Uit de schulden
donderdag 5 juni 2025 om 11:55
Ik wel! Ik heb gewerkt vanuit het Doelgroepenregister/banenafapraak en daar kunnen Wajongers ook onder vallen. Ik werkte dan vooral in fabrieken.
Ik had het idee dat ze Wilma haar gang laten gaan met het Youtube kanaal om haar wat omhanden te laten hebben. Anders blijft ze plan op plan bedenken waarmee ze nog meer in de problemen komt. Haar hoofd staat waarschijnlijk nooit stil. Beetje een 12 ambachten 13 ongelukken type met een flinke ADD er nog bij.
Ik ben dan eigenlijk vooral blij dat ik niet zo'n hoofd heb en mezelf wel kan focussen om iets af te maken en gevolgen te overzien. Jij hebt dat waarschijnlijk ook en daarom gooi je uiteindelijk die afstandsbediening niet.
donderdag 5 juni 2025 om 11:59
Nee, je krijgt als niet-wajonger geen uitkering of zo als je boven een bepaald bedrag gaat verdienen. Maar werken vanuit het doelgroepenregister betekent aanpassingen aan de werkplek waardoor iemand toch wel kan werken. Dus ook voor wajongers.
donderdag 5 juni 2025 om 12:04
Goede vraag! Maar als iemand dan weer aan het werk gaat is dat wel met behoud van uitkering. Stel Piet gaat 20 uur werken met loondispensatie van 50% (dit betekend hoe iemand functioneert ten opzichte van een werknemer zonder Wajong). Salaris voor fulltime is bruto €2000 (even makkelijke bedragen) dan zou Piet €1000 verdienen maar omdat de loondispensatie is vastgesteld op 50% mag de werkgever Piet €500 betalen als salaris. Maar Piet krijgt dan ook nog aanvulling vanuit het UWV, dit is gebaseerd op het maatmanloon dus die €2000 en dan krijgt Piet dus €1500 aanvulling. Echter is het wel zo dat Piet nu twee bruto inkomens hebt dus Piet houdt iets minder over dan wanneer hij geen Wajong zou hebben. Alsnog heeft hij dan een netto salaris van zo'n €1600 terwijl hij maar 20 uur werkt. Dus of het een geldkwestie is gaat niet helemaal op want sommigen verdienen écht veel op deze manier.Dala schreef: ↑05-06-2025 11:50En is dat (vanuit een uwv, of keuringsarts of wie er dan over gaat) niet in de éérste plaats een geldkwestie? Jaja, natuurlijk zal iemand dan altijd zeggen, nee het gaat in de eerste plaats over eigenwaarde dat iemand, ook al is het maar voor 4 uur per week, toch weer aan de slag gaat in de maatschappij.
Beide wel.
Doelgroepenregister staat inderdaad niet gelijk aan een Wajong.
donderdag 5 juni 2025 om 12:16
Wie bedoel je in dit geval? Piet?Pupke schreef: ↑05-06-2025 12:04Goede vraag! Maar als iemand dan weer aan het werk gaat is dat wel met behoud van uitkering. Stel Piet gaat 20 uur werken met loondispensatie van 50% (dit betekend hoe iemand functioneert ten opzichte van een werknemer zonder Wajong). Salaris voor fulltime is bruto €2000 (even makkelijke bedragen) dan zou Piet €1000 verdienen maar omdat de loondispensatie is vastgesteld op 50% mag de werkgever Piet €500 betalen als salaris. Maar Piet krijgt dan ook nog aanvulling vanuit het UWV, dit is gebaseerd op het maatmanloon dus die €2000 en dan krijgt Piet dus €1500 aanvulling. Echter is het wel zo dat Piet nu twee bruto inkomens hebt dus Piet houdt iets minder over dan wanneer hij geen Wajong zou hebben. Alsnog heeft hij dan een netto salaris van zo'n €1600 terwijl hij maar 20 uur werkt. Dus of het een geldkwestie is gaat niet helemaal op want sommigen verdienen écht veel op deze manier.
Wat ik vooral bedoelde is dat vanuit een uwv (of keuringsarts, of wie er ook over gaat, sorry ik ken de regelgeving niet zo goed) wordt geredeneerd dat iemand zo snel mogelijk zo veel mogelijk uren moet kunnen draaien (waar mogelijk) zodat ze zo mín mogelijk hoeven aan te vullen.
Geldkwestie vanuit uwv/maatschappij/overheid bedoelde ik. M.a.w. Piet kost anders teveel geld.
donderdag 5 juni 2025 om 12:23
Ik heb even een fictieve naam genomen
Ik bedoel daarmee dat iemand maximaal Wajong krijgt als ze niet werken terwijl ze met werken een hogere aanvulling kunnen krijgen. Het UWV bijv wil ook niet dat iemand zoveel mogelijk gaat werken want ze hebben er niets aan als iemand steeds uitvalt, er wordt wel gekeken naar hoeveel uur iemand kan werken.

Ik bedoel daarmee dat iemand maximaal Wajong krijgt als ze niet werken terwijl ze met werken een hogere aanvulling kunnen krijgen. Het UWV bijv wil ook niet dat iemand zoveel mogelijk gaat werken want ze hebben er niets aan als iemand steeds uitvalt, er wordt wel gekeken naar hoeveel uur iemand kan werken.
donderdag 5 juni 2025 om 12:29
Joh!Pupke schreef: ↑05-06-2025 12:23Ik heb even een fictieve naam genomen![]()

Dus wat ik bedoelde, met mijn eerdere opmerking ook, het uwv redeneert vanuit wat hen (op korte én op inschatting van de lange termijn) zo min mogelijk geld kost.
donderdag 5 juni 2025 om 12:35
En daarmee wil ik eigenlijk zeggen, zodra er ergens een geldballetje gaat rollen, gaat het al gauw niet echt meer helemaal over mensen. Dat is natuurlijk al vrij snel. Al koop ik een simpel t-shirt of een ui. Ik betaal ervoor dus ik wil "waar voor mijn geld". De mensen met schulden hebben voortdurend iemand die in hun nek hijgt want er zijn nog mensen die geld moeten terugkrijgen. De ondernemer met een lucratief bedrijfje voelt misschien zeker in het begin trots voor zijn product, maar zodra het over winst gaat, krijg je situaties als: hoe kan de productie zo goedkoop mogelijk maar blijft de klant het geld uitgeven.
En ben je arbeidsongeschikt of werkloos, het zal niemand interesseren, maar zodra je beroep doet op algemene gelden, moet je eerst bewijzen hóe ongeschikt en wat je allemaal nog wel zou kunnen.
En ben je arbeidsongeschikt of werkloos, het zal niemand interesseren, maar zodra je beroep doet op algemene gelden, moet je eerst bewijzen hóe ongeschikt en wat je allemaal nog wel zou kunnen.
donderdag 5 juni 2025 om 13:19
Ooohhh ja ik snap het haha!Dala schreef: ↑05-06-2025 12:29Joh!Maar ik bedoel het even helemaal niet vanuit de aanvrager, maar vanuit de verstrekker. Ik bedoelde: dat er überhaupt gekeken wordt naar wat iemand nog wel kan (of wat niet, of onverstandig zou zijn omdat iemand anders inderdaad mogelijk helemaal uitvalt) heeft vanuit het uwv in éérste plaats met geld te maken.
Dus wat ik bedoelde, met mijn eerdere opmerking ook, het uwv redeneert vanuit wat hen (op korte én op inschatting van de lange termijn) zo min mogelijk geld kost.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in