Entertainment alle pijlers

Uit de schulden

27-05-2025 20:37 436 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie kijkt ook?
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Niet opgegroeid in armoede maar geld dat er was werd op heel verkeerde manier uitgegeven. Op oude foto's of dia's zijn de kratten Amstel heel goed vertegenwoordigd, een studentenvereniging zou er jaloers op worden.
Maar qua eten was het ontzettend sober en kleding was er weinig. In de jaren 70 was het in mijn bubbel nog vrij normaal dat kleding werd doorgegeven aan jongere broertjes en zusjes. Ik was enige meid en de broer die boven mij zat is bijna 5 jaar ouder. Dus het gros van mijn kleding was voor jongens en zeker niet meer in de mode.

Na de scheiding van mijn ouders is ook verschillende keren het gas afgesloten.

Van huis uit heb ik ook niet geleerd om met geld om te gaan. Dat is ook gruwelijk fout gegaan. Ergste vond ik de post, ik maakte dus ook niets meer open. Want er zaten altijd wel rekeningen, aanmaningen enz. bij en ik wist dat ik ze niet kon betalen.
De laatste dagen van de maand leven op broodjes pindakaas was wel te doen. Maar bij de kassa staan en bij het afrekenen spullen moeten terugleggen omdat ik onvoldoende saldo had vond ik echt afschuwelijk.

Toen ik met mijn man ging samenwonen heb ik ook meteen gezegd dat ik graag wilde dat hij over het geld ging omdat ik geen vertrouwen in mezelf had.

Inmiddels heb ik dat wel. En na 25 jaar 'afkijken' van hem geleerd hoe je wel verstandig met je geld omgaat. Ik heb weer zelf een bankpas van onze gezamenlijke rekening en heb een bankieren app op mijn telefoon. Jaren niet gehad, uit vrije wil omdat ik mezelf niet vertrouwde.

We hebben het financieel nu uitzonderlijk goed en daar ben ik echt heel blij mee. Maar mensen veroordelen op hun gebrek aan geld of onkunde om met geld om te gaan, nee dat doe ik weinig.
Ik zit weer te kijken, en met de reacties hier in mijn achterhoofd. De saucijzenbroodjes waar over geroepen werd blijken nu van de voedselbank te komen. Maar eerlijk dat dit ook zo wordt weergegeven toch? Naar mijn mening wordt er toch goed met de mensen omgegaan.
Iemand gekeken gisteren? Ik was niet eens verbaasd dat dat jonge stel, Kevin en ? nu ze dingen moeten gaan veranderen gelijk maar met het hele programma willen gaan stoppen. Want ze moeten hun leven omgooien. Ja, wat dacht je dan?

Zag het al een beetje aankomen met dit duo. Ik snap nooit dat mensen zich opgeven voor zoiets, dan horen dat er dingen moeten veranderen en dan de handdoek in de ring gooien. Geef je dan niet op. Niet alleen hier trouwens hoor, heb dat bij Je Huis Op Orde ook al een paar keer gezien.
FawleyFlame schreef:
04-06-2025 08:09
Iemand gekeken gisteren? Ik was niet eens verbaasd dat dat jonge stel, Kevin en ? nu ze dingen moeten gaan veranderen gelijk maar met het hele programma willen gaan stoppen. Want ze moeten hun leven omgooien. Ja, wat dacht je dan?

Zag het al een beetje aankomen met dit duo. Ik snap nooit dat mensen zich opgeven voor zoiets, dan horen dat er dingen moeten veranderen en dan de handdoek in de ring gooien. Geef je dan niet op. Niet alleen hier trouwens hoor, heb dat bij Je Huis Op Orde ook al een paar keer gezien.
Dat is natuurlijk wel wat de gemiddelde RTL-kijker graag ziet.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
04-06-2025 08:13
Dat is natuurlijk wel wat de gemiddelde RTL-kijker graag ziet.
Psies. En uiteindelijk weten de helden van het programma hen toch te redden.
FawleyFlame schreef:

Ik vind het absurd dat mensen me 3145 euro aan inkomsten en slechts 571 euro aan huur recht hebben op de voedselbank....
Een hoop mensen die het van minder moeten doen doen.
FawleyFlame schreef:

Dat is helemaal geen rare reflex. Eigenlijk een hele logische.
Je houdt vast aan wat je weet, ook al weet je dat het niet de juiste weg is.
Verandering is eng, spannend. Liever niet. Je weet niet wat je dan tegen gaat komen. Dus hou je daar aan vast.

In mijn werk is het altijd de strijd tussen de korte termijn en de lange termijn. Ik kijk ook naar de lange termijn en wil daar graag keuzes en beslissingen op maken voor de lange termijn. Voor mensen met geldzorgen is de lange termijn onoverzichtelijk en vooral gevaarlijk omdat er in de tussentijd van alles kan gebeuren en dus kijken we alleen naar de komende dag(en) en meer niet.

En dus heb ik in mijn werk ook heel veel te maken met mensen die de handdoek in de ring willen gooien op het moment dat er gedegen hulp komt. En dat calculeer je in, dat er weerstand komt op je ideeen om de situatie te verbeteren.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Ik vind het wel bijzonder dat de vrouw uit Winschoten bewust niet werkt, maar wel vindt dat haar kinderen moeten werken voor hun geld (kranten lopen).w

Ook vind ik het bijzonder dat je met 571 euro bruto huur nog 341 aan huurtoeslag krijgt en dus maar 230 euro aan huur zelf hoeft te betalen.

Ik vind ik dat ze alles bij elkaar met 3145 euro en dus maar 571 euro huur ze een bizar hoog inkomen hebben en dan ook nog voedselbank.

Een tip zou zijn: een waterfles mee naar de kinderboerderij...die kun je daar hervullen. Je weet dat kinderen gedurende de dag een keer dorst krijgen.

Ik denk dat alle vrouwen met kinderen (Renate, Wilma, gezin uit Winschoten) in dit programma in de problemen gaan komen als hun kinderen 18 en de kindgebonden toeslagen wegvallen. Bij Renate gaat het om 945 euro per maand.
vivark wijzigde dit bericht op 04-06-2025 09:13
68.72% gewijzigd
Vivark schreef:
04-06-2025 08:50
Ik vind het absurd dat mensen me 3145 euro aan inkomsten en slechts 571 euro aan huur recht hebben op de voedselbank....
Ik heb de laatste aflevering nog niet gezien. Maar komt dit niet gewoon omdat ze zo weinig ‘leefgeld’ hebben? Er gaat heel veel geld naat het afbetalen van schulden.

Wat me trouwens verbaasde is dat er een paar keer is gezegd dat de wettelijke schuldhulp maar 1,5 jaar is. Ik dacht 3.

Voor die kapster vind ik het wel sneu. Ze lijkt totaal vast te lopen in het systeem. En een lieve goede kapster is niet direct een goede ondernemer die ook die dingen snapt. Hopelijk kan ze met de hulp die er nu ligt weer een rooskleurige toekomst tegemoet.
FawleyFlame schreef:

Ik zie daarin juist onmacht. Er komt ineens veel op ze af wat ze niet kunnen overzien.
Trien31 schreef:
04-06-2025 09:06
Ik heb de laatste aflevering nog niet gezien. Maar komt dit niet gewoon omdat ze zo weinig ‘leefgeld’ hebben? Er gaat heel veel geld naat het afbetalen van schulden.

Wat me trouwens verbaasde is dat er een paar keer is gezegd dat de wettelijke schuldhulp maar 1,5 jaar is. Ik dacht 3.

Voor die kapster vind ik het wel sneu. Ze lijkt totaal vast te lopen in het systeem. En een lieve goede kapster is niet direct een goede ondernemer die ook die dingen snapt. Hopelijk kan ze met de hulp die er nu ligt weer een rooskleurige toekomst tegemoet.
Dat is veranderd naar 1,5 jaar.

En volgens mij had die kapster haar eigen zaak al een tijdje toen corona begon. Ik denk dat ze een prima ondernemer was en gewoon pure pech heeft gehad, net als vele andere ondernemers tijdens corona.
...
Vivark schreef:
04-06-2025 08:50
Ik vond het bijzonder dat ze een auto hebben en aanhielden. Die auto kan een oud barrel zijn, maar de maandelijkse kosten tikken toch wel aan. Als de auto nodig was om van huis naar werk te gaan kon ik het nog begrijpen, nu niet.
Mijn man zat een tijd in de ww (maar werkte toen wel en teerde in zijn geval op inkomsten in) en toen deden we bewust de auto de deur uit. Alles op de fiets of lopend. Hij fietste 60 km per dag, en nee niet op een elektrische fiets.

De kapster, de alleenstaande moeder en Orvino hebben mijn sympathie. De kapster heeft gewoon enorme pech gehad door corona, en dacht op dat moment het beste te doen voor haar personeel, gelukkig is er voor haar licht aan het einde van de tunnel. De alleenstaande moeder heeft nooit de handvaten meegekregen hoe met geld om te gaan. En Orvino heeft te maken met de pijn van zijn kinderen niet zien, dat doet een hoop met een mens.

De dropshipdame is niet realistisch. Die zie ik niet zo snel alles weer op de rit krijgen.

De rollen van de jobcoach en de lifestylecoach zie ik nog niet goed in uiting komen in het programma.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
ik vind het weer bijzonder dat je denkt dat het plezierig is om naar de voedselbank te moeten. Als jij genoeg verdient en naar de voedselbank zou mogen, zou je het dan doen? Ws niet. Ik ben ooit 1 x gegaan en ik heb mij nog nooit zo klein gevoeld. In de rij staan met je eigen meegenomen boodschappentas.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
SweetFirefly schreef:
04-06-2025 09:45

De rollen van de jobcoach en de lifestylecoach zie ik nog niet goed in uiting komen in het programma.
Vooropgesteld: ik kijk niet naar het programma.
Wel zie ik vanuit de praktijk dat de jobcoach en lifestyle coach vaak niet goed worden ingezet. Als je nog in standje overleving staat, kun je je niet aan alle afspraken, doelen en wensen houden die van je gevraagd worden. Want je bent aan het overleven.
Als jij aan het verdrinken bent in het water, dan wil je toch ook eerst een haak om je middel om je drijvende te houden? En dat je vanuit die haak te horen krijgt 'kikker-vliegtuig-potlood, eerst je armen en dán je benen, maak je lang, hoofd boven water, kijk waar je heen wilt'.
Als je die aanwijzingen krijgt, terwijl je aan het verdrinken bent, dan hóór je die aanwijzingen niet eens. En dan kan de badmeester wel kwaad worden, degene die jij wil leren zwemmen is niet op hetzelfde punt als jij.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Dit soort programma's zijn er niet om mensen te helpen hè. Als dat toevallig wel gebeurt is dat een leuke bijvangst.
Advertentie-inkomsten genereren is het enige doel.
En dat lukt niet als mensen braaf meedoen. Dan haken de kijkers af.
En dat lukt ook niet als men niet even laat zien hoe rijk die luie uitvreters eigenlijk zijn.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
SweetFirefly schreef:
04-06-2025 09:45
Ik vond het bijzonder dat ze een auto hebben en aanhielden. Die auto kan een oud barrel zijn, maar de maandelijkse kosten tikken toch wel aan. Als de auto nodig was om van huis naar werk te gaan kon ik het nog begrijpen, nu niet.
Mijn man zat een tijd in de ww (maar werkte toen wel en teerde in zijn geval op inkomsten in) en toen deden we bewust de auto de deur uit. Alles op de fiets of lopend. Hij fietste 60 km per dag, en nee niet op een elektrische fiets.

De kapster, de alleenstaande moeder en Orvino hebben mijn sympathie. De kapster heeft gewoon enorme pech gehad door corona, en dacht op dat moment het beste te doen voor haar personeel, gelukkig is er voor haar licht aan het einde van de tunnel. De alleenstaande moeder heeft nooit de handvaten meegekregen hoe met geld om te gaan. En Orvino heeft te maken met de pijn van zijn kinderen niet zien, dat doet een hoop met een mens.

De dropshipdame is niet realistisch. Die zie ik niet zo snel alles weer op de rit krijgen.

Naast de auto fietste Susanne ook op een elektrische fiets. Nou wonen ze in Winschoten, dan zijn de afstanden ook verder.
De kapster lijkt haar situatie te accepteren en ziet dan 1,5 jaar WSNP als inderdaad even bikkelen (80 euro per week), maar ziet in dat 100.000 schuld die dan wordt doorgestreept echt veel is. Haar kinderen lijken het huis uit dus 80 euro per week is wel te doen denk ik. Ook Orvino lijkt de verantwoordelijkheid voor zijn eigen leven weer terug te nemen. Ook Renate lijkt wel te willen en te willen leren over hoe ze kan budgetteren. Wilma heeft het lastig; ontzettend ADHD en daardoor aan dingen beginnen en niet afmaken. Ik denk dat Eef en de andere het goed zien door een dagbesteding te zoeken waar ze wel energie in kwijt kan en WSNP te regelen en daarna gewoon met WAJONG en dagbesteding verder te gaan.
Vivark schreef:
04-06-2025 10:15
Naast de auto fietste Susanne ook op een elektrische fiets. Nou wonen ze in Winschoten, dan zijn de afstanden ook verder.
Dat valt mee hoor.
Ik begrijp het stuk niet goed over dat het gezin met kinderen, dat ze aangeven dat de ouders niet elke dag volledig eten. Ze mogen naar de voedselbank en hebben 160 euro per week om rond te komen. Ze geeft aan dat als ze“de ouders” ook volledig alles mee zouden eten dat er dan wat meer brood en beleg doorheen zou gaan. Ook geeft het dochtertje aan dat mama ‘s avonds vaak niet mee eet of heel weinig. Maar zo duur hoeft het toch niet te zijn? brood, pindakaas en een zak appels, yoghurt kosten toch niet de hoofdprijs?
Ik heb gelukkig nog nooit in hun situatie gezeten maar denk dat je best creatief kunt zijn…..

En dan laat het programma wel zien dat ze roken en een auto hebben. Ik oordeel daar niet over maar ja ze kiezen wel weer wat uit om te filmen hoor. Bijna niet om aan te zien..
Kat91 schreef:
04-06-2025 13:16
Ik begrijp het stuk niet goed over dat het gezin met kinderen, dat ze aangeven dat de ouders niet elke dag volledig eten. Ze mogen naar de voedselbank en hebben 160 euro per week om rond te komen. Ze geeft aan dat als ze“de ouders” ook volledig alles mee zouden eten dat er dan wat meer brood en beleg doorheen zou gaan. Ook geeft het dochtertje aan dat mama ‘s avonds vaak niet mee eet of heel weinig. Maar zo duur hoeft het toch niet te zijn? brood, pindakaas en een zak appels, yoghurt kosten toch niet de hoofdprijs?
Ik heb gelukkig nog nooit in hun situatie gezeten maar denk dat je best creatief kunt zijn…..

En dan laat het programma wel zien dat ze roken en een auto hebben. Ik oordeel daar niet over maar ja ze kiezen wel weer wat uit om te filmen hoor. Bijna niet om aan te zien..
Nee natuurlijk niet. Wij hebben een auto, en eten volledig biologisch voor twee personen. En ik rij elke dag 60 km in de auto.

Wij zijn ongeveer 120 euro aan boodschappen en 50 euro aan benzine kwijt. Wegenbelasting is 8 euro per week.

Qua boodschappen zouden we het gemakkelijk met veel minder kunnen en qua km als het nodig is en er geen geld zou zijn kan ik gewoon op de fiets. Dus het is geen vetpot 160 maar ook weer niet zo karig.
Die 160 is echt voor alles. Niet alleen boodschappen en benzine. Daarbij roken ze en hebben ze huisdieren, dat kost ook aardig wat.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
VGM1980 schreef:
04-06-2025 14:28
Die 160 is echt voor alles. Niet alleen boodschappen en benzine. Daarbij roken ze en hebben ze huisdieren, dat kost ook aardig wat.
Ik zie niemand die niemand die beweert dat het een vetpot is voor dat gezin. Maar het kan echt veel erger. Verder gaven zij de kinderbijslag uit aan de auto toch? Dat is ook iets van 1000+ euro per kwartaal voor drie kinderen.
Trien31 schreef:
04-06-2025 14:54
Ik zie niemand die niemand die beweert dat het een vetpot is voor dat gezin. Maar het kan echt veel erger. Verder gaven zij de kinderbijslag uit aan de auto toch? Dat is ook iets van 1000+ euro per kwartaal voor drie kinderen.

Nou ik verbaasde me gewoon dat ze serieus vertelde dat ze soms niet at zodat de kinderen meer hadden. En voor dat bedrag begrijp ik dat gewoon niet.
Kattenvoer krijgen ze trouwens ook via de voedselbank zag je in deze aflevering.
VGM1980 schreef:
Dat klopt volgens mij niet, die 160 is alleen voor de boodschappen.
In de eerste aflevering was te zien dat voor zij die 160 euro krijgen er ook al allerlei reserveringen apart zijn gezet o.a voor kleding, verjaardagen, sinterklaas en kerst.
VGM1980 schreef:

Volgens mij is het alles wat geen vaste last is, dus persoonlijke verzorging (shampoo, deo, etc., maar ook de kapper), zelfzorg (pleisters, paracetamol), wasmiddelen, vervoer en natuurlijk eten en drinken. Als je een voorraad pleisters, pasta en een XXXXL-verpakking wasmiddel hebt en je vriezer vol met brood ligt, snap ik dat je zegt "dat moet toch makkelijk kunnen?". Maar als je 16 jaar in de schulden zit, heb je die voorraad niet en moet je álles kopen van dat weekgeld. Ik vind het knap als je dat kan.
blijkbaar is het heel lastig om te snappen voor mensen die zelf niet in die situatie zitten of hebben gezeten dat wanneer je langdurig in financiële problemen zit, je vaak niet meer in staat bent om de beste keuzes te maken en dingen te overzien.
Dus leuk wanneer je denkt dat iets makkelijker, zinniger, beter enz. kan, maar je bent gewoon stuurlui aan de wal.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven