The Passion 2019

donderdag 18 april 2019 om 11:59
Vanavond is het weer tijd voor The Passion.
Deze 9de editie alweer is deze keer in Dordrecht. Het thema is #jebentnietalleen
Het is live op tv vanavond om 20:30 uur op NPO 1 en Radio 2.
De negende editie van The Passion heeft een historisch karakter. Dat komt allereerst door de betekenis van Dordrecht voor het christelijk geloof in Nederland. In deze stad werd 400 jaar geleden het besluit genomen de Bijbel te vertalen in het Nederlands. En er stond meer op het spel. De contouren van het Nederlands protestantisme kregen hier vorm.
Aldus EO directeur Arjan Lock.
Meer op: www.thepassion.nl
Ga jij kijken vanavond? Of misschien wel naar Dordrecht?
Wat vind je van de Passion en het Paasverhaal? Heb je er iets mee of niet?
Ik ga wel kijken met onze oudste 2 kinderen, zo krijgen ze toch iets mee van de christelijke geschiedenis en cultuur.
Deze 9de editie alweer is deze keer in Dordrecht. Het thema is #jebentnietalleen
Het is live op tv vanavond om 20:30 uur op NPO 1 en Radio 2.
De negende editie van The Passion heeft een historisch karakter. Dat komt allereerst door de betekenis van Dordrecht voor het christelijk geloof in Nederland. In deze stad werd 400 jaar geleden het besluit genomen de Bijbel te vertalen in het Nederlands. En er stond meer op het spel. De contouren van het Nederlands protestantisme kregen hier vorm.
Aldus EO directeur Arjan Lock.
Meer op: www.thepassion.nl
Ga jij kijken vanavond? Of misschien wel naar Dordrecht?
Wat vind je van de Passion en het Paasverhaal? Heb je er iets mee of niet?
Ik ga wel kijken met onze oudste 2 kinderen, zo krijgen ze toch iets mee van de christelijke geschiedenis en cultuur.
donderdag 18 april 2019 om 15:57
Ik heb geen negatief beeld van kerklidmaatschappen, wél van alle opgelegde regels en het enorme veroordelen dat in veel religies gebeurt.Betty_Slocombe schreef: ↑18-04-2019 12:48Alhoewel ik niemand iets wil verplichten, ben ik erg blij deel uit te maken van gemeenschappen en ook van een kerkgemeenschap. Ik snap dat dat niet voor iedereen werkt, maar ik denk dat in veel gevallen mensen een negatief beeld hebben van kerklidmaatschap.
Dat gelijkgestemden zich verzamelen vind ik niet meer dan logisch en ook heel erg fijn voor diegenen.
.

donderdag 18 april 2019 om 18:57
Ik ben niet zo bijbelvast, maar volgens mij is hij aan het kruis genageld omdat hij verraden is door Judas en de machthebbers van die tijd van hem af wilden. Sowieso is eerst gegeseld worden en dan aan een kruis gespijkerd niet zo'n fijne dood, lijkt me. En als ie gewoon had doorgeleefd, had hij nog een hele tijd zijn geloof kunnen verkondigen. Maar misschien bekijk ik het nu veel te nuchter, dat kan.

donderdag 18 april 2019 om 19:00
donderdag 18 april 2019 om 19:02
Haha!Jest schreef: ↑18-04-2019 19:00Maar nogmaals, het fascineert me dat er nu opeens de laatste jaren zo'n circus van wordt gemaakt in Nederland, met zingende artiesten en een plein vol mensen dat 'kruisig hem' schreeuwt. En dat daar dan een paar miljoen Nederlanders geboeid naar gaan zitten kijken, al dan niet met chips.
Dat mag

.
donderdag 18 april 2019 om 19:07
Daarom noemen ze het ook 'goede vrijdag'.
Lekker vieren dus die kruisiging.
Ik vind het leuk vermaak. Beetje de start van de lente voor mij. Kijk er graag naar en tijdens het kruis zit ik hier

I wanna live my life with the volume full!
donderdag 18 april 2019 om 19:08
Jest schreef: ↑18-04-2019 19:00Maar nogmaals, het fascineert me dat er nu opeens de laatste jaren zo'n circus van wordt gemaakt in Nederland, met zingende artiesten en een plein vol mensen dat 'kruisig hem' schreeuwt. En dat daar dan een paar miljoen Nederlanders geboeid naar gaan zitten kijken, al dan niet met chips.
En paaseitjes.
I wanna live my life with the volume full!

donderdag 18 april 2019 om 19:20
Nou, zeg dat. En omdat Jezus ooit zo gruwelijk heeft geleden kunnen wij nu ongebreideld zonden begaan? Frankly, dan had hij dat beter niet kunnen doen.
Ik ben geloof ik niet zo geschikt voor het geloof.
donderdag 18 april 2019 om 19:21
Ja maar ja, Jezus was gedoemd om dit mee te maken hè. Dat was waarom hij geboren werd, om te lijden/sterven voor de zonde van de mens. Dus toch lief van hem? Beetje NL liedjes erbij en neon kruis en we hebben een feessie.Jest schreef: ↑18-04-2019 18:57Ik ben niet zo bijbelvast, maar volgens mij is hij aan het kruis genageld omdat hij verraden is door Judas en de machthebbers van die tijd van hem af wilden. Sowieso is eerst gegeseld worden en dan aan een kruis gespijkerd niet zo'n fijne dood, lijkt me. En als ie gewoon had doorgeleefd, had hij nog een hele tijd zijn geloof kunnen verkondigen. Maar misschien bekijk ik het nu veel te nuchter, dat kan.
Maar zonder paaseieren voor mij...

donderdag 18 april 2019 om 19:26
Ben net even bij het kruis wezen kijken. Is in het echt veel kleiner dan op TV. Straks gaan we ook nog even kijken, maar niet de stad in. Dat lijkt me echt veel te druk met de kinderen. We kijken wel op tv met vertraging. Leuk dat het dit jaar in Dordrecht is .Ik ben benieuwd wat ze ervan maken. Het is al dagen een drukte hier en overal borden en afsluitingen. De route van het kruis mogen we niet weten. Dat blijft geheim tot het begint.

donderdag 18 april 2019 om 20:02
Dat valt dan toch tegen he!Carry_lm schreef: ↑18-04-2019 19:26Ben net even bij het kruis wezen kijken. Is in het echt veel kleiner dan op TV. Straks gaan we ook nog even kijken, maar niet de stad in. Dat lijkt me echt veel te druk met de kinderen. We kijken wel op tv met vertraging. Leuk dat het dit jaar in Dordrecht is .Ik ben benieuwd wat ze ervan maken. Het is al dagen een drukte hier en overal borden en afsluitingen. De route van het kruis mogen we niet weten. Dat blijft geheim tot het begint.
Zo ben ik weleens publiek geweest in een tv programma. Ik had verwacht dat het een hele grote studio zou zijn, maar het werd opgenomen in een oude fabriek. En klein dat het was! Op tv lijkt het echt veel groter. We zaten echt hutje mutje op elkaar.

donderdag 18 april 2019 om 20:11

donderdag 18 april 2019 om 20:21
Ik heb nog nooit naar de Passion gekeken.
Vanavond ben ik alleen thuis dus ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen.
Ik ben wel katholiek maar meer in traditie dan echt praktiserend met die 2x per jaar dat ik naar de met ga. Hoe bizar ik het idee van de Passion ook vind, ik vind het wel goed dat op deze manier mensen weer weten wat Pasen is, naast de eieren.
Vanavond ben ik alleen thuis dus ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen.
Ik ben wel katholiek maar meer in traditie dan echt praktiserend met die 2x per jaar dat ik naar de met ga. Hoe bizar ik het idee van de Passion ook vind, ik vind het wel goed dat op deze manier mensen weer weten wat Pasen is, naast de eieren.

donderdag 18 april 2019 om 20:30
Niet op de traditionele katholieke manier omdat dat niet in m’n levensstijl past, maar wel in de vorm van vegetarisme/veganisme en geen snoep, koek, snack of fast food (gekocht noch zelf gemaakt). Ook niet dat lepeltje mayo bij je aardappels (mijn keus), of slechts een theelepel (vriends keus).