Entertainment alle pijlers

Tips voor goede boeken?

15-06-2015 20:15 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heehoi!

Ik ga over anderhalf weekje voor 11 dagen naar Cyprus. Natuurlijk hartstikke leuk, alleen duurt de vlucht 5 en een half uur (!). Vrijwel al mijn boeken heb ik al uitgelezen of zeggen me niet zoveel. Dus vraag ik jullie voor tips!

Ik vind boeken over de tweede wereldoorlog erg mooi. En dan vooral boeken uit het perspectief van slachtoffers. Zoals haar naam was sarah (ik weet dat deze niet echt gebeurd is), Anne frank en Anne's frank beste vriendin (over Hanneli Goslar). Nu loop ik zelf vast. Als ik via google naar lijsten zoek, kom ik vooral bij verhalen terecht over het verzet of over gebeurtenissen die na de oorlog plaatsvinden (en soms terugkoppelen naar de oorlog).

Heeft iemand nog goude tips voor mij?

Ik typ trouwens een beetje snel op een nieuwe (hele kleine) laptop, dus als er veel typfouten in dit bericht zijn spijt mij dat, hehe.
Dr. Miklos Nyiszli - Assistent van Mengele

Olga Lengyel - Five Chimneys (er is een NL versie van)

Yehuda Koren, Êlat Negev - In ons hart waren we reuzen

Shlomo Venezia - Sonderkommando Auschwitz

Renata Laqueur - Dagboek uit Bergen Belsen

Luise Jacobs - De gaskamers van Schloss Hartheim

Kijk anders eens op verbum.nl
.
.
Ik plug het maar weer eens: de Bernie Gunther trilogie van Philip Kerr. Over een Duitse politie-agent die tegen wil en dank bij de SS ingelijfd wordt. Historisch volkomen correct. Geweldig geschreven en legt iets bloot over goed en kwaad dat moeilijk te verdragen is. Mijn absolute favorieten onder WOII boeken, en ik heb er wat gelezen.

De Stamhouder van Alexander Munninghof. Weer een heel ander perspectief omdat het over de oorlog vertelt vanuit de andere kant. Is een biografische roman over de grootvader van de schrijver.
Door de ogen van een kind & Door de ogen van een vrouw door Stella Muller Madej, en

Strepen aan de hemel van Gerhard Durlacher
Deze heb ik volgens mij hier nog niet tussen zien staan (Vluchtig gekeken!)

Terug uit Auschwitz - Erg mooi boek. Waargebeurd verhaal van een dochter die samen met haar moeder Auschwitz overleefde.

De jongen op het houten kistje - Over een jongen die de oorlog overleefde dankzij Schindler.

Het meisje in de rode jas - waargebeurd verhaal van een Joods meisje dat tijdens de WO2 in Krakau woonde en zichzelf herkend in de film Schindler's List als het meisje met de rode jas.

Het begon met een ster - Over kamp Therienstad

Prisoner B-3087 - Gaat over een man die 10 concentratiekampen overleefde. (Weet de Nederlandse titel niet)

Auschwitz A doctors eyewtiness account - Heftig boek over een Joodse arts die werkzaam is onder Mengele.

Is dit een mens - Heel mooi geschreven boek.

Hoop dat je er iets aanhebt.
Elke dag een druppel gif - Wilma Geldof

Aangrijpende young adult-roman over een jongen die opgroeit in een NSB-gezin.

Het staat op mijn ereader, maar ik heb het zelf nog niet gelezen. De reviews op bol.com zijn lovend.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
De tweeling , van Tessa de loo.

Soms vind ik t ook leuk om na een film gezien te hebben het boek te lezen, bv Bruidsvlucht (brideflight) en ik omhels je met 1000 armen. Bij de tweeling ook eerst de film gezien (anders was ik niet aan het boek begonnen).
De bibliothecaresse van auschwitz

Reis door de nacht - trilogie van Anne de Vries

Het eerste boek van Jenna Blum - het familieportret.

Oorlog zonder vrienden.
quote:mama_lin schreef op 15 juni 2015 @ 20:31:

Hier ook een WO II-fan en het allermooiste boek dat ik ooit heb gelezen is: ik ontsnapte uit auschwitz. Een boek van rudolf vrba. Waargebeurd. Hij vertelt over de overlevingsstrijd in auschwitz en hoe hij heeft weten te ontsnappen met wetzler. Ook bekend als de vrba-wetzler rapporten.

Tot het eind toe mijn nagels afgekloven. Heb m uitgeleend aan iemand anders en ook die kan m niet aan kant leggen.

Ik heb m nu 3x gelezen en blijft een pageturner!!!

Beetje late reactie, weet niet of je nog meeleest. Bovenstaand boek is idd zeer indrukwekkend, maar een waarschuwing is wel op zijn plaats, het is ook echt gruwelijk.

Nu verwacht je bij een boek over auschwitz natuurlijk sowieso geen lachen, gieren, brullen, maar leek mij wel even goed om te melden.
De boeken van Charles Lewinksy hebben als thema WOII ,
Mot met to
Rode sneeuw in december van Simone van der Vlugt zul je ook heel mooi vinden.
Mot met to
De man die naar Auschwitz wilde? Ik heb het zelf niet gelezen, maar ik heb er wel positieve reacties op gehoord.
quote:titta schreef op 19 juni 2015 @ 18:21:

[...]

Beetje late reactie, weet niet of je nog meeleest. Bovenstaand boek is idd zeer indrukwekkend, maar een waarschuwing is wel op zijn plaats, het is ook echt gruwelijk.

Nu verwacht je bij een boek over auschwitz natuurlijk sowieso geen lachen, gieren, brullen, maar leek mij wel even goed om te melden.

Klopt. Daarom vermeldde ik de overlevingsstrijd.

het is gewoon een belangrijk deel van onze geschiedenis en dat hoeft idd niet in fluweel verpakt te worden. Meest indrukwekkende boek ooit!
quote:mama_lin schreef op 19 juni 2015 @ 22:13:

[...]

Klopt. Daarom vermeldde ik de overlevingsstrijd.

het is gewoon een belangrijk deel van onze geschiedenis en dat hoeft idd niet in fluweel verpakt te worden. Meest indrukwekkende boek ooit!Eens hoor, wil niets af doen aan jouw post, alleen een aanvulling. voor diegenen die hier echt moeite mee hebben
Met je rug tegen de muur en de eerste lente van klaus kordon vond ik ook erg mooi! Gaat over hoe de familie Gebhardt de tijd voor WOII in Berlijn ervaart (opkomst Hitler) en de eerste lente gaat over tijd van de bevrijding. Zijn young adult boeken, maar ik vond zel als volwassene ook erg indrukwekkend.
Ik heb veel boeken die hier langskomen al gelezen, maar er staan ook nieuwe tips tussen. Leuk!

Ik heb laatst "Joodse buren" gelezen. Vond ik een mooi boek.

En "Als je het licht niet kan zien" ook.

In "Kleine moeder van Bergen Belsen" wordt het leven van een paar kinderen in het concentratiekamp beschreven.
Rose onder vuur van Elisabeth Wein is ook nog een heel erg goed boek. Leest makkelijk weg en is goed geschreven.

Ausländer vond ik ook een goed boek. Over een Poolse weesjongen dat terecht komt in een Duits Nazi gezin maar er al snel achter komt dat hij het niet eens met wat er in de oorlog gebeurd.
quote:titta schreef op 20 juni 2015 @ 14:13:

[...]

Eens hoor, wil niets af doen aan jouw post, alleen een aanvulling. voor diegenen die hier echt moeite mee hebben

Ooow maar voelde me ook niet aangevallen of iets in die richtig hoor! Vind t alleen maar leuk dat er meer mensen zijn die dit een ge-wel-dig boek vinden.

De waarheid is soms inderdaad hard en het boek is niet voor de tere zieltjes inderdaad. Maar ow wat kan die man spannend en beeldend vertellen!
Kurt Vonnegut, Slachthuis vijf, ook over WO II maar dan vanuit het perspectief van een Amerikaanse soldaat.

Lachen en huilen tegelijk.

Ik heb het minstens vier keer gelezen.

Zó goed.
To, ik weet niet of je zo'n boekwinkel in de buurt hebt waar ze bekende titels tegen een spotprijs verkopen. Maar ik was er vandaag bij een en daar lagen in ieder geval vijf titels die hier zijn genoemd. Misschien een tip
Rudi van Dantzig: 'Voor een verloren soldaat'

Jan de Hartog: 'Schipper naast god'
Moffenmeisje. Gaat over een Joodse vrouw, die voor het verzet bij een Duitse officier gaat werken.

Het vervolg "Diplomatenvrouw" vond ik wat minder.

Ik lees best veel boeken over de 2e wereldoorlog. Soms weet je niet meer precies waar welk boek over gaat.

Maar ik heb hier al wel weer een paar boeken gezien, die me "leuk" lijken.
Een hart van prikkeldraad - Lisette Lewin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven