Entertainment alle pijlers

The Odyssee

17-07-2026 17:42 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand deze film al gezien?
Mijn zoon wil er dolgraag naartoe, is alleen nog maar 10 jaar oud. Hij kent het verhaal van de Odyssee en alle goden etcetera.

Ik ben niet enorm strikt als het om leeftijdscategorieën gaat en hij heeft al best wat gezien. Maar misschien zitten er toch stukken in die totaaaaaaal ongeschikt zijn?
Taskmaster schreef:
18-07-2026 12:14
Oh ja, ik vind het juist simpeltjes als je de odyssee niet kent.
Zoek het gemiddelde opleidingsniveau in NL eens op en kijk voor de lol eens op Facebook bij een doorsnee nieuwskanaal naar de reacties.
Star⁴ schreef:
18-07-2026 12:33
Zoek het gemiddelde opleidingsniveau in NL eens op en kijk voor de lol eens op Facebook bij een doorsnee nieuwskanaal naar de reacties.
Is er nu echt een verband tussen opleidingsniveau en het kennen van dit verhaal?

In ieder geval: ik kende het verhaal alleen bij naam (en dus niet wat betreft inhoud) en ben toch echt aan een universiteit afgestudeerd.
Paradise schreef:
18-07-2026 12:37
Is er nu echt een verband tussen opleidingsniveau en het kennen van dit verhaal?

In ieder geval: ik kende het verhaal alleen bij naam (en dus niet wat betreft inhoud) en ben toch echt aan een universiteit afgestudeerd.
Tot op zekere hoogte denk ik wel, aangezien het, in mijn tijd tenminste, bij Grieks werd behandeld.
De bewerking/vertaling van Imme Dros is al niveau 3:

https://www.jeugdbibliotheek.nl/12-18-j ... halen.html

Op welk niveau moet ik lezen?
In principe lees je altijd op je eigen niveau, maar het is wel de bedoeling dat je je ontwikkelt. Je zit op school om steeds beter te worden. In je eindexamenjaar moet je kunnen laten zien dat je een bepaald niveau bereikt hebt:

eind 4 vmbo (uitgezonderd BB) minstens niveau 2
begin 4 havo en vwo minstens niveau 2
eind 5 havo minstens niveau 3
eind 6 vwo minstens niveau 4
Dat betekent niet dat je bijvoorbeeld meteen in vwo 4 op niveau 4 moet gaan lezen. Het is prima om te beginnen op niveau 2 of niveau 3, als je maar zorgt dat je niveau steeds hoger wordt en je aan het eind van vwo 6 minstens niveau 4 hebt.
star⁴ wijzigde dit bericht op 18-07-2026 12:51
50.58% gewijzigd
Star⁴ schreef:
18-07-2026 12:40
Tot op zekere hoogte denk ik wel, aangezien het, in mijn tijd tenminste, bij Grieks werd behandeld.
Ik ben inderdaad via de mavo uiteindelijk op de universiteit terecht gekomen.

Maar gezien het sterke verband tussen sociaal-economische achtergrond en scholing lijkt me het correcter kennis over Griekse werken te koppelen aan sociaal-economische achtergrond, niet zozeer aan opleidingsniveau.

En omdat ik niet de enige ben die via een andere weg op de universiteit terecht gekomen is vind ik kwalificaties als 'simpel' dan ook een belediging. Naast kortzichtig.
Paradise schreef:
18-07-2026 12:50
Ik ben inderdaad via de mavo uiteindelijk op de universiteit terecht gekomen.

Maar gezien het sterke verband tussen sociaal-economische achtergrond en scholing lijkt me het correcter kennis over Griekse werken te koppelen aan sociaal-economische achtergrond, niet zozeer aan opleidingsniveau.

En omdat ik niet de enige ben die via een andere weg op de universiteit terecht gekomen is vind ik kwalificaties als 'simpel' dan ook een belediging. Naast kortzichtig.
Dat bedoel ik niet zo als je op mijn simpel doelt. Ik vind het normaal als je niet bekend bent met Griekse werken.
Star⁴ schreef:
18-07-2026 12:53
Dat bedoel ik niet zo als je op mijn simpel doelt.
Ik had het vooral over Taskmaster.

Alhoewel jij ook bepaalde reacties op Facebook bij nieuwsberichten als graadmeter ziet. En dan kom je weer op een aloude discussie: aanstichter van veel dubieuze reacties op Facebook is toch echt een zogenoemde geleerde in de vorm van Thierry Baudet, die waarschijnlijk alle Griekse verhalen in de oorspronkelijke taal kan opdreunen.

Ik vind het glad ijs elkaar de maat te nemen op specifieke kennis. Kan iedereen met een bepaalde achtergrond nog steeds de hoofdwetten van de thermodynamica opdreunen? Of het werk van Karl Marx? Of werken uit de Bijbel?

En wat is kennen precies? Is De Odyssee nu echt een ingewikkeld verhaal om te onthouden in zijn basisvorm?

En wat te doen met nieuwe Nederlanders, die soms ook specifieke westerse kennis niet hebben?
Paradise schreef:
18-07-2026 13:02
Ik had het vooral over Taskmaster.

Alhoewel jij ook bepaalde reacties op Facebook bij nieuwsberichten als graadmeter ziet. En dan kom je weer op een aloude discussie: aanstichter van veel dubieuze reacties op Facebook is toch echt een zogenoemde geleerde in de vorm van Thierry Baudet, die waarschijnlijk alle Griekse verhalen in de oorspronkelijke taal kan opdreunen.

Ik vind het glad ijs elkaar de maat te nemen op specifieke kennis. Kan iedereen met een bepaalde achtergrond nog steeds de hoofdwetten van de thermodynamica opdreunen? Of het werk van Karl Marx? Of werken uit de Bijbel?

En wat is kennen precies? Is De Odyssee nu echt een ingewikkeld verhaal om te onthouden in zijn basisvorm?

En wat te doen met nieuwe Nederlanders, die soms ook specifieke westerse kennis niet hebben?
Dat klopt. Ik vraag me af of je, als je ziet hoe slecht er gelezen wordt, serieus kan denken dat veel mensen de Odyssee wel kennen.
Star⁴ schreef:
18-07-2026 13:04
Dat klopt. Ik vraag me af of je, als je ziet hoe slecht er gelezen wordt, serieus kan denken dat veel mensen de Odyssee wel kennen.
Ja, daar heb je gelijk in.
Ik heb VWO gedaan, geen Grieks. En ik vond de Griekse goden nou nooit echt boeiend genoeg om me in zo’n kluif te verdiepen.

Maar ik heb er wel echt de balen in als mensen het nodig vinden om te spoileren. Gewoon not done.
Everything is possible for the one who believes.
Taskmaster schreef:
Dan ben ik een simpele vwo’er.
Volgens mij heeft het gewoon met interesse te maken. Niet met intelligentie of opleiding.
Taskmaster schreef:
Joh, doe eens rustig. Ik heb vrijwel alle boeken in het Grieks gelezen en ben alsnog nieuwsgierig naar wat/hoe Nolen het neerzet. Niets simpeltjes aan graag verrast willen worden; eerder simpeltjes om zo uit de hoogte te willen doen dat je andere hun plezier niet meer gunt om je eigen kennis te showen.
Taskmaster schreef:
Joh, doe eens rustig. Ik heb vrijwel alle boeken in het Grieks gelezen en ben alsnog nieuwsgierig naar wat/hoe Nolen het neerzet. Niets simpeltjes aan graag verrast willen worden; eerder simpeltjes om zo uit de hoogte te willen doen dat je andere hun plezier niet meer gunt om je eigen kennis te showen.
Ik heb de film niet gezien en had nog nooit van Odyssee gehoord dus zal wel uber dom zijn dan maar ik lees ook nergens spoilers. Dat het een enorme actiefilm is, is toch allang bekend? Dat is juist waarom de hele film mij niet trekt.
wolkie schreef:
18-07-2026 14:30
Ik heb de film niet gezien en had nog nooit van Odyssee gehoord dus zal wel uber dom zijn dan maar ik lees ook nergens spoilers. Dat het een enorme actiefilm is, is toch allang bekend? Dat is juist waarom de hele film mij niet trekt.
Omdat de spoiler inmiddels is verwijderd :lightbulb:
He wat, zijn er hier mensen die geen gymnasium hebben gedaan??!!?
Affreux!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven