Entertainment alle pijlers

the Tudors

23-01-2010 21:31 575 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje terug te zien op de BBC.

Ik vond het een heel mooi gemaakte serie, ondanks dat hier en daar wat vrijheden zijn gepermitteerd t.a.v. historische feiten. Veel mooie kostuums, mooie mensen, mooie decors en onvergetelijke muziek van Trevor Morris.

Wie heeft de serie gevolgd? Wat vond je ervan? Ik vond het soms wat soapig en historisch een beetje rommelig ( nooit bestaande Portugese koningen, immer jonge hunk Jonathan Rhys Meyers wordt geen dag ouder en het hofleven is schoongeboent, frisgewassen en niet de vieze, onhygienische ranzigheiddie het in werkelijkheid ongetwijfeld zal zijn geweest), maar ik kon me er toch makkelijk in laten meevoeren vanwege de acteerprestaties en algehele mooifilmerij.

Meer van dit soort wegzwijmelseries a.u.b.
Ik weet echt helemaal niks realiseerde ik me gisteravond. Ik zat te denken, er is toch een periode geweest waarin niet de koning de baas was, maar Cromwell, Lord Protector. Maar dat kan helemaal niet kloppen met dat Henry VIII door Mary, en dan door Lizzy wordt opgevolgd.

Blijkt er een eeuw tussen beide Cromwells te zitten. Ik voel me weer dom, maar wel gerustgesteld
Leuke onderbroek had Hendrik aan. Het leek wel op een luxe uitgevoerde luier.

De twee films over Elizabeth met Cate Blanchet in de hoofdrol zijn zeer de moeite waard om te bekijken. Gaan ook niet zo traag.

Maar wie was nu Sir Francis die een affaire heeft met de vrouw van Seymour? In werkelijkheid had de vader van Seymour een affaire met zijn schoondochter en niet ene sir Francis. Door deze affaire is het huwelijk ook ontbonden. Ik kan ook nergens terugvinden waaraan de vader van Seymour is overleden.

Weet misschien iemand dit?

Ik kan alleen Francis Drake terugvinden, maar die was pas een belangrijk figuur aan het Engelse hof toen Elizabeth I, de dochter Anne Boleyn, koningin was. Die Francis kan het dus niet geweest zijn. (Goh, ik geloof dat zelfs de historische gebeurtenissen in Astrix en Obelix meer waarheidsgetrouw zijn dan deze Tudors.)
quote:rider schreef op 03 mei 2010 @ 12:14:

Ik weet echt helemaal niks realiseerde ik me gisteravond. Ik zat te denken, er is toch een periode geweest waarin niet de koning de baas was, maar Cromwell, Lord Protector. Maar dat kan helemaal niet kloppen met dat Henry VIII door Mary, en dan door Lizzy wordt opgevolgd.

Blijkt er een eeuw tussen beide Cromwells te zitten. Ik voel me weer dom, maar wel gerustgesteld Er zijn ook twee Mary's die vaak door elkaar worden gehaald. De dochter van Hendrik Viii en Mary Stuart, die koningin van Schotland was. Beide komen in de films over Elizabeth voor.
Wat ik ook raar vindt; Hen3 had een affaire met de zus van Anne Boleyn en ook kinderen met haar. Dat komt ook helemaal niet voor in de serie.

Maar ach, volgens mij deed iedereen het met elkaar in die tijd, als ik de serie mag geloven.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 03 mei 2010 @ 12:26:

Wat ik ook raar vindt; Hen3 had een affaire met de zus van Anne Boleyn en ook kinderen met haar. Dat komt ook helemaal niet voor in de serie.

Maar ach, volgens mij deed iedereen het met elkaar in die tijd, als ik de serie mag geloven.In de film The other Boleyn girl is dat juist een belangrijk onderdeel. Ook een goede film trouwens, vooral tot het deel dat Hendrik van Anne af wil. De rol van Mary in die film klopt ook helemaal niet met dat wat er over Mary Boleyn via Wikipedia terug is te vinden. Gelukkig heb ik dat pas gelezen nadat ik de film had gezien.
quote:Dating_vrouw schreef op 03 mei 2010 @ 12:25:

[...]

Er zijn ook twee Mary's die vaak door elkaar worden gehaald. De dochter van Hendrik Viii en Mary Stuart, die koningin van Schotland was. Beide komen in de films over Elizabeth voor.

Fout. Hendrik VIII zuster Margaret was getrouwd met James, koning van Schotland, zij kregen maar 1 zoon. Een dochter van die zoon, Mary Stuart, werd Queen of Scots. Haar zoon werd opvolger van Elisabeth I, dochter van Henry en Anne Boleyn.

Mary Tudor (Bloody Mary) was de dochter van Henry en Catharina van Aragon. Deze Mary volgde haar broertje Edward op, zoon van Henry en Jane Seymour.

Henry zus Mary trouwde met Charles Brandon, Duke of Suffolk.

Henry is nooit met een Mary Stuart getrouwd geweest, Mary Stuart was zijn achternichtje, kleindochter van zijn zus Margaret, getrouwd met James Stuart, Koning van Schotland.
In the Tudors gaat het zoontje van Mary Boleyn en Henry dood.

Wat betreft JRM: ik vind hem soms ook gay overkomen op foto´s.

Misschien geeft dat juist iets aparts aan zijn uitstraling
Viva naar de knoppen.
quote:luna1 schreef op 03 mei 2010 @ 11:02:

Nee. Henry was erg ontstemd omdat Cromwell hem in een huwelijk met het Molenpeerd Anna van Kleef had geluld. Toen dat huwelijk voorbij was was het met Cromwell ook voorbij.

Er is een film over Mary Tudor: The Twisted Tale of Bloody Mary uit 2008, maar die is erg onbekend, ik heb 'm zelf ook niet gezien.

Over Elizabeth(The Virgin Queen) zijn veel films gemaakt.

En ook over haar opvolgster, Mary Stuart, Queen of Scots is een mooie serie gemaakt: Gunpowder, Treasure and Plot. Met Kevin McKidd als the Earl of Bothwell

Ook fout. Mary Stuart was niet de opvolgster van Elizabeth. Elizabeth stuurde haar achternichtje Mary Stuart naar het schavot. Kop moest eraf.

Op haar sterfbed wees Elizabeth Mary's zoon James aan als haar opvolger. Mary was toen allang dood.
quote:yasmijn schreef op 03 mei 2010 @ 13:22:

[...]

Fout. Hendrik VIII zuster Margaret was getrouwd met James, koning van Schotland, zij kregen maar 1 zoon. Een dochter van die zoon, Mary Stuart, werd Queen of Scots. Haar zoon werd opvolger van Elisabeth I, dochter van Henry en Anne Boleyn.

Mary Tudor (Bloody Mary) was de dochter van Henry en Catharina van Aragon. Deze Mary volgde haar broertje Edward op, zoon van Henry en Jane Seymour.

Henry zus Mary trouwde met Charles Brandon, Duke of Suffolk.

Henry is nooit met een Mary Stuart getrouwd geweest, Mary Stuart was zijn achternichtje, kleindochter van zijn zus Margaret, getrouwd met James Stuart, Koning van Schotland.

Ik begrijp het niet meer helemaal. Deel 2 van de films over Elizabeth heb ik nog niet helemaal gezien.

Mary, dochter van Hendrik 8 en Catharina van Aragon werd opgevolgd door Elzabeth I, de dochter van Hendrik 8 en Anne Boleyn. In die film zit Mary Stuart (als ik het goed heb begrepen in de kerker en tot zover ik heb gezien zit haar hoofd nog vast in de film. Elizabeth I is koningin.) Verder heb ik geen familieverbanden gelegd. Nou ja, al die hoofden die er af gaan......Mary Stuart is dus wel familie en zodoende heeft ze een claim gelegd op de troon. Daarvoor is ze onthoofd. De zoon van Mary Stuart werd dus wel de opvolger van Elizabeth I.

Alle intriges die hier omheen gaande zijn, zijn in de film wel waarheidsgetrouw?

In elke geval bedankt voor de commentaren, dat maakt de geschiedenis ervan wel leuk!
quote:Arthemis schreef op 03 mei 2010 @ 13:23:

In the Tudors gaat het zoontje van Mary Boleyn en Henry dood.

Wanneer was dat dan? Dat heb ik gemist. Ik heb wel gezien dat er een zoontje dood ging van hem toen hij getrouwd was met zijn 1e vrouw, maar die kreeg hij met een andere minnares.
quote:Maleficent schreef op 03 mei 2010 @ 15:35:

[...]

Wanneer was dat dan? Dat heb ik gemist. Ik heb wel gezien dat er een zoontje dood ging van hem toen hij getrouwd was met zijn 1e vrouw, maar die kreeg hij met een andere minnares.Nee, dat was inderdaad een van de hofdames en die zoon heeft hij erkend. Die is aan de zweet-ziekte overleden, de grote epidemie. (Volgens de serie tenminste.)
quote:Dating_vrouw schreef op 03 mei 2010 @ 15:55:

[...]

Nee, dat was inderdaad een van de hofdames en die zoon heeft hij erkend. Die is aan de zweet-ziekte overleden, de grote epidemie. (Volgens de serie tenminste.)

Aha, ik dacht dus al die tijd dat het Mary Boleyn was.

Wat onsexy zeg, die pofluier.

Ik was zijn gewip gisteren ineens zat.
Viva naar de knoppen.
quote:Arthemis schreef op 03 mei 2010 @ 16:45:

[...]

Aha, ik dacht dus al die tijd dat het Mary Boleyn was.

Wat onsexy zeg, die pofluier.

Ik was zijn gewip gisteren ineens zat.Die arme meid die krijgt nu ook de Sief.
quote:Maleficent schreef op 03 mei 2010 @ 16:52:

[...]

Die arme meid die krijgt nu ook de Sief.

Ja Hij is er spontaan en voor wel hele korte tijd van genezen.

Maarre...tijdens de sekspartij had hij nog steeds dat luiertje om :puke:
Viva naar de knoppen.
quote:Arthemis schreef op 03 mei 2010 @ 17:34:

[...]

Ja Hij is er spontaan en voor wel hele korte tijd van genezen.

Maarre...tijdens de sekspartij had hij nog steeds dat luiertje om :puke:

Als je aan SOA's en veilig vrijen denkt dan zou het veel fantasie een super-condoom kunnen zijn. Zo een die niet afglijdt.

Zo'n royal-e
quote:Dating_vrouw schreef op 03 mei 2010 @ 19:05:

[...]

Als je aan SOA's en veilig vrijen denkt dan zou het veel fantasie een super-condoom kunnen zijn. Zo een die niet afglijdt.

Zo'n royal-e
Viva naar de knoppen.
quote:Dating_vrouw schreef op 03 mei 2010 @ 14:05:

[...]

Alle intriges die hier omheen gaande zijn, zijn in de film wel waarheidsgetrouw?

In elke geval bedankt voor de commentaren, dat maakt de geschiedenis ervan wel leuk!

Graag gedaan.

En als antywoord op je vraag: neen. Daarom heb ik al erg vroeg afgehaakt, er klopt geen hol van (het meeste) en als rasechte Tudor en Stuartkenner krijg ik er kippenvel van.
Dames is het jullie opgevallen dat komende zondag de voorlopig laatste aflevering van the Tudors wordt uitgezonden?

Ben zelf nog aan het bijkomen van dit nieuws......
quote:kleintje2 schreef op 05 mei 2010 @ 21:02:

Dames is het jullie opgevallen dat komende zondag de voorlopig laatste aflevering van the Tudors wordt uitgezonden?

Ben zelf nog aan het bijkomen van dit nieuws......Gelukkig. Weg met die geschiedvervalsing.
quote:yasmijn schreef op 06 mei 2010 @ 07:00:

[...]

Gelukkig. Weg met die geschiedvervalsing.

Ach het is een beetje bijgeschaafd en gedramatiseerd....

Moet eerlijk zeggen bij de film Troy klopte het historische gezien ook niet maar ook daar liepen een paar goed uitziende heren in korte rokjes, klaagde ik ook niet over
quote:kleintje2 schreef op 05 mei 2010 @ 21:02:

Ben zelf nog aan het bijkomen van dit nieuws......

Ik vind de Tudoren meer iets voor donkere winteravonden, ik ga van de zomer dan ook echt niet zitten kijken.

Maar afkicken is het zeker, ze hadden wat dat betreft veel eerder in de winter moeten beginnnen met uitzenden
Viva naar de knoppen.
Vanavond de laatste .
Ja. Ik ga maar weer eens op zoek naar Historische Dramafilms. Gelukkig heeft mijn bieb er heel veel en kan ik ze gratis lenen.
Hoopt dat de serie op DVD snel in Nederland komt, anders koop ik 'm van de zomer wel in Engeland, ben ik toch wel een paar keer voor werk en vakantie.
Muis - ik geloof dat deel 1 en 2 wel al in Nederland te koop zijn (kijk eens op de site van ECI of Bol).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven