Entertainment alle pijlers

the Tudors

23-01-2010 21:31 575 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje terug te zien op de BBC.

Ik vond het een heel mooi gemaakte serie, ondanks dat hier en daar wat vrijheden zijn gepermitteerd t.a.v. historische feiten. Veel mooie kostuums, mooie mensen, mooie decors en onvergetelijke muziek van Trevor Morris.

Wie heeft de serie gevolgd? Wat vond je ervan? Ik vond het soms wat soapig en historisch een beetje rommelig ( nooit bestaande Portugese koningen, immer jonge hunk Jonathan Rhys Meyers wordt geen dag ouder en het hofleven is schoongeboent, frisgewassen en niet de vieze, onhygienische ranzigheiddie het in werkelijkheid ongetwijfeld zal zijn geweest), maar ik kon me er toch makkelijk in laten meevoeren vanwege de acteerprestaties en algehele mooifilmerij.

Meer van dit soort wegzwijmelseries a.u.b.
Kraamkoorts en bloedverlies.
De dochter van Mary en Charles Brandon komt er nu ook niet in voor inderdaad, dus de dochter van die dochter zal idd wel niet in beeld komen.

Bizar ook dat er zulke heftige dingen gebeuren met zulke jonge kinderen. Edward die op zijn 9e koning is, en niet wil dat de katholieken weer de troon krijgen (je zou toch denken dat zo'n jong kind helemaal niet zulke beslissingen kan nemen, dat zal hem wel ingefluisterd zijn). En dan een meisje van 15-16 die dan koningin moet worden, en dan onthoofd wordt. Het zijn gewoon pionnen in een grote-mensen-machtsspel.
Stressed is just desserts spelled backwards
De broers van zijn moeder Jane Seymour, Thomas en Edward, waren de regeerders, zij waren zijn voogden en Edward regeerde alleen in naam.

Thomas Seymour drong ooit naar de hand van Elisabeth, toen ze nog prinses was en op Hatfield woonde. Zij wees hem af (zoals ze iedereen afwees)

Thomas is na de dood van Henry getrouwd met zijn laatste overlevende weduwe, Catherine Parr. Dat huwelijk was harmonieus maar ze kregen geen kinderen.
Bedankt Yasmijn voor de informatie!

Prettige middag verder nog.
Waarom wees Elisabeth eigenlijk iedereen af?
Be my guest.
quote:Maleficent schreef op 12 mei 2010 @ 13:02:

Waarom wees Elisabeth eigenlijk iedereen af?

Omdat zij alleen wilde regeren. Ze had genoeg ervaring en was slim genoeg om te zien dat een man naast haar die dan koning zou worden, veel te gevaarlijk zou worden.

Dat had je in die tijd.
Ik heb nog wel gelezen dat Catherine Parr nog wel een kind heeft gekregen van de man na Hendrik 8. Catherine Parr is ook in het kraambed overleden.
quote:kiki_twee schreef op 12 mei 2010 @ 13:05:

Ik heb nog wel gelezen dat Catherine Parr nog wel een kind heeft gekregen van de man na Hendrik 8. Catherine Parr is ook in het kraambed overleden.Dat is waar. Maar het kind in kwestie heeft het ook niet overleefd.
quote:yasmijn schreef op 12 mei 2010 @ 13:03:

[...]

Omdat zij alleen wilde regeren. Ze had genoeg ervaring en was slim genoeg om te zien dat een man naast haar die dan koning zou worden, veel te gevaarlijk zou worden.

Dat had je in die tijd.

Sief tast de hersenen aan, dus dat kan ze niet gehad hebben

Nu ga ik echt aan het werk.

Groetjes.
En daarna vroeg de weduwnaar Thomas weer om Elisabeth's hand, weer afgewezen en in 1549 moest ook hij het schavot op.
Correct. Elisabeth was een zeer slimme intelligente goed onderwezen vrouw. Ze sprak 6 talen en een uitmuntende politica. Zeer geslepen. Ze kon de huwelijkskandidaten uit heel Europa maanden zo niet jaren aan het lijntje houden.

Ze was soms wel besluiteloos in tijden van crisis en kon net zo genadeloos tekeer gaan als haar vader, in haar beruchte woede-aanvallen.
quote:yasmijn schreef op 12 mei 2010 @ 13:03:

[...]

Dat had je in die tijd.

Maar de man van Mary was toch ook Koning-gemaal, zonder macht in Engeland? Waarom zou dat niet gekund hebben?

had ze wel minnaars dan? Lijkt me anders zo triest. Maar ja, ze heeft ook geen kinderen.
Zij had zeker minnaars, denk aan Dudley, maar het is nooit tot de bedstede gekomen. Zij stierf als maagd, The Virgin Queen.

Naar haar is de staat Virginia genoemd.

Zij hield veel mannen aan het lijntje en voor iedereen had ze koosnaampjes. Dudley was bv haar 'Eyes'.

Toen Dudley, die ze later Earl of Leicester maakte, stiekem trouwde met haar achternicht van moeder's kant, Lettice Knollys, waren de rapen gaar. (Lettice was een kleindochter van Mary Boleyn en Elisabeth had een zwak voor die kant van de familie) Zij ontstak in woede en ontzegde beiden de toegang tot het hof. Dudley werd later weer in genade aangekomen, maar haar nicht Lettice, die haar hofdame was, nooit meer.

Lettice had een zoon, earl of Essex, van haar vorige man. Daar ging de toen al oude Elisabeth ook heel erg mee flirten, ze scheelden 30 jaar ofzo. Essex droomde van een huwelijk met haar, alles om de macht.

Uiteindelijk stuurde ze Essex ook naar het schavot.

Haar zus Mary was getrouwd met de Koning van Spanje, de zwaar katholieke Philip II. Mary was door haar moeder, Katharina van Aragon, ook zwaar katholiek en de kliek rond Mary drong aan op een huwelijk met Spanje. De protestantse Elisabeth haatte dat huwelijk uiteraard,

Je trouwde in die dagen niet uit liefde, alles ging om het landsbelang en macht, vooral macht.

De katholieken vonden een Spaans huwelijk geweldig natuurlijk. Het land niet.

En Elisabeth was te sluw om zich mee te laten slepen in een buitenlands huwelijk. Binnenlands idem. Ze had voorbeelden genoeg om te zien dat dat heel erg fout kan gaan.
haha, je kon toen nog geen scheet laten of je lag al op het schavot. Tenminste zo lijkt het als je alles leest.
quote:Maleficent schreef op 12 mei 2010 @ 13:28:

haha, je kon toen nog geen scheet laten of je lag al op het schavot. Tenminste zo lijkt het als je alles leest.In ieder geval wel als je van enige betekenis was en dus een bedreiging. Ik denk dat jij en ik wat dat betreft niet zoveel gevaar liepen...
Als je een fout woord zei, dan zochten ze wel wat om je op een andere manier schuldig te laten lijken

Essex werd te brutaal, hij probeerde al macht te grijpen en dat duldde Elisabeth niet.
quote:Yraatje schreef op 12 mei 2010 @ 13:33:

[...]

In ieder geval wel als je van enige betekenis was en dus een bedreiging. Ik denk dat jij en ik wat dat betreft niet zoveel gevaar liepen...

Aan het hof liep iedereen gevaar, intriges alom en je werd er soms in meegesleept, of je wilde of niet, of je er wel wat mee te maken had of niet.

Vele edelen trokken zich in tijden van crisis veilig terug op het platteland.
O ja. Iemand zei hier dat Mary Boleyn 70 jaar was geworden?

Echt niet! Zij was begin 40 toen ze stierf.
quote:yasmijn schreef op 12 mei 2010 @ 14:40:

O ja. Iemand zei hier dat Mary Boleyn 70 jaar was geworden?

Echt niet! Zij was begin 40 toen ze stierf.

Ik kom toch even terug (tussen de bedrijven door).

Nee, nee, niet Mary is 70 jaar geworden.

De vermoedelijke zoon die zij met Hendrik 8 gekregen heeft. Wie deze zoon verwekt heeft, kan ik niet terug vinden. Wel dat zus Anne ervoor gezorgd heeft dat moeder Mary haar zoon niet zelf heeft opgevoed. Ze was arm, maar kreeg wel een erfenis van de overleden familieleden.
Echt geweldig dat je zoveel feiten weet Yasmijn. Tegelijkertijd balen dat ik dat nu pas ontdek en dit topic niet van het begin af aan gevolgd heb.

Nog een vraagje over die wond in het been van Henry: had hij die ook echt al dan niet ten gevolge van syfilis? Deze ziekte moet ook de reden zijn geweest dat hij op het laatst zijn verstand een beetje verloor.

Ik heb 1 aflevering gemist en dat vind ik heel erg. Ik las net al iets over mensen die gekookt werden in olie, heb ik niets van gezien en daar baal ik dus snoeihard van.

Er was een componist met lange haren, was homo maar trouwde later. Waar is hij gebleven? WAnt er moet iets met hem gebeurd zijn in die gemiste aflevering.
quote:iones schreef op 12 mei 2010 @ 17:01:

Ik heb 1 aflevering gemist en dat vind ik heel erg. Ik las net al iets over mensen die gekookt werden in olie, heb ik niets van gezien en daar baal ik dus snoeihard van.

Er was een componist met lange haren, was homo maar trouwde later. Waar is hij gebleven? WAnt er moet iets met hem gebeurd zijn in die gemiste aflevering.

Dat van die olie heb ik ook niet gezien. Die muzikant ging naar een ander land, volgens mij Frankrijk?

Hij kwam tijdelijk terug toen zijn vriend aan de pest was overleden, om zijn gitaar op zijn graf kapot te slaan.
Viva naar de knoppen.
Ja, dat heb ik nog gezien. En dat is dus het laatste wat ik van hem gezien heb./ Dus deze heeft bij voorbaat een veiliger heenkomen gezocht, ver van het hof van Henry vandaan. De afleveringen daarna moest ik missen vanwege iemands 50 jarige bestaan. En ik kan hier niets opnemen. Ik heb zo gebaald!

En nu lees ik hier van allerlei spannende dingen d ie ik gemist heb.
voor nog meer Tudormania; op youtube is een kleine serie te vinden gepresenteerd door Nathalie Dormer (Anne Boleyn in de serie). Het heet 'behind the Tudors' ; leuk om te zien, vond ik.

hier alvast een linkje:

http://www.youtube.com/watch?v=fumALoX7CrM

(of is dit al voorbij gekomen? )
quote:kiki_twee schreef op 12 mei 2010 @ 14:53:

[...]

Ik kom toch even terug (tussen de bedrijven door).

Nee, nee, niet Mary is 70 jaar geworden.

De vermoedelijke zoon die zij met Hendrik 8 gekregen heeft. Wie deze zoon verwekt heeft, kan ik niet terug vinden. Wel dat zus Anne ervoor gezorgd heeft dat moeder Mary haar zoon niet zelf heeft opgevoed. Ze was arm, maar kreeg wel een erfenis van de overleden familieleden.William Carey.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven