Entertainment alle pijlers

Steenrijk,straatarm,maakt geld gelukkig?

26-08-2017 20:17 2339 berichten
In dit nieuwe SBS6-programma ruilen een rijk en een arm gezin een week lang van huis, bestedingsbudget en leven. Zou geld gelukkig maken? In dit sociale experiment wordt duidelijk hoe het is om ineens rijk te zijn of juist krap bij kas te zitten. Steenrijk, straatarm is te zien vanaf woensdag 30 augustus bij SBS6.
-----------------------------------------------------------------

Het lijkt me wel even slikken als je met zeer weinig geld rond moet komen en na een week rijkdom weer terug gaat naar armoede.
Zou die rijkdom ervaring je juist motiveren om meer uit je leven te halen?
Lijkt me een interessant programma. Ik heb het al opgenomen voor het geval ik vergeet te kijken.
Hoe denken jullie over dit nieuwe programma?
NYC schreef:
29-08-2017 16:49
Hierboven werd gesteld dat iemand met met een miljoen omzet per jaar zelfs niet steenrijk is. Maar daar denk ik echt wel anders over.
Ben je bekend met het verschil tussen omzet en winst?

Of anders gezegd, vind je iemand met een miljoen omzet per jaar en 950.000 aan kosten nog steeds steenrijk?
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
29-08-2017 16:52
En de huur innen, reparaties regelen, etc. Dat is dus werk ;-)
Ik beweer nergens dat je met geld geen geld kunt maken, maar dat is best hard werken.
Dat kun je ook laten doen. En dan nog is het rendabel.
Ik denk dat ik maar weer eens een lot moet kopen :hyper:
nina1966 schreef:
29-08-2017 16:32
Eh als je niet meer hoeft te werken waar komen je inkomsten dan vandaan?
Er is maar een heel klein portie mensen, de eerder genoemde paris, kind van elvis etc, die echt nooit hoeven werken als in een baan. Maar die zijn ook erg wereldvreemd en echte vrienden hebben? moeilijk.
Voor de rest heb je inkomen nodig om niets te hoeven doen.
Iemand die steenrijk is hoeft echt niet meer te werken als hij zijn geld goed heeft belegt,onroerend goed om te verhuren zodat met stil vermogen krijgt.Voor het onderhoudt huurt hij een klusjesman in.
nina1966 schreef:
29-08-2017 16:52
En de huur innen, reparaties regelen, etc. Dat is dus werk ;-)
Ik beweer nergens dat je met geld geen geld kunt maken, maar dat is best hard werken.
Dat werk kun je ook uit handen geven aan een makelaar. Als je steenrijk bent kun je alles delegeren.
NYC schreef:
29-08-2017 17:28
Dat lijkt mij ook ja. En die 5000 of 10000 vind ik zelf dus echt steenrijk en geen kwestie van het geld is zo op. Al zal het een kwestie zijn van wat je wensen verder allemaal zijn.
10.000 per maand is echt niet steenrijk. Dat is 120.000 euro per jaar. Een goed inkomen noem ik dat van een minister.
Fluithaas schreef:
29-08-2017 17:34
Ben je bekend met het verschil tussen omzet en winst?

Of anders gezegd, vind je iemand met een miljoen omzet per jaar en 950.000 aan kosten nog steeds steenrijk?
Ja hoor. Maar ik begrijp je punt inderdaad wel.
Fluithaas schreef:
29-08-2017 17:34
Ben je bekend met het verschil tussen omzet en winst?

Of anders gezegd, vind je iemand met een miljoen omzet per jaar en 950.000 aan kosten nog steeds steenrijk?
Ja hoor. Maar ik begrijp je punt inderdaad wel.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
29-08-2017 16:29
En je hebt het zoo vreselijk mis. Ik kom uit rijk nest. Een deel van de familie is schathemeltje rijk Ik kon niet goed overweg met mijn moeder vroeger en heb me gedistantieerd. Tijdje van 700 gulden rond moeten komen en toen kon ik met mazzel en mijn opleiding toch leuk en goed betaald werk gaan doen. Heb een tijd heel goed verdient. (zelf dus) Heel eerlijk ook wel werk gekregen door mijn naam maar als je het echt niet kan ben je ook zo weer weg natuurlijk. Ik heb eigenlijk financiële hulp altijd geweigerd. Geen bemoeienis over mijn leven dus nam ik ook niets aan.
Nu is mijn rug stuk en heb ik een uitkering. (16 jaar) En ik doe het nog steeds zelf. Misschien wel een heel rustig idee dat als het écht niet lukt dat ouders bij kunnen springen maar het heeft nog nooit echt gehoeven.
Ondanks een achtergrond waarbij alles kon wil ik geen mensen die over mijn uitgaven kunnen commentaren. Juist omdat mijn vriendje toen hij jarig werd gewoon een auto kreeg ben ik er achter gekomen dat mensen heel goed vriendschap en liefde kunnen faken als het om geld gaat. Voor mij hoeft dat niet, dan maar een keer vaker rijst of spaghetti.
Uit je hele verhaal kan ik verder niet opmaken waarom ik het zoo vreselijk mis zou hebben.
Ik leef ook van een uitkering, WAO, nadat ik eerst 'gewoon' gewerkt heb.
En ik red het, maar het zou leuk zijn als ik wat meer te kiezen had.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
29-08-2017 19:04
10.000 per maand is echt niet steenrijk. Dat is 120.000 euro per jaar. Een goed inkomen noem ik dat van een minister.
Als je inkomen 120.000 per jaar is, is dat meestal bruto. Geen idee wat een minister verdient.
Edit: internet vertelt mij dat een minister ruim 150.000 euro per jaar verdient. Bruto. Daar houdt hij dus geen 10.000 euro per maand aan over.
Die prijs in de staatsloterij is netto.

Mijn vaste lasten zijn ongeveer 1000 euro per maand. Daar zou weinig aan veranderen, dus ik zou met 10.000 euro per maand schathemeltjerijk zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Habbekratz schreef:
29-08-2017 19:04
10.000 per maand is echt niet steenrijk. Dat is 120.000 euro per jaar. Een goed inkomen noem ik dat van een minister.
Tja nou ja. Ligt er natuurlijk aan waarmee je het wil vergelijken. Als je het hebt over artiesten of eigenaren van megaconcerns oid waar de miljoenen per jaar binnenstromen dan misschien niet nee. Maar dat vind ik dan weer een heel ander categorie. En eentje waar denk ik maar weinig mensen echt voor zouden willen kiezen. Terwijl een ministersalaris volgens mij voor velen best aantrekkelijk klinkt.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
29-08-2017 08:11
Dat vind ik nu best een goeie vraag. De maatschappij in de zin van een baan dwingt je in een keurslijf, als je financieel onafhankelijk bent kun je zelf vorm geven aan je leven en tijd.
Goede opmerking.
Alle reacties Link kopieren
Een ministersalaris valt ook niet onder steenrijk, ze hebben ook geen winstuitkeringen ofzo. In de (semi) publieke sector zijn wel bestuurders die rond de balkenendenorm zitten maar daarbovenop nog de nodige miljoenen opstrijken.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Maar wie bepaalt dan wie of wat de omschrijving van "steenrijk" is? Dat is toch zo persoonlijk...

Net als "makkelijk rondkomen" of "het breed hebben".

De een zal 2000,- per maand omschrijven als "op een houtje bijten" en de ander als "zorgeloos leven".

En vaak wordt dan gezegd dat het afhankelijk is van wat je eigen standaard is of wat je om je heen hebt gezien maar je kunt het denk ik ook al een soort principieel uitgangspunt hanteren.
Alle reacties Link kopieren
Bij steenrijk denk ik toch wel vanaf een paar miljoen. Daaronder is vermogend en daar weer onder boven modaal, dan modaal etc.
Het merendeel van "het geld" is overigens in handen van een minderheid en die hebben dus per persoon/bedrijf miljarden.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

kopjekoffie70 schreef:
29-08-2017 22:02
Bij steenrijk denk ik toch wel vanaf een paar miljoen. Daaronder is vermogend en daar weer onder boven modaal, dan modaal etc.
Het merendeel van "het geld" is overigens in handen van een minderheid en die hebben dus per persoon/bedrijf miljarden.
Zo kun je zien dat iedereen aan steenrijk een ander prijskaartje hangt.

Ik vind eerst rijk,zeer rijk en steenrijk de volgorde.
Bij steenrijk denk ik toch echt meer aan een netto inkomen vanaf 12 miljoen per jaar.
ff offtopic maar ook over geld en hoe (on)gelukkig geld maakt. Kennen jullie het programma Ons goeie geld?
Vorige week :Een echtpaar dat samen 15.000 euro per maand bruto verdiend. Lijkt erg veel maar er gaat ca 14.500 euro per maand uit. Een ander echtpaar dat samen 10.000 per maand bruto verdiend. En waar ca 2500 euro per maand uitgaat.

http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... _Geld.html
Habbekratz schreef:
30-08-2017 13:44
ff offtopic maar ook over geld en hoe (on)gelukkig geld maakt. Kennen jullie het programma Ons goeie geld?
Vorige week :Een echtpaar dat samen 15.000 euro per maand bruto verdiend. Lijkt erg veel maar er gaat ca 14.500 euro per maand uit. Een ander echtpaar dat samen 10.000 per maand bruto verdiend. En waar ca 2500 euro per maand uitgaat.

http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... _Geld.html
Ja ik ken het. Kijk er graag naar. Erg leuk om te zien hoe anderen hun financiën vorm geven.

.
Alle reacties Link kopieren
vivamien schreef:
29-08-2017 17:58
Dat kun je ook laten doen. En dan nog is het rendabel.
Nee hoor zo rendabel is dat niet.
En een ton hebben of twee is echt niet rijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
29-08-2017 18:53
Dat werk kun je ook uit handen geven aan een makelaar. Als je steenrijk bent kun je alles delegeren.
Na zes miljoen geïnvesteerd te hebben heb je nog niet echt een riant inkomen hoor. En die zes ben je dan al kwijt. Kosten van makelaar er af Dus als je zo rijk bent dat je die paar miljoen niet mist dan heeft het ook geen zin om dat als inkomen te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-08-2017 20:02
Uit je hele verhaal kan ik verder niet opmaken waarom ik het zoo vreselijk mis zou hebben.
Ik leef ook van een uitkering, WAO, nadat ik eerst 'gewoon' gewerkt heb.
En ik red het, maar het zou leuk zijn als ik wat meer te kiezen had.
Maar een mens wil altijd wat meer te kiezen. Btw ik heb genoeg te kiezen met het minimum dus waarom een ander niet.

Op dat level van dat soort mensen ga je ook steeds meer willen. Eerst is het een goede auto, dan een echt luxe auto, dan een exorbitante En ja dan wil je toch ook dat jeepje er bij.. etc Net als bij hotels. Nu denk je dat een holiday inn of vd valk prima zijn Meer geld tja dan toch al snel een wat duurdere , amstel bv maar na een tijdje zit je toch echt in het astoria oid Je raakt er aan gewend en wil dan steeds iets verder. Dat zit nou eenmaal in de mens.
Met een klein bedrag achter de hand als een ton of twee ton heb je dat niet Maar bij echt rijk zijn gaat dat écht vanzelf.
Waarom denk je dat zoveel loterij winnaars binnen no time weer arm waren en er nu ook hulp bij is als je wint?
Ik snap nooit dat mensen die een winstgevend bedrijf hebben opgezet dit niet verkopen om rustig te gaan leven. Dat lijkt me namelijk het voornaamste doel om n onderneming te starten; zo snel mogelijk financieel binnen zijn zodat je het arbeidsleven de rug toe kan keren.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
30-08-2017 16:43
Maar een mens wil altijd wat meer te kiezen. Btw ik heb genoeg te kiezen met het minimum dus waarom een ander niet.

Op dat level van dat soort mensen ga je ook steeds meer willen. Eerst is het een goede auto, dan een echt luxe auto, dan een exorbitante En ja dan wil je toch ook dat jeepje er bij.. etc Net als bij hotels. Nu denk je dat een holiday inn of vd valk prima zijn Meer geld tja dan toch al snel een wat duurdere , amstel bv maar na een tijdje zit je toch echt in het astoria oid Je raakt er aan gewend en wil dan steeds iets verder. Dat zit nou eenmaal in de mens.
Met een klein bedrag achter de hand als een ton of twee ton heb je dat niet Maar bij echt rijk zijn gaat dat écht vanzelf.
Waarom denk je dat zoveel loterij winnaars binnen no time weer arm waren en er nu ook hulp bij is als je wint?
Jij hebt genoeg te kiezen, dus heeft iedereen genoeg te kiezen?
Ik heb toevallig bijv nogal dure kinderen, vanwege hun autisme en extra begeleiding die daarvoor nodig is. En dat wordt lang niet allemaal vergoed. En nu mijn oudste meerderjarig is is het alleen nog maar erger geworden.
Ik kan daardoor vaak helemaal niet kiezen.

Ik denk ook niet dat iedereen altijd maar steeds meer wil. Maar mss zijn de mensen die die behoefte niet hebben nou juist dezelfde mensen die niet 100 uur per week gaan werken om rijk te worden. Dat zou mij niks verbazen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
30-08-2017 16:22
Nee hoor zo rendabel is dat niet.
En een ton hebben of twee is echt niet rijk zijn.
Waar heb ik het over een ton of twee? En rendabel is het echt wel. Ik ken mensen die dit doen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-08-2017 16:23
Ik stomp juist af van regelmaat en ik wil zelf kunnen bepalen in hoeverre ik behoefte heb aan sociaal contact. Zelfs 'n (schilder)clubje wat eenmaal per week is, vind ik na 'n paar keer al niet leuk meer om heen te gaan. Schilderen kan ik prima zelf thuis in alle rust. De mensen op dat clubje waren heus aardig, maar na 'n paar keer ben ik die smalltalk al weer zat.
Dat heb ik dus ook. Vier jaar lang zat ik op een hobbyclubje. Toen ben ik ermee gestopt. Het was 1 keer per week. De avond ervoor had en heb ik mijn sport. Het was dan altijd 2 avonden achter elkaar weg. Dat vond ik irritant worden. Op die club allemaal oudere dames en ik zat er als 20er tussen. Ik vond het wel leuk om te doen en de dames waren niet onaardig. Maar echt gespreksstof had ik er niet mee. Sowieso heb ik moeite om weg te komen van huis. Ik ga clubjes ook snel als verplichting zien. Je moet er wel voor de deur uit en er op een bepaalde tijd zijn.
Bij mijn sport zijn de tijden erg rekbaar. Je kan dan tussen zo en zo laat komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven