in het Glazen Huis al gevoeld dat stad en regio Serious Request uitbundig hebben omarmd. "En dat wordt alleen maar meer. Sceptici en cynici zeggen dat het allemaal te groot wordt. Maar dan heb je ook steeds meer kans om dit fantastische gevoel over te brengen. Je voelt hier in Enschede en Twente de energie.''

Burgemeester Peter den Oudsten kan niet luid genoeg uitschreeuwen hoe apetrots hij is op de stad en Twente. Op het goede moment wordt op de grote schermen teruggeblikt op het FC Twente-feestje met de aanhang op de Oude Markt. Bij het clublied 'You never walk alone' komen ook deze slotavond weer massaal de Twentesjaals tevoorschijn, Ilse DeLange heeft de hele nacht al gedanst in het Glazen Huis maar zet nu al weer een geweldig optreden neer. Kane schittert, en Laura Jansen luidt met een groot aantal drummers de komst van de dj's in. De glorietocht van de Oude Markt naar het Van Heekplein verloopt soepeltjes. Op het podium sluiten de drie hun geliefden in de armen. Er wordt een traantje weggepinkt en al snel volgt de traditionele eerste hap in een sappige appel. En dan drukken de drie kanjers na het aftellen van een dolgelukkige Eric Corton op de knop die de stand in gang zet. Kerst kan niet meer stuk voor de dj's, voor 3FM, voor Enschede, voor Twente en voor het hele land. En voor al die vrijwilligers van hulpdiensten, EHBO, Rode Kruis. En voor alle ontelbare gulle gevers.
quote:elninjoo schreef op 25 december 2012 @ 11:16:

[...]

.

Ten eerste: omdat wij wél verstand in ons donder hebben, en fatsoen!

Ten tweede:het ene hoeft het andere niet uit te sluiten, toch?
Elninjoo, iedere keer dat ik denk dat je niet dieper kan zakken doe je het toch! Niet helpen omdat onze welvaart daar minder van zou worden? Mooi figuur ben jij, echt een fijn mens.

Een kind verliezen is altijd je ergste nachtmerrie en het maakt niet uit waar je woont. Wat wel heel erg is, is dat wij hier zonder problemen toegang hebben tot alle zorg die je maar kunt verzinnen, incl pufcursus en dat zij niet op tijd naar het ziekenhuis kunnen omdat ze moeten blijven werken. Dat baby's dood gaan terwijl het niet nodig is. Dat is erg, hier een beetje minder er op los leven wordt hoog tijd.
quote:yasmijn schreef op 25 december 2012 @ 11:41:

[...]

Ik heb hier en daar wat van je gelezen. Ik wens je een fijne zwangerschap en een prachtige gezonde baby! Lief! Dankjewel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven