Entertainment alle pijlers

The Odyssee

17-07-2026 17:42 81 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand deze film al gezien?
Mijn zoon wil er dolgraag naartoe, is alleen nog maar 10 jaar oud. Hij kent het verhaal van de Odyssee en alle goden etcetera.

Ik ben niet enorm strikt als het om leeftijdscategorieën gaat en hij heeft al best wat gezien. Maar misschien zitten er toch stukken in die totaaaaaaal ongeschikt zijn?
Mijn middelare school ging via havo/vwo naar mavo en daarna havo. Ik heb nooit iets over Griekse mythologie gehad op de middelbare.

Persoonlijk vind ik dat verhalen de essentie zijn van onze beschaving zijn. Vanaf het moment dat we vuur leerden maken kreeg de mens tijd om elkaar verhalen te vertellen. Als amusement, om van te leren, als manier om ons te ontwikkelen. Ik denk ook dat we hierdoor leerden om ons in de schoenen van een ander te plaatsen. Het is natuurlijk persoonlijk, maar voor mij zijn het verhalen (in allerlei vormen) die ons leven kleur geven. Die zin geven aan een zinloos bestaan.
Voor elk mens zijn er verhalen die bij hem/haar passen. Moet iedereen Homerus kennen? Niet perse, maar als je geïnteresseerd raakt in verhalen/vertellingen dan is dit wel erg interessant.
Wil je naar deze film en ken je de verhalen niet? Dan denk ik dat oppervlakkig inlezen wel prettig is.
Appletje schreef:
18-07-2026 20:59
Leuk forum. Het begint met een onschuldige vraag over of deze film iets is voor een 10-jarige. Na 3 pagina's wordt er al gebekvecht over zaken die totaal niets met de vraag hebben te maken....
Haha, dit is het VF op zijn best toch?
Ik keek net even om te kijken of er nog reacties waren en blijkt dat er een complete gymnasiasten-rel is uitgebroken :yes:
Ik ben gisterenavond geweest. Ik vond het een echte beleving, geweldig! Maar voor een tienjarige best wel heftig. Veel vechten, bloed, veel doden, en zoals genoemd een paar best wel gore scènes. Maar zeer de moeite waard.
Je zou de film Troy kunnen kijken, die is vast wel ergens te streamen. Dit is het verhaal voorafgaand de Odyssey. Deze film is ook 16+ dus ik zou even eerst zelf kijken of je het geweld ok vind voor een kind. Ik heb de Nolan film nog niet gezien, maar ik ga er eigenlijk wel van uit dat die heftiger is. Ik zou zelf nog wel wachten denk ik.
Troy vond ik echt heel slecht, maar dat is persoonlijk. Ook redelijk expliciet op gebied van seks?
Ik was 10 toen ik The Lord of The Rings zag en eerlijk gezegd vind ik The Odyssey niet veel gruwelijker dan die trilogie. Maar het verschilt denk ik per kind of het al toe is aan zo'n film. Ik was denk ik 12 toen ik The Odyssey uit 1997 zag, een miniserie. Voor het verhaal zou ik die eerder aanraden dan de nieuwe Odyssey, die ik toch ietwat teleurstellend vond. Mooi gemaakt, dat wel, maar veel saaier dan de serie uit 1997 of The Return uit 2024.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven