Entertainment alle pijlers

Serious Request 2012 Enschede

18-12-2012 10:49 1018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond begint het weer. Gerard, Giel en Michiel gaan het Glazen Huis in.

Wie gaat er ook heen?
Mon Dieu Elninjoo
quote:elninjoo schreef op 26 december 2012 @ 15:08:

Nee, ik heb geen etiketjes. Vind het ook vreemd om iemand met 'n nuchtere/rationele mening gelijk maar weer een of ander etiketje op te willen plakken. En waarom? Omdat die mening hier toevallig 'n minderheid vertegenwoordigt?Ik ben geen etikettenmens, en plak ze niet snel op. Ik stel je deze vraag vanwege je totale gebrek aan empathie voor je medemens en je uitgesproken materiële focus. Ik probeer je te begrijpen.
quote:Melpomene schreef op 26 december 2012 @ 15:25:

[...]

Ik ben geen etikettenmens, en plak ze niet snel op. Ik stel je deze vraag vanwege je totale gebrek aan empathie voor je medemens en je uitgesproken materiële focus. Ik probeer je te begrijpen.

Empathie en emoties heb ik als het zaken in mijn eigen kleine kring betreft. Maar naar het grote plaatje kijk ik redelijk objectief en zonder emotie.

Uit nieuwsgierigheid overigens wel 'n testje gedaan:

http://www.aspergersyndroom.nl/index.ph ... -test.html

en ik scoor binnen het gemiddelde
Vreemd, dat je dat alleen in kleine kring doet. Waarom zou je in een groter geheel niet naar emoties mogen en kunnen kijken? Is bij Serious Request je enige perceptie, dat het niet de moeite waard is, omdat de mensen geen 'Europees' verlies voelen bij het verlies van hun kinderen en er toch al te veel zijn?

Ik kan het ergens helemaal niet mee eens zijn, maar toch de emoties achter iets zien en waarderen. Ze vormen altijd een deel van het grotere geheel.

Ik ken iemand met Asperger, die heel veel van zijn vrouw houdt. Hij heeft beslist emoties. Maar als je het over kinderen hebt, vraagt hij zich oprecht af, waarom je er eentje zou willen hebben. Er zijn er al zoveel en het bevalt hem zo ook prima.

Ik ben bewust kinderloos, maar kan de emoties rond het graag willen krijgen van een kind heel goed invoelen. Maar het is niets voor mij.

Even goed, ik ga te veel OT. Excuses.
"omdat de mensen geen 'Europees' verlies voelen bij het verlies van hun kinderen en er toch al te veel zijn? "

Dat doen ze wel. En dat weet ik uit eerste hand.

Maar dat kan er bij Elninjoo nooit in.

Wat een armoed.
quote:yasmijn schreef op 26 december 2012 @ 16:02:

"omdat de mensen geen 'Europees' verlies voelen bij het verlies van hun kinderen en er toch al te veel zijn? "

Dat doen ze wel. En dat weet ik uit eerste hand.

Maar dat kan er bij Elninjoo nooit in.

Wat een armoed.

Dat postte ik naar aanleiding hiervan:

Overigens ben ik 't niet met Yasmijn d'r stelling eens dat die mensen net zo treuren over 'n kind dat sterft als in onze cultuur. In China maken ze zelfs hun eigen kinderen af als het 'n meisje is ipv 'n jongetje waar ze veel meer aan hebben en wat minder kost. En in Afrika zien ze 'n kind wat overleeft alleen maar als broodwinning, niet als hun 'wondertje' zoals hier.

Als je in documentaires het diepe verdriet van moeders ziet, die dat treft. Verschrikkelijk. De cultuur is daar anders, dus is het verdriet minder makkelijk zichtbaar. Het is niet minder...
quote:Melpomene schreef op 26 december 2012 @ 14:08:

"Want pas als ouders er zeker van kunnen zijn (in armere landen) dat hun kinderen blijven leven (pensioen, verzekering), zullen ze genoegen nemen met minder kinderen. En dat is pas overbevolking terugdringen."

Uit: http://www.volkskrant.nl/ ... helpt-als-een-malle.dhtml

Wat een verschil met het verhaal van Smits. Gebaseerd op feiten in plaats van onderbuikgevoelens en aannames. En ik word ook erg blij als ik die cijfers lees trouwens.

@ EN: ik ben het in deze totaal niet met je eens, maar vind het wel stoer dat je zo'n testje invult naar aanleiding van Melpomenes post
Ik denk ook dat een kind in Afrika niet alleen terecht komt in honger, oorlog of armoede. Een kind komt ook terecht in een gezin, met liefhebbende ouders, broertjes, zusjes.

Vaak veel warmere gezinnen dan hier, omdat gezinnen voor elkaar zorgen, tantes, moeders. Zonder de haast en rennen en vliegen van hier. Zonder opvang. Pure liefde en gezinsverbanden.

Het is nooit alleen maar zwart/wit. Ook daar is gewoon liefde, minstens zoveel als hier. En pijn als je kind overlijdt. Het zijn ook gewoon mensen, net als wij. Met net zoveel recht op een gezin.

Wie zijn wij om met de perceptie van ons warme huis, met onze fantastische gezondheidszorg, te kijken naar 'daar', dat het daar de moeite waard niet zou zijn om geboren te worden?
quote:elninjoo schreef op 26 december 2012 @ 14:33:

[...]

Maakt toch geen verschil omdat nu het merendeel sterft, dus overbevolkter zal 't er niet door worden als er niets aan gedaan wordt. En ik ben van mening dat elke baby die daar sterft veel meer geluk heeft dan elke overlevende die met het harde Afrikaanse leven te maken krijgt vol armoede, honger en oorlog.

Overigens ben ik 't niet met Yasmijn d'r stelling eens dat die mensen net zo treuren over 'n kind dat sterft als in onze cultuur. In China maken ze zelfs hun eigen kinderen af als het 'n meisje is ipv 'n jongetje waar ze veel meer aan hebben en wat minder kost. En in Afrika zien ze 'n kind wat overleeft alleen maar als broodwinning, niet als hun 'wondertje' zoals hier.Walgelijk mens ben je.....
Waarom gaan zoveel ervan uit dat alle mensen in Afrika of China alleen maar ongelukkig zijn?
Ik vind dat er ontzettend veel geld is opgehaald. Ik weet niet zo goed wat ik van het hele gebeuren moet denken. Eerlijk gezegd begin ik de "hype" SR/Glazen huis een béétje moe te worden. Al die mensen die anderhalf uur in de rij staan om geld in de brievenbus te doen, of mensen die bellen en 75 euro betalen voor een plaatje.. Ja, heel mooi allemaal maar ik vraag me af hoeveel van die mensen in de stad met een grote boog om de vrijwilliger van het Rode Kruis/Unicef/KWF etc. lopen of hoeveel van die mensen die 75 euro ook in de bus van de collectant doen die bij hen aanbelt.

En het doel, natuurlijk is het vreselijk dat er veel zuigelingensterfte is, maar het is denk ik niet héél raar dat mensen zich bijvoorbeeld afvragen of 'we over vier jaar dan geld moeten inzamelen vanwege hongersnood' maar dat is 'not done' om te zeggen.
Blusher, als je de moeite neemt het topic te lezen zul je zien dat over alles wat jij schrijft al het nodige gezegd is.

Zeker over je laatste zin over het doel is de laatste paar pagina's veel gezegd. Vlak hierboven citeer ik nog Melpomene die een mooi artikel uit de Volkskrant citeert waar het over het doel gaat.
quote:yasmijn schreef op 20 december 2012 @ 16:19:

Strike, dat dure eten doe ik ook wel.

Ik geef liever zelf een x bedrag dan dat ik achter dat glas voor iedereen zichtbaar ga zitten eten. En er zijn acties waaraan ik meedoe.
quote:Truffelmaffia schreef op 20 december 2012 @ 16:08:

Ik heb vooraan gestaan! En ben gefilmd toen ik de knappe cameraman wilde fotograferen.

Witte jas en roze petje (en bril).

Oh was jij dat! Heb je die foto nog? Ik heb gewoon te weinig foto's van mezelf in actie. Haha...

Maar euh... er zijn 3 cameramannen die in het huis werken. 7:00-15:00... 15:00-23:00... en 23:00-7:00.... ik zat in de 15:00-23:00 shift.
quote:edjekdetje schreef op 16 januari 2013 @ 18:39:

[...]

Dat was je allereerste opmerking? Jee.
Dus. Al zou je inderdaad die cameraman zijn (kan natuurlijk). Hoe kom je dan in vredesnaam bij dit topic op Viva terecht, bij een post van Truffel?

Wonderlijk!
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 16 januari 2013 @ 18:43:

Dus. Al zou je inderdaad die cameraman zijn (kan natuurlijk). Hoe kom je dan in vredesnaam bij dit topic op Viva terecht, bij een post van Truffel?

Wonderlijk!Ik verveelde me. En was persberichten aan het terugzoeken over (onder andere) serious request. Toen stuitte ik op dit forum.
quote:miloo schreef op 16 januari 2013 @ 18:41:

[...]

Dat was je allereerste opmerking? Jee.Haha... sorry... had toen op de verkeerde "quote" geklikt... ik ben geloof ik gewoon niet zo'n helder licht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven