Entertainment alle pijlers

Steenrijk,straatarm,maakt geld gelukkig?

26-08-2017 20:17 2339 berichten
In dit nieuwe SBS6-programma ruilen een rijk en een arm gezin een week lang van huis, bestedingsbudget en leven. Zou geld gelukkig maken? In dit sociale experiment wordt duidelijk hoe het is om ineens rijk te zijn of juist krap bij kas te zitten. Steenrijk, straatarm is te zien vanaf woensdag 30 augustus bij SBS6.
-----------------------------------------------------------------

Het lijkt me wel even slikken als je met zeer weinig geld rond moet komen en na een week rijkdom weer terug gaat naar armoede.
Zou die rijkdom ervaring je juist motiveren om meer uit je leven te halen?
Lijkt me een interessant programma. Ik heb het al opgenomen voor het geval ik vergeet te kijken.
Hoe denken jullie over dit nieuwe programma?
vivamien schreef:
29-08-2017 08:19
Ik zou niet zozeer om het geld met de maatschappij mee willen draaien, maar meer om het contact met andere mensen en de regelmaat. Een soort "doel" in je leven. Het zou mij afstompen als ik iedere dag alleen maar thuis zou zitten, ondanks dat ik genoeg hobby's en bezigheden heb om mijn dagen te vullen. Daarom zou ik ook wel, in plaats van een baan, in bijv. een verzorgingshuis willen werken. Vrijwilligerswerk. Hand- en spandiensten bij een kringloopwinkel, ik zeg maar wat. En een beetje regelmaat zou mij ook geen kwaad doen, denk ik. Dat je ook echt een reden hebt om op ergens op tijd te zijn.
Ja daar ben ik het mee eens. Maar dat hoeft dus niet in een omgeving die betaalt. Contacten opdoen kun je inderdaad op zoveel andere plekken.
herfstappeltaart schreef:
29-08-2017 08:28
Ja daar ben ik het mee eens. Maar dat hoeft dus niet in een omgeving die betaalt. Contacten opdoen kun je inderdaad op zoveel andere plekken.
Maar als je niet houdt van contacten en veplichtingen dan staat het iemand natuurlijk volledig vrij om zich van welke vorm van (vrijwilligers)werk of maatschappelijke inzet te distantiëren. En als je er wel behoefte aan krijgt dan kan het altijd nog wel op een bepaalde manier denk ik. Ik zie het niet als een plicht van de mens ofzo, al denken velen er volgens mij anders over
NYC schreef:
29-08-2017 15:58
Maar als je niet houdt van contacten en veplichtingen dan staat het iemand natuurlijk volledig vrij om zich van welke vorm van (vrijwilligers)werk of maatschappelijke inzet te distantiëren. En als je er wel behoefte aan krijgt dan kan het altijd nog wel op een bepaalde manier denk ik. Ik zie het niet als een plicht van de mens ofzo, al denken velen er volgens mij anders over
Nee hoor ik zie het ook niet als een plicht. Wel als een mogelijkheid als je een "werkomgeving" mist en het geld niet nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
27-08-2017 18:49
Je weet niet waar je over praat.
Ik wel en ik ben het er helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
gedanst schreef:
27-08-2017 19:25
ij spreekt jezelf wel tegen.

Enerzijds zeg je dat je, als je rijk bent, daar naar moet leven. Anderzijds zeg je dat je dus wel op de centen moet letten en een goedkopere fles wijn moet kopen om rijk te blijven.
Nee dat zei ik niet. Rijk zijn , echt rijk, blijf je niet zomaar. Dus behalve het handjevol mensen als paris hilton die straks een lopend imperium erven , moeten er inkomsten blijven. Het blijft altijd een optelsom van de uitgaven en inkomsten.
Dus als je rijk wil worden en blijven zul je minder uit moeten geven dan dat er binnenkomt.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
27-08-2017 19:40
Hoezo? Wie gaat er nu leven van 20,000 euro per jaar, dat is zwaar onder het minimum , terwijl je lekker verdient?
Eh dat is niet zwaar onder het minimum hoor.
nina1966 schreef:
29-08-2017 16:13
Nee dat zei ik niet. Rijk zijn , echt rijk, blijf je niet zomaar. Dus behalve het handjevol mensen als paris hilton die straks een lopend imperium erven , moeten er inkomsten blijven. Het blijft altijd een optelsom van de uitgaven en inkomsten.
Dus als je rijk wil worden en blijven zul je minder uit moeten geven dan dat er binnenkomt.
Dat is toch ook weer niet zó moeilijk? Hoef je volgens mij niet eens steenrijk voor te zijn. Ik denk wel dat voor veel mensen geldt dat de gewenste luxe of levensstandaard ietsje hoger liggen dan men zelf heeft, al gaat het maar om dingen als gemak/veiligheid/zekerheid vergroten, maar een bepaalde standaard aanhouden en niet steeds maar aanschaffen-aanschaffen-aanschaffen, dat moet je neem ik aan toch echt wel kunnen behouden zonder na een paar jaar weer failliet te zijn.
vivamien schreef:
29-08-2017 08:19
Ik zou niet zozeer om het geld met de maatschappij mee willen draaien, maar meer om het contact met andere mensen en de regelmaat. Een soort "doel" in je leven. Het zou mij afstompen als ik iedere dag alleen maar thuis zou zitten, ondanks dat ik genoeg hobby's en bezigheden heb om mijn dagen te vullen. Daarom zou ik ook wel, in plaats van een baan, in bijv. een verzorgingshuis willen werken. Vrijwilligerswerk. Hand- en spandiensten bij een kringloopwinkel, ik zeg maar wat. En een beetje regelmaat zou mij ook geen kwaad doen, denk ik. Dat je ook echt een reden hebt om op ergens op tijd te zijn.
Ik stomp juist af van regelmaat en ik wil zelf kunnen bepalen in hoeverre ik behoefte heb aan sociaal contact. Zelfs 'n (schilder)clubje wat eenmaal per week is, vind ik na 'n paar keer al niet leuk meer om heen te gaan. Schilderen kan ik prima zelf thuis in alle rust. De mensen op dat clubje waren heus aardig, maar na 'n paar keer ben ik die smalltalk al weer zat.
het is een SBS programma.
Dat wordt dus aapjes kijken, overdreven tegenstellingen, gescripte tv en acteurs die moeten spelen arm of rijk te zijn.
NYC schreef:
29-08-2017 16:22
Dat is toch ook weer niet zó moeilijk? Hoef je volgens mij niet eens steenrijk voor te zijn. Ik denk wel dat voor veel mensen geldt dat de gewenste luxe of levensstandaard ietsje hoger liggen dan men zelf heeft, al gaat het maar om dingen als gemak/veiligheid/zekerheid vergroten, maar een bepaalde standaard aanhouden en niet steeds maar aanschaffen-aanschaffen-aanschaffen, dat moet je neem ik aan toch echt wel kunnen behouden zonder na een paar jaar weer failliet te zijn.
Precies! Ik zou mezelf heus wel wat meer luxe gunnen dan nu, maar echt hele exorbitante dingen zou ik ook weer niet doen. Okee, misschien wel businessclass vliegen... :-D Maar 5-sterrenhotels vind ik minder leuk dan 'n sfeervolle lodge of B&B, dus daar zouden al weer geen idiote bedragen aan uitgegeven worden. Verder heb ik schijt aan wat anderen van mij denken, dus ik hoef ook niet met dure sierraden of 'n porsch te pronken.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-08-2017 06:31
Verdiep je gewoon eens in bijv de definitie van armoede, de gevolgen van jaren en jaren elk dubbeltje moeten omdraaien.
In Nederland heerst wel degelijk armoede.
Dat de bijstand genoeg is om niet dood te gaan betekent niet dat het genoeg is om van te leven.
En dat er op de wereld mensen zijn die het nog (vele malen) slechter hebben horen mensen met een minimum net iets te vaak.
Dat ze zich vooral blijven realiseren dat ze het zo goed hebben.
Dat hun kinderen toch naar school kunnen en te eten hebben, dus niet zeuren.
Dat diezelfde kinderen verder nergens aan mee kunnen doen, niet zeuren, elders op de wereld zijn er kinderen die niet eens te eten hebben.

Ik vul maar even in én ik generaliseer meteen ook maar: vooral mensen die een goed inkomen hebben en denken dat dat allemaal eigen keus is zouden eens een poosje in de bijstand moeten.
En ik vind dat vooral de beleidsmakers eens een poosje van het minimum zouden moeten leven (en dan wat langer dan een week), dan zou ik het mss wel een interessant programma vinden.
En je hebt het zoo vreselijk mis. Ik kom uit rijk nest. Een deel van de familie is schathemeltje rijk Ik kon niet goed overweg met mijn moeder vroeger en heb me gedistantieerd. Tijdje van 700 gulden rond moeten komen en toen kon ik met mazzel en mijn opleiding toch leuk en goed betaald werk gaan doen. Heb een tijd heel goed verdient. (zelf dus) Heel eerlijk ook wel werk gekregen door mijn naam maar als je het echt niet kan ben je ook zo weer weg natuurlijk. Ik heb eigenlijk financiële hulp altijd geweigerd. Geen bemoeienis over mijn leven dus nam ik ook niets aan.
Nu is mijn rug stuk en heb ik een uitkering. (16 jaar) En ik doe het nog steeds zelf. Misschien wel een heel rustig idee dat als het écht niet lukt dat ouders bij kunnen springen maar het heeft nog nooit echt gehoeven.
Ondanks een achtergrond waarbij alles kon wil ik geen mensen die over mijn uitgaven kunnen commentaren. Juist omdat mijn vriendje toen hij jarig werd gewoon een auto kreeg ben ik er achter gekomen dat mensen heel goed vriendschap en liefde kunnen faken als het om geld gaat. Voor mij hoeft dat niet, dan maar een keer vaker rijst of spaghetti.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-08-2017 07:41
Ik ben van mening dat geld wél gelukkig maakt. Ook al krijg je met dezelfde shit te maken als iemand zonder geld (ziekte, liefdesverdriet, overlijden van dierbaren, onoprechte vrienden etc) met geld heb je wel meer mogelijkheden alles comfortabeler te maken en je (winter)depressie in 'n zonnig land te gaan uitzitten bijv. En een comfortabel huis voorzien van alle gemakken geeft je ook troost/gezelligheid. En de uwv hijgt niet meer in je nek terwijl je nooit meer hoeft te gaan werken.
Eh als je niet meer hoeft te werken waar komen je inkomsten dan vandaan?
Er is maar een heel klein portie mensen, de eerder genoemde paris, kind van elvis etc, die echt nooit hoeven werken als in een baan. Maar die zijn ook erg wereldvreemd en echte vrienden hebben? moeilijk.
Voor de rest heb je inkomen nodig om niets te hoeven doen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-08-2017 10:44
Met veel geld hoef je helemaal niet meer te werken: dát zou mijn ideaal zijn!
En dat is dus een foute aanname. Geld Gaat OP! Want ga jij met ryan air of transavia vliegen? neuh toch maar klm En dan ook maar first class want dat is véél comfortabeler. Hotel in het buitenland? toch wel die wat duurdere luxere etc etc.
Echt je geld is zó op.
nina1966 schreef:
29-08-2017 16:37
En dat is dus een foute aanname. Geld Gaat OP! Want ga jij met ryan air of transavia vliegen? neuh toch maar klm En dan ook maar first class want dat is véél comfortabeler. Hotel in het buitenland? toch wel die wat duurdere luxere etc etc.
Echt je geld is zó op.
Je zou natuurlijk zoveel geld kunnen erven dat je het met de grootste moeite nog niet op kan krijgen
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
28-08-2017 16:02
Oh ik wel hoor,kocht ik een leuke boerderij met rieten dak en minimaal 2 ha grond erbij en heel veel dieren waar ik dan de hele dag tijd voor heb want mijn nieuwe huishoudster verzorgt het huis en eten wel:-))
Dat is dan 1.5 a 2 miljoen 1000 p maand voor verzorging, voedsel en dokterskosten (je zegt veel dieren) 50 000 p jaar loon voor huishoudster, je bent dan werkgever en betaald bruto, het is alleen de vraag of je voor dat geld iemand kan vinden.
Btw je moet er minstens 2 want ziekte, vakantie moet ook opgevangen worden. En dan heb ik het nog niet over de vaste lasten, auto en huishoudgeld. Verzekeringen, reparaties, onderhoud land..
Mag je dus wel 2 ton per jaar aan inkomen, netto, voor hebben.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-08-2017 16:23
Ik stomp juist af van regelmaat en ik wil zelf kunnen bepalen in hoeverre ik behoefte heb aan sociaal contact. Zelfs 'n (schilder)clubje wat eenmaal per week is, vind ik na 'n paar keer al niet leuk meer om heen te gaan. Schilderen kan ik prima zelf thuis in alle rust. De mensen op dat clubje waren heus aardig, maar na 'n paar keer ben ik die smalltalk al weer zat.
Dan is dat toch prima? Maar je vroeg waarom men in "de maatschappij" zou willen meedraaien. En dit is mijn reden. En dat iemand anders daar anders over denkt, ik vind het best.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
28-08-2017 20:07
Helemaal niks doen lijkt me ook niks aan maar ik zou wel alleen dingen doen waar ik blij van wordt zonder dat de wekker heel vroeg gaat en zonder functioneringsgesprekken ;-)

Heel leuk vrijwilligerswerk zoeken ofzo. Iets bij de dierenbescherming of juist met kinderen en ouderen.

Nog meer mantelzorgen voor mijn oma en andere familie ondersteunen op praktisch gebied.

Misschien iets voor mezelf doen, al heb ik geen idee wat.
En dan doe je dat en is er iets met het gebouw van dierenopvang. Weet je bij wie ze dan komen? Want jij hebt toch genoeg.
Oprah winfrey zei het ook al eens. Sinds ik rijk ben ben ik veel vrienden kwijt geraakt. Als je geld hebt heb je genoeg en kun je prima wat afstaan.
nina1966 schreef:
29-08-2017 16:32
Eh als je niet meer hoeft te werken waar komen je inkomsten dan vandaan?
Er is maar een heel klein portie mensen, de eerder genoemde paris, kind van elvis etc, die echt nooit hoeven werken als in een baan. Maar die zijn ook erg wereldvreemd en echte vrienden hebben? moeilijk.
Voor de rest heb je inkomen nodig om niets te hoeven doen.
Als je bijvoorbeeld een miljoen wint.
Of dertig jaar lang 10.000 per maand.
Of dertig jaar 5.000 per maand zelfs.

Hierboven werd gesteld dat iemand met met een miljoen omzet per jaar zelfs niet steenrijk is. Maar daar denk ik echt wel anders over.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
29-08-2017 16:37
En dat is dus een foute aanname. Geld Gaat OP! Want ga jij met ryan air of transavia vliegen? neuh toch maar klm En dan ook maar first class want dat is véél comfortabeler. Hotel in het buitenland? toch wel die wat duurdere luxere etc etc.
Echt je geld is zó op.
Wat een onzin. Dat kun je toch zelf bepalen? Met heel veel geld zou je bijvoorbeeld een paar pandjes kunnen kopen en deze verhuren, dan heb je een vast inkomen per maand. Het gezegde "met geld, maak je geld" is er niet voor niets.
Alle reacties Link kopieren
vivamien schreef:
29-08-2017 16:49
Wat een onzin. Dat kun je toch zelf bepalen? Met heel veel geld zou je bijvoorbeeld een paar pandjes kunnen kopen en deze verhuren, dan heb je een vast inkomen per maand. Het gezegde "met geld, maak je geld" is er niet voor niets.
En de huur innen, reparaties regelen, etc. Dat is dus werk ;-)
Ik beweer nergens dat je met geld geen geld kunt maken, maar dat is best hard werken.
En als je helemaal geen wensen hebt zoals die schrijvers die veel geld verdienen maar oude goedkope levensstijl blijven aanhouden dan gaat het geld al helemaal niet zó op. En kunnen ze stoppen met werken/schrijven wanneer ze willen en vermoedelijk de rest van hun leven daarmee vooruit.
NYC schreef:
29-08-2017 16:49
Als je bijvoorbeeld een miljoen wint.
Of dertig jaar lang 10.000 per maand.
Of dertig jaar 5.000 per maand zelfs.

Hierboven werd gesteld dat iemand met met een miljoen omzet per jaar zelfs niet steenrijk is. Maar daar denk ik echt wel anders over.
Ik doe altijd mee met een straatje 1/5e bij die 30 jaar 2000 netto per maand. Daar zou ik het financieel namelijk prima van redden, mocht ik het geluk ooit hebben te winnen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
29-08-2017 16:49
Als je bijvoorbeeld een miljoen wint.
Of dertig jaar lang 10.000 per maand.
Of dertig jaar 5.000 per maand zelfs.

Hierboven werd gesteld dat iemand met met een miljoen omzet per jaar zelfs niet steenrijk is. Maar daar denk ik echt wel anders over.
Ik ook. Dat noem ik steenrijk.
redbulletje schreef:
29-08-2017 17:06
Ik doe altijd mee met een straatje 1/5e bij die 30 jaar 2000 netto per maand. Daar zou ik het financieel namelijk prima van redden, mocht ik het geluk ooit hebben te winnen.
Dat lijkt mij ook ja. En die 5000 of 10000 vind ik zelf dus echt steenrijk en geen kwestie van het geld is zo op. Al zal het een kwestie zijn van wat je wensen verder allemaal zijn.
NYC schreef:
29-08-2017 17:28
Dat lijkt mij ook ja. En die 5000 of 10000 vind ik zelf dus echt steenrijk en geen kwestie van het geld is zo op. Al zal het een kwestie zijn van wat je wensen verder allemaal zijn.
Bij mensen die echt boven hun stand gaan leven en ook voor de buitenwereld willen pronken met hun rijkdom zal 't best zo op kunnen zijn. Ik heb echter nooit zoveel met het imponeren van anderen, dus ik kan prima met geld omgaan terwijl ik mijzelf ook genoeg leuke dingen gun.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven