Entertainment alle pijlers

The Odyssee

17-07-2026 17:42 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand deze film al gezien?
Mijn zoon wil er dolgraag naartoe, is alleen nog maar 10 jaar oud. Hij kent het verhaal van de Odyssee en alle goden etcetera.

Ik ben niet enorm strikt als het om leeftijdscategorieën gaat en hij heeft al best wat gezien. Maar misschien zitten er toch stukken in die totaaaaaaal ongeschikt zijn?
Miro45 schreef:
18-07-2026 18:16
Met de tien tijdvakken komt de oudheid in 4 havo of 5 vwo opnieuw aan bod. Dan moet je het vak wel kiezen. Zeker weten dat de Trojasnse oorlog en Homerus genoemd/behandejd worden. Bij het eindexamen VWO zou het zelfs in een vraag terug kunnen komen.
Ik weet niet hoe oud je hebt. De 10 tijdvakken vormen sinds zo n 25 jaar het examenprogramma (niet VMBO)
Maar zoals met alles: wanneer dit niet jouw interesse heeft, blijft de kennis minder hangen.
SLO:

De context is die van de Griekse stadstaat. Dat houdt in dat stof over (o.a.) de Trojaanse
oorlog, Homerus, de Myceense en Kretenzische beschavingen, Alexander de Grote en het
hellenisme, hier feitelijk buiten valt. Die stof behoort niet tot het referentiekader zoals in
deze eindterm omschreven. Dit sluit niet uit dat een school tóch besluit er in het kader van
het schoolexamen aandacht aan te besteden. Voor het centrale examen is het echter
voldoende als leerlingen iets kunnen zeggen over burgerschap en politiek (bijvoorbeeld in
het democratische Athene) en over wetenschappelijk denken (bijvoorbeeld aan de hand
van Socrates of Hippocrates).
Star⁴ schreef:
18-07-2026 18:30
SLO:

De context is die van de Griekse stadstaat. Dat houdt in dat stof over (o.a.) de Trojaanse
oorlog, Homerus, de Myceense en Kretenzische beschavingen, Alexander de Grote en het
hellenisme, hier feitelijk buiten valt. Die stof behoort niet tot het referentiekader zoals in
deze eindterm omschreven. Dit sluit niet uit dat een school tóch besluit er in het kader van
het schoolexamen aandacht aan te besteden. Voor het centrale examen is het echter
voldoende als leerlingen iets kunnen zeggen over burgerschap en politiek (bijvoorbeeld in
het democratische Athene) en over wetenschappelijk denken (bijvoorbeeld aan de hand
Ok. Jouw feestje joh
Star⁴ schreef:
18-07-2026 18:30
SLO:

Dit klinkt wel logisch.
Paradise schreef:
18-07-2026 18:42
Dit klinkt wel logisch.
Oh en wat ik schreef niet?
Ik meende Homerus wel eens in het examen gezien te hebben maar wellicht vergis ik me.
Oh en als je dan toch de wijsneus wilt uithangen, citeer dan van Examenblad. Dat is de site van het CvtE. SLO baseert zich daarop.
Leuke discussie over niets verder.
De film was i.i.g. goed.
miro45 wijzigde dit bericht op 18-07-2026 18:53
0.12% gewijzigd
Niets.
Miro45 schreef:
18-07-2026 18:52
Ik meende Homerus wel eens in het examen gezien te hebben maar wellicht vergis ik me.
Oh en als je dan toch de wijsneus wilt uithangen, citeer dan van Examenblad. Dat is de site van het CvtE. SLO baseert zich daarop.
De film was i.i.g. goed.
Pfoe, wat een boosheid.
Everything is possible for the one who believes.
Miro45 schreef:
18-07-2026 18:52
De film was i.i.g. goed.
Ik zie op het examenblad over het tijdvak Grieken en Romeinen het volgende staan:

Voor tijdvak 2 gelden de volgende kenmerkende aspecten:
4. de ontwikkeling van wetenschappelijk denken en het denken over burgerschap en politiek in de Griekse
stadstaat;
5. de klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur;
6. de groei van het Romeinse imperium waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde;
7. de confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest Europa;
8. de ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten.

Ik vind zo niets over Homerus en zijn verhalen. Eerder zei je zeker te weten dat de Trojaanse oorlogen en Homerus behandeld worden. Dat zal dan misschien per school verschillen.

Ik vind het niet logisch om mythologie expliciet te behandelen omdat er verder nogal veel interessants over het tijdvak Grieken en Romeinen te vertellen/leren valt.

Fijn dat de film in ieder geval goed was. Ik wil hem ook gaan zien.
paradise wijzigde dit bericht op 18-07-2026 19:17
2.50% gewijzigd
Moiren schreef:
18-07-2026 18:18
Precies, die bestonden nog niet eens toen ik eindexamen deed en mijn jaar 5 en 6 geschiedenis stonden volledig in het teken van de examenonderwerpen.
Bij mij bestonden de tijdvakken ook nog niet en ik had na 4 vwo geen geschiedenis meer. Gelukkig bestonden de profielen ook nog niet, anders had ik geschiedenis niet kunnen laten vallen.
Pelle schreef:
18-07-2026 19:15
Bij mij bestonden de tijdvakken ook nog niet en ik had na 4 vwo geen geschiedenis meer. Gelukkig bestonden de profielen ook nog niet, anders had ik geschiedenis niet kunnen laten vallen.
Ik had nooit mijn eindexamen gehaald met wiskunde.
Ik had wel echt een pakket wat ik heel leuk vind en nu in geen enkel profiel zo terugkomt.
Paradise schreef:
18-07-2026 19:12
Ik zie op het examenblad over het tijdvak Grieken en Romeinen het volgende staan:

Voor tijdvak 2 gelden de volgende kenmerkende aspecten:
4. de ontwikkeling van wetenschappelijk denken en het denken over burgerschap en politiek in de Griekse
stadstaat;
5. de klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur;
6. de groei van het Romeinse imperium waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde;
7. de confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest Europa;
8. de ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten.

Onder vormentaal (5) wordt ook de mythologie behandeld. Ook bij KA 1 komt mythologie aan de orde omdat wetenschappelijk denken zich daar tegen afzet. Soms komen polytheïstische godsdiensten aan de orde bij KA 8

Ik vind zo niets over Homerus en zijn verhalen. Eerder zei je zeker te weten dat de Trojaanse oorlogen en Homerus behandeld worden. Dat zal dan misschien per school verschillen.

Iets wat behandeld wordt in de vierde klas hoeft niet ook examenstof te zijn. Ik weet het zeker hoor. Ik heb nl 40 jaar lesgegeven.

Ik vind het niet logisch om mythologie expliciet te behandelen omdat er verder nogal veel interessants over het tijdvak Grieken en Romeinen te vertellen/leren valt.

Tja. Kan jij vinden maar er is nu eenmaal in de kenmerkende aspecten afgesproken wat er behandeld wordt.

Fijn dat de film in ieder geval goed was. Ik wil hem ook gaan zien.
Ik dacht dat het hier ging over de kennis van de gemiddelde Nederlander over Odyssee en of dat nodig was om deze film te waarderen. Ik dacht dat ik net als jullie vond dat interesse vaak de reden is dat iemand ieis meer over Odyssee wist.
Inmiddels ben ik gewikkeld in een discussie die mij akelig veel doet denken aan een telefoongesprek met de ouders van Fleur, een 5 havo leerling die een 4 gemiddeld stond. Volgens haar ouders omdat er zo veel oninteressante dingen behandeld werden in de examenklassen.
miro45 wijzigde dit bericht op 18-07-2026 20:25
5.95% gewijzigd
Miro45 schreef:
18-07-2026 20:13
Ik dacht dat het hier ging over de kennis van de gemiddelde Nederlander over Odyssee en of dat nodig was om deze film te waarderen. Ik dacht dat ik net als jullie vond dat interesse vaak de reden is dat iemand ieis meer over Odyssee wist.
Inmiddels ben ik gewikkeld in een discussie die mij akelig veel doet denken aan een telefoongesprek met de ouders van Fleur, een 5 havo leerling die een 4 gemiddeld stond. Volgens haar ouders omdat er zo veel oninteressante dingen behandeld werden in de examenklassen.
Ik lees heel specifiek dat met vormentaal bouwkunst en beeldhouwkunst wordt bedoeld. Geen mythologie.

Ik ben niet de ouder van Fleur, maar ik reageer op je stelligheid.
Paradise schreef:
18-07-2026 20:24
Ik lees heel specifiek dat met vormentaal bouwkunst en beeldhouwkunst wordt bedoeld. Geen mythologie.

Ik ben niet de ouder van Fleur, maar ik reageer op je stelligheid.
Joh je hebt gelijk hoor.
(Ik zei expres ‘wordt behandeld’ omdat veel methodes het hier onderbrengen. Er zijn namelijk veel tempels en goden die hier besproken worden.
En nu reageer ik niet meer.
miro45 wijzigde dit bericht op 18-07-2026 20:27
24.65% gewijzigd
Miro45 schreef:
18-07-2026 20:25
Joh je hebt gelijk hoor.
Ik lees informatie op examenblad.nl.

Voor de rest zullen scholen en docenten best de ruimte hebben zelf in te vullen. Maar dat is wat anders dan dat het zeker wordt behandeld. Zoals je eerder zei.
Paradise schreef:
18-07-2026 20:27

Voor de rest zullen scholen en docenten best de ruimte hebben zelf in te vullen. Maar dat is wat anders dan dat het zeker wordt behandeld. Zoals je eerder zei.
Daaaag
Paradise schreef:
18-07-2026 20:27

Daaaag
Miro45 schreef:
18-07-2026 20:25
Joh je hebt gelijk hoor.
(Ik zei expres ‘wordt behandeld’ omdat veel methodes het hier onderbrengen. Er zijn namelijk veel tempels en goden beelden die hier besproken worden.
En nu reageer ik niet meer.
Miro45 schreef:
18-07-2026 20:28
Daaaag
Doei.
Moiren schreef:
18-07-2026 19:18
Ik had nooit mijn eindexamen gehaald met wiskunde.
Ik had wel echt een pakket wat ik heel leuk vind en nu in geen enkel profiel zo terugkomt.
Ik had juist wiskunde A en wiskunde B. Maar zonder natuurkunde, biologie en scheikunde. Ook een pakket wat nu niet meer zou kunnen. Ik was ook de enige met mijn pakket. Op zich haalde ik wel goede cijfers voor geschiedenis, dus was met geschiedenis vast wel geslaagd. Maar ik had er zo’n hekel aan, ook aan de docent overigens.
Miro45 schreef:
18-07-2026 20:13
Jij bent de aanstichter van deze toon hoor.
Pelle schreef:
18-07-2026 20:32
Ik had juist wiskunde A en wiskunde B. Maar zonder natuurkunde, biologie en scheikunde. Ook een pakket wat nu niet meer zou kunnen. Ik was ook de enige met mijn pakket. Op zich haalde ik wel goede cijfers voor geschiedenis, dus was met geschiedenis vast wel geslaagd. Maar ik had er zo’n hekel aan, ook aan de docent overigens.
Ik 4 talen, bio, gs en ak.
Zou die keuze zo weer maken.
Leuk forum. Het begint met een onschuldige vraag over of deze film iets is voor een 10-jarige. Na 3 pagina's wordt er al gebekvecht over zaken die totaal niets met de vraag hebben te maken....
Appletje schreef:
18-07-2026 20:59
Leuk forum. Het begint met een onschuldige vraag over of deze film iets is voor een 10-jarige. Na 3 pagina's wordt er al gebekvecht over zaken die totaal niets met de vraag hebben te maken....
Zo werkt dat op een forum. Zeker al de vraag al lang en breed beantwoord is en het topic verder niet meer relevant.
Moiren schreef:
17-07-2026 20:34
Werkelijk, waarom nou weer spoileren!!!
Dit is een grap toch?
🤣
ladadieladieda schreef:
18-07-2026 21:41
Dit is een grap toch?
🤣
Nee
Mijn kennis over de Odyssee begon met De wraak van Polyfemos van Evert Hartman. Dat heeft veel indruk op de twaalfjarige mij gemaakt. Maar zelfs in dat voor kinderen bewerkte boek vond ik sommige scenes (massaophanging!) toen al echt gruwelijk.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven